• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Vi har skruvat åt skruvarna på lära-gå-vagnen men den glider på golvet ändå, även fast hjulen står still...

• ebe91

Jag skrev ju typ för 2 veckor sen om ett jobb jag var sugen på, dom ringde idag och ska dit på anställningsintervju nästa vecka! Haha. Shit. Nu håller vi alla tummar och tår!

• ebe91
    Mullan skrev 2015-12-15 15:53:49 följande:

Många som gör misstaget att ha tjocka overaller och jackor på i bilen pga okunskap. Vill bara slänga in en påminnelse och be er titta på denna videon. <3

www.today.com/parents/car-seat-alert-could-wearing-winter-coat-endanger-your-child-t61206

I teorin funkar det säkert att ta av overallen men inte här i praktiken... Haft -23 senaste dagarna och om man inte alltid har bilen i garage är den alldeles för kall att sätta ett barn utan vinterkläder i... Det behöver handlas även de kallaste månaderna och är det ner mot -35 sätter då inte jag sonen i en kall bilbarnstol utan kläder (även med kupévärmare blir inte en bil varm när det är så kallt). Jag tycker man kan dra åt ordentligt ändå, så länge man inte har en 10cm tjock dunoverall.
  • ebe91
    Mullan skrev 2015-12-16 10:42:00 följande:
    Hoppas inte att ni inte råkar ut för någon bilolycka då det påvisats i tester att barnet kan skadas allvarligt redan vid krock bakifrån i 16km/h. Kan man inte se till att barnen åker säkert så bör man låta bilen stå. Du kan aldrig spänna så hårt när du har en overall emellan. Vi har en från gneis och den är tunn men ändå varm. Skulle aldrig få för mig att spänna fast ungen med den på. Då tar jag de säkra före de osäkra. Skulle aldrig förlåta mig själv om mitt barn kom till skada pga detta. Använd ullkläder och kör lager på lager. Bältet ska hamna så nära kroppen som möjligt. Sen en tjock mysig filt över. Men om du ska låta barnet åka med tjocka ytterkläder så kan du lika gärna köra med ungen i knät för vid en krock så sitter troligtvis inte barnet kvar i bilstolen längre. Låter hemskt när man skriver det så men det är den bittra sanningen.
    Tagga ner... Vi har gjort olika bedömningar och jag bedömmer att han sitter säkert ändå. Du kan inte jämföra det med att han sitter obältad, för det är långt ifrån sanningen. Men jag kan garantera dig att om vi ex voltar och det är -30 ute så kommer han frysa ihjäl väldigt fort, och då får han hellre bryta ett revben extra men överleva. Vi lever i rätt olika klimat, så du kan inte säga vad som är rimligt här uppe. Ullkläder klarar inte på något sätt temperaturer, som tillomed kan vara mer mot -40, på samma sätt som ordentliga vinterkläder. Han har ulloverall under vinteroverallen och är i behov av båda. Och prova du sätta ditt barn i en iskall bil när ni handlat och det är -25 till -35 (tar väl max 15 minuter så är den jäääkligt kall, den blir ju knappt varm medan man kör...) utan kläder, jag gör det inte.
  • ebe91
    Mullan skrev 2015-12-16 11:29:41 följande:
    Bryta ett revben? Barnen bryter nog nacken. Du har inte förstått hur illa ditt barn sitter i stolen med ytterkläder på för då hade du aldrig resonerat så. Nej jag hade aldrig satt barnen i en så kall bil. Då hade bilen fått stå.
    Det är skillnaden, jag har ingen möjlighet att "låta bilen stå" stora delar av vintern. Vi bor i en by där det inte finns någon kollektivtrafik. Jag kan inte gå mil för att ta mig till affären och jag kan inte leva på utkörd pizza. Vi lever helt klart i olika klimat och har därför olika förutsättningar, jag gör det bästa av min situation. För mig skiljer sig teorin en del från praktiken. Och som sagt, jag upplever att min son sitter säkert trots overall.

