Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Cymi skrev 2015-02-17 11:17:52 följande:
    Personligen tycker jag tygblöjor känns sjukt omodernt och en grej bland alla nya "hippie idéer", jag skulle själv aldrig sätta på mig en binda av tyg som jag tvättar upp och de nya blöjorna är gjorda så att de ska vara mer bekväma att röra sig i och kännas torrare
    Känner exakt samma! Och dom jag vet som kör tygblöjor börjar potträna när bebis är typ 3 veckor. Inte min grej riktigt :)
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-02-17 11:54:23 följande:

Tog mig till mitt barnmorskebesök idag iaf.. v35+2 och vikten pekade lite neråt sen sist (suck) och magen hade vuxit 1cm och landade på 31cm idag.

Önskar jag fick lägga mig och sova bort resten av dagen och hela natten och vakna upp imorgon eftermiddag med barn som klarat sig från magsjukan! Försöker mest få timmarna att gå nu men givetvis segar det sig fram. Har massvis med folk som vill hälsa på idag och jag orkar verkligen inte, är inte på humör alls!:(

Trist att vikten hade dalat lite, men magmåttet var ju jättebra! Jag är på exakt samma dag som dig och min mage mätte 33 cm idag och hade då vuxit 1 cm sedan mätningen för 2 veckor sedan.

Försöker peppa dig lite :)
  • snö 81
    Misty W skrev 2015-02-17 11:55:24 följande:
    Det går av bara farten tillslut. Mina är ju ganska stora blir 9år och 6år så dom kan ju underhålla sig själva och leka med kompisar. Men man vill ju gärna vara där för dom. Speciellt när dom är sjuka.

Du märker om/när du skaffat syskon att man blir expert på att bolla med toabesök, matlagning, tvätt, disk, leka, naptime o.s.v

En sak som vi levde gott på när barnen va lite yngre, ibland även innan jag blev gravid va "Bolibompa sex" då passar man på att ta en snabbis mödans dom kollar på Bolibompa och varvar ner inför natten. Haha, förlåt om det låter galet ;)
    Vi kör också "Bolibompasex" varannan vecka när vi har alla barnen här. Annars skulle det aldrig bli av :)

Men våra är 12, 10 och 5 så de två äldsta sitter i så fall vid datorn och den yngsta vid tv'n ;)

Däremot är det jäkligt mycket att rodda när man har flera barn sedan innan. Min man är och skjutsar och hämtar sina pojkar från träningar varenda em/kväll och på helgerna är det cuper och vanliga matcher. Jag försöker underhålla och umgås med min "lilla" med meningsfulla saker utan att anstränga mig alltför mycket.
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-02-17 15:25:10 följande:
    Ni är fantastiska hela gruppen som peppar och finns här som bollplank när man behöver det:)

Det kan tyckas löjligt att en hel dag ska bli förstörd för att jag går och väntar på något som kanske inte ens kommer men faktum är att jag varit så extremt rädd för magsjuka att jag tidigare valde bort fler barn bara för att slippa ännu en "unge" som ska dra hem skiten. Det har blivit bättre de senaste två åren sen jag slutade studera och började jobba, då blev jag plötsligt tvungen att lämna barnen på dagis trotsa att min värsta mardröm härjade där. I normala fall får jag bara en kort ångeststund när jag vet att vi är utsatta för smitta men nu är jag ju verkligen rädd det när jag är höggravid och redan känner mig som en urvriden trasa.

Men på nåt vis tar vi oss igenom det, oavsett om vi åker på skiten eller om vi klarar oss undan:)
    Jag har också fobi för kräkning och magsjuka. Till och med om mannen kräks för att han är bakis börjar jag typ skaka. Så jag förstår hur du känner! Jag hade aldrig tänkt skaffa barn för att jag är så rädd för allt som har med magsjuka att göra, men barn blev det ändå :) Och det konstiga är att om dottern blir sjuk så tycker jag så synd om henne att det ändå går ganska bra. Men att själv få det är nog det som är värst, jag får typ panik om jag mår illa.
  • snö 81
    sommarstad skrev 2015-02-17 16:45:23 följande:

Idag var maken ledig så vi var på kondis och ätit semlor. Känns så skönt att komma iväg lite hemifrån och göra nåt (säger jag dag fyra hemma :P ) 

Sen var jag och hämtade startpaket från Libero på ica maxi. Det var blöjpaket (litet paket) med två storlekar, våtservetter, barnolja, bindor till mig och en leksak (var nog nåt mer med som jag glömt). Tycker det var mycket innehåll så det kan jag rekommendera. Man måste vara medlem på Libero.   

Hemma så har vi båda gjort i ordning lite. Maken har satt in basen till bilbarnstolen i bilen så han ska slippa stressa med det när det är dags att få hem den lille. Vi har även gjort ordning skötbordet :)  

Jag fick ytterligare en variant av babybag hos barnmorskan idag. Ett vanligt paket blöjor från Pampers och ett lite mindre paket från Libero och ett litet paket våtservetter som låg i en liten necessär. Utöver det var det ett par strumpor från Lindex och ett par strumpor från Polarn o pyret plus en flaska D-droppar och några andra provförpackningar på tvål och salva. Och såklart rabattkuponger på blöjor och en rabatt på Libdex. Riktigt bra måste jag säga!

