• Anonym (...)

Gravid - han gav mig en vecka

Valde att behålla barnet trots att min kille var emot det.. och i helgen blev han helt galen när han fick veta att jag inte fullföljt och gjort en abort så han gav mig en vecka att hinna flytta ut på..

Jag har ingen aning vart jag ska ta vägen.. Mina föräldrar kan jag absolut inte kontakta..
    Tänkte gå till en tjejjour eller nått då han brukar va våldsam ibland men vet inte om man bara kan gå dit eller?

Vad ska jag göra??

• Svar på tråden Gravid - han gav mig en vecka
  • Anonym (S)

Det kanske inte är ett alternativ för henne av olika anledningar. Hon ska inte ens behöva förklara varför.

hon startade tråden för att hennes pojkvän slängt ut henne, för att hon valt att inte göra abort. Och så kommer det folk här i tråden som tjatar om samma sak som honom, och dessutom pratar om egoism,tror ni inte hon fått höra det från honom redan?

tills TS faktiskt frågar om åsikter ang abort, så kan ni hålla tyst.

• Tow2Mater
    alltså skrev 2014-07-31 13:06:09 följande:
    Vad du har framför dig om du behåller barnet är eviga kontakter med soc (såsom bostadslös, ensamstående mor med låg inkomst), trubbel med ekonomin öht...
    Med referens till #9 kommer TS med stor sannolikhet att studera vidare, och sen få jobb i framtiden. Att hon tar ett uppehåll just nu betyder inte att hon blir domd till ett liv med soc och låg inkomst. Många studerar med barn och gor det bra.
  • HannaS86
    Anonym (m) skrev 2014-07-29 20:49:52 följande:
    Det är hennes sambos lägenhet enbart och hon har inga 3 månaders uppsägningstid i och med att hennes sambo inte är hennes hyresvärd.
    Det är mig som anonym (m) refererar till och det hon skrivit stämmer. Sambolagen är inte tillämplig i det här fallet eftersom lägenheten inte införskaffats för gemensamt bruk. Det finns en paragraf som säger att en sambo kan ta över en lägenhet som inte är samboegendom om den anses ha större behov av lägenheten men det är oklart om ts skulle kunna "vinna" i det här läget eftersom det inte ens finns ett barn än och det är nu hon ska separera från honom. Det kan dessutom bli en utdragen tvist om han sätter sig på tvären vilket jag antar att han kommer göra.

Var har ni (inte "m") fått det med 3 månaders uppsägningstid från? Det stämmer inte alls. Ts sambo är inte hennes hyresvärd och hon har inte rätt till någon uppsägningstid alls.
  • HannaS86
    Anonym (Z) skrev 2014-07-29 20:57:17 följande:
    Där har du fel. Hon bor där lika mycket som honom och han kan inte bara slänga ut hur som helst oavsett vem som står på kontraktet och hur lägenheten skaffades. Hon har rätt till 3 månaders uppsägningstid och det är även som tidigare skriver, har hon större behov av lägenheten så kan det även bli hon som får den oavsett om det var han som skaffade den även om det inte är jätte vanligt. Besittningsrätt tror jag det kallas.
    Fel, uttala dig inte om vad som gäller juridiskt om du inte är jurist. Du förstår väl att det är väldigt puckat att ge ts felaktiga råd? då kan det sätta henne i en ännu jobbigare sits om hon skulle påstå till sambon att hon har uppsägningstid, han kollar upp det och ser att det inte stämmer och då kanske tom blir våldsam mot ts för att hon "ljuger" för honom?
  • Anonym (!)
    Anonym (S) skrev 2014-07-30 22:09:38 följande:

att börja pusha för abort tycker jag faktiskt är ganska respektlöst när TS skrivit att hon valt att inte göra abort, och inte heller frågat om åsikter angående just det.

allt går att lösa, kontakta kvinnojour/polis, be om stöd från vänner.

Bästa inlägget!!!
  • Anonym (!)
    HannaS86 skrev 2014-07-31 16:43:51 följande:

Det är mig som anonym (m) refererar till och det hon skrivit stämmer. Sambolagen är inte tillämplig i det här fallet eftersom lägenheten inte införskaffats för gemensamt bruk. Det finns en paragraf som säger att en sambo kan ta över en lägenhet som inte är samboegendom om den anses ha större behov av lägenheten men det är oklart om ts skulle kunna "vinna" i det här läget eftersom det inte ens finns ett barn än och det är nu hon ska separera från honom. Det kan dessutom bli en utdragen tvist om han sätter sig på tvären vilket jag antar att han kommer göra.

Var har ni (inte "m") fått det med 3 månaders uppsägningstid från? Det stämmer inte alls. Ts sambo är inte hennes hyresvärd och hon har inte rätt till någon uppsägningstid alls.

VA hur kan du veta att "anonym m" menade just dig? Om inte du är anonym m!
  • Anonym (Mia)

Ts kille verkar visserligen vara en våldsbenägen instabil wacko men det skulle faktiskt kännas hårt att både bli förälder mot sin vilja och bli bostadslös.

Och kom inte med " det skulle han tänkt på innan han hade sex" för massor av människor har sex varje dag utan en tanke på att dom vill ha barn. Tyvärr verkar det som om utsatta tjejer med dåliga socioekonomiska förhållanden har lättare att låta slump och känslor styra och sen går de dåliga förutsättningarna i arv. Man har ett eget ansvar att se till att kunna ta hand om sej själv och sitt barn. Även om det är bra att samhället finns som sista backup om det blir kris så bör man undvika att sätta sej i beroende när det går.

• Anonym (Ego)
    Anonym (S) skrev 2014-07-30 22:09:38 följande:

att börja pusha för abort tycker jag faktiskt är ganska respektlöst när TS skrivit att hon valt att inte göra abort, och inte heller frågat om åsikter angående just det.

allt går att lösa, kontakta kvinnojour/polis, be om stöd från vänner.

NEJ, allt går INTE att lösa. Kvinnojourer, polisen, vänner kan inte "lösa" att barnets pappa är en idiot. Det kommer barnet att få leva med/lida för för alltid. En del pappor som dödat sina barns mammor får vårdnaden när mamman är död. Det är så jävla naivt att tro att den här typen av saker går att lösa. NU går det att lösa, med en ABORT. Inte sen. Då är det för sent.
  • The past is now
    Anonym (Ego) skrev 2014-07-31 17:10:17 följande:
    NEJ, allt går INTE att lösa. Kvinnojourer, polisen, vänner kan inte "lösa" att barnets pappa är en idiot. Det kommer barnet att få leva med/lida för för alltid. En del pappor som dödat sina barns mammor får vårdnaden när mamman är död. Det är så jävla naivt att tro att den här typen av saker går att lösa. NU går det att lösa, med en ABORT. Inte sen. Då är det för sent.
    Exakt så.
  • FrauCasio
    Anonym (Ego) skrev 2014-07-31 17:10:17 följande:

Men lägg ner. Det är ts val att behålla sitt barn. Tror du alla vill ta livet av sitt ofödda barn? Alla är inte lika känslokalla som dig. Sedan ska du akta dig för att proppsa på henne ett beslut som hon kanske kommer ha svåra trauman av och livslång, grämande sorg över och skam. Detta får ts själv ta ställning till om hon vill eller inte vill behålla. I ts står det klart och tydligt vad hon vill. Akta dig för vad du skriver till andra som inte bett om din åsikt i frågan, och vilka beslut som görs utifrån dina ord.
Svar på tråden Gravid - han gav mig en vecka