Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

LillLouise84 skrev 2016-01-15 09:21:15 följande:

Åh nej! Jag lider med dig. Magsjuka är min största mardröm. Hoppas att det räcker med att dottern får det så ni andra klarar er. Håller tummarna för er

Min största mardröm med. Är livrädd skiten, trots att jag sällan åker på det. Vet ju att jag inte har något att ta utav så jag blir ju jättedålig:(

Hon kräktes ordentligt kvart över 4, sen blev det lugnt så vi tänkte att det kanske bara var för att hon var törstig en halvtimme innan och drack för fort och för mycket. Men exakt 5 timmar senare var hon på toa och bajsade vatten och en halvtimme efter det kom det lite galla i spybaljan. Suck! Känns som en väldigt "lugn" magsjuka än så länge iaf..hoppas hon inte behöver spy något mer!
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2016-01-15 12:47:39 följande:

Neej!!

Jag håller alla tummar här hos oss att vi ska klara oss. Dottern kom nämligen hem från skolan igår och berättade att en klasskompis kräkts i klassrummet. Man kan ju hålla sig för skratt, minst sagt!

Ja roligare finns ju! Jag har verkligen NOLL energi efter måndagens händelse och såg liksom fram emot en lugn helg med lite sovmorgon och mys med familjen. Nåja.. nu har det gått över 3,5 timme sen sista spyan igen så vi får väl se hur det blir framöver. Bara två kräkningar och ett toabesök sen 4 imorse.
  • septemberbarn08
    Kpax skrev 2016-01-16 11:14:14 följande:

Stackare, hur går det för er? :(

Har Selina varit som vanligt nu?

Blev bara två kräkningar och en diarré för dottern igår, sista "symtom" strax före 10 igårmorse. Har dock inte alls varit pigg utan sovit i princip konstant. Nu först orkar hon sitta och spela lite tv-spel med brorsan.

Vi andra har klarat oss än men värsta tiden är ju 30-34 timmar efter smitta så jag går bara och väntar. Önskar så att Selina slipper det men med tanke på att hon kryper runt och sen stoppar fingrarna i munnen hela tiden så krävs det nog ett mirakel. För min del håller jag väl hoppet uppe än. Har bara haft det en gång på 22 år så.. men det skulle nog vara typiskt om jag fick det nu, vägde mig nyss och har gått ner över ett kilo till den här veckan när det varit som det varit. Finns ju verkligen inget att ta av nu men jag försöker hålla mig positiv.. på nåt vis tar man sig ju igenom det och om en vecka bör vi ju allihop vara friska igen :)
  • septemberbarn08
    LillLouise84 skrev 2016-01-19 04:26:17 följande:

Här ligger jag 4.30 och tittar på tv. 03.00 vaknade lilleman och vägrade somna om. 3,45 gav jag upp och gick till soffan, då blev han ännu argare så innan det var klart så fick han välling. Nu håller han på att somna, men då ska pappan strax kliva upp och sen är hela cirkusen igång igen. Jag rymmer snart hemifrån bara för att få sova.

Know The Feeling! Vi får sova hyfsat just nu men jag vill också rymma hemifrån, vill bara ha en paus!

Känner mig totalt dränerad på energi (har känt så ett par veckor nu) och den senaste (helvetes-)veckan gjorde inte saken bättre direkt. Äldre dottern är inne på dag 5 utan mat nu så hon är fortfarande hemma från dagis. Är pigg och som vanligt i övrigt men vägrar äta. Selina är fortfarande extra gnällig och klängig efter förra måndagens incident.. vill helst hänga på min höft hela tiden. Och jag har ingen ork, varken psykiskt eller fysiskt. Vill helst bara dra täcket över huvudet och gråta en stund men det finns inte ens energi nog för att gråta. Vikten är åt skogen, har ingen aptit, alla kläder sitter fult, ansiktet är insjunket, huset förfaller, tålamodet är på noll, jag och sambon har inte haft sex på flera månader... vilket kap jag är!
  • septemberbarn08
    ebe91 skrev 2016-01-22 10:39:31 följande:

Ena kusinen var här igårkväll, så började han må illa så dom for hem. Väl hemma hade han spytt en gång och sen mått bra. Fan, magsjuka tänkte vi direkt... När de ringde dagis på morgon visade det sig att de var de 10e (!) som ringde o sjukanmälde för magsjuka idag på avdelningen. Och kusinen var bara igår på dagis (varit ledig mån-ons) så han måste ha smittats igår. Så symtomdebut typ 6 timmar efter lunch och från att ha haft 0 till 10 anmälda magsjukor så tror vi nu det var matförgiftning. Så förhoppningsvis klarar vi oss! Men vi räknar det som magsjuka och håller oss isolerade iaf idag och träffar inte kusinen på några dagar. Vad tror ni?

