Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

LillLouise84 skrev 2015-02-19 21:59:32 följande:
    Nu borde de väl sjukskriva dig helt fram till bf om läkaren har något vett.
    Ja, jag hoppas hon har vett att göra det nu. Om hon börjar dilla om föräldradagar igen så ska jag säga åt henne att då går jag och jobbar istället så får vi se vad som händer med mig och bebis. Jag tänker inte ta ut föräldraledigt när jag helt uppenbart är sjuk!!

Hon pratade ju om föräldradagar sist för att inte försäkringskassan skulle krångla, men när jag testat gå in och jobba två gånger med samma resultat finns det ingen anledning att dom skulle krångla...
  • snö 81
    Misty W skrev 2015-02-20 08:39:19 följande:

Nu sitter jag här på ett litet labb i en förort i Sthlm på en hård jävla stol & ska sitta här i 2 timmar efter den där jävla socker drickan! Men hallå(!!!) jag är gravid å ska föda om typ 18 dagar, har ni en brits eller fotölj?!

Angående svärmödrar så va min jätte gullig från jag träffa henne tills vi blev gravida med barn nr.2, då började hon ta sig friheter & dom har ibland lite "vi är bättre" attityd.

Sen när barnen va typ 4år & 1år så fixade vi köket i våran gamla hyresrätt. Hon och svärfar skulle komma å käka pizza med oss. Kliver in, väljer pizza & ryssar sen ut gråtandes med ett "dessa barnen lever i misär". Kan säga att vi förbjöd henne att vara i närheten av våra barn i nästan 1år! Sa till dagis att hon inte fick hämta osv.

Hon va ju inte stabil då, troligtvis utarbetad, klimakteriet & så skulle dottern flytta hemifrån. Svärmor är 60år nu & svärfar 53år. Men efter det så va det ändå lite haltande relation. Efter svägerskan fick sina barn så är våra lite mindre intressanta. Fast vi ses ändå nångång i månaden, födelsedagar, högtider & när som. Bor 5minuter ifrån.

Men mina föräldrar är våran trygga punkt istället. Dom bor ca 15min bort med bil och dom ställer alltid upp! När våra arbeten krockar så löser dom av oss tills andra föräldern kommer hem osv. Ringer ofta och pratar med både mig, sambon och barnen minst 2ggr i veckan. Min mamma blir 52 & pappa 55 i år så dom är ju intresserade av sina barnbarn.

Jag fick ligga på en hård brits i två timmar båda gångerna. Kan säga att det är marginellt bättre än en hård stol ;) En skön fåtölj, lite nya trevliga magasin och en filt hade varit trevligt :)

Oj oj, då skulle din svärmor se vårt hem just nu. Snacka om att barnen lever i misär - kök, ett badrum och tvättstuga är utrivet och resten blir ju således i total kaos. Men det är väl så det är när man renoverar :)
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-02-20 08:43:48 följande:

Jag tänkte på det här med besök och RS-virus.

Är det okej att be kompisar lämna sina barn hemma när de kommer och tittar på bebisen, eller är det bättre att säga nej till besök tills man tycker att det är okej även med barnen. Dels är jag rädd för RS, och dels blir det väldigt stökigt med barnen och våran hund, i alla fall i kombination med amningsstrul och sömnbrist tänker jag. Hur skulle ni göra, och vad skulle ni som vänner föredra?

Jag är glad att jag inte själv har barn sedan innan just för att vi slipper utsätta oss för smittor i onödan precis i början.

Vi var och hälsade på ett par kompisar som fått sitt första barn för några veckor sedan och vi planerade in det så att vi kunde komma utan barn. Dom sa inget om barnen, men för oss var det en självklarhet att inte ta med två skolbarn och ett dagisbarn.

Jag tycker absolut att man kan be folk komma utan barn och om det sen är någon som blir sur över det så är det inte ert problem utan deras!

