• k ek84

Gravid - han gav mig en vecka

Det beror även på om det är en bostadsrätt eller en hyresrätt.

Ts, det finns absolut tillfällen då den part som inte står på hyresavtalet har mer rätt till bostaden. Det står paragrafer om detta i sambolagen. Det ska vara synnerliga skäl och barn kan absolut vara en sådan anledning. Jag skulle rekommendera dig att kontakta en familjerättsjurist för att ta reda på exakt vad som gäller i just ditt fall. Skulle en bodelning kunna göras på de premisserna så är det sedan bara att skicka dessa till hyresvärden och då är avtalet ditt.

Jag hade dock aldrig valt att skaffa barn så ung och med en sådan karl men det är en helt annan fråga..

• k ek84

Det är även helt felaktigt att man kan bli utslängd på gatan bara sådär utan uppsägningstid. Det är nonsens.
    Det du behöver göra är att visa att du bor på adressen enbart.

Om Ts ska bli utslängd enligt de premisser där hon måste gå direkt så måste man ha ansett att hon fått en uppsägning skriftligt, på korrekt sätt (dvs uppsägningstid och inte "du ska vara ute om en vecka"), om Ts ändå inte flyttar så får Ts sambo gå till Kronofogden och få handräckning. Där behöver sambon bevisa att det skett på korrekt sett annars kommer han inte få handräckning!

• k ek84

Anonym(fghjk) det är det jag menar, det finns absolut en möjlighet att få behålla lägenheten om det går att göra en bodelning. Ts behöver utreda detta med en familjerätts jurist som har bäst kompetens.

Är man oense så ska det framgå i en bodelning vem som har rätt till boendet.

• k ek84

Vad jag förstod av Ts inledning var att det mer var ett sätt att hitta en boende än att han varit våldsam mot henne.. Men absolut om Ts sambo varit/ är våldsam mot henne (eller hotfull) så behöver Ts flytta omedelbart.

Svar på tråden Gravid - han gav mig en vecka