Trollunge85 skrev 2015-11-22 22:56:02 följande:
Haha jo jag har förstått att ni tycker det är lustigt med våra snökaos. Problemet är att i Skåne dras man för att sätta på vinterdäcken för det blir ju ändå aldrig snö så när det väl sker så blir det som en chock ;) Jag brukar dra mig för att kalla det kaos (även om det är det på vägarna när första snön kommer just för att folk har fel däck) men nu blev det ganska mycket snö på en gång och det var till och med varning från SMHI. :)
Men just nu med blåsten och att det varit plusgrader som gör vägarna slaskiga så är det inte så kul. Svårt att gå med barnvagnen också.
Det märks att många inte har koll på hur man kör i snö. På vägen hem från mina föräldrar (35 km) såg vi två krockar och fyra bilar som kasat av vägen varav en såg vi live. Han körde långt ut i vägkanten och trots att han körde nära en bil som hade hamnat i diket så verkade han inte fatta att han låg för långt ut. Så vips var han också i diket. Men hellre det än att han krockade med oss. Folk med dåligt omdöme i trafiken är inte att lita på.
Ne, det är ju med erfarenhet man får vanan också :) sen har väl vi i norr bättre/fler resurser för att få bort all snö snabbare, eftersom våran snö inte är en frågon OM utan snarare NÄR.
Det jag tyckte var lustigt var att det var en enorm kö på vinterdäck, det är ju ändå lag på det fom nästa vecka och alla kunde ju inte behöva nya just iår :)
Ne, slasken är värst... Tungt o gå och man är dyngsur om fötterna efter 1 meter om man inte har gummistövlar.
Igårkväll hade vi -13, har inte vågat mig upp o kolla hur kallt det är idag.. Man är verkligen ovan såhär i början av vintern!