Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-06-13 21:11:17 följande:

Gick det bra idag?

Jag är också bebisbubbleisolerad fortfarande. Det känns bara så bökigt att ta sig iväg någonstans när hon skriker på motorvägen (för rakt och monotont?), skriker om vagnen är stilla, och ska äta varannan timme.

Fantastiskt bra! Hon somnade i bilstolen innan jag ens klickat fast den i bilen, sov hela vägen. Fortsatte sova när jag knäppte lös henne och la henne i vagnen, sov sig genom marknaden (visserligen väldigt liten marknad men ändå), sov när jag lyfte henne till bilstolen igen och sov hela vägen hem. Sammanlagt tog det väl bara 1,5timme från att vi for hemifrån och till vi var hemma igen men det var väldigt skönt att hon sov så jag kunde fokusera på de äldre barnen och dessutom slapp amningen. Jag är inte brydd för att amma offentligt om det behövs men är lite orolig för att amma ute och kanske bli kall och sen tycker jag det är svårt att hitta nåt ställe där jag kan sitta bekvämt.

Jag gruvar mig nog mer för marknaden i Åsele senare i sommar. Den är ju väldigt stor så det tar sin lilla tid att gå där och så är det så mycket folk att om hon är vaken lär hon inte vara nöjd i vagnen då det inte rör sig nog mycket. Det kan ju onekligen bli spännande:/
  • septemberbarn08
    Trollunge85 skrev 2015-06-14 16:02:18 följande:

Vi var ju uppe och hälsade på svärföräldrarna i helgen. Det gick jättebra. Nu är det bara halva bilfärden kvar. H sover så det är ganska smidigt.

Iaf, det var ju begravning så vi träffade stora delar av mannens familj före och efter ceremonin utanför kapellet (under ceremonin var jag och H i skuggan och njöt av svalkan i sommarvärmen). Många av släktingarna var glada att vi kommit upp och kunde se H vilket tog bort lite av det sorgliga i att begrava en kär släkting.

Men... Jag har försökt att inte bekymra mig så mycket över min kvarvarande övervikt och putande mage utan kör på kläder som är bekväma och smidiga att amma i även om det innebär att putmagen syns. Försöker känna mig fin ändå och okej med att det tar tid att få tillbaka min kropp. Då var det en nästkusin till mannen (syssling heter det kanske norr om Skåne?) som frågade om det var tillökning på gång. Just då blev jag bara paff och förstod inte att han syftade på min mage (försöker inte tänka negativt när det gäller min kropp) utan tänkte han kanske undrade om vi redan funderade på syskon och sa att jag gärna ville återhämta mig från graviditeten först (tack amningshjärna). Men sen slog det mig att det var min mage han syftade på och då blev jag ledsen och nu skäms jag för min kropp. Något jag inte gjorde i samma utsträckning innan trots min tigerrandiga mage. För då tänkte jag att det tar tid och jag kör ju mammamageappen och mammayoga och promenader så jag borde få bort fettet till slut och bra magmuskler.

Men fy vad tråkigt och vad okänsligt sagt! Visste han inte hur gammal H är?

Om det är till någon tröst kan jag tala om att det inte alltid är så hejigt att bli smal direkt efter graviditet heller. Vet inte hur ofta jag får höra att jag måste vara storasyster/styvmamma/barnvakt till mina barn för det finns ju inte en chans att jag kunnat föda tre barn. Och det finns inte en chans att min kropp kan amma. Och så det där ständiga huvudet på sned och "stackars jänta, du är ju så mager! Får du verkligen ingen tid till att äta? Du kanske borde sluta amma så du får behålla något!".. suck!
  • septemberbarn08

Idag planerar jag att försöka sy egna dreggellappar till Selina. I dagsläget har vi bara 5st och de är med två lager tyg så det blir genomblött på en gång. Nu är alla 5 i stooort behov av en tvätt och vad tusan ska jag då ha på henne när hon dregglar så hemskt?

De vi använt förut har varit med tyg på framsidan och fleece på baksidan och de håller torrt mycket bättre. Min syster fick dem av oss så jag skulle få tillbaka 24 (!!) stycken men nu hade de åkt på magsjuka så jag håller mig gärna långt borta;)

En fleecepläd tänker jag köpa och använda till baksida och något lämpligt tyg till framsidan. En fleecepläd kostar ju rätt lite. Sen måste jag få tag på tryckknappar också.. i vårat lilla samhälle kan det bli lite av en utmaning att hitta dessa grejer dock. Ännu en utmaning kan det bli att hitta tiden för att SY också;) jag kanske var lite väl optimistisk när jag såg framför mig att det skulle bli ett enkelt projekt:P

• septemberbarn08
    Mullan skrev 2015-06-15 10:51:14 följande:

Om ni har jysk så kolla där :) jag har massa dregglisar från min dotter om du vill köpa?

Attans vad synd att jag inte såg det innan jag var ut och handlade! Hade ju varit betydligt enklare än att sy egna:(

Närmaste jysk är 14 mil bort:P (jag sa ju att vi bor i skogen, haha).

