• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2016-10-03 14:00:13 följande:
    Shit, det låter tufft. Josefin var inte heller en nöjd bebis (kanske mkt pga sitt magknip iofs), och tanken på att Frank kan bli likadan inom nån vecka får det att brusa i öronen på mig. Jag kunde inte sätta ner henne första evigheten, och sova mer än 30min i stöten började hon inte med förrän jag började jobba i november.

Går Olle på förskola? Tror det kommer bli räddningen för oss, för Josefin är inte heller nöjd med att vara inne i lägenheten och greja en hel dag. Å andra sidan blir hon fruktansvärt trött av dagis och orkar knappt med livet mellan 14 och 18. Min plan är att ta Frank i vagnen (bärsele som backup) och ta en promenad när jag hämtat henne. Då kan hon äta en frukt eller klämmis under tiden och få 30-60 minuters extra vila. Hon sover mellan 12 och 13.30 på förskolan, så jag tror inte hon somnar. Och sedan är det bara 1-1,5h tills sambon kommer hem.

Men jag drömmer också om hus, gud vad skönt det vore...
    Det är grymt skönt med hus, vi hänger ute dagligen. Vi tycker det fungerar bra att ha Bosse hemma om dagarna, har sökt förskola från nästa höst och får jag inte förstahandsvalet får han vara hemma nästa höst också (lillasyster tänkte jag söka från jan -18).
  • ebe91
    tovemaja skrev 2016-10-03 21:12:59 följande:

Villhaenbebbe: låter mega jobbigt! Vad har ni för avlastning?

Ebe: kul att fler planerar att ha barnen hemma! Vi tänker likadant. En liten liten stund i livet man har möjligheten. Gissar på att vi skolar in Folke på fsk januari 2018. Alternativt båda barnen samtidigt augusti 2018.

Kpax: mår Frank fortfarande som en prins? Inga magbesvär än? Skönt!! Det är ni Janne

Ja, även om det är jobbigt vissa dagar så försöker jag njuta av att ha båda hemma. Hade inte lillasyster fötts hade ju Bosse gått på förskolan nu, så han har ju egentligen väldigt tur som slipper och får vara hemma ytterligare iallafall ett år. Förskolan vi har sökt (typ 200m från där vi bor) är väldigt poppis och svår att få plats på, men det är lättare att komma in på höstterminen än vårterminen, därför jag sökt från hösten. Skulle vi ha turen att få plats där blir han ju 15-timmarsbarn, men frågan är hur mycket han ens skulle vara där. Men då betalar jag ändå för platsen OM vi nu har tur att få där.
  • ebe91

Någon annan som också har ett "kan-själv"-barn? Gaah. Han ska smöra mackan själv, hälla upp mjölken själv, stoppa på pipmugglocket själv (om han nu ens vill ha locket på..), borsta tänderna själv osv... ja, det var denna morgon det.

• ebe91
    tovemaja skrev 2016-10-12 14:32:31 följande:

Hur mår ni gänget? Själv har jag just kommit hem från familjeresa till Tyskland. Det GICK att flyga med 2 barn under 2 på Ryanair flyg :) yeeey! Var dock otroligt skönt att komma hem igen.

Folke fick sin första kompis där! När vi umgåtts med jämnåriga tidigare har det varit en del konflikter eller bara likgiltighet från minst ett håll. Men med denne tyske lille kille var det kärlek från första ögonkastet :) vem behöver språk liksom?

Jag är trött så vet knappt vad som är upp och vad som är ner... Alma sov urkasst inatt. Vaknade typ var 20e minut, tappade tutten, ville äta, osv. Jag är ju van vid barn som sover hyfsat på natten. Så 4:55 vart det morgon för oss. Bosse vaknade 5:40 och kunde inte somna om i våran säng (vilket han alltid gör) för att Alma låg oh berättade de mest intressanta historierna för honom... och jag kunde inte gå upp med Alma utan att Bosse följde efter. Nåja, ska inte klaga egentligen. En gång är ingen gång! Nu hoppas vi på en bättre natt framför oss (känns dock som en evighet tills den är här..).