Jag är ju grymt rädd för magsjuka (inte emetofob dock för kräkningar av andra orsaker kan jag hantera). Jag är därmed rätt påläst och magsjuka har ju en inkubationstid på 12-48 timmar (en del virus 12-72 timmar) så jag skulle nog mer tro på matförgiftning, speciellt om så många åkt dit samtidigt. Dessutom är det väldigt liten risk att man smittar innan man kräks/har diarré så OM det är magsjuka och kusinen inte blev sjuk hos er skulle jag ändå känna mig rätt lugn :)
  • septemberbarn08
    ebe91 skrev 2016-01-22 20:44:59 följande:

Ja, har insett att jag har en mindre fobi för magsjuka... Sambon säger att jag är hysterisk ;) nåja, än så länge mår vi bra och imorgonkväll kan jag väl andas ut till 100%,

även om jag redan nu slappnat av liiite ;) jag spritade av det kusinen hunnit röra direkt dom for o bosses händer, sen åkte han i plurret o kläderna direkt i tvättmaskinen.. Så ja, lite hysterisk är jag kanske...

Sprit hjälper tyvärr inte;) jag måste typ vara expert på magsjukestäd för under våra 7,5 år som föräldrar har det ALDRIG hänt att mer än ETT av våra barn åkt på det. Alltid varit bara ett av barnen som fått det och sen har det varit bra (peppar, peppar ta i trä). Jag använder ALDRIG handsprit eller ytsprit. Vanlig (noga) handtvätt och städ med klorin. Torkar lysknappar, handtag, toaletter och tvättställ flera gånger om dagen med klorin när vi har magsjuka här hemma. Byter handdukar flera gånger om dagen. Samlar all tvätt som varit i närheten av den sjuka i kassar och kör i 95 grader så fort som möjligt. När 48 timmar gått åker typ ALLT i tvätt på 95 grader och toaborstar, diskborste, tandborstar, disktrasa byts ut.

Extremt kanske man kan tycka men det har ju uppenbarligen hjälpt ;)
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2016-01-22 22:15:03 följande:

Perfekta magsjukestädinstruktioner!!! Vi har ju totalt 6 personer här i huset så att minimera till en sjuk om vi åker på det vore ju optimalt :) Dessvärre har vi två st barn som är så pass stora att vi inte kan vara med på toa och kontrollera handtvätten...

Ja alltså jag vet ju inte om det är ren tur eller slump eller nåt men det är ju helt otroligt att det alltid bara varit ett av barnen som haft det. Men jag blir halvt besatt när det gäller städning när vi har magsjuka. Till slut måste jag nästan intala mig att "nu räcker det!" för annars städar jag tills händerna blöder.
  • septemberbarn08
    ebe91 skrev 2016-01-23 09:04:35 följande:

Det beror ju på vilken typ av magsjukebacill det handlar om, calici dör ju inte av handsprit men vissa gör det. Så jag kör noga handhygien + handsprit, då har man ju garderat sig :) och badrum städar jag alltid med klorin, älskar lukten av badbus :D

Det har jag också hört, att handsprit inte biter på vks men på vanlig magsjuka hjälper det. Men det senaste jag läste var att det inte biter på NÅN typ av magsjuka så.. dessutom vet man ju aldrig vad det är för virus och då chansar jag aldrig och bara använder handsprit ;) använder man både och spelar det ju ingen roll dock :)
  • septemberbarn08
    Villhaenbebbe skrev 2016-01-25 18:50:05 följande:

Bara jag som fått en bebis som absolut inte kan varva ner, slappna av och SOMNA! Spelar ingen roll hur trött han är, han joksar på med benen, rullar runt, sätter sig, klappar händer, pekar på allt, slänger bort nappen, petar mig i ansiktet och tillslut blir han arg för att jag försöker få han att ligga still genom att lägga armen på han.. Men annars skulle han inte somna alls. Hav sover fortfarande i vår säng, så kan inte lämna han. Våra läggningar har aldrig varit något problem, varken på dag eller natt, och alltid tagit ca 5-15 min, men nu snittar vi nog på 1-1,5h per läggning. Detta gör mig sååå frustrerad. Tur han är så förbaskat söt när han sover så jag glömmer det fort haha!

Likadant här! Antingen tjurhåller hon sig vaken till 21 istället för att somna vid 19 som hon brukar, eller så somnar hon direkt vid 19 och sover 1 timme och är sedan vaken (och gnällig) till 23. Kul!

Det började under jullovet så jag tänkte att det berodde på bristen på rutiner och att vi sov så länge på morgonen men nu har det ju gått två skolveckor och hon är ändå lika besvärlig. Tur man vet att det bara är en fas som förhoppningsvis går över snart, annars skulle jag nog bli knäpp!
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2016-02-02 13:45:13 följande:

Igår eftermiddag var jag på lönesamtal på jobbet. Idag känner jag mig som en 3-åring som fått en godispåse framför ansiktet, men som inte får smaka.

Jag vill verkligen börja jobba och det känns så frustrerande att känna så när jag fortfarande har två månader kvar av föräldraledigheten. Alla människor är inte skapta för att vara föräldralediga jättelänge. Jag vet att jag sannerligen inte är det!

Jag har ont i magen varje dag för att jag ska börja jobba om 7 månader. Vill inte alls! Det enda jag ser fram emot med det är att få lite mer pengar över än man har nu.. men annars vill jag verkligen inte börja jobba!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?