Fick även ett sms från Libero igår att jag kan hämta ut en box på Ica Maxi så det ska hag nog åka och göra efter jobbet imorgon :)

Så nu tror jag fan att jag har fått ut varenda box som finns förutom Lloyds apotek som vi inte har här.
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-02-17 19:49:27 följande:
    Vi gjorde också sammanfattningen idag hos BM. Jag har dock inte fått med mig blodgrupperingspapprena hem än, har ni andra fått det?

Min låg nääästan fixerad, så gott som iaf.. kommer nog inte kunna vända sig sa hon:)
    Nä, jag har inte fått några papper med blodgruppering, men jag vet egentligen inte vad man ska ha dom till. Det finns ju i datasystemet?!

Men jag vet att jag fick ett papper sist som man skulle ha med sig, men som man aldrig behövde visa.
  • snö 81
    sommarstad skrev 2015-02-17 21:12:15 följande:
    Tack så mycket för länken! Nu har jag beställt. Leveranstiden var 1-2 veckor. Får se vd som kommer först bebisen eller boxen :D
    Där var ju en babybox jag hade missat, men den verkade inte innehålla nåt av intresse direkt. Babytops har jag fått i ett tidigare paket och våtservetter har jag typ 4-5 förpackningar redan från olika boxar, och vi använder inte ens sånt.

Kanske skippar den :)
  • snö 81
    Cymi skrev 2015-02-18 11:50:39 följande:
    Jag har aldrig förstått hur man känner hicka, hur vet man om barnet hickar? Är det det som är som små regelbundna puffar som inte syns men känns nästan som sina hjärtslag? för det har jag känt ett par ggr långt ner där hon har sitt huvud :P
    Jag känner av hickan minst en gång per dag. Jag liknar det med att bebisen hoppar hopprep :) Känns som att den hoppar inne i magen, väldigt regelbundna hopp :)
  • snö 81
    Misty W skrev 2015-02-18 10:37:24 följande:
    Jag har nog lite samma ordning på bebisen ;)

Han brukar röja lite efter 20 då alla barn ligger i Sängen, middag, disk och allt är avklarat. Sen kör han lite då och då fram tills jag somnar. Kan va så att jag känner honom liten rand Ärö jag vaknar och vänder mig, men inget som stör.

Varje morgon går jag uppochner kissar samt dricker nästan 1 liter kallt vatten (pga halsbränna kan jag inte dricka så mkt på kvällen och sen äter jag novaliucid på natten) och går sen och sover lite till. Då brukar han gå igång.

Jag är väldigt noga med att komma ihåg om/typ när han röde sig och att han faktiskt rör sig ett par gånger per dygn. För min kompis förlorad sin dotter i v. 37-38 i psd. Minns fortfarande hur hon beskrev att hon satt ute på gräset i solen med sin son och några timmar senare fick hon beskedet att dotterns hjärta slutat slå.

Det har förföljt mig genom både min sons graviditet (hände i samband med att jag fick mitt +) och även denna gången.

Men hon har fått två fina grabbar till efter det, den ena är bara några månader yngre än min son så hon leva raid ganska fört efter

Förlåt om jag skriver så hämska saker! Men detta har varit min stora skräck vid graviditet och första året..
    Det där har varit min största skräck i mina graviditeter. I vanliga fall är jag en väldigt psykiskt stabil person, men när jag väntade dottern hade jag konstant ångest över att hon skulle dö i magen. Jag hade liksom ställt in mig på att jag skulle föda ett dött barn - något annat fanns inte på kartan. När BM på förlossningen fyllde i "levandefödd flicka" fattade jag att jag faktiskt hade fått ett levande barn. Jag bestämde mig efter det att jag aldrig skulle vara gravid igen, men så träffade jag min man och det kändes så självklart att vi skulle ha barn.

Jag mår inte alls lika dåligt denna gång, mycket tack vare min otroligt stöttande man. Men tankarna finns där hela tiden. Jag vet tre kvinnor som förlorat barnet i magen på övertid så för mig är just att gå över tiden min absolut största skräck. Har varit på läkarbesök för att diskutera planerad igångsättning strax innan BF, men dom var inte så villiga att hjälpa till om inte tappen börjat mogna av sig själv. Men jag har fortfarande två läkarbesök kvar för att diskutera och göra bedömning - så vi får väl se.
  • snö 81
    laila88 skrev 2015-02-18 12:57:29 följande:
    Det sägs att tjejer har mer hicka än pojkar :) och om det är en flicka i min mage så stämmer det för min son hickade aldrig så här mycket :) Men det känns långt ner där bebisen har ryggen, som septemberbarn08 skrev tickande med några sekunders mellanrum :)

Kan va ren inbillning också men om ja äter sött är det vanligare att bebisen hickar också tycker jag :)
    Det sägs ju att om du äter sött dricker bebisen mer fostervatten eftersom det blir extra gott. Och då är ju chansen att få hicka större, alltså av att den dricker mer.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?