Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-02-11 21:11:45 följande:

Nej det tror jag verkligen inte, är ju bara i v34+3 idag så än får h*n lov att stanna där inne ett bra tag till:)

Blir lite orolig dock, kanske framförallt för att vi har 14mil att åka bara för att kolla upp om det ev SKULLE kunna vara något på g.

Jag har inte packat någon väska än, inte ens tvättat upp något bebisplagg.. så som sagt, det får gärna dröja ett par veckor till.

Än håller det i sig! Ska ta en alvedon och se om det ger med sig:)

Oj, det låter ju lite skumt att dom känns på ett annat sätt, det sägs ju att när det är på riktigt så känns det. Jag har ju fött barn innan så man tycker ju att jag borde veta :) Men för mig känns förvärkarna inte alls som sist, men för mig är det inte kopplat till sammandragningar utan bara som jävlig mensvärk.
  • snö 81
    Sparv15 skrev 2015-02-12 12:55:00 följande:

Så då har man jobbat klart för i år. Hade läkarbesök idag och blodtrycket låg på 160/100 så det var inga problem att bli sjukskriven. Känns både och men mest skönt.

Oj, det var inget vidare tryck det. Nu får du se till att vila tiden som är kvar!

Jag har ju högt blodtryck och varit sjukskriven (+ medicin) på heltid sen i början av december, men nu när jag snart inleder den sista månaden som gravid så ska jag tillbaka till jobbet igen. Visserligen bara på halvtid, men det känns jäkligt bakvänt...
  • snö 81
    Misty W skrev 2015-02-12 09:52:27 följande:
    Jag har bara använt vanliga, men låter mer smidigt med dom Nixe prata om.

Sen så precis som Nixe skriver så är nan en likvärdig ersättning. Jag kör bara på med Semper av gammal vana. Men om det nu är störningar så blir det kanske nan även för oss.
    Jag ska ju inte heller amma så det blir 100% ersättning här också.

Men om man börjar med en sort ska man väl hålla sig till sen hela tiden va?! Vi hade tänkt köra på bebysemp och även om vi kommer köpa pulver så vill jag gärna ha några tetror hemma också. Men om man köper nan tetra ska man isf ge nan pulverersättning också?!

Jag är ny på området så jag går på det jag hört... tips mottages tacksamt! :)
  • snö 81
    Sparv15 skrev 2015-02-12 14:46:39 följande:

[quote=74844867][quote-nick]snö 81 skrev 2015-02-12 13:47:55 följande:[/quote-nick]

Oj, det var inget vidare tryck det. Nu får du se till att vila tiden som är kvar!

Jag har ju högt blodtryck och varit sjukskriven (+ medicin) på heltid sen i början av december, men nu när jag snart inleder den sista månaden som gravid så ska jag tillbaka till jobbet igen. Visserligen bara på halvtid, men det känns jäkligt bakvänt...

[/

Nej det var det högsta hittills så det blev medicin också. Hur kommer det sig att du ska jobba nu när du varit sjukskriven så länge redan och just för blodtrycket?

Helt ärligt vet jag inte. Min läkare svamlade nåt om att FK kan börja knorra. Men om jag jobbade på FK så skulle jag om någonsin börja fundera när en person varit sjukskriven på heltid i 2 månader och sedan när det är 5 veckor kvar till BF så klarar personen helt plötsligt att jobba halvtid...?!?!?!
  • snö 81
    pink76 skrev 2015-02-12 13:50:21 följande:

Ni som har gjort kejsarsnitt tidigare. Hur ont hade ni efteråt? Hur mycket kunde ni göra hemma när ni kom hem? Hur mycket kunde ni lyfta?

Jag såg en informationsfilm om just kejsarsnitt, där de sa att den första tiden hemma så "fick" man bara bära och lyfta barnet. Annat skulle man inte bära i början.

Men hur ska det gå om man har andra barn man behöver ta hand om, laga mat, klä på, fixa hemma mm.

Jag är inte snittad, men min brors fru är snittad med båda deras barn och det såg inte lätt ut efter andra barnet. Hon hade inte direkt ont, men att lyfta storebror var ju ingen hit ändå...

