Inlägg från: sommarstad |Visa alla inlägg
  • sommarstad

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mimipig skrev 2014-09-24 23:06:01 följande:

Du kan ev använda graviditeten till din fördel, det är olagligt att diskriminera pga det, och många företag vågar inte ta i dyl ärenden med tång, skräckslagna för att bli stämda för att jävlas med "en stackars gravid kvinna". Kolla upp exakt vad som gäller, det kan med andra ord gynna dig att ha berättat om din graviditet, då sitter de i fällan. Men jag kan ha heeeelt fel. Vet bara att en kompis blev uppsagd när hon var gravid, eller rättare sagt, hela hennes avdelning, men hon använde graviditeten mot chefen och fick dubbelt så stort avgångsvederlag som kollegorna. Men som sagt, jag VET inte vad som gäller exakt.

Jag tror också det kan vara fördel iaf de inte har med nåt krav i annonsen som jag inte uppfyller. De har bland annat haft språkkrav vilket jsg inte uppfyller. Men det pratas om att enndast en av tjänster ska ha det kravet. Får se vad som står. Nu är det ett företag inom den offentliga sektorn så hoppas de har vett nog att inte göra nåt dumt.
  • sommarstad

Äntligen helg! Några planer?

Jag var förbi och lånade lite tapetprover till barnrummet från makens jobb. Kanske är lite tidigt att börja men maken ska jobba på annan ort från slutet av oktober till jul så han vill komma igång. Vi ska även passa på att fräscha upp några andra rum i huset. Flyttade in förra året och har i stort sett inte gjort något invändigt. Men nu ska de slitna 90-tals tapeterna bort en efter en Glad  

Sedan har jag börjat fundera kring packningen till bröllopsresan som är nästa månad. Efter ha jobbat hela sommaren kommer jag äntligen få min semester! En vecka på medelhavet väntar men att äta gott, ta det lugnt och rå om varandra. Jag har dock insett att jag behöver köpa lite nya kläder. Kan knappt ha mina vanliga jeans längre. Än så länge går det  men det är knappt. Nu är dessutom fyra veckor kvar innan bröllopsresan  så jag hinner få större mage. Mest lite finare vardagskläder till middagarna ombord. Har nog lite sommarkläder som jag ändå kan ha.

Från att haft en skitvecka (med jobbet)  men snart är veckan glömd och jag ska bara fokusera på familjen och allt det positiva vi har framför oss!  Hjärta 

• sommarstad

Gick också in i v 19 idag. Har inga krämpor alls på dagtid nen på nätterna känner jag av bebisen. Lite svår förklarat men när jag vänder mig på natten är det som den lilla i magen har lite åsikter och tycker inte alls att den nya ställning är lika bra. Säkert inbillning om att det är just protester den lilla sysslar med men vem vet. Det kan ju vara en mycket bestämd unge som ligger där inne ;)

En kompis sa, efter jag berättat om detta, att det är inte alls konstigt att jag känner bara på natten. På dagarna brukar de nämligen sova eftersom det gungar sövande medan mamman rör på sig medan på natten när man ligger stil så har de inget sövande gung och då passar de på att leva rövare.

• sommarstad

Idag berättade jag för chefen att jag var gravid. Han blev riktigt glad och tyckte det var en riktigt rolig nyhet. Han berättade  sin tur att han skulle bli morfar, han dotter är precis lika gammal som mig. Imorgon ska jag ta det med arbetsledaren, men kollegor som jag berättat det för berättade att hon redan misstänkt det hela.

Så nu behöver jag bara söka mitt eget jobb men det låter fortfarande att de räknar med att ha kvar mig och efter denna nyhet vågar de kanske inget annat ;)

Vi har förresten haft koll på blocket ett tag i väntan på att hitta en barnvagn vi kan tänka oss. Men det är ju helt otroligt vad svårt det ska vara. Man skulle ju behöva en kurs i att köpa barnvagn. Nu har vi väl iaf landat i att vi vill ha en Emmaljunga och det lutar åt en duo edge. Men Ibland verkar de bara heta duo edge, ibland duo edge S och ibland duo edge combi. Nån som förstår skillnaden eller vet en bra hemsida/bok i stil med "barnvagnar for dummies"? Har försökt kolla Emmaljungas egen hemsida men hittar ingen förklaring. 

• sommarstad
    Skumbollen skrev 2014-10-02 18:39:24 följande:

Vad skönt att det gick bra på jobbet! Alltid nervöst sånt där.

Jag kan inget om Emmaljunga då den inte passade våra krav sist, men kombi brukar ju innebära att man lägger en mjuklift i och duo är när man har separat ligg och sittdel :)

Ja så långt är ja med också men vad kan då det då vara bär det har både duo och combi med i namnet? Vi kommer få gå in till rn återförsäljare och fråga tror jag. Listade iaf ut vad S:et betyd: sport chassi.
  • sommarstad
    LillLouise84 skrev 2014-10-02 18:50:59 följande:

Gå in och läs på barnvagnsblogg, där är det lite barnvagns info for dummies. Även recensioner av många vagnar.

Har kollat där också men hittar inget svar på mina funderingar men som sagt får väl gå till en butik och reda ut de flesta frågorna.
  • sommarstad
    LillLouise84 skrev 2014-10-03 12:47:51 följande:
    Det blir mycket lättare att välja om ni sett vagnen live. Till dottern tittade jag på emmaljunga i butik och de är enormt stora och dyra. Vi valde crescent Classic istället mycket smidigare och kostar hälften ungefär. Vi bor på landet och köpte därför fyra fasta hjul. Men insåg snart vad klumpigt det är så vi har en smidigare vagn med snurrhjul som vi har i bilen och den med fyra fasta hemma på landet.
    Jag gillar faktiskt att de är stora. Kan inte riktigt säga varför men kanske är det för att vi har inte har några begränsningar med utrymme varken i bil eller hus. Jag kommer knappast gå i butiker heller så vill hellre ha en stor och stabil. Ang priset kommer vi oavsett köpa begangnat så då går det att få tag i fina Emmaljunga till bra pris. Men får se man hinner ju ändra sig medan man letar :)
  • sommarstad
    Teresiat skrev 2014-10-04 20:22:33 följande:

Jag googlade bara på "babynest mönster" och gick in på en blogg där de hade mkt foton vid varje steg. Men jag är dålig på att använda manualer så jag läser inte så noga och fick sprätta lite ist ;) nu är jag klar iaf. Då får vi hoppas att bäbis kommer trivas..

Underbart tyg! Bra jobbat! :)
  • sommarstad

Testar att lägga upp en bild från mobilen.

Min mage idag (19+5)
  • sommarstad

Oj den blev visst liggande. Konstigt när den inte är sån i mobilen. Har tyvärr ingen tillgång till dator idag så ni får leva med den bilden :)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?