• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Trollunge85 skrev 2015-11-21 20:43:30 följande:

Snökaos i Skåne. Förstår inte vad som hände. Igår eller iaf förrgår nästan 10 plus. Idag minusgrader och frist på morgonen, lite snö på eftermiddagen och nu öser det ner snö. Vi får väl skaffa en snöskyffel. Köptes aldrig förra vintern för det var inte lönt.

Satte på vinterdäcken idag som är hos mina föräldrar. Var verkligen i sista sekund. På väg hem nu. Går mycket långsamt i trafiken nu. Bilar som kört av eller krockat.

Vi i norr tycker alltid det är lika kul men "snökaos i skåne", eller egentligen allt nedanför sundsvall. Men såg vädret i morse på nyhetsmorgon och kan förstå att ni har det lite kämpigt ändå! Här längtar jag efter ett ordentligt snöfall, just nu är det ju knappa decimetern som täcker gräsmattan... En meter till hade inte skadat :) sambon har varit och pimplat (isfiskat) på förmiddagen och kom hem med två fina rödingar :)
  • ebe91
    Trollunge85 skrev 2015-11-22 22:56:02 följande:
    Haha jo jag har förstått att ni tycker det är lustigt med våra snökaos. Problemet är att i Skåne dras man för att sätta på vinterdäcken för det blir ju ändå aldrig snö så när det väl sker så blir det som en chock ;) Jag brukar dra mig för att kalla det kaos (även om det är det på vägarna när första snön kommer just för att folk har fel däck) men nu blev det ganska mycket snö på en gång och det var till och med varning från SMHI. :)

Men just nu med blåsten och att det varit plusgrader som gör vägarna slaskiga så är det inte så kul. Svårt att gå med barnvagnen också.

Det märks att många inte har koll på hur man kör i snö. På vägen hem från mina föräldrar (35 km) såg vi två krockar och fyra bilar som kasat av vägen varav en såg vi live. Han körde långt ut i vägkanten och trots att han körde nära en bil som hade hamnat i diket så verkade han inte fatta att han låg för långt ut. Så vips var han också i diket. Men hellre det än att han krockade med oss. Folk med dåligt omdöme i trafiken är inte att lita på.
    Ne, det är ju med erfarenhet man får vanan också :) sen har väl vi i norr bättre/fler resurser för att få bort all snö snabbare, eftersom våran snö inte är en frågon OM utan snarare NÄR.

Det jag tyckte var lustigt var att det var en enorm kö på vinterdäck, det är ju ändå lag på det fom nästa vecka och alla kunde ju inte behöva nya just iår :)

Ne, slasken är värst... Tungt o gå och man är dyngsur om fötterna efter 1 meter om man inte har gummistövlar.

Igårkväll hade vi -13, har inte vågat mig upp o kolla hur kallt det är idag.. Man är verkligen ovan såhär i början av vintern!
  • ebe91
    septemberbarn08 skrev 2015-11-23 15:19:23 följande:

Vi har riktigt vinterlandskap ute, så som det brukar se ut på vykort.. vitt i alla träd och det glittrar överallt, sååå fint! :)

Igår hade vi -20, idag lite varmare, typ -13

Åh, så avis på all snö! Älskar när den väl är på plats ;) vi hade -15 idag, men ska bli varmare ute i veckan. Våran babyvakt (ikea) verkar inte tycka om kylan för då slutar den funka... Ska prova sätta den i en strumpa eller ner i voksin. Vill att sonen ska kunna fortsätta sova ute..
  • ebe91
    snö 81 skrev 2015-11-23 21:18:00 följande:
    Vi ska tydligen få plusgrader redan imorgon, iaf i storstan vid kusten ;)
    Min Iphone tycker inte heller om kylan. Kunde inte svara i telefonen tidigare idag när jag var ute och sedan stängde den av helt...
    Vi här i inlandet verkar få det varmare någon gång efter lunch imorgon ;) ;) nu är det drygt 9 veckor till vi åker till thailand, kommer vara borta i 24 (!!) dagar :)
  • ebe91

Åh, har kommit ut två tjänster i kommunen som jag är intresserad av... Men känns ju konstigt att söka ett jobb när man är gravid och vet att man inte kommer jobba på åtminstone nästan 2 år... Hade jag inte varit gravid nu hade jag absolut inte tvekat. Jag jobbar ju på sjukhus i grannkommunen, dag-kväll-helg. Skulle jag byta jobbar man 1 av 7 helger isället för 2 av 5 som jag har nu. + att kommunen betalar typ 5000 mer i månaden än landstinget. Oså slipper jag pendla... Åh.

• ebe91

Åh, har kommit ut två tjänster i kommunen som jag är intresserad av... Men känns ju konstigt att söka ett jobb när man är gravid och vet att man inte kommer jobba på åtminstone nästan 2 år... Hade jag inte varit gravid nu hade jag absolut inte tvekat. Jag jobbar ju på sjukhus i grannkommunen, dag-kväll-helg. Skulle jag byta jobbar man 1 av 7 helger isället för 2 av 5 som jag har nu. + att kommunen betalar typ 5000 mer i månaden än landstinget. Oså slipper jag pendla... Åh.

