Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

sommarstad skrev 2015-02-18 21:22:03 följande:

En fundering. Min barnmorska sa att de kollar inte hur barnet ligger innan v 35 (räknar bara hela veckor så det blir v 36 i min räkning). Detta för att innan dess finns chans att barnet vänder sig igen och det då kan skapa stress hos föräldrarna. Så även om hon känt hur barnet legat innan den veckan har hon alltså inte sagt något till oss . Men jag förstår det som att det  där verkar variera från barnmorska till barnmorska eller kanske är det olika beroende på län? När fick ni först höra hur barnet låg?  :)

Min BM har hela tiden kollat efter hur den ligger, men från början när den var väldigt liten så hade hon ju svårt att känna ordentligt. Men sen v.28 har hon fyllt i att den har huvudet neråt. Hon har även känt efter varje gång ifall den är rörlig, ruckbar eller fixerad.
  • snö 81
    Sooli skrev 2015-02-19 09:49:51 följande:
    Vi har hört mycket positivt om tygblöjor. Det känns som fler och fler börjar med detta och det finns så många olika alternativ. Jag och min man är överens om att vi ska köra på det. Sedan kan det vara bra med några engångsblöjor att ha i vissa situationer. Läst att dagens engångsblöjor är så effektiva att barnen blir blöjfria sent vilket motiverar oss till tygblöjor. Vi tänker även på barnets hud och miljön. Det är även mycket pengar man lägger på engångsblöjor under ett barns livstid. Vi vill ha fler barn så sparar pengar på detta :).

Hittade denna sida som verkar bra www.blojfribebis.se/ec-wiki/tygblojor
    Min dotter blev blöjfri vid 2 års ålder, vilket jag inte tycker är sent. Hon var va 1,5 när hon själv ville sitta på pottan, sen tig det lite tid innan hon vågade fullt ut.

Men hur länge barn har blöja hänger ofta ihop med vad föräldrarna tycker är praktiskt. Ett barn med blöja blir aldrig kriskissnödig vid olämpliga tillfällen.

Min dotter fick springa runt utan blöja mycket hemma och då kände hon ju när hon kissade på sig och då började hon ju kunna kontrollera det där så att det inte "bara kom"
  • snö 81
    sommarstad skrev 2015-02-19 10:04:59 följande:

Tack för svaren ang när barnmorskan kollar hur de ligger. Jag förstår faktiskt inte varför vår barnmorska inte velat säga hur barnet legat tidigare men kanske har stressade föräldrar varit ett problem.  I sig har det inte haft nån betydelse. Och att hon inte kollat fixering innan gör verkligen inget för det är det mest obehagliga jag varit med om hela graviditeten (hittills iaf). Hon dubbelkollande även på sista besöket förra veckan v37 (enligt min räkning v38) för att vara helt säker på att bebisen har trotsat alla odds och vänt sig, vilket han inte gjort. Men usch vad obehagligt det var. 

Nu har jag bara ett besök kvar innan bf (på torsdag nästa vecka). Nån som vet hur det fungerar med besök efter bf alltså man går över tiden? Glömde fråga sist jag var där.

När jag gick över tiden förra gången fick jag ett bokat besök precis efter BF och sen skulle man komma en gång i veckan till dess att det blev förlossning. Och så sa hon att om det blev så att jag hamnade på förlossningen så var det ingen fara för då fick hon meddelande om det i så fall så man inte behövde ringa och avboka.

Nu denna gång har jag ingen aning hur det planeras, men med mitt blodtryck lär det väl bli minst en gång i veckan
  • snö 81
    KarinIngrid skrev 2015-02-19 09:26:12 följande:

åååååå
    vecka 36 nu och nu har tiden plötsligt börja gå sååå sakta,
    det känns som jag inte kommer nånvart!
    tyckte 30-35 gick så snabbt men nu känns det som jag står och stampar.

Småmolande mensvärk som strålar ner i ljumskarna men i övrigt mår jag bara fint.
    Trött såklart eftersom sömnen blir lite si och så men absolut inga större besvär att klaga på. Annat än att jag önskar tiden gick fortare! :)

Min lille buse har börjat kommunicera på ett kul sätt. Jag känner att han sparkar, då sätter jag handen på och trycker till två gånger lite lätt, då puffar han tillbaka två gånger :) Helmysigt!! sen kanske det bara är en reflex men jag väljer att tolka det som att han hälsar lite på mig :)
    Känns jättemysigt vilket fall!

