-
Ja, precis! Men säger man att undvika sex och bad kan ingen sen komma och beskylla barnmorskans råd om det skulle bli infektion... Kanske därför man kan få olika svar/råd beroende på vem man frågar och vart man bor?!ebe91 skrev 2015-03-02 10:44:12 följande:Det finns ju dom som föder i vatten? Jag frågade just för att man hört så olika :)
-
Välkommen! Hoppas ni iaf hinner flytta klart innan bebisen kommer!josejo skrev 2015-03-02 10:46:45 följande:
Hej hej! Här kommer ännu en sen gravid som gärna hoppar in såhär i slutspurten om det är ok? :)
Har läst till och från sen i sommras men aldrig fått tummen ur att skriva något, men det har vart så härligt att bara få läsa om så många andra som går igenom samma. Just nu kände jag extra tillhörighet i tvivlen om vad man gett sig in på, knäppande ljud och renoveringskaos som får en att stuva undan det mesta av bebisförberedelser..
Jag är 26 år, väntar första barnet, precis köpt hus som började renoveras i helgen så jag står med ett ben i renoveringskaos i huset och ett ben bland kartonger i lägenheten och bebisen förväntas om 18 dagar.
Jag väntar ju mitt andra barn så jag borde ju kunna ta det lite chill för jag vet ju att det går jättebra även om allt inte är klart. Men dessa jäkla hormoner bidrar till allt annat än lugn i min kropp. Jag har istället börjat förneka att det snart är dags... -
Min dotter är 5 år och 2 månader och verkar vara i en fas där hon slits mellan att vara liten bebis och samtidigt stortjej! Börjar känna mig orolig över hur hon ska tackla att det kommer en bebis i familjen. Hon är ju extremt mammig och i perioder väldigt svartsjuk på mig och min man (som inte är hennes pappa) och hur ska hon då reagera på ett bebis som är min och makens...?!?Misty W skrev 2015-03-02 11:02:44 följande:Jag förstår hur du tänker. Jag har 2år & 9månader mellan mina stora barn så hon va ju inbiten "dagis unge" som ändå va granska självständig. Men första tiden sover dom små mycket och du kan då passa på att hänga med stora syster.
Min dotter blir 9år i juli och hon är i förpuberteten så det sjunger om det. Hon är väldigt känslosam och "missunderstood" om du frågar henne. Så henne är jag rädd för att hon ska känna sig bortglömd. Henne kan du sitta med i soffan och så ber du henne gå och plocka ihop gympa kläder inför morgon dagen och det blir fullt kaos, skrik och tjafs. Så ibland känner man sig bara elak och dum mot henne eftersom hon reagerar galet när man ber henne göra vissa saker.
Sonen som blir 6år nu i april är speciell på sitt sätt med sina rutiner och förberedelser. Även om vi alla hittat ett sätt att få vardagen att funka superbra så är jag där mest orolig att vi inte ska "hinna" ta den tid vi behöver på morgonen innan dagis & snart över förskoleklass.
Men det är väl bara en mammas kärlek och massa Prego hormoner som över analyserar och krånglar till allt. Men det sägs ju att det är fullt normalt att tvivla på sig själv som mamma inför både första barnet och inför syskon.
Vi är helt enkelt fantastiska människor allihop :) <3 -
Det är till och med 48 timmar efter sista symptom och då räknas kräkning, diarré och även matintag. Om du inte kan äta är även det ett "symptom" som du ska stanna hemma för.Cymi skrev 2015-03-02 11:49:29 följande:48 timmar sedan sista kräkning. Vi var extremt noga med det när jag jobbade på förskola, syskon fick också vara hemma vid magsjuka. Prata med fsk chefen ;)
-
Hälsade på mamma på en lunch nu idag och hon kommenterade direkt att det ser ut som att jag ska tappa magen, att den verkligen har sjunkit jättemycket. Hon är helt övertygad om att det kommer att dra igång snart, är i 37+1 idag... Jag har ju inte planerat att föda förrän till sensommaren så jag tror inte ett dugg på att det ska hända nåt snart.
