• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Oj vilken sovmorgon vi fick idag! Först vakna han 8:30 o då kröp han bara närmare mig o sen somna han om, till 9:25!! Han fick alvedon igårkväll, var rätt gnällig hela dagen och hade litelite temp (38,3) så kom på att han kanske har lite jobbigt med nya tänderna som är påväg. Sovit mycket bättre inatt!

• ebe91
    Mildamilda skrev 2016-01-08 16:06:57 följande:

Vad har era barn på fötterna när ni går ut? Vi har nyligen fått kalla temperaturer här i mellersta Sverige och nu funderar jag om man ska skaffa skor? Vi har använt raggsockor och tossor från POP som ska vara varma men han har varit kall ändå.

Jag har ett par kavat yxhult som jag hört mycket gott om, dock inte använt dom ännu. Hittills har han klarat sig på tjocksockar o billiga tossor men beställde för någon dag en ordentliga tossor från lindberg (älgskinn med ullfoder) då det kändes oskönt att ta på han skorna i åkpåsen. Det man kan tänka på är att hellre ullsockar direkt mot foten och undvika sockar med antihalk (plast) då de kan kyla.
  • ebe91

Ååh, jag har så ont i min svanskota, jäkla foglossning! Räcker med att sitta typ 30 minuter, sen gör det ontontont. Hur ska jag överleva en flygtur på 11? timmar. Fyfan. Kommer ihåg hur jobbigt jag hade det förra gången, fick en egen dator på ett höj- och sänkbart databord för att jag inte kunde sitta så mycket (ssk på vårdavdelning). Gruvar mig för att börja jobba igen, vilket jag gör 1/3.

Idag tog vi förresten bort ena sidan på spjälsängen och sköt den mot våran. Vi har inte fått upp våran sängstomme ännu (skjutit på det då Bosse rullat ur flera gånger, nu har han lärt sig klättra i/ur sängen när madrassen är på golvet). Hoppas nu kunna lära han sova i sin säng, sen när vi flyttar isär sängarna så tänkte vi bara lägga en madrass/något mjukt nedanför ifall han skulle rulla ut + en sån där planka(?) för att förhindra det :) tanken är att han ska byta säng till sommaren så lillasyster/bror får ta över spjälsängen :)

• ebe91
    SMA87 skrev 2016-01-09 21:12:00 följande:

Hej på er var så länge sedan jag skrev så får börja med Grattis all som är gravida igen! Själv är jag lite kluven... Mannen är sugen men jag har mått lite sisådär de senaste månaderna så ska försöka förhala försöken till att starta i sommar. Men är samtidigt så himla rädd att det inte ska gå att bli gravid igen och varje månad som går känns som att vi går miste om en chans... Så jobbiga tankar hela tiden tyvärr.

Ebe så härligt med resa men tufft av dig att våga åka både med bebis och bebismage! Kommer gå galant!

Kpax haha v2, är det inte då befruktningen sker? Tiden får väl utvisa om det är supertidiga symtom !

Hos oss rullar vardagen på. Lillan var 71cm lång och vägde knappt 8kg här i veckan när vi var på BVC (9,5månad). Gud va stora de börjar bli... Jag har tänkt att vara hemma till september. Jobbar 8h i veckan nu fördelat på en eftermiddag borta från lillan och en kväll hemifrån i veckan. Skönt med ett flexibelt jobb.

Jo, ska bli väldigt skönt att komma till värmen! Jag är så fruktansvärt flygrädd så min plan när vi bokade resan för ett år sen var att få lugnande utskrivet, meeen med bebis i magen var ju den iden bara att glömma. O sprit funkar ju inte riktigt det heller ;) vi far med sambons familj, totalt 16 st så kommer ha hjälp av bland annat farmor o farfar :) har bara varit till turkiet en gång och mallorca en gång så ska bli spännande att se thailand, kommer vara borta totalt 24 dagar!

Vi hade ju pratat om att försöka på syskon först nu efter nyår men bebis i magen ville annat. Fick ni försöka länge med dottern eller vad är det som gör dig så orolig?

Har också en liten plutt, 70,5 cm och 8,7kg nu vid 10 månader :)
  • ebe91
    LillLouise84 skrev 2016-01-09 23:22:30 följande:
    ebe91 skrev 2016-01-09 22:16:26 följande:

Jo, ska bli väldigt skönt att komma till värmen! Jag är så fruktansvärt flygrädd så min plan när vi bokade resan för ett år sen var att få lugnande utskrivet, meeen med bebis i magen var ju den iden bara att glömma. O sprit funkar ju inte riktigt det heller ;) vi far med sambons familj, totalt 16 st så kommer ha hjälp av bland annat farmor o farfar :) har bara varit till turkiet en gång och mallorca en gång så ska bli spännande att se thailand, kommer vara borta totalt 24 dagar!

