Inlägg från: sommarstad |Visa alla inlägg
  • sommarstad

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Ang kläder så fick vi en flyttkartong av en kompis som var full med kläder. Sen har jag köpt till lite när vi var på ullared förra veckan av sånt vi kände saknades så som en overall att åka hem i från bb och lite sovkläder. Sen kommer vi få lite gamla kläder som jag och mina bröder hade som små liksom mina föräldrar hade som små. Får se om det finns nåt från makens släkt också. :)

• sommarstad

Nu är nästan barnrummet färdigt. Tapeter och alla lister är på plats. Nu ska vi bara till ikea och köpa förvaringsmöbler. Spjälsängen som svärmor har kvar sen maken var liten ska vi också ställa i barnrummet tills barnet vuxit ur vaggan. Då flyttar vi ner den till vårat sovrum tills det blir dags för att sova i eget rum. Ska bli så mysigt att få börja inreda. :)

• sommarstad
    JhjärtaK skrev 2014-11-16 19:01:05 följande:

Dottern kom i slutet av mars och vi hade inget behov av åkpåse (Sthlm), räckte med kläder, en vindfleece, mössa och sen en filt/täcke och locket på. Det som är skönt med att ha lite mer kläder på än fler täcken/åkpåse är att man vet att de inte kommer att frysa om/när man behöver ta upp dem ur vagnen när man är ute. Dock finns det ju sådana "åkpåsar" som är mer som overaller och en sådan är ju bra för den följer ju med upp ur vagnen

Vi har en åkpåse om det skulle behövas behövas. Den fick vi med i vagnen som vi köpte begagnad. Får se om den kommer behövas eller inte. Från bb räknar vi att kläder och filtar ska räcka och den overallen vi köpte är ingen tjock vinteroverall utan en tunnare men tjockare än de andra kläderna vi har fått.
  • sommarstad
    Kawinna skrev 2014-11-16 22:27:52 följande:

Någon som har erfarenhet av emmaljunga edge? Har tittat på många vagnar men återkommer alltid till den då den känns så rejäl (osmidig? ) vilka hjul ska man ha då? Bor i stan men förhoppningsvis köpt hus på landet innan bebisen kommer. Är mycket snö på vintern här.

Vi köpte en Emmaljunga edge. Har dock ingen erfarenhet av den än. Men vi ville ha en rejäl vagn och då kändes den rätt. Vi har lufthjul eftersom det verkar fungera bäst i snön. Bor i ett villakvarter så det är inte ute på landet men det blir ju snö här med så lika bra att köra på lufthjul.
  • sommarstad

Detta moderskapsintyg man får, visst är det mening att man ska skicka in det va? Jag har ett som jag fick inför min bröllopsresa men sen har jag glömt det helt. Vad gör jag nu med detta? Skickar till försäkringskassan va?

• sommarstad
    Kpax skrev 2014-11-18 20:44:45 följande:
    Ja jag tror det. Jag håller på med papper om graviditetspenning, och jag är ganska säker på att det stod att jag skulle skicka in dem tillsammans.
    snö 81 skrev 2014-11-18 20:55:43 följande:
    Jag har skickat in mitt och då får man tillbaka ett papper som arbetsgivaren ska fylla i
    Tack för svar! Kom på att det kan ju vara bäst att ta tag i det där är i v 26 (25+0) och pappret fick jag från barnmorskan i v. 19-20 nån gång. Tänk vad minnet kan vara kort.Oskyldig
    Jag blev dessutom lite förvirrad av pappret då det först står intyg om graviditet och sedan intyg om barnafödsel, men antar att den andra delen fylls i när det väl är dags för det.

• sommarstad
    Mimipig skrev 2014-11-19 17:36:44 följande:

Ang försäkringskassan. Jag kan berätta att jag har både ringt och fått prata med en riktig människa där idag. Anledningen är att min anställning startade 1 juli på mitt jobb på pappret, jag har varit på samma jobb i ett år, men då anställd av ett annat företag - på pappret. Alltså ville jag veta vad som gäller för föräldrapenning etc (min arbetsgivare ska fylla i papper nu). Det visar sig att de bara tittar på de senaste 8 månaderna från förlossningsdatum, så då räcker 1 juli för mig och jag slipper krångla med fler blanketter. Kan vara bra för någon mer att veta kanske - alltså 8 mån eller 240 dagar bakåt från förlossning, det är den inkomsten som gäller.

