• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Fan. Skulle ha gjort mer knipövningar. Har inte haft problem förrän nu. Har världens rethosta och har så problem med att inte skvätta lite.. Vet inte om det har något med den här graviditeten och göra också. Har så svårt att hitta rätt muskel, vill bara spänna skinkorna också. Någon som har tips på hur jag ska hitta rätt? Har ett par knipkulor som jag inte provat, kan det var till hjälp kanske?

• ebe91
    tovemaja skrev 2015-12-05 07:27:50 följande:

Är i chock! Gravid 3+ dök upp på det digitala idag! Vi som skulle vänta minst ett år med att försöka! Och jag dom haft "mens" som vanligt! Kommer ta ett tag att landa i detta och börja glädjas! Men visst kommer det lilla livet att vara välkommet! Vet bara inte alls hur långt gången jag är!

Nämen oj, grattis! :)
  • ebe91
    tovemaja skrev 2015-12-05 07:27:50 följande:

Är i chock! Gravid 3+ dök upp på det digitala idag! Vi som skulle vänta minst ett år med att försöka! Och jag dom haft "mens" som vanligt! Kommer ta ett tag att landa i detta och börja glädjas! Men visst kommer det lilla livet att vara välkommet! Vet bara inte alls hur långt gången jag är!

Vad fick dig att misstänka trots mens? :)
  • ebe91
    Villhaenbebbe skrev 2015-12-06 16:42:56 följande:
    Gick in i vecka 15 igår :) så här såg jag ut i vecka 27 typ första gången haha..
    Jag känner igen det där, är i v 12 nu men ser ut att vara i v23-24 om jag jämför hur jag såg ut med Bosse ;) en tydlig gravid-kula har jag!

Då är du beräknad i början av juni typ? :)
  • ebe91
    laila88 skrev 2015-12-07 12:59:35 följande:

Hej igen alla brudar! Så himla roligt att se att tråden är så levande än! Och att de är fler som ska ha syskon (redan). Jag är nog lite chockad över att se plusset på stickan i helgen och bara funderar massa. Samtidigt som jag är glad, förväntansfull och nojjig så här som man kan va i början, så är jag också kluven. Känns som jag är "dum" som inte gett dottern all tid, hon ska behöva dela mig med ett lillasyskon då hon inte ens är ett och ett halvt år. Känner en sorts skuld gentemot henne alltså :/ jätte konstigt av mig kanske. Eller va tycks utifrån? Kommer säkert gå över. Men..

Grattis! Hur är det med dig och pappan, vill minnas att ni hade det rätt kämpigt.

Tänk såhär; ett lillasyskon kommer ALDRIG få vara ensam med föräldrarna utan alltid vara tvungen att dela med sig. Se det istället som en förmån som storasystern fått att få vara själv med er 1,5 år! Jag känner också skuld mot Bosse som redan ska bli storebror (bf 21/6) men försöker vända det till hans fördel istället :)

Ang att berätta, vi valde att börja berätta för familjen i v7. Nu vet alla förutom 2 av mina bröder som jag träffar väldigt sällan. Även vännerna har en efter en fått veta. Innan vi berättade skyllde jag på sonen (hehe), att han hade sovit så dåligt och att jag var nog trött.
  • ebe91

Alltså hur sover era små, tänkte främst på dagen. Bosse sover numer hela nätter, oftast 21-08. Men kvällarna har en tendens att bli längre och längre, och inte sällan är kl 22 innan han somnar. Idag har han bara sovit en vila (10:40-12:40) och sen hann det ju bli försent för en till vila så har fått underhålla han extra ikväll men nu däckade han 19:30 istället - vilket känns som en bra tid! Men, det känns så tidigt att redan bara ha 1 vila! 2 är för mycket och 1 är på gränsen till för lite... Skulle utan problem kunna skjuta lite på vilan, nu "tvingade" jag han o sova på tid istället för trötthet...

• ebe91

När jag tittar på min gigantiska mage känns det som att jag måste vara längre gången än vad jag är (12+0). Kan som inte släppa det... Alltså det syns ju verkligen att jag är gravid. Folk har till o med börjat fråga!

• ebe91
    Astilbe skrev 2015-12-10 20:44:51 följande:

Nu är det evigheter sen jag skrev här senast. Läser dock alla inlägg flitigt! tänkte höra med er - hur länge planerar ni att vara hemma med era små? Hur har ni lagt upp det?

Tanken var ju att lilleman skulle börja dagis 1/9 -16 och att jag skulle vara hemma hela tiden förrutom maj-juni då sambon skulle vara hemma. Nu jobbar jag ju mars-april istället sen är vi båda hemma till mitten av august, då återgår sambon till jobbet och jag fortsätter vara hemma ytterligare ett år med lillasyster/lillebror, innan sambon är hemma hösten 2017 (som det ser ut nu). Nu är tanken att lilleman ska skolas in jan-mars någon gång 2017 istället, och då som 15-timmars barn. Alternativt hösten 2017. Eller januari 2018, haha! Vet inte om jag sätter han nå på förskolan när vi ändå är hemma med lillasyster/lillebror, o det barnet skolar vi in tidigast jan 2018... Lilleman är ju ändå så liten så ser ingen vits med att sätta en 2-åring på dagis om man själv är hemma.

Ni andra som väntar syskon, hur ska ni göra?
  • ebe91
    LillLouise84 skrev 2015-12-11 10:34:16 följande:
    Ja det finns många faktorer att tänka på. För oss hade det inte funkat pga av att barnen inte sover samtidigt, så när stora är på dagis passar jag på att handla, tvätta och vila när lillen sover. Att släpa iväg två barn löste vi med att ha åkpåse i babyskyddet, så då behövdes det bara mössa på bebisen för att åka. Vi bor också off och har ca fem km till dagis
    Men hur gammal är din stora? Hade det varit större åldersskillnad mellan bosse och ärtan (som den kallas just nu) så hade bosse fått vara på dagis, men jag tycker ingen 1,5 åring ska vara på dagis om föräldern lika är hemma (skillnad om man är på jobbet!). En 3-åring är ju en annan sak, dom har ut mer av det.
  • ebe91
    LillLouise84 skrev 2015-12-13 14:26:14 följande:

Hur mobila är era små nu? W sitter och åker på rumpan eftersom han hatar att ligga på mage. Men att åka på rumpan och dra sig fram med armarna går sakta och han åker gärna till soffan och vill ha hjälp att komma upp på fötterna, när han väl är på fötterna så går han i sidled efter soffkanten. Helst vill han att jag håller i honom och gåtränar hela dagarna, när jag inte har tid med honom blir han ofta missnöjd.

Han kryper, ställer sig mot möbler, går längs möbler, klättrar upp på saker (max 20 cm höga typ), han släpper även taget om möbler när han står och står då fritt typ 20-30 sekunder innan han antingen tar tag i möbeln igen eller sätter sig ner. Är snart 3 månader sen han började resa sig så jag har väntat rätt länge på att han ska gå, men än dröjer det nog några veckor.

Har era börjat prata mer? Bosse surrar mest hela tiden, även om man nu inte förstår honom ;) "mama" och "papa" är väl det vi fattar, annars är det helt obegripligt. Vinkar och klappar händerna gör han mest hela tiden, dock inte alltid när man ber han :) tycker det är så kul att se han utvecklas hela tiden!

Nu har dessutom tand nr 3 & 4 spruckit igenom, och han gnisslar/knakar tänder hela tiden :s låter hemskt!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?