Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

tovemaja skrev 2016-07-17 22:34:17 följande:

Jag har bf 26/7. Känns helt overkligt att jag snart har två! Men längtar ur fängelset dom är min gravidkropp just nu... Hur mående kpax?

Snö: Folke pratar inte heller... Han kan kanske 10 ord och massa ljud :) men vid 1,5 år räknar man väl inte med att barnen kan prata eller?

Ord som används: mamma, pappa, nä, mm (för ja), mer, ner (används även för upp), mos, plutta (prutta), tis (potatis), slut, ut, bada.

Jag fick höra när sonen var liten att vid 18 månader ska de kunna säga 2ordsmeningar men hur väl det stämmer vet jag inte. Han var väldigt tidig och sa 6ordsmeningar vid den åldern så;)

Selina har sagt "mamma" och "pappa" någon enstaka gång bara. "Boll" har hon sagt en gång, "diddi" har hon sagt några gånger. "Titt" (vi bor ju i norrland:P) säger hon ofta när hon pekar på saker. Annars är det "wow" som upprepas hela dagarna. Är inte särskilt orolig..hon har ju för tusan fullt upp med att springa och klättra och dessutom förstår vi ju henne ändå så varför stressa med talet? ;)
  • septemberbarn08
    Kpax skrev 2016-08-02 20:17:16 följande:

Ja det var det jag hade för mig, att du tjuvstartade så min väntan blev ÄNNU längre, haha :)

Jag har fått för mig att det är i princip omöjligt att gå över tiden om man fick första för tidigt (om inget varit fel första gången), men vet inte var jag fått det ifrån.

Jag går in i vecka 34 imorgon. Jag tycker det är stor skillnad mellan första och andra rent mentalt. Jag längtar inte lika mycket efter den här bebisen (vilket jag har ångest över, men enligt bm är det väldigt vanligt), jag har fullt upp med att försöka hänga med Josefin med min klumpighet, svettma och tröttma.

Det fysiska känns jobbigare den här gången, säkert mycket för att jag inte tränat en sekund mellan graviditeterna och därför är sämre förberedd. Men samtidigt är ingenting nytt, och jag har inte varit det minsta nojig vilket ju är skönt!

Min första kom två dagar innan bf (39+4), tvåan kom exakt på bf och med Selina gick jag över 4 dagar. Så i mitt fall har jag fått gå längre för varje barn jag fått:/
  • septemberbarn08

Jag har varit lite frånvarande ett tag, det har varit rätt hejbaberiba här hemma.

Vi har tre veckor kvar nu innan det är dags att börja inskola Selina på dagis och jag har sån sjuk ångest så jag vet inte vart jag ska ta vägen! Är inte redo för fem öre att vara ifrån henne hela dagarna! Hittills har jag varit ifrån henne 3 timmar som längst och nu när jag börjar jobba blir det ju 11 timmar en del dagar. Blir spyfärdig bara jag tänker på det! Som tur är fick jag igenom min vilja gällande schemat så av 5 veckor kommer det vara 3 veckor då hon bara går 2 dagar på dagis, fjärde veckan går hon 3 dagar och femte veckan går hon 4 dagar. Så det blir ju inte jättetufft men det gör så ont i mig att vara ifrån henne:(

Utöver ångesten för dagis- och jobbstart är Selina återigen förstoppad och har inte velat äta ordentligt på flera dagar. Vi ska till barnläkaren (14mil bort) om två veckor eftersom hon inte går upp i vikt som hon ska så vi får väl se om de kommer med någon lösning.

Storebror fick för tre veckor sedan någon synrubbning och vi tog honom till läkaren för vi tänkte att han kanske behöver glasögon. Men pang bom fick vi en akuttid på universitetssjukhuset 20 mil bort, han blev nedsövd och fick göra en MR av hjärnan.. det misstänktes väl en tumör och jag har nog aldrig haft sån galen ångest i hela mitt liv som under helgen när vi väntade på att få åka in och göra röntgen. Vi fick svaret efter nån timme att av vad de sett såg allt normalt ut. Nu väntar ännu en resa till lasarettet för möte med barnneurologen.

