Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Jag var 19 när sonen föddes, fick vara med i tidningen då just för att vi hade yngsta mammorna i Sverige. Själv tyckte jag inte alls att jag var överdrivet ung.. däremot känner jag mig väldigt mycket lugnare och tryggare i mig själv som mamma nu, 7år senare.

• septemberbarn08
    Lilj3 skrev 2015-06-11 09:36:37 följande:

Hej på er. Har inte orkat vara så aktiv i tråden den senaste tiden pga jobbig period med V. Han sover nästan inget på dagarna och ligger och smågnäller hela tiden, är liksom inte nöjd med något. Vill inte ligga själv, blir arg när man plockar upp honom, bråkar vid bröstet osv. Gnället håller på att gnaga hål i huvudet på mig känns det som. Till råga på det har nätterna följt samma mönster. Tidigare kunde jag iaf trösta mig med att han sov bra på nätterna men så är inte fallet längre. Jag hoppas att det bara är nån fas han går igenom för det börjar verkligen kännas hopplöst.

Dessutom är jag less på att behöva vara den som fattar alla beslut och tar reda på saker här hemma, att alltid vara sur och hungrig, att alltid ha dåligt samvete för massa saker, att känna mig ensam... Ja listan kan göras hur lång som helst. Ursäkta för trist och gnälligt inlägg men jag behövde få ventilera hjärnan lite.

Jag förstår dig och lider med dig! Så hade vi det med äldre dottern, hon kolikskrek hela dagarna och kvällarna (skrek tills hon var blå). Ingenting hjälpte och man fick aldrig en chans att andas. Än idag, 5år senare, har hon ett fruktansvärt gnäll som nöter hål i huvudet på mig. Det är tortyr att höra barnen gnälla och skrika och veta att de inte är nöjda! Har du någon möjlighet att ta dig hemifrån och vila öronen? En timme kan ju göra enormt mycket liksom.
  • septemberbarn08

Igår stötte jag på en mamma vars yngsta barn går i sonens klass. Hon undrade hur gammal Selina var och sa sedan "måste ju säga att du ser otroligt pigg och fräsch ut för att vara småbarnsmamma".

Jag kan ju inte tro att det var annat än ironiskt menat med tanke på att jag gick i mjukisbyxor, hade håret i en slarvig toffs och var helt utan smink.. men äsch, jag tackade och tog åt mig ändå, haha;)

• septemberbarn08

Så det är inte bara min sambo som har svårt att ta beslut?

När han badade Selina första gången ställde jag fram lådan med allt han kunde tänkas behöva. I den har vi babylotion, babyolja, decubal, Bepanthen osv. När han torkat henne efter badet stod han som ett frågetecken och sa "vad gör jag nu då?". Ja,antingen klär du på henne direkt eller så smörjer du in henne först (hon älskar att bli insmord). Då kunde han istället inte avgöra vad han skulle smörja med. Suck.

Eller som när han hjälper de andra barnen med kvällsrutinen och står inne på toan och ropar till mig och frågar om deras kläder ska i tvätt. Titta på kläderna för guds skull och avgör själv om de är nog rena för att ha en dag till. Hur ska JAG kunna avgöra det som är i ett helt annat rum? Dubbelsuck!

• septemberbarn08

Vi har fortfarande 56 på många klädplagg, nån pyjamas är i 50 också (trots att hon är rätt lång). Det mesta har jag dock börjat byta ut till 62 nu och något enstaka plagg i 68. Det hon ska ha ikväll på skolavslutningen är i 68, det ser lite väl stort ut men det var så sockersött att jag inte kan låta bli;)

Tycker det är trist att inte alla plagg är likadana i storlekarna. Det vore så mycket lättare när man ska plocka bort för små kläder och plocka fram större. Då vet man att är ett plagg i 56 för litet så kan man plocka bort ALLT i 56 och är ett plagg i 62 lagom så behöver man bara titta på lappen i plaggen för att veta vilka som passar. Nu måste man istället hålla upp plagget och GISSA om det är en bra passform och så kanske man missar att använda något fint plagg för att dom hinner växa ur det.

Selina har som sagt 50 på nåt plagg som sitter bra än medan nån body som varit i 68 varit för liten. Sjukt!