Vi har helt klart olika uppfattningar och erfarenheter så ser ingen idé att diskutera det här vidare.
  • ebe91
    snö 81 skrev 2015-12-16 12:26:23 följande:
    Men vi här uppe kan inte resonera så att bilen får stå när det är kallt. Ibland har vi mellan -25 och -30 i en månad i sträck.
    När min dotter var liten hade vi -27 hela jäkla februari. Då levde jag med en man som jobbade i Norge 4 veckor i sträck. Jag och dottern hade inte överlevt utan mat hela den månaden...
    Det är väl inte många år sen det var -47 grader och glad är jag att det inte är varje år det blir så kallt! Men drygt -35 är det varje år (även om det bara är några dagar/högst en vecka åt gången) och flera veckor i sträck kan det vara drygt -25. Snö 81; gissa om jag tycker det ska bli skönt att vara i thailand nästan hela februari? :D
  • ebe91
    tovemaja skrev 2015-12-16 16:01:35 följande:

Men det är väl jättebra att Mullan upplyser om fakta? Sedan inser man att folk har olika förutsättningar att följa råden till punkt och pricka.

Tack säger jag i alla fall, han kör nu med ylletröja och underställ plus tjock filt över bältet... Förut hade vi fleeceoverall. Ingen är perfekt men vi gör alla vårt bästa!

Absolut, men jag tog illa vid mig då det kändes som att hon attackerade min lämplighet som förälder. Försökte bara säga att vi alla har olika förutsättningar och att jag försöker göra det som fungerar bäst för oss.
  • ebe91
    tovemaja skrev 2015-12-16 22:42:16 följande:

Nu tror jag det kommer gå bra på ul på fredag för oj vad magen börjar märkas redan! Undrar så vilken vecka jag kan tänkas vara i?!

Åh vad kul att få se den lilla/e! Jag bokade tid för RUL imorse.. 25/1... En evighet dit :) och får vänta till 22/2 innan jag får höra hjärtljuden hos bm. Hade en stor mage för några veckor sen men nu har den lagt sig lite, trodde ju där ett tag att jag var längre gången.
  • ebe91
    tovemaja skrev 2015-12-17 10:59:00 följande:

Ebe och Villhaenbebbe: ja, spännande spännande! Men visst är det märkligt och orättvist att inte alla (eller ingen) får ul runt v.12 oberoende av landsting! Märkliga regler!

Ska bli spännande att se när mitt bf blur i förhållande till era och laila88. När har ni nu igen? Juni-juli?

Annars är det lite segt nu, Folke är förkyld igen och hängig på dagarna och orolig på nätterna. Men idag är makens sista arbetsdag, sedan går han på fl och är hemma till minst mitten av oktober! Så skönt!

Ja, hos oss är det bara de med högt BMI som får extra ultraljud (v12 och v32 tror jag). Ja, och av andra medicinska orsaker såklart. Ibland är det synd att man är frisk som en nötkärna ;) är så avis på de som går till bm som har tillgång till ulj-utrustning! Fast det kanske bara är privata kliniker? Tycker man läser titt som tätt "vi fick tjuvkika lite bara för att..".

Jag har bf 21 juni, v 13+1 idag.
  • ebe91
    snö 81 skrev 2015-12-18 08:00:07 följande:
    Ja, att kasta ner saker är ju hur kul som helst :)
    Tage har börjat släppa ner saker när han står mot en möbel för att sedan böja sig och plocka upp den. Det kör han sedan på repeat hur länge som helst. Men då gör han ju i alla fall jobbet själv :)
    Ja, bosse ska jämnt bära med sig leksaker när han kryper och lyfta upp dom i soffan. Sen tycker han även toaletten är jätterolig att leka med, öppna o stänga locket. Än har han inte börjat kombinera färdigheterna men är nog inte länge tills något ligger o flyter i toan..
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?