• Anonym (...)

Gravid - han gav mig en vecka

Valde att behålla barnet trots att min kille var emot det.. och i helgen blev han helt galen när han fick veta att jag inte fullföljt och gjort en abort så han gav mig en vecka att hinna flytta ut på..

Jag har ingen aning vart jag ska ta vägen.. Mina föräldrar kan jag absolut inte kontakta..
    Tänkte gå till en tjejjour eller nått då han brukar va våldsam ibland men vet inte om man bara kan gå dit eller?

Vad ska jag göra??

• Svar på tråden Gravid - han gav mig en vecka
  • Anonym (m)
    Anonym (Z) skrev 2014-07-30 11:45:35 följande:

Jo du har fel och dina två vänner borde ta och plugga på ordentligt om dom ska sitta och säga fel saker till dig.

Nope,varken jag eller dom har fel!Jag läste även tidigare idag på nätet angående besittningsrätt och uppsägningstid och det är precis som både jag och dom har beskrivit.
  • Anonym (m)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-07-30 09:59:01 följande:

Min farbror är jurist och sysslar just med boendetvister och jo du kan inte bara kasta ut din sambo/inneboende utan uppsägningstiden beror på hur länge man bott tillsammans och kan sträcka sig om 1-3 månader. 3 månader gäller om man bott mer än nio månader tillsammans eller som inneboende och inget avtal är skrivet.

Är avtal skrivet gäller perioden i avtalet men det är mycket ovanligt att ett sambopar skriver mellan vilken period ena parten ska bo där utan det brukar vara löpande och då gäller 1-3 månader uppsägning beroende på hur länge man "varit skriven" i lgh. Så du har en del att läsa ang hyreslagen

Den person som inte är skriven på adressen,den person som inte står på hyreskontraktet på lägenhet och den person som inte fanns med när lägenheten införskaffades kan enligt lag bli utslängd omgående från lägenheten men bör av ren barmhärtighet ändå få någon vecka på sig att hitta annat boende.
  • Anonym (fghj)
    Anonym (m) skrev 2014-07-30 12:05:02 följande:
    Nope,varken jag eller dom har fel!Jag läste även tidigare idag på nätet angående besittningsrätt och uppsägningstid och det är precis som både jag och dom har beskrivit.
    Anonym (m) skrev 2014-07-30 12:11:48 följande:
    Den person som inte är skriven på adressen,den person som inte står på hyreskontraktet på lägenhet och den person som inte fanns med när lägenheten införskaffades kan enligt lag bli utslängd omgående från lägenheten men bör av ren barmhärtighet ändå få någon vecka på sig att hitta annat boende.
    Fan vad du tjatar, du pratar ju om en helt annan situation än TS. OM nu inte TS är kvarskriven hos föräldrarna vilket isf är otroligt dumt och inte rätt då man ska vara skriven där man tillbringar sin mesta dygnsvila med undantag om man pendlar till jobb, då får man iaf ett tag vara skriven på adressen man vistas på under helgerna.

• k ek84

Det beror även på om det är en bostadsrätt eller en hyresrätt.

Ts, det finns absolut tillfällen då den part som inte står på hyresavtalet har mer rätt till bostaden. Det står paragrafer om detta i sambolagen. Det ska vara synnerliga skäl och barn kan absolut vara en sådan anledning. Jag skulle rekommendera dig att kontakta en familjerättsjurist för att ta reda på exakt vad som gäller i just ditt fall. Skulle en bodelning kunna göras på de premisserna så är det sedan bara att skicka dessa till hyresvärden och då är avtalet ditt.

Jag hade dock aldrig valt att skaffa barn så ung och med en sådan karl men det är en helt annan fråga..

• k ek84

Det är även helt felaktigt att man kan bli utslängd på gatan bara sådär utan uppsägningstid. Det är nonsens.
    Det du behöver göra är att visa att du bor på adressen enbart.

Om Ts ska bli utslängd enligt de premisser där hon måste gå direkt så måste man ha ansett att hon fått en uppsägning skriftligt, på korrekt sätt (dvs uppsägningstid och inte "du ska vara ute om en vecka"), om Ts ändå inte flyttar så får Ts sambo gå till Kronofogden och få handräckning. Där behöver sambon bevisa att det skett på korrekt sett annars kommer han inte få handräckning!

• Anonym (fghj)
    k ek84 skrev 2014-07-30 14:33:12 följande:

Det beror även på om det är en bostadsrätt eller en hyresrätt.

Ts, det finns absolut tillfällen då den part som inte står på hyresavtalet har mer rätt till bostaden. Det står paragrafer om detta i sambolagen. Det ska vara synnerliga skäl och barn kan absolut vara en sådan anledning. Jag skulle rekommendera dig att kontakta en familjerättsjurist för att ta reda på exakt vad som gäller i just ditt fall. Skulle en bodelning kunna göras på de premisserna så är det sedan bara att skicka dessa till hyresvärden och då är avtalet ditt.

Jag hade dock aldrig valt att skaffa barn så ung och med en sådan karl men det är en helt annan fråga..

Det beror också på om sakerna skaffats för gemensamt bruk vilket inte är fallet så lgh ingår inte i bodelningen. I sällsynta fall kan det ändå bli så att den som behöver lgh mest kan få den.
    Däremot kan han inte kasta ut TS hur han vill om hon är skriven där och har varit det ett tag.
  • Anonym (m)
    Anonym (fghj) skrev 2014-07-30 14:38:07 följande:
    Det beror också på om sakerna skaffats för gemensamt bruk vilket inte är fallet så lgh ingår inte i bodelningen. I sällsynta fall kan det ändå bli så att den som behöver lgh mest kan få den.
    Däremot kan han inte kasta ut TS hur han vill om hon är skriven där och har varit det ett tag.
  • Anonym (hm)

kontakta en vän och be att få bo där tills det löst sig för dig. Killen verkar ju inte riktigt klok.

• Nyfiken gul
    Allvarligt talat tycker Ts har mycket mer allvarligare problem att ta tag i än vem som står på kontraktet eller inte.

Kan man fortsätta fokusera på Ts egentliga problem här ?   Hon är gravid med en våldsam man och behöver hjälp o stöd. Hon behöver komma ifrån den här karln så fort som möjligt. 

Att diskutera vem som har rätt till lägenheten känns väldigt magstarkt anser i alla fall jag. 
    En man med våldsamma tendenser skulle för min del inte få veta vart jag bor någonstans oavsett om vi har barn ihop eller inte. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • k ek84

Anonym(fghjk) det är det jag menar, det finns absolut en möjlighet att få behålla lägenheten om det går att göra en bodelning. Ts behöver utreda detta med en familjerätts jurist som har bäst kompetens.

Är man oense så ska det framgå i en bodelning vem som har rätt till boendet.

Svar på tråden Gravid - han gav mig en vecka