Jag måste nästan också kolla upp det där. Jag blev ju anställde denna månad med bättre lön än vad jag hade som inhyrd. Lönen som inhyrd varierade väldigt och hände att den var bättre några månader men mycket sämre andra månader. På mina kollegor har jag förstått det som att jag kan begära att de bara räknar med min nuvarande lön men jag förstår inte riktigt hur det går till. Men det kanske klarnar när jag får pappret som arbetsgivaren ska fylla i.  
  • sommarstad
    Hur planerar ni alla att gå hem och hur länge har ni tänkt att vara hemma? 

Jag som har största delen kontorsjobb (de andra delarna som innebär mycket spring i trappor kommer snart plockas bort  från mina arbetsuppgifter) och har BF 2/3 räknar än så länge med att jobba så länge som möjligt. Målet är att gå hem i mitten av februari. Sedan är planen att jag ska börja jobba 1/10 igen och då ska maken vara pappaledig. Ev blir min mammaledighet lite förlängt, lite beroende på hur de första månaderna går och hur vi alla tre känner.  

Gällande att gå hem tycker jag att  det är så många åsikter från alla håll. Jag har hört att jag borde gå hem både 1 och  2 månader innan men tanke på mina arbetsuppgifter inte är så betungande och jag har mått väldigt bra hittills så ser jag inte riktigt meningen med att ta så lång tid att vila på. Som jag känner nu kan jag jobba tills vattnet går ( märks det att det är första barnet och jag inte har nån koll på hur det är att vara höggravid? Flört ) men jag förstår (försöker förstå iaf) att nån/några veckor innan kan ju vara skönt att passa på att vila. Men jag tycker det låter så tråkig att bara gå hemma Tungan ute Men jag antar att jag har helt andra åsikter när jag är höggravid. 
  • sommarstad
    snö 81 skrev 2014-11-19 19:00:03 följande:
    Jag pratade precis idag med min chef om hur jag planerar att göra. Har BF 21/3 och jag kommer jobba min sista dag den 12/3, alltså 9 dagar innan beräknat.

Jag kommer vara hemma på heltid fram till 30/9 och från 1/10 börjar jag jobba halvtid fram till 31/3 och efter det går jag tillbaka på heltid är tanken.

När jag väntade dottern gick jag hem 3,5 vecka innan och det var de längsta veckorna någonsin även om det var skönt att vara ledig. Denna gång känner jag inte för att sitta höggravid hemma i soffan alltför länge :)

Jag har en kontorsjobb så det är inte betungande att vara gravid på jobbet, mer än att man kanske kommer att vara trött. Dessvärre kommer hela mitt jobb flytta till nya lokaler 1 februari så det känns lite jobbigt att göra det som höggravid.
    Jag hade också kunna tänkt mig att börja med att komma tillbaka halvtid men tror det blir svårt att få det funka med jobbet. 

9 dagar låter ju lagom. :) Tänker dessutom att det finns risk/chans att man går över tiden och då är man hemma väldigt länge utan att göra nåt och jag förstår verkligen inte vad jag ska göra den tiden. Ska tilläggas att jag aldrig haft mer än två veckors semester så jag vet inte riktigt hur man gör när man är ledig. Jag vill inte heller slösa på föräldradagarna utan jag vill ju använda dem tillsammans med barnet.

På jobbet kommer de redan 1 dec ta in min vikarie, både för den ska hinna lära sig ordentligt innan jag går hem och för att min kollega slutar denna månad och hennes ersättare kunde inte börja tidigast mitten av januari och ha endast en personal med min tjänst som dessutom är gravid är inte så hållbart för företaget . Planen är att jag ska lära upp båda de nya och dessutom hinna sitta med arbetsledaren för sätta rutiner för alla arbetsuppgifter som jag och min kollega har innan jag går hem. Så jag kommer nog behöva jobba så länge som möjligt ;)
  • sommarstad

Va roligt att få höra era tankar om föräldraledigheten. Glad

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?