Nu är det ju så att när vår bebis kommer så har vi ju alla dessa barn, men vi får vara extra tydliga med att det finns farliga virus så handhygienen är jätteviktig exempelvis.
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-02-20 08:36:15 följande:

Vi kommer lägga upp bild när bebisen är ute, kanske redan på BB faktiskt :)

Jag tycker det är roligt att följa andras graviditeter, det är bara det att jag dels avskyr att vara med på bild, och dels att jag kanske inte orkar med konversationen som följer om och om igen.

Varken min eller sambons familj kommer posta något på Facebook, inte vänner heller tror jag. Skönt, för det är fan inte okej.

Vi får alla rapportera hur anhöriga skötte sig sedan :)

Jag vet inte hur vi kommer göra med fb och Instagram. Ingen av oss är speciellt flitiga användare av dessa forum, framför allt inte min man. Jag skulle nog kunna lägga upp en status iaf med att den är här och vilken sort det blev, men jag är inte säker på att min man vill det. Vikt och längd behåller vi nog mer för oss själva och de närmaste i alla fall.

Men en sak jag börjat fundera på är samtalet till föräldrarna. När dottern föddes ringde hennes pappa från förlossningssalen bara en liten stund efter att hon var ute, typ mitt i natten. Jag pallade inte att ringa någon alls just då så han ringde till båda våra föräldrar. Men nu känner jag inte att det finns någon anledning att stressa med telefonsamtal innan man kommit till BB. Och ifall vi föder mitt i natten kommer vill jag absolut vänta till morgonen. Men det är nog också en sån sak som man bör informera sina nära och kära om så dom inte förväntar sig ett telefonsamtal direkt och kanske mitt i natten. Min mamma blir alltid så orolig när någon av oss syskon är på förlossningen och särskilt om det tar tid, så henne måste jag nog vara extra tydlig med att bara för att telefonsamtalet dröjer så behöver inte det betyda att nåt är galet :)
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-02-20 10:18:31 följande:
    Vad bra. Jag kan inte tänka mig att jag skulle få för mig att ta med små smittspridare till en nyfödd, men jag har ju inte barn än, så jag har kanske lite svårt att sätta mig in i hur man tänker och känner då.

Men nej, det är inte värt att riskera rs för att inte trampa någon på tårna.

Hur länge ska man vara väldigt försiktig? Jag jobbar i matbutik och vill såklart visa upp min bebis så småningom, men det är mycket folk...
    En nyfödd är ju väldigt känslig ganska länge, men RS brukar ju börja ebba ut mot vårkanten.

Min dotter är född precis innan jul 2009 och då var det svininfluensan och RS som härjade samtidigt, men nog tog vi oss ut lite då och då i alla fall.

Så länge bebisen ligger nerbäddad i vagn är det ju ingen jättefara att ex gå en liten tur genom stan, så länge inte massa folk sticker ner sitt ansikte och andas rätt i bebisens ansikte. Hälsa på på jobbet är ju lite värre eftersom de flesta då vill hålla och är det i en affär där dom träffar kunder hela tiden kanske man inte ska stressa med besöket.

Jag jobbar ju på en skola, visserligen vuxenutbildning men ändå, så jag kommer inte att gå till jobbet så snabbt. Kanske att några kollegor kommer att komma förbi och hälsa på här hemma och så länge dom är friska så är det ju ok.
  • snö 81
    Trollunge85 skrev 2015-02-20 11:14:16 följande:

Min barnmorska pratade för några veckor sen att jag borde känna av mer molvärk och hugg med tiden eftersom det brukar dyka upp i samband med fixeringen. Därför var jag så förvånad när det visade sig att barnet var fixerat på kontrollen i tisdags. Jag har ju inte känt av något alls. Sammandragningar men inga smärtsamma har jag känt men absolut inte någon molvärk.

