Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

LillLouise84 skrev 2015-05-30 09:48:37 följande:

Heracellin tror jag den heter. Nu äter jag både omeprazol och postafen för att orka finnas till. Antibiotikan har gjort verkan och jag känner mig redan bra men bör äta hela kuren ändå

Heracillin var det jag åt också.. det var den sorten som hjälpte till slut! Hoppas magen klarar sig någorlunda för dig då du orkar hålla ut..
  • septemberbarn08

Är det bara jag som tycker det är svårt att klä bebis nu?

Mössa, inte mössa? Tröja? Jacka? Vantar?

Igår skulle jag ut med bilen och Selina hade bara kortärmad body på sig så jag drog på en huvjacka.. och en tunn mössa. Hon var genomblöt av svett när vi kom hem. Då var det ändå regnigt och dåligt väder igår.

Idag är det soligt, 12,8 grader hade vi i skuggan för en stund sedan. Ska jag dra på mössa? Ser det naket ut utan? Ska hon ha något på händerna? I vagnen är det ju vindstilla men ändå.

Till de äldre barnen har jag en tumregel att över 10 grader = utan mössa (så länge det inte blåser storm).

• septemberbarn08

Blir nog till att ringa imorgon och försöka få en läkartid till Selina. Nu är hon alltså 9,5 veckor gammal och har varit förkyld 5 av dem. Hon får ju ingen luft stackaren och nu är vi vakna nattetid igen för att hon inte kan andas. Visst, nässprayen funkar ju hyfsat.. men bara en kort stund så det hjälper inte hela natten. Sen tycker jag att även om det bara är saltvatten och helt ofarligt så känns det inte hållbart att ge flera gånger per dag i flera veckor. Känns hemskt varje gång jag håller fast huvudet och ger henne det:(

Samtidigt vet jag inte vad en läkare ska kunna göra? En förkylning går ju inte göra något åt ändå:(

Som grädde på moset har min mage bestämt sig för att semestern är slut, både ibs:en och magkatarren ligger och lurar och jag vill bara gräva ner mig!

Positiv morsdag!

• septemberbarn08
    Kpax skrev 2015-05-31 10:18:10 följande:

Fy vad jobbigt både med förkylning och din mage :( Josefin är också täppt, har varit det över en vecka, men jag tyckte det blev värre igår kväll. Vaknade många gånger för att kolla att hon verkligen fick luft, som om hon skulle kvävas hellre än öppna munnen.

Det där med IBS verkar vara ett riktigt skit! Det är så frustrerande med åkommor som inte har någon klar behandling, och vad jag förstår är IBS lite av ett guessing game där varje person själv får försöka komma fram till vad som funkar och inte?

Hur blir det om du äter extrem skonkost som typ kokt fisk, ris och kokta morötter? Kan magen läka om du äter det tillräckligt länge? Hur lång tid tar det isf? Är stress också en faktor?

Ja det finns ju tyvärr inget som hjälper alla med ibs, man måste prova sig fram. Jag kan ta stoppande tabletter mot diarréerna men själva "sjukdomskänslan" finns kvar för min del. Som igår när jag inte var DÅLIG i magen på något vis men smärtan, illamåendet och oron i magen sänker mig totalt. Normalt sett har jag "skov" på några dagar, med kanske 1-2 månaders mellanrum. Det enda som hjälper de dagarna är att inte äta något, sorgligt men sant. Många med tarmproblem äter flytande när de har sina skov men för mig funkar det inte alls, min mage mår sämre av det. Skonkost funkar inte heller tyvärr när jag mår dåligt utan det är att svälta som funkar bäst tills det lugnar ner sig. Sen har jag ju rätt bra koll på vad som är big nono för mig. Laktos går förstås bort när jag är intolerant. All sorts lök, även vitlök, går bort. Allt gasbildande överhuvudtaget. Kolsyra, tuggummi, juice går bort. Stark mat, stekt mat, fet mat.. ja man blir lätt deppig när man ska välja mat;)
  • septemberbarn08
    Kpax skrev 2015-05-31 10:18:10 följande:

Fy vad jobbigt både med förkylning och din mage :( Josefin är också täppt, har varit det över en vecka, men jag tyckte det blev värre igår kväll. Vaknade många gånger för att kolla att hon verkligen fick luft, som om hon skulle kvävas hellre än öppna munnen.