Annars mår vi bra, friska och krya efter lite förkyldningsperiod igen! Jag fyller 25 år på fredag så till helgen ska vi ha kalas här hemma. Bara släkt o vänner, smörgåstårta osv. Nästa helg tänkte jag höra om Bosse kan få sova hos farmor och farfar, jag och sambon har årsdag (9 år!) nästa vecka så skulle vara kul att äta middag i lugn o ro, se en film osv (Alma blir såklart hemma men bara ha ett barn för en natt känns lyxigt på sitt sätt!).
  • ebe91
    LillLouise84 skrev 2016-10-14 23:08:56 följande:

Äntligen är min hemska spiral ute!!! Efter att konstant haft flytningar och blödningar, med känslan att nu "rinner det något" till första gången på länge länge som jag känner mig normal. Det var vanligt att blöda 1-2 dagar efter att tagit ut spiralen eftersom man irriterar, men inte ens en flytning.

Men nu till frågan: vad tusan ska jag ha istället? Nu fick jag minipiller till att börja med och ett återbesök om två månader för rådgivning och utvärdering. Jag kom idag på att pessar inte är så dumt ändå. Det är ett alternativ som jag totalt dissat utan att ens sätta mig in i det. Är det någon här som provat?

Jag var på efterkontroll igår, där bestämdes att jag ska prova pessar. Är under 26 år så ska få det via landstinget, bm var så osäker så hon skulle återkomma till mig på måndag. Annars får jag väl köpa en själv, fast jag har rätt till det gratis... kommer ta en femcap (cervixpessar), fick provhålla en och de var mycket större än jag trodde. Men ska prova iaf!
  • ebe91
    LillLouise84 skrev 2016-10-16 07:21:14 följande:
    Berätta gärna sen hur du upplever pessaret. Jag tror att jag väntar med minipiller och kollar hur kroppen reagerar utan hormoner. Sen blir det nog att prova pessar
    Absolut! Kommer dock bara använda den fertila dagar, kör natural cycles utöver. Hade ägglossning här i veckan så förhoppningsvis har jag fått tag i pessaret (varför vill jag säga pessaren?) till nästa fertila period om typ 3 veckor!
  • ebe91

Vi håller på att bli tokiga... ibland känns det som ett Bosse har det minsta sömnbehovet någonsin. Så har det alltid varit. Sovit lite på dagen men rätt bra nattetid. Vårat största problem nu är att söva han på kvällen. Vi gör precis likadant vid dagsvilan som för nattvilan (lägger han i sin säng och jag eller sambon ligger bredvid i en extrasäng). På dagen tar det max 10 minuter, oftast 3-5 minuter. Han vaknar kl 6-7 sen vila vid 12-tiden, sover typ 1 timma. Sen är han vaken till 20:30-21. Det tar oftast 20-45 minuter att lägga han på kvällen. Han snurrar, hoppar, klättrar, surrar, bankar i väggen, sparkar i väggen, skallar väggen... har ni något tips? Han äter välling på kvällen, somnar 0,5-1,5 timma efter välling. Ser inget mönster där. Vi har tydliga kvällsrutiner. Kan sitta och läsa någon bok i soffan, ibland vill ha hellre leka på golvet i vardagsrummet eller så sitter vi o kollar på barnprogram... tar det lugnt iaf från kl 19.

• ebe91
    Kpax skrev 2016-10-24 14:53:27 följande:
    Det tar tid för Josefin också att somna på kvällen. Strax efter 18 tar vi på pyjamas, och klockan 19 får hon välling i sängen. Nu brukar vi säga godnatt och lämna rummet när hon druckit vällingen, förut var vi tvungna att vara kvar tills hon sov, annars gallskrek hon. Nu går vi som sagt, och vi hör i babyvakten att hon grejar, pratar och sjunger. Sen brukar hon gnälla eller ropa och då går vi in, lägger henne ner och går igen. Det upprepas några gånger och sen somnar hon, oftast runt klockan 20.

