Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Nej! Min bh från Boob är fortfarande en storlek för liten. Får köra en snabb inköpsrunda till Kappahl och testa bh-arna som Kpax tipsade om. Hoppas de även passar sådana som mig som hade f-kupa innan graviditet. Testa går ju alltid

• Trollunge85
    Mimipig skrev 2015-04-12 18:42:21 följande:

Hurra! Jag måste bara få berätta: jag gick en promenad idag! Min foglossning är ÄNTLIGEN bättre! Jag gick 5 km! Ingen rask rakt, och med många stopp, men ändå. Veckorna före fl kunde jag inte korsa en gata på grön gubbe, den hann skifta till rött. Gick jag mer än 50 m började smärtan skära. Imorgon börjar det nya livet med promenader och nyttig mat. Men idag är faktiskt lakritsens dag, så det nyttiga livet for börja imorgon. Har 12-14 kg att promenera bort. Det finns att ta av...

Gud vad underbart! Grattis!
  • Trollunge85

Jag vägde mig idag. 8 dagar efter förlossningen har jag tappat 9 kg. Innan svullnaden i bröst och fötter försvann var det 7,5. Tror dock mina sista 11 (+5 komfortkilon innan graviditeten) tar betydligt längre tid. Så hör ska också promeneras och ätas hälsosamt

• Trollunge85

Ibland förstår jag mig inte på min kropp. Jag har kört 2-timmars pass och vaknat pigg. 3-timmars pass igår och vaknade hyfsat pigg. Inatt ammade jag från 21 till 22 (tog tid för H att somna) och sen vaknade han för ett amningspass vid 02 med blöjbyte och är nu vaken igen och jag är supertrött! Borde vara pigg med tanke på att jag sovit nästan fyra timmar i stöten men det är jag inte. Istället känner jag mig helt slut. Ska försöka sova en omgång till så fort H ammat klart och somnat så jag klarar av hela dagen på egen hand. Mannen åker till jobbet nu för att gå på utbildning i tre dagar. Han kommer iaf hem på nätterna men inte mycket mer än så eftersom de har kvällsgrejer också. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på nu när jag är helt själv. Men jag kommer bli tvungen att låta H sova på egen hand mycket mer än under förra veckan då han i princip sovit hos mig eller mannen dagtid. Annars kommer jag nog varken få mat eller gå på toaletten. Nåja någon timmes sömn till sen känns nog livet lite lättare.

• Trollunge85

Sov fram till kvart i tio och tänkte ok amning och sen sover han igen så jag kan duscha, gå på toaletten och äta frukost. Nej trots amning på båda brösten och två blöjbyten somnade han inte utan låg vaken. Trodde inte så små hade vakenperioder då de inte åt. Tror vi höll på i en och en halv timme innan han somnade och då rusade jag för att hinna med allt. Slutar med att jag hinner inte mer än bre mackor (dusch och toalett hann jag med) innan han vaknar och är otröstlig oavsett vad jag gör för han antagligen inte sovit klart. Så vagnen och promenad så han slumrar även omhan inte somnar helt. Problemet är att jag inte är i sådan form att jag kan gå hur länge som helst och han vaknar och skriker så fort jag stannar. Varför just idag när jag är själv och måste klara mig på egen hand??? Känner mig värdelös när han skriker och inte kan tröstas

• Trollunge85
    septemberbarn08 skrev 2015-04-13 14:38:35 följande:

Tjohooo, 245g upp på 5dagar och nu har hon passerat födelsevikten med 5g. Vägde 3175g idag:)

Har dock inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra med amningen än. 95% av tiden älskar jag amningen och vill absolut inte ge ersättning. Men sen kommer den där lilla ångesten och en sån fånig grej som att jag inte kan ha mina vanliga bh:ar gör mig jätteledsen.