Storasyster har slagit bakut och tycker att livet är allmänt orättvist. Hon har ju verkligen hamnat i kläm nu när både lillasyster och storebror fått så mycket uppmärksamhet. Det är utbrott på utbrott och jag känner verkligen att jag inte räcker till. Sommaren som ska få en att vila ut har istället dränerar mig på all energi:(

• septemberbarn08
    Kpax skrev 2016-08-14 21:17:23 följande:

Det är dags för inskolning på förskola (jag vill säga dagis!), och jag tycker det är sjukt svårt med kläder! Vi får ingen lista, utan man ska "gå på känn", hur man nu gör det med första barnet första vintern hon inte är vagnbebis.

Tänkte dela upp det på höst- och vintersäsong.

Höst:

Gummistövlar (antagligen fodrade, eller blir det flr varmt?) och lite grövre gymnastikskor

Galonställ

Skaljacka

Fleecetröja eller stickad kofta (är det dumt med kofta?)

Tunn mössa och vantar (+galonvantar? Och sydväst?)

Ombyte tröja, byxor och strumpor

Det är inget ur&skur (tyvärr), de är ute max en timme åt gången, o chark eftersom mitt barn bara går kortdag blir det bara en utevistelse för hennes del.

Vinter:

Fodrat galonställ

Viking-stövlar, de är fodrade och helt vattentäta, ska klara -20. Blir det för tätt? Eller funkar de för max en timme?

Vinteroverall

Ofodrade galonisar att dra över overallen vid behov

Varmare mössa och vantar

Fleecetröja eller stickad tröja

Ombyte innekläder

Kom jättegärna med tips och tankar! Vi bor i Västmanland, så ingen extrem kyla, mest blött och trist.

Efter två barn som gått igenom dagisåren kan jag bara konstatera att fodrade regnkläder är inget för oss. Och fröknarna håller med ;)

Hellre ofodrade regnkläder som går använda även på sommaren och sen komplettera med något varmare under när det är kallare ute. Då slipper man köpa dubbelt, för ofodrat brukar behövas ändå och fleecekläder/ullkläder använder vi även på vintern under overall när det är som kallast så.. likadant med stövlar.. ofodrade behövs på sommaren och bättre då att ha tjocksockar i på hösten än att köpa två par stövlar. Galonvantar kör vi också ofodrade och kan sen använda vilka vantar vi vill under.

DESSUTOM är det bättre med ofodrat enligt fröknarna för det är lättare att få torrt om det blir fuktigt inuti. Fodrade stövlar/galonkläder/Galonvantar brukar vara ett helsike att få torrt ordentligt.
  • septemberbarn08

Är det bara Selina som inte börjat prata än? Hon säger "wow" men det är det enda. Jag är inte speciellt orolig då hon förstår väldigt mycket men när man läser om vad era kan och att de ska kunna 10 ord vid 18 månader känns det ju lite sådär.

Imorgon ska vi till Lycksele för att träffa dietist och barnläkare. Vi bad om att få ta det via telefon istället då det ändå är en resa på 14 mil enkel och hon spyr ju varje gång.. men det gick inte för läkaren ville träffa oss och titta på henne. Meeen så ringde de idag och sa att läkaren var sjuk så det blir bara dietisten vi ska träffa och ÄNDÅ gick det inte ta det på telefonen! Suck!

Blir spännande att se vad hon väger imorgon iaf! Sist hon vägdes var för 3,5 månader sen och då hade hon bara gått upp 355g på 5 månader.

• septemberbarn08

Suck vad jag blir trött och ledsen:( vi hade som sagt tid i Lycksele hos läkare och dietist för Selina idag, något jag bävat för eftersom hon blir så åksjuk. Igår ringde de och sa att läkaren var sjuk så det var bara dietisten vi fick träffa. Bad än en gång om att få ta det på telefonen eftersom det ändå var LÄKAREN som ville träffa henne. Men nej, vi var tvungna att åka in.