Eftersom hon inte har några problem med att somna själv nu så har jag förhoppningar om att det även kommer gå fortare och fortare. Men skulle vi byta bort spjälsängen skulle hon garanterat inte stanna där...
    Ja, Bosse har ju inte sovit i spjälsängen på över ett halvår... så att lämna han ensam är ju ingen möjlighet när han har en juniorsäng... blir bara så trött, ofta är klockan närmare 21 (ibland 21:30!) innan man tar sig ut från hans rum. Och då gör han ju morgon mellan 6-7, så det går ju inte att ändra så mkt.. och vilan på dagen behöver han, han kan somna sittandes i soffan för han är så trött, o sover somsagt knappt 1 timma så inte jättelänge så man kan dra ner speciellt mycket på det... han är ju trött på kvällen, men vägrar ligga still så han somnar... har inget emot att ligga bredvid han till han somnar, men inte typ 45 min...
  • ebe91
    Kpax skrev 2016-10-24 18:16:06 följande:
    Vad händer om ni lägger honom tidigare då? Tänkte om han kan vara övertrött? Vi la Josefin klockan 20 förut, men 19 går minst lika bra. Även om Bosse fortfarande tar 45min på sig får ni iaf en timme extra till er själva. Men sommar han ändå vid nio är det såklart onödigt.
    Provat, tar minst lika länge o söva o sen vaknar han bara ännu tidigare... får se hur det går till helgen när klockan ska ställas om! Men nu sover han faktiskt hela nätter ensam i sitt rum, bara det är ett stort framsteg!

Håller på att boka in en syskonfotografering, beställt kläder som dom ska ha på sig. Tänkte överraska våra familjer med fotografier på barnen i julklapp, typ våra föräldrar och far- och morföräldrar. Ev ta en familjebild också, skulle ju vara roligt när man lika är där!
  • ebe91
    tovemaja skrev 2016-10-25 15:01:03 följande:

Skulle satt in minispiral idag men det gick ta mig tusan inte. Satan avskära slemhinnorna är vid helamning! Får bli minipiller ett år tills jag slutar amma... :(

Jag kan inte minnas att jag hade några problem med underlivet efter Bosse, men nu är det andra varvet med underlivssvamp... Förra gången är på pricken 2 månader sen! Och då höll jag på att bryta ihop, gjorde så ont och kliade som bara den. Låg och grinade i sängen för det var så jobbigt... tog två omgångar diflucan samt två behandlingar med Pevaryl (depot-tabl + salva och sen 3tabl + salva). Kom dock fram till att pevarylen förmodligen bara gjorde det värre. Så igårkväll när jag kände första symtomen ville jag bara ge upp, sambon ska få fara på Apoteket efter jobbet, ska ta canesten nu på en gång (läste förra gången att Pevaryl var förstahandspreparat då man ammar, men det hjälpte ju inte så nu tar jag canesten istället då det hjälpt när jag haft svamp för 5-10 år sedan...). Kan dehär återkommande svampinfektionerna ha o göra med amningen? Tänker att slemhinnorna lätt är sköra som du skrev... ringde bm nu på morgonen men de hade stängt telefontider till på måndag...
  • ebe91
    tovemaja skrev 2016-11-11 19:30:03 följande:

Vilken underbar ålder våra kids är i nu! Folke härmar i princip allt vi säger, pratar, busar, gosar, skriker och dansar dagarna i ända! Njuter av denna roliga ålder!

Hur går det för er andra som fått småsyskon efter era mars-15 barn!

Jag har sedan 2 veckor landat i verkligheten som tvåbarnsmamma utan förskola eftersom min man började jobba 1 november.

Hittills går det över förväntan men man känner helt klart att man har mindre tålamod och lite dåligt samvete varje dag.