Väskan är nästan packad nu.
    ombyten till pluppen
    mysfilt till pluppen
    ombyte till mig
    morgonrock, tofflor
    Purelan, skön bh, amningstopp
    toalettsaker
    mobilladdare

jag längtar tills jag får hålla min lille plupp!!!

Ska till BM idag och kolla att han fortfarande ligger rätt. Men det känns helt klart som att han gör det! Och såklart kolla att allt annat är bra!

Jag tycker också att tiden börjar sega sig fram nu. Från typ v.29 fram till 33 tycker jag att det gick jättefort, men nu känns det som att jag bara står och stampar. Förlossning och bebis känns jätteavlägset, appen säger att jag har 30 dagar kvar idag - en hel evighet :(
  • snö 81

Sådär ja, efter 4 dagar tillbaka på jobbet så mätte blodtrycket 150/100 nu i eftermiddag... Det är inte meningen att jag ska jobba, hoppas läkaren inser det nu och sjukskriver mig helt till dess att det är dags!

• snö 81
    Astilbe skrev 2015-02-19 16:56:44 följande:

Vilken dag! Lipat halva dagen över att svärmor inte kan coola ner sig lite över graviditeten. Hon vill ha bilder, filmer och allt möjligt på vår lilla tjej som inte ens har kommit ut från magen än. Börjar inse att ett barn bidrar till tätare kontakt med människor som man kanske inte annars har så mkt gemensamt med... Blir lite irriterad också eftersom det först nu är intressant att ringa och sms:a mig när vi aldrig har haft någon kontakt annars... I alla fall så löste min man det hela genom att köpa hem den numera helt logiska lösningen på alla problem: skumbollar! Saknar mina nyttiga fruktcravings som har ersatts av choklad och skumbollar. Förresten, har inte någon här nicknamnet skumboll? Tror jag har läst det på skärmen så mycket att jag utvecklat en skumbollscraving... smile2.gif

Haha, jobbigt när en i tråden ger dig cravings ;) Men en ohyggligt god craving ändå.

Jag vet precis hur det är att vara gravid och ha en sådan svärmor som du har, hade det så när jag väntade dottern ( och såklart fortsatte det efter hon var född) Nu har jag en ruinerad svärmor, detta är inte första barnbarnet direkt så det är ganska avslappnat. Min mamma är också rätt lugn, detta blir hennes 4:e barnbarn och för min pappa blir det 6:e :)
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-02-19 15:14:24 följande:

Hemma igen från Lycksele och vad säger man? Fiasko, kanske?

Gjorde en CTG-kurva först på förlossningen. Tänkte att det kommer säkert inte en enda sammandragning nu men där hade jag fel. Under dom 20min jag låg där med kurvan hade jag 6 ganska kraftiga förvärkar. Registrerades dom på kurvan tror ni? Förstås inte!! Det visade snarare LÄGRE siffror så fort en förvärk kom, precis som att den tappade kontakten när magen drog ihop sig?

Ner till gyn och fick direkt frågan om jag bara fått en enda kallelse? Ööh, ja?

Jo, för tydligen hade min tid ombokats och inget meddelande hade lämnats till mig så det fanns helt enkelt ingen läkare ledig för att träffa mig! "Vill du fortfarande träffa en läkare eller?".. "ja tack, har jag åkt 14mil vill jag gärna träffa NÅGON innan jag åker hem!"

Lång väntan för att få träffa en läkare som blippade på sin privata telefon medan hon pratade med mig:(

Sen ännu mer väntan för att dom var tvungen att vara två läkare.. Varför ens ta in mig till första läkaren då?

Ett snabbt ultraljud för att se fostervattenmängden. Ingen kik på bebis, ingen viktuppskattning, ingenting:( Gynkoll för att kolla flytningar, inget konstigt. VUL för att mäta tappen, såg bra ut men de ville göra en ny undersökning för att de inte kunde avgöra om jag hade öppnat mig.

Öppen 2cm (vilket ju är helt normalt för att vara omföderska). "Dock väldigt mogen tapp så att tappen är lång idag säger inget om hur det ser ut imorgon".

Med tanke på att min tapp var helt stängd, helt omogen, långt upp och bakåtriktad 4timmar innan senaste barnet föddes säger dagens undersökning ingenting om hur läget är:( dom sa bara att det kan hända imorgon, det kan hända två veckor efter bf. Och det kan hända att jag måste in på koll varannan dag pga förvärkarna. Kul!