Föga förvånande spydde hon ner sig efter vägen så nu står jag med massa tvätt av bilstolen igen!! Stackars lilla tjej, var precis på väg att stanna för lite luft eftersom jag hörde att hon började gnälla, men hann inte:( Och väl där tog de bara en vikt och sen fick Selina vara i väntrummet med min mamma medan jag och dietisten satt och pratade. VARFÖR var vi tvungna att åka hela vägen för det?

På vågen blev det inte heller någon glad överraskning, bara 195g upp på 3,5 månader och sammanlagt har hon gått upp 550g på 9 månader så nu pekar hennes kurva ännu mer neråt:( nu ska vi få näringsdrycker iaf och sen måste vi på återbesök om några månader (jippie, ännu en resa!).

• septemberbarn08
    ebe91 skrev 2016-08-24 08:10:52 följande:

Alltså, dom har ändå sovit okej... Första natten var värst, innan vi kom på att spola ur näsan. Då sov hon 2-timmarsintervaller. (I vanliga fall sover hon 20-04 äter o sen somnar om till 7-8). Bosse har gnällt lite i sömnen, tappat nappen mer men inte vaknat nå mycket oftare. Där har nässprey varit våran räddning! Vi är nog rätt bortskämda med sömn egentligen för att ha två under 1,5 år... Båda har alltid haft en bra dygnsrytm.

Hehe, jag förstår att det låter livsfarligt men gissar att jag är van? Han har alltid varit en bängelpelle... Tror han var typ 10 månader när jag hittade han ståendes på fönsterbrädan... Långt innan han kunde gå puttade han leksaker mot möbler så han kunde klättra högre upp. Har alltid legat ett steg efter han känns det som, men *peppar peppar* har han aldrig gjort illa sig på grund av hans galenskap. Och nu med en till liten har han fått ytterligare försprång!

Selina är också rätt vild. Klättrar överallt liksom.. folk kommer hit och blir helt förskräckt när de ser henne STÅ i fönstren och jag håller på med något annat, haha. Men vad ska jag göra då? Lyfta ner henne hjälper ju inte? Och jag kan faktiskt inte sitta och hålla i henne i fönstret heller för då skulle jag ju inte få göra annat och dessutom lär hon sig väl inget av det? Hon är duktig på att ta sig ner faktiskt men visst händer det att hon trillar och slår sig..

Igår började vi med näringsdryckerna till Selina och det går inte så superbra. 200ml ska hon få i sig varje dag till att börja med och vi får nog vara glad om vi får i henne 50ml. Sen verkar hon få sura uppstötningar av dem, börjar rapa och man hör hur det kommer upp så hon måste svälja. Började direkt när hon fått det första igårkväll, varit lugnt inatt och imorse men nu när jag gett henne för en stund sedan började det igen. Får se om det är något som fortsätter.
  • septemberbarn08
    ebe91 skrev 2016-08-25 14:21:53 följande:

Vill bara tipsa (om inte dietisten sagt det) att näringsdrycker smakar olika beroende på vilken temperatur dom har - endel vill ha de kalla och endel rumstempererade. På mitt jobb brukar köksan göra glass på näringsdryck då många av våra cancerpatienter är spyless på näringsdryckerna men behöver få i sig dom. Då kan man tillsätta färska bär eller liknande för att höja smaken (de smakar ju rätt konstgjorda). Hur går det för er nu? Fortfarande sura uppstötningar? Smakberoende? Annars kanske ni får prova byta märke... Styrkekramar i erat kämpande med maten, sånt vi andra kanske ibland tar för givet...

Dag två med dryckerna fick vi i henne (håll i er nu!).. hela 30ml! De två dagarna efter det har vi inte fått i henne något alls. Tipset om att frysa till glass har vi fått så har testat det.. men hon vägrar ändå! :(

Idag har hon ätit lite yoghurt bara.. inte ens en klämpåse med grötpure gick i, den brukar hon gilla annars.