-
Hon tycker om honom väldigt mycket, men inte det faktum att vi har något tillsammans som hon inte är en del av. Alltså att vi kramas osv :)Misty W skrev 2015-03-02 13:48:59 följande:Kommer säkert bli svårt! Men gillar hon din man annars så kommer hon säkert att använda honom som knä eller häng. Eller så får din man ta bebisen :) nä det ordnar sig nog, som jag skrev så är vi ju fantastiska människor & vi kommer göra absolut allt som står i vår makt för våra barn!
Hon vet på det stora hela hur en bebis blir till, men hon är ändå övertygad om att bebisen bara är min eftersom jag bär den och jag föder den. Det borde alltså innebära att bebisen blir min och hennes ;) Det är inte lätt alla gånger med barn ;)
Ja, vi är fantastiska och vi fixar det dom kommer i vår väg. Vi är alla de bästa mammor våra barn kan få, men vi är samtidigt bara mänskliga! -
Jag tycker handlingen i sig går rätt bra om jag får gå i affären själv, i min egen takt. Men att få ner varorna i påsar och sedan få ut påsarna till bilen och från bilen in i huset - nej, det är banne mig för mycket. Känner mig typ döende efteråt ;)ebe91 skrev 2015-03-02 13:11:24 följande:
Var så trött igårkväll så orkade inte fara o handla efter middagen, sa till sambon att jag kunde fara idag istället (tänkte att det kan ju hjälpa till o få igång förlossningen om jag gör ngt annat än o ligger på soffan hela dagen - bf+3 idag...). Sagt o gjort, åkte på ica men nu säger jag det - jag åker aldrig mer på ica själv innan den här knodden är ute. Tog mig 50 minuter inne på affärn att fylla 1,5 kasse, stånkandes o stönandes över vagnen tog jag mig tillslut runt affären. Fyfan. O yrslig o svettig o lätt illamående hann jag bli också. Nu ligger jag på kökssoffan o stirrar på kassarna i tron om att de kommer packa upp sig själva...
-
Livmodern tränar så det låter jättenormalt! :)Mimipig skrev 2015-03-02 18:23:53 följande:
Sammandragningar! Alltså - hur länge kan de sitta i egentligen? På kvällarna tycker jag att magen är mer ihopdragen än avslappnad. Min senaste sammandragning skulle jag uppskatta att den har pågått i 20 min. Är det ens möjligt? I övergår får jag sammandragningar så fort jag blir kissnödig, när jag är nyvaken, när jag har ätit och om jag rör mig plötsligt. Är det här normalt? De gör inte ont, men de är störande.
Jag har också massa sammandragningar och dom som känns "läskigast" är dom som kommer helt oprovocerat när jag sitter ner helt stilla utan att göra nåt alls. Mina gör inte heller ont, men är helt klart obehagligt när mage och bebis trycks ihop. -
Kul att läsa om din förlossning och Grattis till den lille!!tovemaja skrev 2015-03-02 21:07:35 följande:Amningen funkar men gör rejält ont på höger bröst! Men detta ska ju vara en övergående fas så jag biter ihop varannan matning :) allt känns som sagt bra... Förutom huvudvärken from hell.
Just det, har ju diskuterats en del vikt i tråden, jag gick upp totalt 18.. Men ställde mig på vågen dagen efter och hade då tappat 6... Så det ska bli spännande att följa kroppens resa åt andra hållet också nu!
Huvudvärken kan vara en biverkning från edan, det är rätt vanligt. Många får huvudvärk och vissa får en jättejobbig huvudvärk, det har nåt med ryggmärgskanalen att göra. -
När dottern föddes hade vi en helt ny filmkamera med till förlossningen. Jag har dock inte kunnat förmå mig att titta på filmsnuttarna som hennes pappa filmade. Vet inte varför?! Jag hade därför hellre sett bilder från vår förlossning.Mildamilda skrev 2015-03-02 22:15:20 följande:Vi köpte ny kamera som man även kan filma med till första barnet. Det blir ju bättre kvalitet. Jag fick göra akut kejsarsnitt sist och när de gick ut med bebis för att mäta och väga så hängde min sambo med och filmade plus att han tog massa bilder när de höll fram honom precis när han kom ut. Det betydde väldigt mkt att jag kunde titta på det efteråt. Blir ju bra bilder nu med mobil också, kanske var större skillnad 2011?
Denna gång tar vi bara med mobiler och fotar med, dom har ju så bra kamera nu för tiden. Det går ju även att filma med mobilen, men jag är tveksam till att jag vill ha nåt filmat nu heller.