Jag kommer nog föda hemma tror jag:P

Men fy så dåligt bemötande! Om en kvinna har 14 mil till förlossningen, tappen är påverkad och öppen lite kan man ju inte bara skicka hem henne!!! Jag förstår din rädsla att föda hemma, hur tusan ska du veta när det är på riktigt?!?

Jag håller alla tummar och tår för att det går bra ändå, att du känner när det är dags och hinner in.
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-02-19 18:22:44 följande:
    Deras lösning var att kontakta min barnmorska och fara på en koll hos henne innan jag ringer hem sambon och åker till Lycksele.

Jag känner bara: okey, så när mina förvärkar hållit på mer än de vanliga 4-5timmarna och jag börjar bli orolig, då ska jag åka 5mil till barnmorskan för att göra en koll. Där kanske hon tycker att tappen fortfarande är bakåtlutad och inte öppen mer än nu. Åka hem 5mil och kanske inse någon timme senare att det nog är på gång, vänta typ 2timmar på att sambon ska ta sig hem och SEN ha 14mil att åka till förlossningen? När mina tidigare förlossningar gått så snabbt? Jepp!

Det kan ju lika väl sätta igång under kvällen/natten när sambon är hemma men då jobbar ju inte min barnmorska och alternativet då blir att åka direkt 14mil till Lycksele Bara för att göra en koll. Inte så mycket bättre.

Känner mig som en jävla pessimist som målar fan på väggen när det kanske blir en hur tydlig start som helst istället och kanske blir världens längsta förlossning.. men jag börjar känna mig stressad över det här att inte kunna lita på min kropp nu när det faktiskt börjar närma sig:(
    Vilken superbra lösning!! Att bo på vischan och inte kunna lita på sin kropp och få noll stöd av vården är väl sådär. Jag förstår att du känner dig pessimistisk, men all rätt! Men jag håller tummar och tår för dig
  • snö 81
    Mimipig skrev 2015-02-19 20:27:44 följande:
    Jag har 31 dar kvar. Jag är inte redo för förlossning, ska jobba två v till innan jag ska börja tänka på det. Däremot är jag helt färdig med magen. Den behöver verkligen inte växa mer! Jag fattar inte hur den ska kunna bli större. Stopp!
    Jag har 30 dagar kvar och känner mig både väldigt redo, men samtidigt känns set så oerhört avlägset att magen ska bytas ut mot bebis. Jag är grymt less på att vara gravid och vill bara att det ska vara över, men just nu tror jag inte att jag vill föda ändå. Men just det går upp och ner från dag till dag.

Jag skulle dock vilja veta exakt när bebisen ska komma - att den kunde skicka ett meddelande med elakt ankomsttid ;)
  • snö 81
    ebe91 skrev 2015-02-19 20:37:51 följande:

På tal om svärmödrar... Kom precis hem efter att ha besökt svärföräldrarna. Jag tycker i vanliga fall om dom jättemycket, men ju längre denna graviditet gått desto mindre tålamod har jag med min svärmor. Jag är ju beräknad enl rul till 27/2 (enl mensen 21/2), men hon tjatar hela tiden att på hennes tid räknade man minsann såhär bla bla bla bla, så jag har då minst 2 veckor kvar (vilket jag kanske har, men blir bara irriterad då hon tycker att hennes räknasätt är bättre än hela svenska vårdens...). Idag fick sambons bror barn (planerat snitt) och det var hon ju minsann tvungen skriva på facebook så alla hennes väninnor o bekanta skulle få reda på att hon igen blivit farmor, o då sa jag till henne att när våran bebis föds vill jag inte att hon ska skriva det direkt på facebook, utan att vi gärna vill meddela alla själa om att vi fått barn men det tyckte hon var urlöjligt och hon gjorde faktiskt som hon ville? Inte värsta stora grejen, men med alla gravidhormoner o en grundirritation tog jag faktiskt rätt illa vid mig o sa bara minutrarna senare till sambon att jag ville åka hem.... Varför kan inte mitt barns födelse få vara något jag vill berätta om för alla nära o kära?

Jag vill också annonsera mitt barns födelse själv, men jag vet att om jag inte säger nåt till mamma om det så kommer hon lägga ut det på fb i samma sekund som hon får samtalet från oss...
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?