Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Vår lilla H har blivit alldeles täppt så natten har varit sådär. Vi har försökt med saltvattensprej men det hjälper inte helt. Får nog införskaffa en sån där näsfrida också och se om det hjälper. För han äter inte som han ska när han är så täppt. Tycker så synd om honom.

• Trollunge85
    snö 81 skrev 2015-04-19 09:19:03 följande:
    Vi har också en täppt kille, men vi får inte ut ett skit med dom där snorsugarna. Saltvattensprayet (physiomer) däremot funkar rätt ok för oss. Han har varit täppt några dagar nu så jag hoppas det ger med sig snarast!
    Det är den vi kört med hittills. Tycker den är bra men det känns som där är en del kvar som kanske kan komma ut med sug. Vi har dock inte testat än.

Idag passade vi på att vara ute i det fina vädret. Först en runda runt kvarteret för att söva H och sen har vi varit ute i trädgården. Jag har sått mina första fröer i pallkragarna och planterat vårblommor i krukorna så grannarna slipper titta på våra vissna höstblommor Sen hade vi besök och det tog vi också utomhus. Så smidigt nu med vårsolen som gör att man kan vara utomhus mesta tiden. Dock mulnade det på under fikan men då blev besöket å andra sidan lagom långt
  • Trollunge85

BVC idag. När hon vägde i torsdags vägde H 4610 g så jag trodde han skulle vara över 5 kg strecket men idag vägde han 4740. Inget hon kommenterade på dock utan hon tyckte det såg bra ut och att det inte var konstigt att han gick upp lite mer ibland och lite mindre ibland. I övrigt var allt bra med honom.

Verkar ha fått en förstående sköterska som det även funkar bra att prata med om jobbiga nätter och att jag funderade på att ge upp när H var som mest täppt. Fick en spruta med mig för att testa bröstmjölk mot hans täppthet och ytterligare förmaningar om att sova/vila när H sover så att mitt välbefinnande är bra så jag orkar. Men det går bättre med det när mannen också är hemma. Som idag när han jobbar så använder jag Hs sovtid till annat såsom toalettbesök och tandborstning

• Trollunge85
    tovemaja skrev 2015-04-22 08:08:53 följande:

Börjar tycka nätterna är ok ändå... Tror lite av min missnöjdhet berodde på er ;) just för att jag vet att de flesta av er har så mycket bättre nätter än vad vi har. Men nu vet jag ju läget... Jag orkar med dagarna fint på mina 6-8 timmar upphackad sömn. Och jag blir så glad av att vakna till min glade grabb om mornarna... Han är ju så lätt att ha att göra med resten av dagen.

Ni som har wonder weeks appen: tycker ni faserna stämmer? Hittills tycker jag att de verkar göra det.

Snart upp för att väga mig,.. Igår var en katastrofdag sett ur "utmaningssynpunkt". Var sjukt stressad för det var så mycket jag skulle hinna... Så ner slank lakrits, en Daimstrut, en dubbel snickers, en milkshake, en cheeseburgare... Vad fasen hände liksom?

Jag borde tycka nätterna är okej. Han vaknar ju tre gånger per natt (där första gången är vid elva) så det är ju inget extremt. Men ändå kan jag känna att det är hopplöst. Igår natt gick det ändå bra och jag tog allt själv men i natt orkade jag inte. Och då klarar H ändå av att sova själv mellan oss. Jag är tyvärr väldigt beroende av min sömn. Men dagtid har jag glömt allt och tycker han är det underbaraste som finns Även om han bara vill sova på mitt bröst så jag inte får något gjort. <3

Jag smällde i mig en halv ben and jerry igår så det gick inte så mycket bättre för mig. Gick dock en runda på 100 minuter men slarvar generellt för mycket med maten, dvs glömmer äta och slänger i mig skräp istället.
  • Trollunge85

Idag jobbade mannen hemma på förmiddagen. Det innebar att han gick en runda med vagnen efter morgonamningen vid sju så jag fick göra mig iordning. Självklart vaknade H direkt när promenaden var slut (de var bara borta en kvart) men efter sövning mot mitt bröst kunde jag lägga honom på mannens mage (som jobbade på laptop i fåtöljen) så jag fick tid att äta frukost i fred och städa köket. Och dessutom köra en första omgång på mammamageappen. Hoppas han kan jobba fler förmiddagar hemma för det underlättade verkligen. Men i övrigt har jag inte fått gjort så mycket. Inte ens en eftermiddagspromenad. Har läst en bok och H kissade ner soffan. Å andra sidan har det varit en skön eftermiddag (förutom soffkissandet) utan några måsten.

• Trollunge85
    sommarstad skrev 2015-04-22 15:39:45 följande:

Jag är inte avundsjuk på er som inte får mycket sömn. Jag sover mellan 8-10 h per dygn och då allt på natten/morgon. Har därför inga behov att sova på dagen.