Vi hade ju pratat om att försöka på syskon först nu efter nyår men bebis i magen ville annat. Fick ni försöka länge med dottern eller vad är det som gör dig så orolig?

Har också en liten plutt, 70,5 cm och 8,7kg nu vid 10 månader :)

Oj vilka små barn ni har. Jag hinner inte med, min sista bebis vägde 8,5 och var 71 cm vid 7,5 månad. Och nu har han dragit iväg ordentligt. Lite ångest att det är min sista, men vi varken har tid, plats eller ork med fler barn. Vi kämpar dagligen med att vi bor för trångt redan nu, fyra personer plus hund på 64 kvadrat.
    Jo, har insett att han är av de mindre slaget! Och ändå får jag jämt höra hur rund han är?! Ligger 1 under både på längd och vikt men det har han alltid gjort. Hans pappa vägde 10kg när han var ett halvår, haha, så han har då inte ärvt honom storleksmässigt!
  • ebe91

Tidigare har dagarna sprungit iväg, från början träffade jag andra mammalediga varje dag, var och flängde mest hela tiden och tiden gick superfort. Från början var det ju för ens egen skull, det är ju först sista månaderna man sett att sonen haft ut något av det. Nu är vi i otakt med alla. Bosse sover en gång varje dag medan alla andra fortfarande sover två, så när bosse vaknar ska vännerna sova. Så här sitter vi nu själva nästan varje dag, i mörkret o kylan... Vad gör ni andra för att få dagarna att gå?

• ebe91
    snö 81 skrev 2016-01-11 14:30:10 följande:
    Jag har suttit hemma själv hela föräldraledigheten tyvärr. Eftersom jag fått andra barnet blir man inte inbjuden till någon föräldragrupp via BVC och ingen av mina vänner är föräldralediga. Öppen förskola finns typ inte och sångstunder i kyrkor har än så länge lockat alldeles för lite för min del.
    Men nu när de stora barnen återgår till skola så måste jag försöka aktivera mig lite de sista månaderna innan jag går tillbaka till jobb igen, även om det då blir kyrkan...
    Med dottern var jag med i 3 olika mammagrupper och hängde med andra mammor och barn typ 4 ggr/vecka.
    Jag har varit på kyrkans sångstunder men hållit mig därifrån men magsjukesäsongen började... Har inte heller gått på några bvc-grupper utan bara umgåtts med sånna jag känner sen innan, främst så svägerskan med jämnårig son.

Idag var jag hos en sen tidigare bekant som fick barn dagen innan mig, men gud vilken besvikelse det kändes som idag! Stroppig upplevde jag henne... Sa typ "den här mamman värderar designmöbler och vill inte att barn klänger på dom" när sonen ställde sig upp mot en gungstol.. Liksom, en jäkla stol. Sen ställde sig sonen mot hennes altandörr som är helt i glas och det var inte alls poppis... Blir nog inte att åka dit nå mer, var ju mer besvärligt än vad det gav. Och då har hon lixom själv barn som är en dag äldre.
  • ebe91

Haha, nu lät det ju som jag inte alls bryr mig om olika regler hos olika personer - vilket jag absolut förstår! - var bara sättet hon tillrättavisade mig/sonen på... Gissar att jag är lite gravidkänslig också ;) men att säga "mitt barn vet att nej är nej och skulle aldrig ställa sig mot det där" sved lite i min föräldrakänsla.

• ebe91
    Trollunge85 skrev 2016-01-11 17:12:32 följande:
    Haha kan hon lära min son vad nej betyder? Jag har inte lyckats än men hoppas han förstår det när han är äldre. Kanske inte varit tillräckligt hård i utlärandet men tänker han förstår det bättre sen. Jag håller koll och stoppar/flyttar. Än så länge leder jag när det kommer till kapplöpning om toaborsten, så jag är nöjd ;) Tycker inte du ska ta åt dig. Finns alltid folk som tycker de är lite bättre än andra när det kommer till barnuppfostran.
    Min son har en egen tolkning av ordet "nej", nämligen = fortsätter jag kommer mamma ge mig ännu mer uppmärksamhet alt tillomed komma o lyfta upp mig! Suck...
  • ebe91
    Mildamilda skrev 2016-01-13 10:54:22 följande:

Nån mer vars bebis vägrar ligga still? Blöjbyte och påklädning gör mig svettig numera... Storebror var likadan o jag hade bestämt att nr 2 skulle va lugnare : ) sen nätterna är ett skämt just nu han vaknar o ställer sig upp o är ledsen o vill snutta - typ sex ggr per natt... Snark!!

Haha har haft svårt o byta blöja på han sen han var 4 månader! Bajsblöjor tar jag i handfat/badkar, nya blöjan åker på medan han står (kör pants-modellen).
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?