Men det som är konstigt vid snitt är att man får order om vad man får/inte får göra, men man blir inte sjukskriven vilket innebär att man får klara sig själv när pappan börjar jobba :(

Vid vilken annan bukoperation blir man inte sjukskriven??
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-02-12 14:47:47 följande:
    Har för mig att vi bytte sort när vi flaskmatade dottern då hon hade kolik och vi behövde prova om det blev bättre med andra märket. Tror det går bra att byta om man bara ser till att blanda och inte tvärt gå över. 25/75 ett tag, 50/50 ett tag osv.. ungefär som att byta foder till en hund;)

Bägge mina barn har blivit flaskmatade (eller med sonen kämpade jag på i 7v med amningen innan jag gav upp). Den här gången VILL jag verkligen få amningen att fungera så det är inskrivet i min journal att jag vill ha mycket hjälp redan på BB. Känner dock ingen panik om det inte skulle gå eller inte kännas rätt. Ersättning är jag så van och känner mig helt bekväm med att ge så:)
    Jo, jag har läst att man kan testa att byta sort om bebisen får problem med magen. Men sen så läste jag att om man börjar med en sort så ska man hålla sig till det och inte varva sorter eftersom det kan ge magproblem?!

Jag får skita i tetrorna till babysemp har fått ordning på sin produktion eller tänka om och köra nan...
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-02-12 14:56:22 följande:

Mina förvärkar har hållit i sig under dagen. Det är ju tydligt att det bara är förvärkar eftersom det annars borde hänt något mer tycker jag.. De går över när jag är uppe och rör mig men kommer tillbaka med samma styrka och smärta så fort jag är stilla. Just att det avtar när man rör sig sägs ju vara ett supertydligt tecken på att det bara är förvärkar men i mitt fall är det inte mycket att lita på då det var precis likadant när bägge mina andra förlossningar satte igång, då har värkarna bara känts när jag varit stilla. Kan heller inte klocka värkar och lita på att det är lugnt så länge de kommer oregelbundet då jag aldrig fick regelbundna värkar då heller.. så man kan ju minst sagt säga att jag känner mig förvirrad just nu.

Oroar mig för att tappen ska påverkas när de är så kraftiga och kommer så ofta.. samtidigt är jag rädd att det INTE händer något och att jag typ ska gå såhär och pinas i flera veckor till..

Men du tror inte att du ändå ska trotsa de 14 milen och kolla upp det så du slipper föda i vardagsrummet ;)
  • snö 81
    Cymi skrev 2015-02-12 15:10:37 följande:

Ni som haft ersättning, vad kostar det i månaden ungefär? Undrar om både blanda själv och tetra. Är det jobbigt att hålla på och blanda, krävs många flaskor? Hur länge kan en flaska stå färdigblandad?

Har någon varvat amning och flaska, hur gick det isf?

Kommer eventuellt flaskmata helt eller delvis

Jag har googlat lite och hittade en nätbok om flaskmatning och det jag i alla fall fick kläm på var hur länge en flaska kan stå, men sen har jag hunnit glömma hur det var :)

Fram till minst 4 månaders ålder ska pulvret blandas med kokat vatten som man kan ha i kylen 24 eller om det var 48 timmar. En färdigblandad flaska med kallt vatten kan stå i kylen 24 timmar har jag för mig. En färdigblandad värmd flaska håller sig i 1 eller om det var 2 timmar.

Jag tror jag måste läsa om allt det där igen och skriva ner vad som håller hur länge ;)

Vi kommer att blanda färdiga flaskor inför natten som bara är att värma. Men under dagarna kommer vi nog att blanda vartefter.
  • snö 81
    Cymi skrev 2015-02-12 15:50:16 följande:
    Ok! En hel vetenskap! Jo natten var det jag tänkte på att det kan va skönt att ha färdigblandade :P
    Ja, jag tycker det känns som en hel vetenskap, men gissar att det kommer falla på plats rätt snabbt :)
  • snö 81
    Smulan 89 skrev 2015-02-12 17:16:44 följande:
    Jag fick lära mig när jag tog körkort (drygt 7 år sen nu) att inte sitta med en jacka i bilen och bältet utanpå jackan. Bältet ska ligga emot kroppen. Antar att det har att göra med säkerheten vid en krock. Detta var vad jag lärde mig. Sen gör jag inte alltid så.
    Den lektionen gömde dom att ge på min trafikskola :)

När jag åker långt tar jag alltid av mig vinterjackan, men då mest för att det är bekvämt och inte blir så varmt. Men om man kör kortare sträckor och bor hör uppe där vi kan ha -30 vilken vinterdag som helst - då känns det inte aktuellt att ta av sig jackan eller ha bebis utan overall.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?