Hittade en vit fleecepläd för 39kr så det var ju helt okey. Och så köpte jag ett vitt tyg med olikfärgade stjärnor på till framsidan. Nu ska jag bara hitta tiden till att sy som sagt!
  • septemberbarn08

Ljuva bebistid!

Nerkräkt och svettig Selina imorse så hon fick ett bad. Nerkräkt och svettig mamma så jag tog en dusch.

En timme senare är mitt rena linne dränkt i både bröstmjölk och spya.

Två timmar senare bajsade hon vid amningen och när jag lyfte upp henne hade det runnit ut överallt. Hela jag och hela hon var full i bajs. Insåg att ett till bad var enda sättet att få henne ren eftersom det kom överallt när jag drog av henne kläderna. Under tiden som jag tar fram grejorna pinkade hon dessutom så när jag bar henne till badrummet droppade det pink överallt (självklart, jag tog mig ju tid att skura igår). Snacka om att känna sig ren och fräsch jämt!

Men nu så! Nu är vi rena. Kläderna är bytta. Och de nerbajsade kläderna ligger i blöt i hopp om att få bort fläckarna (vita kläder och neongult bebisbajs är ju bra kombo). Dessutom hade vi, ungefär en kvart innan bajskalaset, ett blodbad då sonen kom in efter att ha cyklat omkull. Så lite mer tvätt där! Halleluja!

• septemberbarn08
    Mullan skrev 2015-06-15 16:52:28 följande:

Visst är småbarnslivet glamouröst ;) hör tvättar jag nerbajsade kläder med en halv skopa vanish! Brukar funka :)

Jag gillar inte alls vanish, tycker inte de tar bort några fläckar överhuvudtaget:( jag la alla kläder i blöt med en skopa vanish men tyvärr får jag nog slänga Selinas kläder för det var VÄLDIGT gult:( hoppas inte det var mer än hennes klänning som blev förstört bara.. har inte alls lust att lägga pengar på kläder åt mig själv just nu.
  • septemberbarn08
    ebe91 skrev 2015-06-15 16:57:40 följande:

Fick hem 8st dregglisar i brevlådan idag, beställde från babyland.se (4st/100kr). Jag är ju en sån där tråkig som hatar mönster och knallfärgat så deras föll mig perfekt i smaken ;)

Vi har brukat köpa från oapip.se

De är med fleece på baksidan och håller torrt otroligt bra! Så nu apar jag efter och syr med fleece;) en har jag fått färdig i eftermiddag utom knapparna. Går egentligen rätt snabbt men Selina har en klängdag idag igen:( bara nöjd i mammas famn.. och det får väl vara okey:)
  • septemberbarn08
    ebe91 skrev 2015-06-15 18:55:12 följande:

Tycker det känns så varmt med fleece nu under sommaren... Dregglisarna jag beställde verkar ändå tåla en del, är 3 lager ganska tjockt tyg och när översta lagret är genomblött är understa lagret fortfarande torrt :) men det hinner gå några dregglisar under en dag om ungen ska vara någorlunda torr ;)

Jag har inte märkt att det blivit för varmt, men då har jag å andra sidan bara använt dem på de andra barnen och de var väldigt frusna av sig. Selina är ju betydligt varmare så det kanske inte alls fungerar på henne i sommar. Återstår att se :)
  • septemberbarn08
    Kpax skrev 2015-06-15 23:40:05 följande:

Jag har en flaska Ta Bort stående vid skötbordet. När något blir bajsigt sprayar jag direkt, och det har funkat kanon hittills. :)

Jag använder också tabort på alla fläckar men just bajsfläckarna verkar omöjliga att få bort helt.

Igår la jag kläderna i blöt med vanish direkt efter olyckan och fläckarna är ändå synliga på hennes vita klänning. Trist när hon bara hann använda den två gånger men det är ju sånt som händer:)
  • septemberbarn08
    Mimipig skrev 2015-06-16 23:23:42 följande:

Jag har inte hunnit skriva på några dar men har ett antal funderingar som jag undrar om någon känner igen.

- jag undrar om min mjölk börjar sina? Det känns inte alls som att jag producerar lika mkt och W verkar hungrigare än vad jag har att ge. Har börjat ge ersättning som komplement. Hur får jag upp mjölkproduktionen? Ammar typ varannan h.

- W har börjat släppa taget vid amning. Han tar två sugtag, sen släpper han, vrider på huvudet och vrider tillbaka och upprepar. Vad sysslar han med?

- Jag har fått ont, som träninsvärkskänsla i nedre magen, känns som i magmuskeln, gör ont när jag hostar. Har dock inte tränat magen. Kan det vara nåt annat då? (Typ livmodertumör - ja jag är lite hypokondrisk ibland)

Jag fick höra på BB att väldigt många tror att mjölken sinar vid 3 månader.. i själva verket har bebisar en rejäl tillväxtperiod då och ammar ofta för att öka på mjölken. Jag försöker ha det i bakhuvudet när jag är osäker på om jag har nog med mat. När hon krånglar vid bröstet och jag blir osäker på om mjölken är slut och hon fortfarande är hungrig så brukar jag trycka på bröstet och då kommer det ju mer.. så krånglet beror på något annat
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?