Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Astilbe skrev 2016-03-10 11:51:57 följande:

Hur mycket äter era nu? Hur stora mängder och hur ofta? Tycker alltid att det ser så himla lite ut på tallriken, men då är ju mina referenser bara till hur vuxnas tallrikar brukar se ut.. Liten verkar nöjd just nu som det är men tackar heller ALDRIG nej till mat, så det är så svårt att veta vad som är lagom...

Vi ammar just nu heeela nätterna känns det som så när vi kliver upp är hon inte ett dugg hungrig men jag serverar ändå en smörgås och lite mjölk i nappflaskan medan vi andra fikar. Sen brukar det bli en snabbamning på förmiddagen (ibland 2 men då beror det mer på närhetsbehov och tröst än att hon är hungrig). Sen äter hon lunch med oss, plockar i sig men det blir inte överdrivet jättemycket. Sen får hon en klämmis och en smörgås till mellis och sen hinner det bli någon amning till innan middagen. Plockar i sig lite bättre då än till lunchen för det mesta. Erbjuder välling innan läggdags och nu får vi faktiskt i henne lite (50-100ml) av det. Sen ammas hon till sömns och ammar hela nätterna som sagt.

Så för att sammanfatta, någon tugga smörgås på morgonen, lite mat till lunch (vi pratar några få bitar), en klämmis och en halv smörgås till mellanmål, lite mat till middag och max 100 ml välling på kvällen. Inte konstigt egentligen att hon vill amma hela nätterna:P
  • septemberbarn08

Inser ju hur lite Selina äter när jag ser vad era får i sig. Skulle jag ge henne frukt snackar vi 3-4 skedar (om det är puré). Ger jag henne en limpsmörgås utan kanter äter hon kanske 1/3 av den.

Hon hade bara gått upp 85g på 4 veckor sist vi kollade men det beror ju mycket på att hon rör sig så mycket men jag blir ändå lite orolig att hon inte får i sig nog. Det är mycket gnäll på dagarna och det är ju svårt att veta om det är tänder, trötthet, mammighet, hunger eller något annat och hon äter ju inte mer även om vi erbjuder.

Vi har fått tid för 1 årskoll nästa vecka så vi får väl se vad hon väger då. Då är det dags för vaccin också.. bävar för att eventuell reaktion kan komma precis veckan efteråt när det är påsk och hon dessutom fyller år :/

• septemberbarn08
    ebe91 skrev 2016-03-12 08:32:17 följande:

Hur ser selinas viktkurva ut? Vet att hon ammar endel men samtidigt får hon ju i sog det hon behöver om hon följer kurvan :)

Såhär ser bosses ut;

Hon har ju sjunkit på kurvan men varken jag eller läkaren tyckte det var något att oroa sig för eftersom hon rör sig så mycket. Det är ju det här med maten som oroar mig. Igår ammade jag bara två gånger under dagen men det var inte särskilt mycket hon fick i sig av annat.

Inatt har jag legat med frossa, förkylning och mjölkstockning! Alla tre barnen är förkylda, har varit det hela lovet :( så det var väl väntat att jag skulle åka dit. Och mjölkstockningen var egentligen också väntad med tanke på hur lite jag ammar på dagarna nu. Önskar vi kunde avsluta nattamningen nu så jag kan få sova lite bättre (blir väckt var 15e minut utan överdrift). Har gärna kvar amningen på dagen som mysstund men det börjar kännas tungt att inte få sova och att ligga så dåligt på nätterna när hon ligger klistrad bredvid:(
  • septemberbarn08

Idag har vi haft ettårskoll (hon blir ju 1 nästa fredag). Ok-stämpel och vaccination. Vikten pekade lite neråt och nu väger hon 8600g och är 73cm lång. Vet inte vad viktnedgången beror på men hon är ju pigg och mår bra så jag oroar mig inte så mycket :)

Håller på att gå igenom ytterkläder för att se vad som behöver inhandlas framöver. Alla tre barnen behöver nya sommarskor och nya sommarjackor. Åtminstone 2 av 3 behöver stövlar. 2 behöver regnkläder. Känns som en rolig utgift nu! Vi har ju dessutom bara en affär att köpa allt sånt här från om vi inte vill beställa men bägge tjejerna är mitt emellan två klädstorlekar så jag vågar inte köpa utan att få prova innan. Har ingen aning om vad jag ska välja för storlek på regnkläder åt Selina när jag gärna vill att hon ska kunna ha det även i höst. 74/80 lär hon kanske hinna växa ur och 86/92 kanske blir på tok för stort?