Håller med, denna ålder är båda mysig men framförallt rolig. Bosse har så många olika ansiktuttryck, danser osv för sig så vi får skratta så fantastiskt mycker åt han! ;)

Här går det bara bra. Lillasyster är precis lika snäll som storebror var, sover okej om nätterna. Hon sover dock väldigt ojämnt på dagen, oftast flera 30-minutersvilor men då kan hon någon dag dra av en vila på 3-4 timmar (ute i vagn). Har provat ge henne flaska på kvällen i hopp om att hon ska sova hela nätterna, men tycker hon sover sämre på ersättning... så nu sista dagarna ammar vi bara igen. (Hon är ju 4,5 månad - äter 1-2 ggr/natt oftast).

Vi försöker vara ute lite varje dag, lillasyster sovandes i vagnen och Bosse och jag strosar runt på gården. Nu i helgen har det varit så kallt (-20 nästan) så då har vi inte "kunnat" vara ute. Vi känner ingen avsaknad av förskola, tycker det var absolut rätt för oss att ha honom hemma åtminstone 1 år till. Jag ser helst att de börjar samtidigt, men beror på om vi får plats redan nästa höst.

I fredags var vi på en syskonfotografering, tror det gick bra! Ser fram emot bilderna :)
  • ebe91

Jag lovade ju en recension av pessar... alltså, jag vill verkligen få det att fungera men jag får den inte på plats. Når inte? När man fört in den ska man ju som vicka den över livmodertappen, men jag lyckas inte... jag har provat i de mest akrobatiska ställningar jag kan komma på, men inte lyckats. Jag använder den ju bara under fertila perioden (eller rättare sagt - jag skulle vilja kunna ha den under den fertila perioden...), har försökt i två olika cykler men inte alls fått till det. Det känns inte som någon idé att be bm om hjälp, hon visste inte ens hur en cervixpessar ser ut (har femcap). Är snart i det stadiet att jag tänker be sambon om hjälp, haha. Han har ju längre fingrar och kan kanske komma åt bättre :'D. Ska prova om någon dag igen (hade ägglossning i helgen så har en icke fertil period nu), tappen ska ju vara mer lättåtkomlig när man inte har äl. Bara för att se om jag kan lyckas då. Någon annan som har/har haft pessar o har ngt tips?

• ebe91

Länge sedan någon skrev nu! Hur går det för er? Tänk att de snart blir 2 år!

Vi har ju fortfarande Bosse hemma eftersom jag är föräldraledig med lillasyster, vi har det verkligen super! Visst, ibland vill man slita sitt hår - men sen försöker jag tänka vilken tur jag har som får vara hemma med våra barn.

Lillasyster är 6,5 månad och sin bror upp i dagen (förutom att hon än inte kryper tack o lov!)

Storebror har idag börjat potträna på riktigt, han har ju sporadiskt suttit på pottan sen han var ett halvår men nu tänkte jag försöka satsa på att bli av med dagblöjan. Vi får se hur det går! Hur går det med potträningen för er andra? Någon som har nå tips (både med mars-bebisen eller med äldre syskon). Jag har helt enkelt tagit bort blöjan (och alla mattor etc!) och försöker läsa av han samt följa han till pottan regelbundet. Han har inga problem att sitta där sen tidigare, ibland har det kommit och ibland inte.

• ebe91

Igår var tredje dagen med potträningen, Bosse sa till en gång att han behövde gå på pottan och det hände en olycka (tror dock det var mitt fel då han stängt in sig på lilltoan och stod och lekte mer kranan - tog för länge innan jag uppfattade att han ropade på mig). Nya tag idag! Tror detta kommer gå finemang :)

Tovemaja: här sover barnen oftast omlott, gör mig inget då jag får "egentid" med vardera barn istället. Bosse sover max 1 timma och Alma sover 2-3 gånger per dag, oftast 45 min åt gången och sista efter middagen någon gång. Men de sover bra nattetid istället! Alma flyttade in till sitt rum för knappt en vecka sedan, och sover oftast 21-08 med en flaska kl 2-3 (ammar väldigt lite, och då bara dagtid). Bosse sover 21-07 och då oftast utan uppvak (kan någon gång behöva ge han tutte och lägga han på kudden då han rullat ner till fotändan).

