Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Herregud vad jag är glad att när H väl somnar för natten går allt smidigt. Igår var han grinig hela dagen förutom när han sov och oftast när han ammade. Han hade en stund runt sju till åtta när vi var vid majbålet som han till och med skrattade men sen var det bara skrik och skrik och skrik. Amningen lugnade inte och han kunde inte somna. Vi skickade honom mellan oss. Sen gick jag in i köket och satte igång köksfläkten och då somnade han. La upp honom i sängen för att duscha och gå på toaletten men så vaknar han igen. Ny amning och köksfläkt på Spotify (ljuden finns tydligen även där upptäckte vi) och sen sov han hela natten från elva förutom standarduppvaket med amning, blöjbyte, amning vid två. Nu vaknade han halv sex som vanligt men denna gången testade jag liggamning och han somnade om! Inte världens djupsömn men tillräckligt för att vi ska kunna sova/vila en stund till innan vi eventuellt får en ny gnälldag. Appen säger att fasen ska vara över från och med imorgon men vi verkar fått den riktiga starten en vecka senare än vad appen sa.

• Trollunge85
    snö 81 skrev 2015-05-01 07:35:43 följande:
    Vilket datum använde du - BF eller när han föddes?

Man ska ju fylla i BF, men jag har hört att många tycker att det stämmer bättre med det faktiska födelsedatumet. Kan ju vara så för er?!
    Har skrivit bf. Med födelsedatum är det idag fem dagar kvar så han ligger verkligen i mitten av de två datumen. Nåja. Jag får iaf en koll att något är på gång snart med att ha inskrivet bf
  • Trollunge85
    tovemaja skrev 2015-05-01 09:52:01 följande:

Trollunge: jobbigt med grinigs barn! Sådana dagar är tuffa! Hur gammal är han nu?

Skönt med fina nätter dock! Jag tycker det varit lyx med mina nu ett tag men då vaknar han ändå ca 5 ggr (lägger sig redan 21). Det lyxiga har varit att han somnar om lätt, även på morgonen.... Det är nytt!

September: hur gick det med Selina inatt?

Kpax: har "skavet" gått tillbaks förr så gör det säkert det igen! Hur mår Lillan? Är det bättre med magen igen?

Han blir 4 veckor imorgon. Det var då annorlunda när han vaknade igen åtta idag. Strålande humör så vi kom inte upp ur sängen för det var så roligt att umgås med honom. Får se hur lång tid det håller i sig.
  • Trollunge85
    Kpax skrev 2015-05-01 12:54:55 följande:

Trollunge85: Vad sökte du på för att hitta ljuden på Spotify? Jag irriterar mig på att jag måste ha appen öppen för att spela ljuden på Sleep baby sleep och White Noice, jag vill ju kunna slösurfa samtidigt :P

Tovemaja: Hon har varit gasig några dagar, men verkar inte ha ont, hon är mest irriterad och har svårt att komma till ro. Så det är inte så mycket att gnälla över! :)

Skönt att han har lättare att somna om, 5 är ju lite tidigt att gå upp! Kan han ligga själv när han sover? Ganska många uppvak ändå, Josefin sover nu ca 5 timmar när hon väl somnat (vilket nu är runt midnatt efter en timmes snuttande), tjoho! Sen äter hon och sover 3 timmar till.

Ska bli intressant att se hur rutinerna utvecklas :)

Fanns baby white noise men annars fan noise har vi sökt på för fläkt funkar så bra för oss
  • Trollunge85
    Vikkan333 skrev 2015-05-01 13:47:11 följande:
    Jag kör också bara våtservetter när inget annat alternativ finns. Men med de tidigare barnen körde jag uteslutande våtservetter.