• septemberbarn08
    ebe91 skrev 2016-03-17 12:12:31 följande:

Jag ska köpa galonbyxor åt bosse o ha nu under våren, så får man köra vinteroverallen, fleece eller vindoverallen under beroende på temperatur :)

Fick precis en film skickad av sambon, ungen har börjat gå medan jag är på jobbet.... Skitunge. Mitt i allt bara släppt tv-bänken o traskat till soffan.

Ang vikt kan det skilja så mycket! Vet sambon vägde drygt 13kg när han fyllde 1, bosse vägde ju inte ens 9kg 2 veckor innan 1-årsdagen. Vad jag själv vägde har jag ingen aning om :)

Sonen, som egentligen var rätt liten, vägde 9,5 när han var 1. Selina som var störst av syskonen vid födseln är nu den som är minst vid 1 år. Ändå får vi höra att hon är så stor och att hon måste vara lite väl "rund" för sin ålder.
  • septemberbarn08
    LillLouise84 skrev 2016-03-24 23:03:17 följande:

För exakt ett år sen satt jag i tvrummet på BB och väntade på nästa undersökning. Då hade jag haft värkar i 18 timmar. Sen väntade en lång och plågsam natt innan min underbara lilla pojke kom ut. I morgon blir min lilla lilla bebis ett helt år! Vart har tiden tagit vägen?!

Min lilla fis fyller också 1 idag! Vi var framme vid 4 på BB och 07.26 kom hon ut! Så för exakt ett år sedan den här tiden hade jag mina värsta värkar. Känns helt galet att hon redan fyller år. Min lilla bebis liksom! Nog för att tiden gått fort sen man fick barn men det här året har verkligen rusat förbi! Jag vill bara stanna tiden och få vara hemma med henne i all evighet. ÄLSKAR varenda minut med henne:)
  • septemberbarn08

Ekar tomt här inne, antar att fler än jag har fullt upp? :)

Här är det full rulle från 6 på morgonen och till 8 på kvällen. Hinner inte pausa ens fem minuter utan springer konstant. Renoveringen går framåt och nu är det bara en dörr som ska in, tapeter och lister ska upp och sen kan vi flytta ner och påbörja de äldre barnens rum :)

Utöver renoveringen är det full rulle på barnen. Äldre dottern är i någon riktig trotsålder och bråkar hela dagarna, jag blir gråhårig! Selina river ut ALLT hon kommer åt och drar runt och lägger på helt andra ställen, vilket gör att vi kan hitta påsklämmor i strumplådan och mössor i kökslådorna. Charmigt men fruktansvärt jobbigt!

Jag har fortfarande inte fått tillbaka min mens än förresten, trots att jag numera ammar max 3 gånger per dag (men fortfarande oftare på natten). Vi fick äntligen till det med liggat för tre veckor sedan men sambon skrämde upp mig och sa att han inte vet om han hann dra sig ur i tid, mest troligt INTE! Känns ju som att risken för en graviditet är minimal men vem vet? Och nu har jag haft smått molande värk i en veckas tid, yrsel på morgonen, illamående, extrem hunger och extrem trötthet. En del av dessa symtom viftar jag bort som tecken på att jag stressar för mycket men andra grejer vet jag inte. BORDE köpa ett test och kolla men jag vill och vågar inte. Vet ju inte vad jag vill att det ska visa? Jag kan inte ha fler barn men samtidigt finns ju den där gnagande sorgen kvar över att Selina är sista bebisen.. nåja, fortsätter molvärken utan att mensen dyker upp måste jag väl ta itu med det :/

• septemberbarn08
    ebe91 skrev 2016-04-08 17:15:29 följande:

Jag jobbar för fullt, 8 pass kvar innan jag går på gravpenning! (Om jag får semester de sista 2). Redan i v 30, denna graviditet har sprungit iväg! I veckan damp beslutet om gravpenning ner i postlådan, kändes skönt att ha det färdigt. Annars håller vi också på att renovera lite, svårt att hitta ork och tid bara!