På torsdag börjar jag jobba och jag vet ärligt talat inte hur jag ska klara det. All stress med Selina och storebror har fått min mage att ge upp igen. Selina har dessutom fått mer affektkramper igen och det känns sådär nu när vi har påbörjat inskolningen på dagis. Jag vet ju att det är ofarligt men det känns så tufft att inte kunna vara där för henne när hon är såhär :(
  • septemberbarn08
    Kpax skrev 2016-08-27 19:53:36 följande:

Fy... Jag känner verkligen med er, ni har det så jäkla tufft! :(

Det finns ju alltid de som har det värre så egentligen ska man väl inte klaga. Men det är frustrerande när barnen inte mår bra och man inte vet varför. Det tär så mycket på mig:(

Vi ska ringa barnläkare och dietist på måndag för dryckerna får vi inte i henne hur vi än gör. Jag kan tycka att det är dags att göra någon utredning nu, kolla gluten och mjölkprotein åtminstone. Något är ju konstigt när hon inte går upp i vikt.
  • septemberbarn08
    Kpax skrev 2016-08-28 04:56:12 följande:

Tycker visst man får klaga, kan vara skönt att få ur sig det allra värsta, och det här är ju ett kanonställe om man är rädd att belasta sina närmaste för mycket. Men tror inte det finns någon irl heller som tycker att ni gnäller över småsaker när ni pratar om att Selina inte äter och att hon har kramper, det är ju mardrömsgrejer.

Håller med om utredning. Man vill såklart veta varför hon inte går upp i vikt! Tyvärr måste man vara en jobbig förälder och tvinga sig till allt verkar det som, byta läkare, själv söka information etc.

Tack! Jag är så glad att jag har er här i gruppen så jag får ventilera ibland. Ni känner mig utan att veta vem jag är och det är så skönt:)
  • septemberbarn08
    ebe91 skrev 2016-09-20 09:06:43 följande:

Har ni hunnit vara på 18-månadersbesöket? Vi ska dit 28e (han blev 18 månader 8/9) - slår ihop det med lillasysters 3-månadersbesök (!). Kommer alltså ha två barn som ska vaccineras... Yeeey...

Vi har inte varit på 18månaderskollen än, hon blir 18 månader 25/9. Vi ska dock till Lycksele igen på tisdag (27e) för att träffa dietist och barnläkare så då får vi ju se vad hon väger :) hoppas verkligen på ordentlig viktuppgång nu.. hon har ju bara gått upp 550g på 9 månader men jag hoppas det vänt :)
  • septemberbarn08

Vi har inte varit på någon 18månaderskoll än men var däremot till barnläkaren i tisdags så vi fick iaf en vikt och längd;)

9500g och 79.9cm. Nu har kurvan äntligen börjat peka lite uppåt så det känns skönt :)

• septemberbarn08
    ebe91 skrev 2016-09-29 13:36:24 följande:

Härligt! Går det bättre med näringsdryckerna? Eller har hon bara börjat äta bättre allmänt? :)

Nej dryckerna fick vi inte i henne alls så vi bestämde tillsammans med dietisten att vi skulle skippa dem. Hon har ätit helt okey hela tiden egentligen men ändå inte gått upp i vikt så vi ska få ta glutenprover nu.

Jag är inte så orolig egentligen i och med att hon är pigg och frisk i övrigt men ser man på kurvan är det förstås inte bra. Hon låg ju strax över mittenkurvan hela tiden tills hon var 8 månader och nu ligger hon på nedersta så hon har ju passerat flera kurvor på 10 månader.
  • septemberbarn08
    KarinIngrid skrev 2016-10-07 08:56:22 följande:

Nu under hösten har jag haft en vindfleeceoverall på Julian, men sista veckan har det bara varit 2-3 grader på mornarna då vi gått till förskolan så nu har jag plockat fram en overall. Har en skaloverall från POP där man kan ta ut fleecefodret. Sen har jag köpt ett extra ylleunderställ som han ska få ha när det blir vinter på riktigt. 

vanliga kläder köper jag gärna billigt och begagnat men just vinterkläder är jag otroligt nojjig och rädd att han ska bli kall så det snålar jag inte på. 1200 spänn kostade overallen på pop, hutlöst egentligen men då vet jag att han är varm allafall :)

Även vintervantar, mössa samt yllesockar från POP.

