Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

snö 81 skrev 2015-05-19 08:25:57 följande:

Tage bajsar var tredje dag ungefär och då är bajset typ ärtgrönt när det kommer ut, men blir ljusare och ljusare, och det sista som kommer ut är gult. Han äter ju ersättning och bajsar ju därför inte alls på samma sätt som en ammande bebis.

Ja vilken skillnad det är på bajset när de ammar mot när de flaskmatas. Selina bajsar väl 5-10 gånger/dag.. neongult och väääldigt löst. Det är en jäkla raketfart på det när det kommer också.. man skyndar sig verkligen att tvätta rent och lägga dit en ny blöja och man kan aldrig hinna förutse när det är påväg att komma mer så man kan skydda sig heller haha. Jag är ju van flaskmatade bebisar och det var ju mer fast konsistens då liksom;)
  • septemberbarn08

Jag har tidigare använt en app som heter caynax för att träna magen. Det är ett 6veckorsprogram med ett pass om dagen. Har laddat ner den igen men vet inte om det är övningar som man vågar göra än? Det är enbart liggandes på rygg och där man drar upp benen i olika övningar för att träna magmusklerna. Det kan väl inte vara någon fara såhär 8v efter förlossningen? Hade varit så skönt om jag fick tillbaka lite synliga magmuskler inför badsäsongen, haha;)

• septemberbarn08

Amma med bebis på ena armen, plastmatlåda i knäet med kall mat i värmd för en timme sedan, handduk på bebis för att inte få fläckar på hennes kläder när man tappar mat på henne, oborstade tänder, håret i en fläta gjord i förrgår(?), sotig under ögonen av mascaran man la på igår morse, kläder med diverse mjölk-/kiss-/spyfläckar.. och klockan är över 13!

Och så tycker man att man är världens geni när man kommer på att om man ger fan i att tvätta bort mascaran på kvällarna så kan faktiskt måndagens sminkning hålla hela veckan! FANTASTISKT vad tidssparande!

Det glamorösa livet med en bebis;)

• septemberbarn08
    Mildamilda skrev 2015-05-20 23:13:18 följande:

Nu somnade Isak efter typ 15 minuters amning/snuttning, före det var det en paus på tio minuter då jag tog en dusch med 45 minuters amning före. Och före det drygt en timmes amning. Så typ två timmar amning på två och en halv timma... Normalt? Känns som han mest snuttar, tyvärr fattar han inte grejen med napp : /

Vi har det likadant! Igår var en sån dag då det inte gick att lägga ner henne en enda minut utan att hon blev ledsen.. jag försöker gilla läget och tänka att det bara är en sån dag och så bunkrar jag upp med dricka och fika i soffan och släpper alla måsten.

Kvällarna består av amning från typ 18 och tills vi lägger oss.. ser även då till att ha allt jag behöver innan jag sätter mig så jag kan sitta i lugn och ro. Det är mest snuttande och inte så mycket amning men det är ju helt normalt har jag läst:)
  • septemberbarn08

Usch vilken flängdag.. stackars bebis som måste hänga med överallt! Känns så lagom kul att väcka henne för sjuttioelfte gången för att man måste iväg nånstans.

Hittills idag har jag tagit på henne ytterkläderna 4 gånger och lyft henne i och ur bilen 14(!!) gånger. Det är inte lätt att vara minstingen och måsta följa med på syskonens tandläkartider, hämtningar och lämningar på skola/dagis och allt vad det är..

Men imorgon är vi lediga och då ska hon bannemig få lite lugn och ro!

• septemberbarn08

Vart hittar man Philips avent? Selina tar inte heller napp (har nog testat 5-6 olika sorter nu) och ibland vore det rätt skönt om hon gjorde det. Typ när hon nyätit så man VET att hon inte är hungrig och så vill man att hon är nöjd och kanske kan somna i bilen/vagnen.

De andra två barnen tog inte heller napp om det inte var prematurnapp från nuk. Men den funkar inte till Selina:(

Går det beställa nappen från Philips avent? Tänkte efterom jag bor i skogen;)

• septemberbarn08

Kollat på lekmer nu.. verkar ju finnas lite olika från Philips avent. Sensitive och night bl.a.. vilken använder ni? Hittade den här också som jag tyckte lät himla bra: lekmer.se/barn-och-baby/nappar-o-nappflaskor/sugnappar/tommee-tippee-sugnapp-fun-style-0-6m%c3%a5n-2-pack-bl%c3%a5-orange

Det är ju en djungel och nu när jag redan har en uppsjö av olika nappar här hemma som hon inte vill använda vill jag ju hitta rätt:P många gånger önskar jag att jag kunde stänga av mjölkflödet från brösten så hon kunde ligga och snutta utan att få i sig mer mat. Ibland är hon så övermätt så hon får kväljningar men vill ändå ligga och snutta. En SÅN gång vill jag att hon tar napp.

• septemberbarn08
    Lilj3 skrev 2015-05-21 20:36:45 följande:

Vi använder sensitive. Tror bara det är sköldarna som skiljer sig åt på de olika sorterna. Större lufthål på sensitive om jag inte minns fel. Hoppas ni kan hitta en nappsort som passar.

Hur ser själva nappdelen ut? Vi har testat platta, två olika längder.. och så har vi testat en sån där vinklad modell, både en "vanlig" och en lite mjukare. Inget duger.

Den jag länkade lät ju väldigt bra men frågan är om man ska satsa på en sån eller philips avent? Eller beställa bägge sorterna kanske;)
  • septemberbarn08

Jag beställde bägge sorterna, sensitive från philips avent och sen den där ortodontiska (?) från tommee tippee. Håll tummarna att hon tar nån av dem :)

• septemberbarn08

Vi har också helt okey nätter nu.. hon vaknar och äter med typ 3-4timmars mellanrum men eftersom jag ligger med tutten framme hela natten behöver hon knappt vakna innan hon har tutten i munnen och då äter hon inte så mycket.. snuttar lite och somnar om rätt snabbt. Så hittar vi nån napp hon vill ha kanske hon inte behöver äta alls? Nån gång under natten byter vi sida och då kan hon ju äta nån minut innan hon somnar om men det går ändå fort. Inga blöjbyten under natten heller längre, så länge hon inte bajsat.

Däremot är hon inte en sjusovare som sina syskon utan vill gärna kliva upp vid halv sex på morgonen. Då kan hon visserligen somna om vid 7 och sova en stund men det hjälper ju inte mig;)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?