Mot mitt hemska sår fick jag med mig nya amningsinlägg hem.. de är från Medela och ska tydligen inte fastna i såren och det är ju mitt största problem just nu. Hur mycket jag än smörjer så fastnar inläggen i såret och sen får jag stå och spola natriumklorid för fullt för att ens ha en chans att få lös det och ändå sliter det upp såret på nytt. Så jag hoppas verkligen att dessa funkar! Slipper jag såret kanske amningen känns 100% rätt:) för som det är nu är det inte ett dugg lättare att amma när det ska ta flera minuter bara att få lös inlägget och tvätta rent såret INNAN amningen.. sen all tvättning och smörjning efter amningen också.

Jätteroligt att det gått åt rätt håll!
  • Trollunge85
    laila88 skrev 2015-04-13 14:39:49 följande:

Eller är det redan försent då hon är 3 veckor? Skulle det gå att komma mer, skulle det ökat vid det här laget då? Är det kanske kört? Tusen funderingar kring detta.

Det är aldrig försent att komma igång med amningen. Och pump säger inget om mjölkmängden. Jag försökte häromdagen och fick ut mindre än vad jag självläcker från mina bröst samtidigt som jag ammar på det andra. Vill dock lyckas pumpa för senare tillfällen så jag får jobba på pumpandet

Om du vill ha hjälp med amningen kan du ta kontakt med en hjälpmamma från Amningshjälpen. De ska vara riktigt bra har jag förstått det som och kan komma och hälsa på och ge tips och kolla att man har rätt tag och sånt. Deras fb-grupp är annars bra om man vill ställa frågor och läsa om andras frågor.
  • Trollunge85
    tovemaja skrev 2015-04-15 03:43:59 följande:
    Låter superlyxigt! Jag är vaken för andra gången nu, ska väl inte klaga heller, men det lutar åt minst 4 uppvak denna natt... Vilket är helt ok om man får somna smidigt däremellan... Håller tummarna!

Måste ta tag i mina grav-kilon nu innan det skenar åt fel håll. Haft 5,5 kg kvar tillräckligt länge för att jag ska inse att de inte kommer försvinna av sig själv. Kroppen känns ok om det inte vore för "degklumpen" under naveln. Inser att det bara gått 6 veckor och inser att jag inte kan börja träna innan efterkontrollen om två veckor... Men måste sluta med fikat som blir varje dag nu! Helt ok de dagar jag rör mig vettigt, men inte annars.

Någon som vill vara med? Mitt mål är 0,5 kg i veckan fram till midsommar!
    Jag har ju bara varit ogravid i en och en halv vecka så för mig dröjer det ytterligare några veckor innan jag får träna ordentligt. Men jag är på Eftersom jag även har kilon sen innan graviditeten som jag vill få bort lär det ta ett tag. Men om det fortsätter som det gjort nu när mannen jobbat så lär kilona rasa. Jag hinner inte fika, hinner knappt äta. För just när jag ska göra det vaknar H och är otröstlig för han borde egentligen sova och då är det bara barnvagnspromenad på minst en timme som gäller. Jag har nog aldrig haft en så tuff PT tidigare
  • Trollunge85

I natt var H omöjlig att söva. Vi turades om att försöka söva och lugna honom och erbjöd bröstet ganska ofta. Från 20 till 01 höll vi på och då sov H bara någon kort stund däremellan men när han väl somnat så sov han till halv sex så vi fick sovit några timmar sammanhängande sömn.

• Trollunge85
    tovemaja skrev 2015-04-15 10:46:07 följande:

Kul! Då är vi några stycken! Rätta mig om jag missat någon.. Ebe, snö, madelia, sommarstad, trollunge och lilllouise!

Låter det lagom med mål på 0,5kg /vecka för er också? Tänker att man rapporterar vikt en gång i veckan om det känns ok samt peppar varandra i tråden med bra mat och hur man rört sig. Jag kommer även skvallra på mig själv när jag inte gör som tänkt :)

Låter bra. Jag försöker se till att komma ut på ca en timmes vagnpromenader varje dag för att hålla igång. Ska skaffa den där mamma-mage-appen så jag kommer igång med den typen av träning. Blir peppad att vi är några stycken. Vågen idag visade att jag gått ner nu 12 kg. Så nu är det 13 kvar till drömvikten.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?