Är det mammamage appen ni kör? Känner att jag måste nog börja viktresan ner snart. Börjar tröttna på att inte ha några kläder... Får se vad planen blir men jag börjar nog med att öka motionen och minska chips/godis/fikabröd.
    Det är den jag använder. Slarvar men det blir ändå nån gång ibland. Men ibland försvinner tiden trots att det handlar om max fem minuters träning. Iaf nu i början. Blir kanske längre i de senare nivåerna men än så länge är jag inte klar med nivå ett.
  • Trollunge85

Just det vägning.. Hade helt glömt bort det trots att jag tänkt på det under veckan. Så efter frukost och halvklädd (drog av jeansen iaf) så har jag gått ner 100 g sen förra veckan. Får göra en riktig vägning imorgon istället.

Jag känner igen det här med att prova kläder. Nu provar jag bara kläderna jag har hemma men det är också deprimerande. Jag kan klämma i mig ett par jeans jag hade förut men det är bara för att de var för stora från början. Men då får jag fula valkar i midjan så det är ju inte direkt charmigt. När jag skulle på fest förra veckan fick jag verkligen anstränga mig för att hitta någon klänning som passade och inte såg helt anskrämlig ut. Jag hoppas verkligen att min kropp går tillbaka till sin gamla storlek och helst lite mindre men just nu känns det omöjligt. Är trött på att använda gravidbyxor och leggings och typ fem andra plagg. För tyvärr innebär större storlek att linnen och sådant sitter så tajt att de är krångliga vid amning.

Är bjuden på bröllop i början på augusti och visst då har vi sagt att jag får köpa något nytt men jag vill gärna att det ska sitta snyggt och att jag känner mig snygg i det. Så även om vi sagt midsommar är det bröllopet som är mitt stora mål.

• Trollunge85

Gjorde om min vägning. 76,6. 1,9 kg ner från förra veckan (1,8 sen igår då jag ätit frukost) Känns som vikten beror väldigt mycket på hur mycket jag ammat innan. Men det kanske blir bättre med tiden. Dock svårt att se om jag går ner ett halvt kilo fett i veckan eller inte om mjölken ska spöka på det viset. Kan dock konstatera att det är en bit kvar till min målvikt på 65 kg.

• Trollunge85

Vi har haft några skrikiga kvällar så igår googlade jag lite på det och såg i gamla familjelivstrådar folk som haft samma problem pga övertrötthet och att bebisen haft svårt att somna pga för mycket ljud omkring sig. Och vi brukar sitta vid tv:n på kvällen eftersom jag ändå ammar så mycket så det kan bero på det. Att han har svårt att komma till ro. (Enligt trådarna startade det kring den här åldern för många) Så idag testade jag att ta upp H vid sju och efter några minuters skrik somnade han och jag kunde lägga honom i sängen. Helt plötsligt har jag och mannen fått två timmar att umgås med varandra. Underbart! Nu är det bara frågan när H tycker det är dags att vakna för dagen imorgon.

• Trollunge85
    tovemaja skrev 2015-05-03 22:24:07 följande:
    Lite samma här... Varit gnällig sista kvällarna så har lagt honom tidigare... Men han sover snarare bättre nu. Hoppas på samma för dig!
    Han sov fram till sju Tyvärr vaknade han ganska ofta från ett i natt. Nästäppa... Men annars tycker jag natten varit bättre. Kommer fortsätta med att lägga honom vid sju på kvällen.
  • Trollunge85
    Mimipig skrev 2015-05-04 00:49:23 följande:
    Vårt barn är tvärt om - han sover bäst bland mycket ljud och stök och däckar alltid i soffan framför tv:n. När det blir tyst och jag lägger honom på plan, egen yta (säng, barnvagn etc) så vaknar han. Våra nätter de senaste v har varit... pigga, för hans del. Suck.
    Så olika det kan vara. H sover bra bland monotona ljud såsom fläktar och annat surr. Men tv:n funkar inte längre. Kanske upptäcker han världen alltmer just nu och tycker det är för mycket intryck för att kunna somna. När han väl sover är det inga problem men det är just att somna som är svårt. Men förhoppningsvis går det över.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?