Det där med IBS verkar vara ett riktigt skit! Det är så frustrerande med åkommor som inte har någon klar behandling, och vad jag förstår är IBS lite av ett guessing game där varje person själv får försöka komma fram till vad som funkar och inte?

Hur blir det om du äter extrem skonkost som typ kokt fisk, ris och kokta morötter? Kan magen läka om du äter det tillräckligt länge? Hur lång tid tar det isf? Är stress också en faktor?

Och ja, stress är en stor bov.. även dålig sömn. Men ibland kan jag ha en väldigt lugn period då jag stressar minimalt och sover bra och magen kraschar ändå. Det är nog bara att försöka leva så normalt man kan och gilla läget:/
  • septemberbarn08
    ebe91 skrev 2015-05-31 14:44:39 följande:

Jag tycker det är alldeles för mycket pekpinnar från olika håll. Fleece är något jag kommer använda och även köpa nytt då jag tycker att det är bra. Det är ju skillnad på saker som direkr skadar barnet, men fleece är väl ett billigare (och fullt fungerande) alternativ.

Lilleman är fortfarande förkyld, 6e dagen med feber... Vi var in på jourcentralen igårkväll, fick bricanyl för att underlätta andningen o lösa upp lite slem. Febern sa han inget om. Men kollade CRP iaf som var normalt.

Idag har vi varit till grannstaden och köpt en till vagn, hehehe. Är jättenöjd med våran emmaljunga men ville ha en stadsvagn/smidigare sittvagn/sommarvagn så blev en brio smile. I sommar kommer den dock endast användas tillsammans med babyskyddet som man kan klicka fast.

Jag ska som sagt ringa vc imorgon om Selinas nästäppa (vi har ju ingen sjukvård alls på helgerna längre). Tycker det är konstigt att det hållit i sig så länge men hon har inga andra förkylningssymtom. Ingen hosta, ingen feber..

Idag är hon inte alls pigg stackarn. Somnade för 2,5 timmar sedan och sover än och under förmiddagen ville hon bara ligga i famnen och somnade titt som tätt:( har väl inga större förhoppningar på att någon läkare ska göra något men det känns inte kul när hon inte kan äta ordentligt och uppenbarligen inte mår bra:(

Vad är det för Emmaljunga ni har? Jag har sagt att EN vagn till måste jag hinna köpa innan Selina växer ur vagnperioden men kan inte bestämma mig för vad jag vill ha. Varit sugen på att köpa till superviking-sittdelen och bara kunna byta på vårat chassi men vill samtidigt ha något helt annat. Blir isf vagn nr 7 här hemma:)
  • septemberbarn08
    ebe91 skrev 2015-05-31 19:58:41 följande:

Vi har en edge duo combi, eller ngt sånt ;) även om liggdelen är skiiitstor inser jag att det är tur att han föddes på vintern/våren, för det hade varit trångt med vinterkläder när han blir 3-4 månader. Oj shit! Vad använder du alla vagnar till? :o känns som jag redan nu måste förklara mig för folk varför vi har två vagnar o bara ett barn ;) sa dock till sambon att han ska vara tyst för han har mellan 10-15 fiskespön + lika många fiskerullar. Fick då mothugg direkt att han inte tyckte det var samma sak ;) o ändå har han två EXAKT likadana laxrullar...

