• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2016-02-04 18:32:22 följande:
    Okej, men har inte febern en funktion då? Att den ska göra att virus och bakterier inte trivs i kroppen?

Vi har också gett om hon är påverkad, men inte om hon bara är trött (eller jo, hon fick ju inför natten två dagar i rad iofs).

Idag har jag inte ens tempat henne, hon är väldigt pigg :)
    Jo, såklart febern har en funktion! Därför ska man inte ge om det "bara" är lite feber. Jag tempar rätt sällan, om han känns jätte jätte varm kan jag tempa bara för att se att den inte går för högt - när han haft kring 40 grader har jag gett bara för att få ner febern, annars utgått från allmäntillstånd och somsagt gett om han är grinig, hängig osv. Många barn är ju inte påverkade när de har feber, fast man själv vet att man hade vart döende ;)
  • ebe91
    SMA87 skrev 2016-02-08 04:16:59 följande:
    Jag fick tillbaka mensen två veckor efter avslaget slutade så när lillan var drygt 12 veckor... Har sedan dess haft mens varje månad mellan 21-28 dagars cykel... Trodde faktiskt att den skulle vara mer oregelbunden då jag helammade till 6 månader och delammar ännu ca 3-4ggr per dygn. Undrar om min kropp vill säga till mig att det är dags att försöka med barn nr 2 direkt .

Å idag sänkte jag botten i spjälsängen och monterade tillbaka ena sidan. Den har stått mot våran säng men nu när hon reser sig och så var vi tvungna att göra något innan en olycka skulle hända. Känns som hon blivit så stor helt plötsligt. Hur gör ni som nattar vid spjälsängen? Sitter ni på golvet brevid? Idag stod jag och hängde över henne men det kan ju inte vara så kul för henne plus att jag fick mycke blod i huvudet. Innan har jag lagt henne i hennes säng och jag halvlegat brevid.
    Jag fick tillbaka mensen 8-9 veckor efter förlossningen, trots helamning 6 månade... Minns att första cykeln var typ 24 dagar och andra 38, sen höll den sig till 30-31 dagar tills jag blev gravid igen.

Vi sänkte spjälsängen när sonen var knappt 6 månader, han reste sig då mot allt... Det är lite olika hur vi nattar han nu, sambon brukade natta han hängandes över spjälsängen men nu har vi tagit bort ena sidan och skjutit den mot vår säng så sambon ligger bredvid i vår säng medan jag söver i vår säng och sen flyttar över han till hans. Han kommer alltid över till våran under natten. När vi kmr hem (är utomlands) ska vi börja träna han o sova i eget rum. Ska byta till juniorsäng också.
  • ebe91
    Mildamilda skrev 2016-02-17 04:00:54 följande:

Hur sover era små? Vaknar de och är ledsna mycket? Isak vaknar ofta en timme efter han somnat och är då ledsen. Han brukar stå upp i spjälsängen... Brukar gå bra att bara lägga ner honom o stoppa om honom. Sen samma visa efter en timma igen. Andra eller tredje gången han vaknar går det inte längre lägga ner honom då får jag amma honom tills han somnar. Sen blir det några amningar till per natt. Inatt var han vaken o krånglade mellan 00 - 02. Sen sov han faktiskt resten av natten. Så jag gick upp kl sex och hade då fått fyra timmars sammanhängande sömn vilket är längre än på väldigt länge!! Nyfiken på om fler har så här!

Nu samsover vi, men han kan gnälla någon gång på natten men då räcker det med att ge tutten. Han somnar kring 20:30-21 och sover till ca 7-7:30. Har faktiskt sovit bättre nu i thailand än hemma, så får se hur det går när vi kommer hem. Hemma vaknade han ofta under kvällen och gnällde, men nu är vi ju i samma rum som han hela kvällen o då sover han bättre än när han är ensam i vårat sovrum hemma. Ätit har han inte gjort på natten på snart 3 månader.
  • ebe91
    josanl skrev 2016-02-20 23:19:42 följande:

Om 2 veckor blir vår lilla W 1 år :) Vi skall ut och flyga första gången med honom och är lite nervös inför resan då han inte gillar sitta still nån längre stund...
    Han dricker fortfarande nattmjölk,så hoppas finns micro på hotellet. Värmer ni andra fortfarande all mjölk(ersättning) till era små? 
    W brukar lägga sej runt 21 på kvällen och sover gärna till 10 tiden på förmiddagen med en liten mjölkpaus nattetid.
    Han har dock skippat dagssömnen, med undantag från långa bilresor,då brukar oftast somna..