Jag skulle vilja få igång pumpadet då det skulle vara skönt att veta att det finns mat hemma som maken kan ge. Men får knappt ut nåt fast det finns mjölk i bröstet. Är dock andra dagen jag provar med handpumpen (mam) så kanske får ge det lite tid. Maken sa att vi alltid kunde ge honom ersättning de få gånger jag är iväg men tycker det är så onödigt iaf jag ändå har mjölk i brösten. Får kämpa under dagen annars får vi åka och köpa ersättning ikväll. imorgon har jag tid hos frissan och för makens skull är det bäst att ha mat hemma annars blir det nog en skrikfest iaf han inte lyckas få V att sova hela tiden.

Jag skulle också vilja få igång det. Ska testa ikväll och imorgon för på fredag är jag bjuden på en disputationsfest och även om H är välkommen tror jag det är bättre för honom att vara hemma med pappa. Vi har också ersättning som reservplan men det hade varit bättre om jag kunde pumpa. Där finns ju jättemycket mjölk. Sitter och dricker en massa vatten för att underlätta.
  • Trollunge85
    sommarstad skrev 2015-04-22 15:55:13 följande:
    jag ska också försöka att dricka mer. Har kommit på att jag slarvar med vattnet. Mycket eftersom lillen somnar på mig och då vill jag inte lägga undan honom eller resa mig med risk att väcka honom. Ofta har jag då glömt bort innan att ställa fram vatten innan. Är dock duktig att alltid ha med mig vatten på promenaderna (även om jag säkert borde ha med mig mer). Men idag så ska jag se till att dricka riktigt ordentligt för att hoppas att det hjälper till pumpadet.
    Känner igen mig i allt det där. Igår drack jag en liter vatten under promenaden men med tanke på solen så var det nog för lite. Får ha med mig två flaskor i fortsättningen
  • Trollunge85
    sommarstad skrev 2015-04-22 21:00:56 följande:

Testade att pumpa samtidigt jag ammade och helt plötsligt fick jag ut 50ml utan större problem. Dock var det svårt att klara av att se till att V hade bröstet samtidigt. Vilgot brukar dessutom få raseriutbrott efter han ammas en stund. Han äter och skriker om var annat. Då fick jag ge upp pumpning.

Har nån samma problem vid amningen? Alltså att det skriks i samband med amningen.

Jag tog upp det med sjuksöterskan och hon trodde att det kunde bero på att när den tjockare mjölken kräver större ansträngning från honom vilket han inte gillar/förstår. Han förstår iaf inte att det blir svårare om han skriker. Jag vet inte vad jag ska göra mer än att vara tålmodig och försöka lugna honom. hon menar på att han lär sig med tiden. Men det är inte lätt att försöka amma en unge som skriker mellanåt. Testar att byta ställning, pausa honom från bröstet, försöka att rapa honom då och då (iaf det skulle vara det som stör honom). Jag sjunger, jag vaggar, jag stryker lugnade vilket ibland lugnar för stunden. Maken tar honom mellan åt för att få honom bort från mjölklukten för att lugna honom. Vilgot går upp i vikt så han får ändå i sig den tjocka mjölken. Dessutom är vi fortfarande nybörjare när det kommer till amningen så det blir förhoppningsvis lättare med tiden men oj vad det tar på en med en bebis som skriker fast han har maten framför sig.

Så har vi det också fast mest på kvällarna. Jättejobbigt när det väl händer. Han kan göra så även om vi precis ska börja amma eller om vi bytt bröst. Det är så svårt att veta hur man ska lösa det för han blir så frustrerad och det slutar alltid med skrik innan det helt plötsligt fungerar.
  • Trollunge85

Då har jag gjort övningarna i mammamageappen på nivå 1 i två dagar. Lite tråkiga men ganska skönt att det bara tar 5 min av min tid. Skulle vara svårt att hinna med dem annars. Tycker dock övningen på golvet är jobbig mest för att jag måste ta mig upp igen. Ska verkligen försöka ta mig igenom alla sju nivåer och hoppas det hjälper magmusklerna att dra ihop sig. Knipövningar är jag ganska duktig på att träna när jag ändå är ute och går. Så då är det bara att se till att komma ut och gå varje dag och lägga ner skräpätandet. Nu är iaf chokladförrådet tömt och det finns bara ett paket glass kvar i frysen. Så nu ska jag bara se till att varken jag eller mannen köper mer.

• Trollunge85
    KarinIngrid skrev 2015-04-23 10:00:38 följande:

Min son är såå mysig. Han fontänbajsade!!! Sprutade!! Ner hela skötbordet. Hela sig o hela mig!!! Långt upp på mina armar och bröstkorg!! Myspys... Not!!!

Hittills har vi bara haft kissfontäner. Men det har nog mest varit tur för en klassiker här hemma är byta blöja och en minut senare bajsar han så det är bara att byta igen.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?