Just nu har vi bara en, super nitron:) de andra fem sålde jag bort eftersom vi inte skulle ha fler barn. Vi hade två syskonvagnar, en emmaljunga av nån modell och en babytravel. Sen hade vi en emmaljunga cerox sport, en acta graco mirage och en babytravel Amsterdam. Älskar barnvagnar och skulle gärna köpa mååånga fler men har lovat att det bara blir EN till. Älskar super nitron men en till vill jag ändå hinna med;)
  • septemberbarn08
    ebe91 skrev 2015-05-31 21:59:52 följande:

Jag är somsagt jättenöjd med våran emmaljunga edge duo combi. Vi går ju 4-5 promenader i veckan á 6-7km. Då är rundan både asfalt o grusväg. Den är väldigt stadig och rymlig, bra promenadvagn. Det enda negativa är att den är väldigt stor, alltså både lång o bred och därför inte så kul o gå med i affären. Men den är lätt att fälla ihop (jag har med den överallt). Liggdelen fungerar dessutom som vagga vilket är praktiskt då vi går till folk, lämnar vi bara chassit utanför o tar in liggdelen. Sen också praktiskt att både myggnät o solskydd finns i sufletten, o regnskydd i en påse fäst på chassit. Juste, ett till minus är att varukorgen är i metall så när det regnar stänker det från hjulen - men då tål den mer i vikt.

Den andra vagnen vi köpte idag kan jag inte riktigt säga så mkt om; brio smile. En lättmanövrerad vagn som jag kommer ha som gå-på-stan vagn, strandvagn osv, men först från nästa år då jag bara köpte sittdelen till. Kommer fortfarande ha emmaljungan som vinter/promenadvagn då den känns 100ggr mer stadig.

Jag gissar att det är samma liggkorg som vi har (citykorgen?). Upplever du samma problem som jag när du tar lös den från chassit, att handtagen är för korta? Det går ju absolut inte sätta ihop banden med kardborren som sitter där och att försöka hålla i banden medan man klickar lös korgen funkar inte och när jag väl klickat lös den vet jag inte hur jag ska bete mig för att få tag på banden och samtidigt försöka hålla i korgen.
  • septemberbarn08
    ebe91 skrev 2015-06-01 09:21:52 följande:

Jag vet inte vad för band eller kardborre du menar... Våran liggdel heter edge/mondial och är liite större än citykorgen, så vet inte om det är ngt som skiljer där vid handtagen för vi tycker den är väldigt lätt o ta lös...

Det sitter ett band (handtag) på varje sida av korgen som man bär korgen med och på ena bandet är det kardborre så man ska kunna sätta ihop handtagen med varandra. Det funkar dock inte och banden är så korta att de inte ligger kvar på locket på korgen utan de åker ner och dinglar på sidan av vagnen istället.

Imorse skulle jag lämna chassit på bron och bara ta med korgen in. Kan inte hålla i banden samtidigt som jag klickar lös korgen och då åker som sagt banden ner på sidorna. Så när jag klickat lös korgen och ska försöka få tag i banden måste jag liksom balansera korgen på chassit. Skitkrångligt och inte särskilt säkert, är ju lätt att tappa korgen är jag rädd:/
  • septemberbarn08
    Kpax skrev 2015-06-01 09:55:12 följande:

Jag försökte läsa om Emmaljungan nu, men får ingen klarhet! Vilken djungel! Man verkar kunna välja mellan 8 olika chassin, vad innebär då "edge"? Vilket chassi har ni? Kan man välja mellan olika liggdelar och sittdelar också?

Vi har ett super nitro-chassi som även är ett super viking-chassi. Det är alltså olika sittdelar/liggdelar som avgör om det är en supernitro eller superviking.

Vikingen har mindre liggkorg, nitron har en citykorg som går att gunga. Vikingen kan man byta suflett på, både på sittdelen och korgen och sittdelen är ergonomisk. I nitron däremot kan man strunta i liggkorgen och istället använda mjuklift/hårdlift direkt i sittdelen eftersom den har plant liggläge. Den är större också.

Det går ju även att köpa till en syskonadapter som gör det möjligt att använda vagnen som syskon-/tvillingvagn. Då är det dock vikingens sittdel eller liggkorg man måste använda.

Det är med andra ord 3 vagnar i 1. Jag vill som sagt köpa till vikingens sittdel för att kunna variera, ibland ha vagnen som en supernitro och ibland som superviking.

Det finns "vanlig" nitro och viking också, de är dock smalare och har mindre framhjul:)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?