• ebe91
    tovemaja skrev 2017-01-13 08:08:01 följande:
    Låter som en dröm! Båda mina barn vaknar massa... Folke mer än Noa.
    Ja, alltså... vi är rätt bortskämda med sömn kan jag tänka mig... har inte alls varit speciellt jobbigt sen Alma föddes, men jag märker att hon kräver mer och mer stimulans om dagarna men samtidigt får hon massa uppmärksamhet av Bosse också. Inte upplevt någon tvåbarnschock iaf!
  • ebe91
    tovemaja skrev 2017-01-14 10:37:54 följande:
    Ingen tvåbarnschock här heller, är ju ettan som strulat mest. Tvåan är rena barnleken :)
    Håller med! Tror det är en fördel med två barn tätt, man är som redan inne i det och bebistiden blir bara lite längre :) och speciellt om man också har den "stora" hemma, man har egentligen inga måsten eller tider att passa. Visst har du Folke hemma fortfarande? :) vad gör ni om dagarna? Vi målar, leker med play-doh, är ute och leker i snön (skottar, åker pulka eller bob, eller bara vandrar omkring på kvarteret) sen blir det endel pussel inomhus också :) lillasyster fick ju ett rum nu här under jul och fick då ett leksakskök för att möblera rummet lite och det är väldigt populärt hos Bosse. Min syster har en dotter som blir 3 i februari och hon jobbar skift med endel lediga vardagar så umgås med dom endel, sen har vi provat kyrkans barntimme (typ öppna förskolan) innan jul och det börjar om nästa vecka så ska nog försöka ta oss dit dådå. Sen har jag några ytligt bekanta som också är föräldralediga så vi träffas någon gång ibland. Men jag är inte o flänger på samma sätt som när jag bara hade en!
  • ebe91
    Villhaenbebbe skrev 2017-05-11 13:05:10 följande:

Hej tjejer!

Sätt inte i halsen men plussade precis med nr 3, 100% planerat, då vi kände att om vi ändå ska ha fler barn så kan vi liks gärna ha dom tätt! Olle är nu 2 år (fyllde 23mars), Sigge fyller 1 år 22maj, och om denna nu väljer att stanna så är hen beräknad till 23/1-18!

Hoppas allt är bra med er och era små!

Grattis! Här ligger bebisfabriken vilande ett braaaa tag till! Bosse blev 2år den 8 mars och Alma blir 1 år 26/6. Är inte det minsta sugen just nu, och ändå har jag väldigt enkla barn. Jag har fått ett nytt jobb så jag kommer börja jobba i augusti (sambon blir fl under hösten), och sen vill vi båda hinna jobba något år innan ett ev syskon till.
  • ebe91
    KarinIngrid skrev 2017-05-24 07:42:20 följande:
    En dag kvar!
    Hur har det gått? :) håller tummarna!
  • ebe91
    KarinIngrid skrev 2017-05-30 10:59:06 följande:
    Jag trodde faktiskt att det tagit sig men på BIM+3 kom mensen med buller o bång. Nu siktar vi på juni!! Men det är så lång väntan!
    Vi har planerat in lite barnfri tid under ÄL helgen i juni för att öka chanserna lite extra! ;)

Okej, vad tråkigt! Bara fortsätta försöka. Har du tydliga äl-känningar/symtom?
  • ebe91
    KarinIngrid skrev 2017-06-26 16:39:11 följande:

Äntligen ska sonen få bli storebror!!!!
    Om allt går vägen. Har precis plussat!
    Enligt mens blir bf 3 mars! Så Julian hinner bli nästan 3 år då!
    Kan inte riktigt ta in det än!!

Äntligen! Vad glad jag blir för eran skull :) grattis !
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?