Lillärtan jag väntar nu är ju ett resultat av avbrutet samlag, men då visste jag ju att jag hade ägglossning men trodde ändå det var relativt säkert ;) han hann dra ut i tid, trodde vi! :D

Det är ju så dumt egentligen.. Varför ha oskyddat sex när man VET att det kan leda till graviditet? Men vi har nästan alltid kört avbrutet (utom när vi VELAT bli med barn) under hela vårat tioåriga förhållande. Det har ju funkat liksom. Men nu blev det ju inte avbrutet.. vi pratade om det för en stund sedan och det känns så jobbigt. Jag sörjer ju att det är något jag aldrig mer kommer få uppleva, plus på stickan, ultraljud, växande mage, sparkar, förlossning, nyfödd bebis.. ska jag ALDRIG mer få vara med om det? Men samtidigt ORKAR jag ju verkligen inte vara gravid igen. Vi har inte tid och ork och plats för fler. Men hur tar man bort ett barn när man vet vad det kommer för underbart av det, när man vet att det kommer bli ännu en fantastisk människa? Hur tar man bort ett barn som man egentligen längtar efter och sörjer att man annars inte skulle få?

Totalt onödigt att grubbla över när jag med största sannolikhet inte BEHÖVER grubbla över det. Blir knäpp på mina egna tankar och känslor :(
  • septemberbarn08
    LillLouise84 skrev 2016-04-09 17:10:12 följande:

Du får se det som ödet om du nu skulle bli gravid. Då är det säkert meningen att ni ska ha en till. Orken finner du även om du inte tror det. Kram

Jo vi säger ju det bägge två, att det krävs ju trots allt en del för att ett barn ska bli till (även om många inte tror det). Blir man gravid så är det menat. Den åsikten har jag om mycket i livet, att det som sker sker av en anledning.

Visst, man orkar ju för att man MÅSTE orka, så är det ju. Och köpa större bil är en struntsak. Och vi har så pass stora rum i huset att det inte är något problem att två barn delar rum (även om jag själv vuxit upp med att få dela rum och i nuläget är så lycklig för att våra tre barn ska slippa det). Allt löser sig. Men till vilket pris? Min kropp tog väldigt mycket stryk av senaste graviditeten och jag känner redan nu att jag inte räcker till för mina äldre barn:/

Djupa funderingar och som sagt så är det totalt onödigt att grubbla när jag mest troligt inte ÄR gravid igen..
  • septemberbarn08
    Mildamilda skrev 2016-04-10 21:10:03 följande:

Gah va trött jag är på vår killes dåliga sömn. Jag ammar till sömns och försöker sen lägga honom i spjälsängen, ofta vaknar han då och man får börja om från början. Går liksom inte lugna ner honom utan han måste ammas till sömns igen. På nätterna använder han mig som napp... Minst fyra fem ggr per natt ammar jag honom o så har det varit sen oktober. Hoppas varje kväll att det ska vända. Ursäkta för gnäll. Nån mer som har det så här?

Jodå det är likadant här! På dagarna är det nemas problemas att få henne somna i vagnen med napp i munnen. På kvällarna är det BARA bröstet som duger. Spjälsängen står fortfarande oanvänd, lägger jag henne där vaknar hon direkt och så får jag börja om. Vi har satt vyssan lull-tassar på sängen men det hjälper inte. Nappen vägrar hon under kväll och natt hur mycket man än försöker lura henne att ta den. Hon väcker mig för att snutta MINST 8 gånger per natt. En BRA natt blir jag "bara" väckt 5 gånger men det är extremt sällan det händer :( även om jag knappt behöver vakna till varje gång och inte förlorar så mycket sömn så är det sjukt jobbigt att bli väckt så ofta och aldrig få någon riktig djupsömn.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?