Vi har ju precis varit i thailand, sitter på arlanda o väntar på sista flyget hem ;) flyget har gått bra, långflygningen till o från thailand (ca 10h) var nattetid så han sov ganska mycket. Vi hade med vattenkokare då vi inte haft tillgång till micro etc på hotellet. Tog med ett vällingpaket och bad om varmvatten på flyget, och sen massa klämmisar.
  • ebe91

Jag hade ju tänkt amma åtminstone till 1-1,5 års ålder, men Bosse ville något annat. Tyckte det var jättejobbigt att han inte ville amma mer när han blev 6 månader, och då hade vi kämpat de 3 sista. Tog väl en vecka innan jag kunde acceptera det. Allt med amning är så känsloladdat. Får man det inte att funka mår man dåligt, väljer man bort det är man en dålig mamma, ammar man länge är man äcklig osv. Självklart har jag också åsikter, men jag skulle aldrig yttra vad jag tycker till någon annan då problemet ligger hos mig och inte den som ammar.

• ebe91

Usch vilken dag vi hade igår. Förutom att vi var jetlaggad och gjorde morgon kl 3 hade Bosse 40 graders feber hela dagen. Varvade med ipren och alvedon var 3e timma men febern ville inte gå ner ändå. På kvällen hade han 40,3, gav då ipren och en timma senare hade han 40,5 (!). Ringde tillslut 1177 för att rådfråga, hon rekomenderade att ge mer febernedsättande så vi räknade ut hur mycket han kunde få baserat på exakt vikt (på förpackningarna är det ju ett intervall som är lite lågt räknat). Så tillslut fick vi ner febern till 38,5. Han hade en topp inatt igen då han fick ipren, och nu på morgonen verkar han lite piggare. Kom överrens med 1177-sköterskan att om han fick 41 grader skulle vi åka in, men tack o lov slapp vi det...

• ebe91

Var in till BVC igår då febern inte vill ge med sig trots ipren o alvedon var tredje timma. Hade lite förhöjd snabbsänka så något är det, oklart vad. Ska lämna in ett urinprov och avföringsprov när jag lyckas få ett, för att utesluta salmonella eller andra tarmbakterier.

Idag har vi flyttat in Bosses säng i hans sovrum och ställt en extrasäng utmed, nu blir det att försöka träna han att sova där. Oavsett så får ju en av oss sova bättre om natten, ska turas om nu fram till nästa vecka när jag börjar jobba (båda hemma just nu). Han sparkas o slåss hela nätterna i sömnen så vi håller på att bli tokiga. Sätter sig upp o faller ihop, landar oftast i våra ansikten så näsan håller på att krossas...

• ebe91

Fick åka in en sväng på akuten igårkväll, lilleman hade 40,8 graders feber trots att vi varvat maxdos alvedon och ipren hela dagen (var 1,5 timma efter iprendos han hade 40,8). Snabbsänkan hade gått ner från dagen innan, och läkaren tyckte vi kunde åka hem och fortsätta försöka få ner febern. Lämnade in ett avföringsprov under dagen igår, men läkaren menade att även om det är typ salmonella eller liknande behandlas det inte om inte patienten är dödssjuk. Samma om det är något myggburet, typ dengusfeber. Nu hoppas jag denna feber snart försvinner, lilleman är så trött o slut. Äter nästan inget. Sover dåligt. Gnäller konstant. Är sig inte alls lik...

• ebe91
    LillLouise84 skrev 2016-02-25 12:46:21 följande:
    Kan det vara tredagars feber som han fått? Det hade W förra veckan och var helt slut med hög feber torsdag-lördag och sen helt prickig söndag-måndag.
    Läkarna vet inte, men han hade diarre också för någon dag sen och med tanke på att vi kom hem från thailand i söndags tror de att det har koppling med resan. Idag 5e dagen med hög feber. Men jag tror det är påväg att vända nu!

Hade vi bara varit hemma hade jag inte varit lika orolig, tänker bara på all skit han kan ha dragit på sig där borta...
  • ebe91

Nu är vi inlagda på barnkliniken... Han hade 41,4 i temp när vi vakna, stackarn :/ blir att ta massa prover idag och observera till iaf imorgon. Sambon ligger hemma med halsfluss o 40 graders feber till råga på allt. O jag har ångest för att börja jobba på tisdag. Måtte Bosse vara frisk då!

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?