Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-04-10 18:53:03 följande:

Ska det verkligen vara så? För mig har amningen funkat bra, jag tror inte jag hade orkat kämpa vidare om jag haft det lika kämpigt som du, det verkar skitjobbigt, och jag tycker det är nog även utan trasiga bröst och en bebis som inte ökar i vikt så snabbt.

Tänk och känn efter själv, och gör det du känner är bäst för er!

Det hade varit sååå värt det om jag bara vetat att det är tillräckligt åt henne.. förstår liksom inte, hon får äta när hon visar att det är mat hon behöver, hon får äta tills hon själv släpper taget (då finns det fortfarande mjölk kvar) och hon är verkligen pigg och vaken efter att hon ätit. Hon bajsar i princip efter varje gång hon ätit och har klarat sig minst 2timmar mellan varje amning utan att vara slö eller missnöjd. VARFÖR går hon inte upp i vikt?

Jag ställde mig med henne på en vanlig digital våg här hemma och enligt den ska hon väga 3100g nu. Tveksamt om den stämmer överens med vågen som används på bvc men isf har hon gått upp 200g.
  • septemberbarn08
    Kpax skrev 2015-04-10 20:48:12 följande:

Jag förstår din frustration, det låter onekligen lite konstigt... Jag trodde att bebisar som fick för lite först blev missnöjda och sedan väldigt slöa. Plus att de producerar för få kissblöjor. Om hon är nöjd borde ju allt vara okej.

Får du gå och väga oftare nu då, eller är det ändå bara en gång i veckan?

Hos oss är det bara vägning på onsdagar men jag får komma dit tidigare och väga om jag vill. Funderar starkt på att gå dit på måndag redan så slipper jag gå och grubbla i onödan.

Ja visst borde allmäntillståndet och blöjorna säga rätt mycket tycker man. Hoppas verkligen att vågen pekar uppåt nästa gång!
  • septemberbarn08
    laila88 skrev 2015-04-10 21:01:31 följande:

Hej alla, jag har varit i princip totalt frånvarande sedan våran Vilja kom till världen. Men känner att jag måste läsa ikapp för efter bara lite läsning så ser jag massor med saker jag själv tänker på och känner igen mig och fick svar på saker ja funderat över i det ni skriver om :)

Lite allmänt amningskaos råder fortfarande här, Vilja sitter klistrad vid brösten. Haft sjukt mycket besök, både sådana som stannat natt/nätter och kortare besök.

Och det skär sig lite ibland med Viljas pappa. Han är verkligen super duktig och gör i princip allt i hemmet och har varit med mitt stora barn på badhuset en dag och dom är på bio nu. Så jag klagar inte på honom i sig, men ibland skär det sig. Jag känner mig värdelös i hans närhet just nu, och det blev inte bättre av att han säger att jag inte gör något. Men jag tar ju hand om Vilja och vaknar med henne på nätterna, ammar konstant också typ(!). Får alltid kompromissa mina behov för hennes, fast hon har en pappa med(lite så känns det orättvist) Sen har hon inte varit så jätte nöjd av att sova ensam, men då hon klarat sova själv har jag inte suttit still en sekund.

Snart återgår han till jobb och sitt hem, mer än 20 mil härifrån. Så inom några dagar är jag ensam med allt. Hur fan klarar folk det?! Känner mig jätte nervös inför att bli ensam! :( Samtidigt känslomässigt skönt. Jobbigt att ha honom här då jag inte vill annat än leva med honom och vara fysisk med honom, men inte kan..

Jag känner mig ofta som en skitstövel när sambon står och lagar mat och jag bara sitter och vaggar S men tack och lov har han aldrig sagt något. Det funkar ju inte när han vaggar henne och hon vill inte ligga själv för det mesta så antingen får han fixa allt sådant eller så måste vi ha henne skrikande vilket ju inte han heller vill.

Lider med dig som måste vara själv sedan. När sambon började jobba förra veckan storbölade jag när han åkte.. och då kommer han ju ändå hem efter 12timmar:P
  • septemberbarn08
    Cymi skrev 2015-04-10 23:23:08 följande:

Tycker du ska göra det du mår bäst av, får du ångest av att sitta klistrad i soffan och ge mat jämt så gör inte det. Behöver du ge ersättning som komplement så är det kanske värt att slippa stressen att ge tutten varje gång hon rör sig och oroa sig för vikten, du kanske kan gå tillbaka till att helamma sedan igen. Det är viktigt att man mår bra själv också.