• septemberbarn08
    Ediths mamma skrev 2015-06-11 13:49:41 följande:

Ni som ska handla.... Det är rea överalt nu :D Handlade massor igår. Mycket lösa långärmade t-shirts och tunna byxer + lite till hösten. Var också ett par shorts som jag var tvungen att köpa ;)

Återigen, är så avundsjuk på er som bor i stad:( det är inte samma sak att beställa när man inte kan känna på kläderna och dessutom blir jag mer snål när jag beställer så jag ångrar mig när jag kommer till kassan.

Tänk om min sambo vore villig att flytta på sig;) Fast vi har ju iofs fast jobb här bägge två, hus här och så har vi all familj här:/
  • septemberbarn08
    laila88 skrev 2015-06-12 07:36:07 följande:

Hej alla!

Skulle varit så roligt att se en sammanfattning hur allt går för er men det är ju inte riktigt så lätt. Men jag har knappt rört datorn sen Vilja var några veckor så hamnat lite efter er andra i gruppen :)

Vid två månaders ålder tyckte jag att det vände från att vara ganska jobbigt till att kännas som jag börjar ha koll på läget fullt ut igen(Äntligen!)

Nån som vet ungefär hur bra skydd delammning är mot ny graviditet? :)

Underbart de är med bebis alltså! En morgonglad bebis är ju helt ljuvligt :D

Jag läste någonstans att man inte får tillbaka mensen om det inte går mer än 4 timmar mellan amningarna under flera dagar. Alltså det behövde inte gå 4timmar mellan VARJE amning men att det gjorde det nån gång under dygnet under flera dygn kunde sätta igång mensen typ. Så tolkade jag det iaf :)
  • septemberbarn08
    ebe91 skrev 2015-06-12 09:27:03 följande:

Jag helammar och har ändå regelbunden mens - så för mig skyddar ju inte ens helamning!

Ja se så olika det kan vara. Jag går bara och väntar på mensen nu men den håller sig borta än (tack och lov). Jag ammar rätt ofta på dagarna, går oftast inte mer än en timme mellan.. På nätterna däremot går det ju rätt länge mellan så jag väntar som sagt bara på att mensen ska komma.

Från det ena till det tredje.. är det fler än jag i den här tråden som inte vågat ha sex än? Det har gått över 11v sen förlossningen nu, jag sprack inget och har inte haft ont alls men ändå känns det sååå långt borta. Sambon är inte typen som tjatar men det märks ändå att han börjar bli frustrerad.. tror inte vi haft sex alls efter årsskiftet så det är väl förståeligt;)
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-06-12 12:18:13 följande:

För mig kändes det inte alls obekvämt första gången. Men jag varken ammar eller sprack vid förlossning så det kanske är därför?!

Vi hade ju sex första gången efter 11 dagar tror jag det var. Efter det har vi väl sen haft det 1-2 ggr/vecka... Så det känns skönt att "vara igång" ;)

Men wow, 11 dagar? Jag känner mig som sagt inte alls redo än och det har gått 11 veckor.

Jag har ju inte ont men jag tror att jag är RÄDD för att det ska göra ont. Och så tanken på att senast det var något där inne så var det en stor bebis på väg ut. Och rädslan för att SAMBON inte ska tycka det är bra nog, att det ska vara slappt som en ICA-kasse (ursäkta uttrycket). Och så inte minst att det känns fel att "hålla på med sånt" när vi har en bebis. Hon sover ju sällan om hon inte ligger i min famn så då ska man passa på när hon ligger nöjd i babygymmet och det ger mig dåligt samvete att hon ska ligga där medan vi har sex, även om det inte är sämre än om hon ligger där medan jag dammsuger tex.

Egentligen är det väl en spärr för mig tror jag. När vi väl fått till det första gången känns det nog bättre:)
  • septemberbarn08

Idag väntar marknad 2mil bort! Jag ska ärligt erkänna att jag hellre stannat hemma i soffan då de senaste två veckornas stress och flängande gjort att jag har ont överallt och är riktigt trött.. men har man lovat ungarna så är det väl bäst att hålla det.

Blir första gången jag fäller ihop och lastar in vagnen i bilen sen vi fick hem de = inser att jag hållit mig i min bebisbubbla på tok för länge nu. Babybjörnen är med också då Selina visat både igår och idag att det är lite "klängigt" nu. Dom har väl nån tillväxtperiod vid 3månader har jag för mig och hon blir ju 12 veckor på onsdag så jag skyller på det;) inte så att hon bara skriker men hon vill inte gärna vara någon annanstans än i min famn, gärna med bröstet i munnen hela tiden;)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?