• ebe91
    septemberbarn08 skrev 2015-11-25 11:24:01 följande:
    Men sök för guds skull! Du har ju lika stor rätt som andra sökande att få tjänsten (fast jag vet att vissa arbetsgivare är fräcka).

Jag fick min tjänst nu under föräldraledigheten och de vet ju att jag kommer vara hemma ett tag till. Inga konstigheter, de får ju fixa vikarie medan jag är borta precis som om jag haft tjänsten innan jag gick hem:)
    Ja, har börjat uppdatera mitt CV. Har en kollega nu som är föräldraledig och under graviditeten fick hon jobb dit jag vill söka mig. Så jag vet att dom inte är omöjliga. Och jag vet vilken brist det är på oss sjuksköterskor. Så arbetsmarknaden är ju verkligen till vår fördel. Ne, men ska nog prova söka det. Hade vart drömmen för mig iallafall!

(Vet inte varför en kopia av mitt förra inlägg dök upp igen? Konstigt.)
  • ebe91
    pink76 skrev 2015-11-25 12:08:34 följande:

Hur sover era små på nätterna?

Min lilla prins har börjat krypa och förflytta sig otroligt mycket bara den senaste veckan. Med det så har sömnen blivit hemskt. 
    Han vänder sig till magläge och sätter sig upp när han ligger o sover o vaknar då. O vid samma tid varje kväll. Han somnar vid 7-tiden och vid 11-tiden så vaknar han. Varje kväll. 
    Det enda sättet att söva om honom på är att amma honom i sängen, o då får han sova resten av natten jämter mig. 
    När han sover jämter mig så kan inte jag sova. Så nu är jag så hemskt trött, så jag vet inte vad jag ska göra. 

Snälla sig att det är en övergående fas. Jag behöver min sömn. 

Sista veckorna har sett ut såhär;

Somnar kring 21-22. Vaknar och äter kring 01:30-3:00. Sen sover han till ca 8-8:30. Bra nätter sover han i sin säng, är han gnällig under natten lyftar jag över han till oss. Inatt gnällde han lite vid 00:30, lyftade över han till oss och sen sov han till kl 8. Alltså INGE mat inatt !! Första natten han inte äter. Tyvärr låg han o snurra i sömnen en del så jag har inte sovit så bra. Egentligen hade jag kanske inte behövt ta över han till oss när han gnällde, men på natten tänker man inte så mycket utan gör det som är bäst för stunden. Så våra nätter är verkligen påväg åt rätt håll. För 1 månad sen åt han 2-3 flaskor per natt, sista två veckorna endast 1 flaska.
  • ebe91
    septemberbarn08 skrev 2015-11-25 15:40:30 följande:

Var på bvc och tog en 8 månadersvikt imorse.. 8400g och 68cm. Följer mittenkurvan fortfarande :)

Försöker få lite tips från bvc hur jag ska göra med Selinas mat eftersom hon inte vill äta men det känns som att de inte förstår mig. De säger bara "oroa dig inte, hon växer ju som hon ska så hon får nog i sig tillräckligt från bröstmjölken". Men det är ju inte DET som är mitt problem. Jag vill ju att hon ska börja äta annat för att jag ska kunna dra ner på amningen. Och att neka henne bröstet hela dagen och TVINGA henne att äta för att hon till slut blir så hungrig att hon MÅSTE äta känns inte okey. Det ska vara KUL att äta ju!

Äntligen någon som också har en liten bebis, min har känts som en pygme i jämförelse med alla andras i den här tråden :) (8100g 67cm på 8-månaderskontrollen).

Förstår att det är jobbigt att hon är så beroende av dig... Har tyvärr inget tips!
  • ebe91
    Mimipig skrev 2015-11-25 23:21:58 följande:
    W skrek och ville ha flaska minst en gång per natt. Vi vågade inte annat än att ge honom. Men så tog vi mod till oss och lät bli. Buffade bara i rumpan och han gav sig faktiskt och somnade. När han klarade natten på bara buff la vi honom i eget rum. Jag eller min man sov i hans rum de tre första nätterna. W kunde inte brytt sig mindre. Han sover sp mkt bättre ensam. Nu sover han oftast 20 - 07.30. Ok, ibland får vi gå in och buffa, men inte oftast. Halleluja! Mitt enda problem är att JAG fortfarande sover fjäderlätt och ligger och lyssnar efter ljud. Dumma mej.
    Vi har pratat om att "ta striden" men bestämt oss för att låt bli, dels för att han själv minskat matintaget på natten men även för att det är enkelt att ge han en flaska, skulle ta mer energi att bråka med han. Sen är han rätt liten (storleksmässigt) så flaskan är inte "onödig" av den anledningen, BVC tyckte vi skulle fortsätta ge den så länge han själv ville ha den. Vi har provat ha han i eget rum men det funkar verkligen inte, han vill känna våran närhet fortfarande.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?