Men nu de senaste dagarna (så sen besöket) börjar jag känna molvärk främst på eftermiddagarna (hej menskänslan, dig har jag inte saknat smile5.gif ) och fler sammandragningar, både utan att de känns och som känns med en del smärta, och igår fick jag hugg i underlivet när jag skulle gå ner från trappan mellan våningarna hemma (inte kul med hugg kombinerat med den vanliga jobbigheten att gå i trappan pga att man har ont efter en dag på jobbet). Verkar som om kroppen börjar förbereda sig mer nu på att en förlossning är på gång även om det inte säger något om när den väl kommer inträffa. 31 dagar kvar <3 (skrev visst 34 igår men det skyller jag på gravidhjärna)

Jag har haft molvärk rätt ofta de senaste veckorna och för mig har det relaterat i att bebisen gått från väldigt rörlig till ruckbar, men något mer lär det inte bli (dottern var aldrig fixerad). Nu känner jag dessutom dagligen av att det trycker och gör ont i ljumskarna plus en härligt skärande känsla i fiffin. Det känns ungefär som att någon drar med en kniv fram och tillbaka där nere.

Denna känsla är helt ny för mig, kände aldrig av nåt sånt med dottern. Men då hade jag sjuk foglossning fram så eftersom blygdbenet kändes som att det skulle gå sönder så kanske jag inte kände det andra :)
  • snö 81
    Trollunge85 skrev 2015-02-20 13:55:10 följande:
    Jag skulle inte beskriva mitt som skärande utan mer rena hugg upp genom underlivet. Fruktansvärt. Fick stanna i trappan och vänta på att det skulle sluta. Fast nu när jag gick  på lunch fick jag också någon konstig hugg-känsla som inte var lika stark men fortfarande obehaglig. Kanske stämmer mer med skärande känsla. Skönt att man kan hitta fler som känner samma saker så man inte är ensam om obehaget (för då hade jag nog varit mer rädd för att det skulle vara något konstigt)
    Ja, det är skönt att inte vara ensam om diverse känningar/krämpor :)
  • snö 81
    Mimipig skrev 2015-02-21 01:39:51 följande:

Fråga: när man får förvärkar, eller värkar, var sitter smärtan då? I hela magen eller bara i underlivet? Jag fick just sån otrolig smärta, men bara längst ner i magen/underlivet. Vet inte vad det var. Bäbisen rörde sig dessutom massor samtidigt och tryckte ut kroppsdelar åt slöa håll på obehagliga sätt. Undrar om han släppte sin fixering och vände sig? Eller om det var ett smakprov på en värk?

Jag minns inte hur eller var riktiga värkar känns... Snacka om att man är bra på att förtränga :)

Nu när jag har förvärkar känns dom längst ner i magen, ut mot ljumskarna och bak på ryggen. Men ofta inte i samband med en smandragning. Jag får bara nån enstaka gång ibland onda sammandragningar.
  • snö 81

Ni som har packat bebisens BB-väska - hur många ombyten har ni med till bebis?

Jag har packat mer än förra gången eftersom vi inte använde landstingets kläder mer än första timmarna. Sen blev det kissläckage och då var det aldrig tal om att få låna nya kläder?! Men det känns som att jag utvärderar innehållet typ varannan dag och undrar om det blir lagom :) Vet ju inte hur länge jag blir kvar heller, men minst ett dygn iaf. Beror på om dom hinner ge mig antibiotika eller inte (pga GBS tidigare i höst).

Gissar att det är lite "nervositet" inför förlossning som gör att jag går och pillar i sakerna hela tiden för det är ju ändå 28 dagar kvar ännu ;)

• snö 81
    Kpax skrev 2015-02-21 09:55:20 följande:
    Jag storstädade för ett par veckor sedan, håller med dig - så tillfredsställande! Men ja, det gjorde ont efteråt. Nu orkar jag inte sånt längre. Jag kan ju städa, men ger mig inte på fönsterputsning och golvlisttvätt.

Javisst, efter förlossningen kommer ju nya kroppsliga krämpor, men då får vi väl gnälla om dem också ;)
    Vi har hyrt in våra mammor på storstädning nästa söndag ;) Då är vi, om allt går som planerat, klara med det mesta av renoveringen och då behöver det verkligen städas här. Men jag har ju order att vila och maken har fullt upp med att slutföra projekten här hemma. Känns rätt bra att få allt storstädat inför bebis ankomst sen :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?