Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

sommarstad skrev 2015-02-23 13:15:20 följande:
    Ja, man borde egentligen inte stressa för sen är man ju förälder för resten av livet.  

Jag hade ett "litet" sammanbrott igår och då var det inte lätt att vara min make och försöka trösta mig. Först grät jag för att det kändes som bebisen aldrig skulle komma ut och som maken påpekade att jag hade ju en vecka kvar till BF så det var inte konstigt att bebisen inte kommit än. Sedan grät jag för att jag fick för mig att nåt var fel på bebisen. Glömde nämligen bort när jag känt rörelser senast, vilket min make påpekade bara var en timme innan, tur att han hade suttit och känt på magen just då. Så jag lugnar ner mig lite och bebisen börjar röra på sig nästan extra mycket, som om han ville visa att allt var bra med honom. Sen grät jag lite till för att jag insåg att jag skulle oroa mig resten av mitt liv för den lille. 
    Jag blir nojig varje gång BM sätter dopplern mot magen. Imorse när var var där, och kollade blodtrycket som vanligt, hade jag känt av bebisen 10 minuter innan. Men när hon sätter dopplern mot magen och ska lyssna så tycker jag att låter det annorlunda, tystare på nåt sätt. Hjärtat slog ju ändå som det brukar, men jag har ändå varit nojig hela dagen och undrat om den rör sig som den brukar. Man är ju för härlig som gravid :)
  • snö 81
    JhjärtaK skrev 2015-02-23 19:57:58 följande:
    Vad jag har hört så kan man få riktigt otrevliga biverkningar av de tabletterna tyvärr (typ psykos!). Jag har skrivit i min journal att jag vill ge råmjölken (på sked/i kopp) men sedan inget mer utan hjälp att försöka så att mjölken inte rinner till eller minimera det iaf. Ingen stimulans samt en stadig tränings-bh/lindning av brösten verkar vara bra metoder.
    Jag har läst om alla hemska biverkningar, men resonerar som så att av en tablett borde man inte hinna få några jätteallvarliga biverkningar. Barnmorskan på förlossningen sa att hon aldrig varit med om att någon fått några direkta biverkningar.

Däremot av tabletterna som man tar i 14 dagar kan man nig hinna få både det ena och det andra :)
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-02-24 08:07:42 följande:
    Min sambo har blivit en riktig ängel nu på senaste tiden (han är ju förstås underbar i vanliga fall också).

Säger åt mig att vila hela tiden, ser direkt när jag verkligen har en dålig dag och stannar hemma från träningen (har aldrig hänt förut, han lever för sin träning), kommer med komplimanger osv.

Sen har han väl nämnt att han längtar tills bebis är ute och jag läkt ihop så vi kan ligga igen.. men det är han inte direkt ensam om haha
    Haha, låter som min man. Han är en ängel och det har han varit genom hela denna graviditet. Alltifrån den förlamande tröttheten i somras till min sjukskrivning som innebär att jag bara ligger på soffan. Men han nämner rätt ofta att han längtar till ungen är ute så att vi kan ha sex som vanligt igen ;)
  • snö 81

När det gäller graviditeten så har jag verkligen inte hatat att vara gravid denna gången, till skillnad från förra gången.

När jag väntade dottern hade jag sjuk foglossning och så mycket sammandragningar att jag inte kunde gå mer än nån meter åt gången. Jag hittade inga kläder som passade och tyckte att hela tillståndet var en börda och det hade jag inte räknat med. Jag hade ju sett fram emot att vara gravid, trodde att det skulle vara underbart :)

Det som då var underbart var att jag denna graviditet fick lite revansch. Jag har mått bra, inte haft ont någonstans och hanterbart med sammandragningar ändå. Jag har faktiskt trivts som gravid denna gång, känt mig bekväm med tillståndet. Jag hittade en stil som funkade så jag har haft kläder och kunnat känna mig rätt fin ändå de flesta dagarna. Det enda minuset denna gång var den förstörda sommaren. Vi hade en kopiöst vacker sommar med 30 grader i vecka efter vecka, men allt jag orkade göra var att ligga på soffan och tycka synd om mig själv.

Sen att man inte får dricka vin när man är gravid är ju också en nackdel, men man klarar sig ju ;)

• snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-02-24 09:15:20 följande:
    BVC rekommenderar verkligen att jag ska amma i 6 månader pga mycket allergier på båda sidorna av släkten, ammningen är det bästa skyddet mot allergier.
    Eller så blir det tvärt om :)

Jag är inte allergisk mot något alls och min dotters pappa är möjligen lite pollenallergisk. Dottern däremot, som jag helammade i 6 månader, är allergisk mot en hel massa saker och har jättekänslig hud med eksem.

Fattar inte vart det kommer ifrån...
  • snö 81
    snö 81 skrev 2015-02-24 09:26:18 följande:
    Eller så blir det tvärt om :)

Jag är inte allergisk mot något alls och min dotters pappa är möjligen lite pollenallergisk. Dottern däremot, som jag helammade i 6 månader, är allergisk mot en hel massa saker och har jättekänslig hud med eksem.

Fattar inte vart det kommer ifrån...
    Förkylningsastma har hon också och jag vet inte av nån annan i släkten som har/haft det.
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-02-24 09:21:56 följande:

Nu får bebisen komma snart annars får jag gå naken. Jag har ingen lust att köpa nya kläder nu. Jag har två par jeans som jag varvat mellan när jag varit någonstans och kört mysbyxor hemma. Men nu på morgonen skulle jag försöka fånga dottern på dagis och ta på henne inneskorna, då var jag vigare än jeansen och hörde väldens "ritch" och jeansen sprack i säkert två dm.

Jag har inte haft jeans sen typ v.28. Mudden på byxorna sitter ju så hårt så även om byxorna är lagom så är mudden för liten.

Jag har gått omkring i strumpbyxor eller leggings i evigheter nu, oftast kombinerat med en tajt bomullsklänning från hm (har 4 st). Väldigt bekvämt och rätt snyggt!
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-02-24 10:11:09 följande:
    Det går ganska bra med mudden tycker jag, förutom när det blir sent på kvällen när magen svullnar ännu mera då brukar jag rulla ner mudden under magen istället. Jag har någon enstaka klänning men de sitter inte bra.
    Har du byxor som är i "din storlek"? Jag upplever att jag måste gå upp flera storlekar bara för att mudden ska passa och då har jag inte ens speciellt stor mage. Och det känns inte så kul att köpa byxor i 42 när jag egentligen bara behöver 38.

Nu har jag iofs bara testat byxor från hm så jag har ju iofs inget att jämföra med.
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-02-24 11:08:51 följande:
    Åh, kan du ha tighta klänningar? Vad fint... Jag kan inte ha det pga ryggfetma, det ser fan inte klokt ut, jag är som en valross med valkar överallt.

Min go to-outfit är tights hemma och jeans (som är för trånga i mudden), linne och uppknäppt skjorta eller cardigan om jag måste utanför hemmets trygghet.

Längtar jättemycket efter att kunna ha riktiga kläder.
    Såklart har jag också lite ryggfenor så jag har alltid en kofta på mig också :)
  • snö 81
    Cymi skrev 2015-02-24 16:08:04 följande:

Nappflaskdjungeln! Vilken storlek ska man ha?? är 260 ml lagom eller blir det för litet fort? är det för mycket? har verkligen ingen aning om hur mycket en bebis dricker

Jag har köpt två små flaskor på 160 ml och två stora på 260 ml. Tänkte att de stora är så jättestora i början.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?