Angående din vikt, går du ner för snabbt eller ville du inte ner till startvikten? Vet inte om det hjälper men har du grädde i såser och dricker röd mjölk och så? Kanske gör lite iaf att välja produkterna med mest fett :)

Jag hade förvisso inte gått upp så mycket under graviditeten men hoppades på att få behålla några kilo den här gången. Tycker alla sagt att ju fler graviditeter desto svårare är det att komma tillbaka till startvikten men det verkar ju inte stämma. Ville verkligen inte gå ner under 50kg men nu är jag där ändå:(

Äter bara fetare produkter, dricker näringsberikade drycker, äter rätt mycket sötsaker, rör mig knappt.. I-landsproblem javisst.. Men när jag fick hem mina kläder från hm igår och testade kändes det ju lagom kul att ha fått tillbaka mina gamla former, dvs INGA former. Allt bara hänger liksom!
  • septemberbarn08
    Nixe skrev 2015-04-11 13:21:51 följande:

Kul att tråden lever vidare tycker jag :) en fråga till er, när vågar man ge sig ut med bebisen i lokaltrafiken? Buss och tunnelbana känns som läskiga smitthärdar och Adam är bara 3,5 vecka men det kanske bara är jag som är fjantig?

Vi var ju ute och gick och var på affären när Selina var tre dygn. Nu bor vi iofs på en miniort så det är aldrig mycket folk i farten men..

Försöker läsa av folk som kommer emot mig, är det någon som bara går förbi, någon som vill säga hej och grattis och bara titta ner i vagnen, eller är det någon som dyker ner med hela överkroppen i vagnen och ska pilla bebisen i ansiktet. Är det det sistnämnda undviker jag ögonkontakt och går bara förbi;)
  • septemberbarn08

Gaah! Den här lilla donnan är verkligen TOTALT olik sina syskon. De andra två har ALDRIG bajsat när de sovit och lilla S gör just precis det. Vi skulle nog kunna få sova betydligt längre pass på nätterna om det inte vore för att hon vaknar av bajsig blöja! Och när blöjan är bytt krävs det förstås en timmes amning innan vi kan somna om:(

Min stackars såriga bröstvårta verkar dessutom aldrig läka.. trots ihärdigt tvättande och smörjande med STARKA medel så blir det bara större. Jag testar alla möjliga amningsställningar men inget hjälper. Jag ska ner på en extra vägning imorgon och då tänker jag bannemej KRÄVA hjälp. Dom får ta en odling helt enkelt för nu har jag så ont att det inte går längre. Får jag inte hjälp med det här såret blir det ersättning!

• septemberbarn08
    SvanE skrev 2015-04-12 11:57:36 följande:

Tror du det kan vara svamp? Min kompis fick stora sår och sprickor som aldrig läkte vilket visade sig vara svamp. Min lillkille har torsk som vi baddar med vishyvatten och håller tummarna att det inte går över till brösten.

Tanken har slagit mig men hon är inte ett dugg vit i munnen så jag vet inte. Det ser liksom ut som ett stort urgröpt köttsår för tillfället och ilar i hela bröstet även MELLAN amningen. Gör riktigt riktigt ont:(
    Vikkan333 skrev 2015-04-12 12:23:02 följande:

Kolla med bvc om de har nursicare! Jag fick utav en kompis som hade fått från bb och de hade hjälpt henne. Jag ska börja idag tänkte jag. Ville hon ha fler fick hon beställa själv på nätet. Lätt värt det om det funkar.

Lycka till!

Jag är nog beredd att prova allt nu känner jag! Men jag ska verkligen vara hård imorgon och kräva mer hjälp. Det GÅR inte amma när det gör såhär ont!
  • septemberbarn08

[quote=75147620][quote-nick]Vikkan333 skrev 2015-04-12 12:23:45 följande:[/quote-nick][/quote]

Googlade och såg priset på dem. . 60st kostar 2998kr. Fy tusan!

• septemberbarn08
    Kpax skrev 2015-04-12 16:51:51 följande:

Sambons syster är här med sin 6-åring, och håller i Josefin. De har varit här 1,5h nu, och det bara kryper i mig! Josefin sover, så det är verkligen skitlöjligt, men jag vill ha tillbaka min bebis. Haha, aldrig är man nöjd...

Jag har kommit på mig själv med att känna som du. Med de äldre barnen tyckte jag det var rätt skönt när någon annan höll i en stund så jag fick vila armarna men den här gången kryper det i mig DIREKT när någon annan tar henne.. liksom ge tillbaka MIN bebis! Jag kan inte ens njuta när hon ligger i babysittern eller på soffan och sover, har blivit besatt av att ta vara på varje sekund med henne!
  • septemberbarn08
    Mimipig skrev 2015-04-12 18:34:10 följande:

Du kanske har svarat på/skrivit om detta redan, men har du testat att pumpa det såriga bröstet och därmed låta det läka? Testat amningsnapp?

Jo jag pumpade ett par dagar men får inte ut något och eftersom jag redan hade nog lite mjölk i det bröstet blev jag stressad och började amma där igen istället. Använder napp på den sidan men det tycks inte hjälpa något.. såret blir ändå bara större:/
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?