Vi resonerar likadant. Sommarskor och jackor går köpa billigare men vinterkläder snålar vi inte in på. Selina har Kamikskor till vintern, Didriksons overall och mössa. Vantar från hestra. Likadant till de äldre barnen men äldre tjejen har skor från sorel istället :) blir några tusen varje höst men det är det värt
  • septemberbarn08
    tovemaja skrev 2016-10-12 14:32:31 följande:

Hur mår ni gänget? Själv har jag just kommit hem från familjeresa till Tyskland. Det GICK att flyga med 2 barn under 2 på Ryanair flyg :) yeeey! Var dock otroligt skönt att komma hem igen.

Folke fick sin första kompis där! När vi umgåtts med jämnåriga tidigare har det varit en del konflikter eller bara likgiltighet från minst ett håll. Men med denne tyske lille kille var det kärlek från första ögonkastet :) vem behöver språk liksom?

Vi mår rätt bra (peppar peppar). Hittills har jag inte behövt vabba något alls sen jag började jobba 1a september, vilket känns för bra för att vara sant. Går bara och väntar på att nån av ungarna ska bli sjuk..

På jobbet har vi supermegakris på personal så vi går kort jämt och får jobba övertid lite då och då. Inte riktigt vad jag orkar med känner jag, det finns ju en anledning till att jag sökt ner mig till 80%, jag behöver verkligen mina lediga dagar:/ så på den punkten är det väl sådär. Jag är ju så trött att jag nästan somnar i bilen på jobbet.
  • septemberbarn08
    ebe91 skrev 2016-10-12 15:44:01 följande:

Jag är trött så vet knappt vad som är upp och vad som är ner... Alma sov urkasst inatt. Vaknade typ var 20e minut, tappade tutten, ville äta, osv. Jag är ju van vid barn som sover hyfsat på natten. Så 4:55 vart det morgon för oss. Bosse vaknade 5:40 och kunde inte somna om i våran säng (vilket han alltid gör) för att Alma låg oh berättade de mest intressanta historierna för honom... och jag kunde inte gå upp med Alma utan att Bosse följde efter. Nåja, ska inte klaga egentligen. En gång är ingen gång! Nu hoppas vi på en bättre natt framför oss (känns dock som en evighet tills den är här..).

Annars mår vi bra, friska och krya efter lite förkyldningsperiod igen! Jag fyller 25 år på fredag så till helgen ska vi ha kalas här hemma. Bara släkt o vänner, smörgåstårta osv. Nästa helg tänkte jag höra om Bosse kan få sova hos farmor och farfar, jag och sambon har årsdag (9 år!) nästa vecka så skulle vara kul att äta middag i lugn o ro, se en film osv (Alma blir såklart hemma men bara ha ett barn för en natt känns lyxigt på sitt sätt!).

Vi firar 10år nästa lördag och vi sa i våras att vi verkligen skulle hitta på något den helgen men nu när vi är här lär det inte bli något alls ;). Han jobbar övertid och jag jobbar övertid så det slutar väl med att vi slocknar i soffan före 8 haha. Jag tyckte det kunde vara en bra idé att gifta oss då, när det är på en lördag och allt.. försökte hinta om det men han är lite trög ;)
  • septemberbarn08
    LillLouise84 skrev 2016-10-16 07:26:23 följande:

Jag hoppas verkligen att det blir bra nu. Jag blir så orolig när det strular. Det är inget ämne som är riktigt okej att prata med andra om heller. Bm pratade om att man kunde ha en polyp eller muskelknuta som kunde ge blödningar. Slutar inte blödningarna så måste jag till gyn. Igår, dagen efter uttagandet av spiralen blödde jag rätt mycket och hade mensvärk, men det kanske kan bli mens eftersom hormonerna är borta.

Vet inte om jag skrivit om det här i tråden men jag hade ju kopparspiral för några år sedan. Blödde som en gris och hade jätteont så den togs bort men efter det fick jag blödningar utan dess like. Blödde 15 dagar och hade uppehåll 7 dagar. Höll på så flera år, fick bland annat testa "konstgjort klimakterie" men det hjälpte inte. Nu sedan Selina föddes har blödningarna varit mycket bättre. Nu blöder jag kanske 9 dagar men har iaf 3 veckor emellan. Hoppas det inte går tillbaka till hur det var innan!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?