Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Fanfanfan! Visste väl att det var för bra för att vara sant när jag tyckte att allt var perfekt!

Nu har min mage pajat rejält igen och allt jag äter ger mig världens kramper och sen får jag sitta på toa:( det hade ju varit rätt bra ett tag och nu första dagarna efter förlossningen har jag mått fantastiskt bra!

Jag blir så ledsen och förtvivlad! Jag vill inte tappa mer vikt, jag vill inte att amningen ska bli lidande för att jag inte kan äta och för att jag förlorar en massa vätska, vill inte behöva lida mig igenom våra mysiga amningsstunder bara för att magen krampar och jag känner att jag måste på toa:(

Hatar verkligen min mage som ALLTID ska förstöra allt!

• septemberbarn08
    Cymi skrev 2015-03-30 19:12:22 följande:

Fy va jobbigt :( finns inget medel som kan göra det bättre?

Stoppande tabletter (typ immodium) fungerar jättebra på mig men de fick jag inte äta under graviditeten så jag fick något pulver man skulle blanda med vatten som funkade sådär.. kunde hjälpa litegrann om jag hade tur.

Nu när jag kollat fass står det att det pulvret går bra att använda även under amning men stoppande tabletter får man fortfarande inte använda. Kollar jag janusinfo står det tvärtom, alla stoppande tabletter går bra medan pulvret jag har hemma går INTE bra. Så jag vågar inte använda det heller:(

Känns bara tungt att inte få behålla maten och sen försöka orka med:(
  • septemberbarn08

Jahapp, åt litelite middag vid 20 igårkväll och vid halv 2 inatt fick jag springa på toa! Härliga IBS, tack för att jag får njuta av livet nån gång!

Frukosten imorse har jag än så länge fått behålla men nu är det dags för lunch och jag vet inte om jag ska våga äta! Sjukt tröttsamt att förlora massa vätska och att tarmarna ska göra så ont vid minsta rörelse nu. Känns som att hela magen är ett stort sår:(

• septemberbarn08
    ebe91 skrev 2015-04-01 10:42:13 följande:

Ni som ammar, vad undviker ni att äta? Har ni provat ut vad bebis ev reagerar på eller undviker ni "allt man ska"? Jag känner mig jättefeg, vill inte orsaka magont hos B i onödan... Men samtidigt känner jag att jag kan ju inte undvika allt i typ ett år fram? Då blir jag ju tokig... Just nu undviker jag choklad, lök, vitlök, starka kryddor, te, kaffe, citrusfrukter, paprika o säkert massa mer som jag inte kommer på nu...

Jag har ju "fördelen" att jag har min ibs så min kost är väldigt amningsvänlig;)

All lök, även purjo och vitlök, går bort. Allt gasbildande går bort, ägg bönor kål osv. Och i och med att jag är laktos också så går ju all choklad bort. Magkatarren gör att jag inte klarar stark mat eller kaffe.

Så jag tycker ju att det jag äter är väldigt snällt mot lillans mage och jag behöver inte känna att jag "offrar" något eftersom jag ändå inte kan äta det:)
  • septemberbarn08
    Mimipig skrev 2015-04-02 10:53:03 följande:

Jag har varit lite frånvarande sen w kom ut i torsdags men kastar mig in i amningssamtalet här. Fy, vad svårt det är att amma! Jag tänkte inför detta att i en drömvärld vill jag kunna amma (praktiskt) och pumpa ut på flaska så maken också kan mata (praktiskt, jämställt och köper mig frihet och sömntimmar). Nu var det ju inte helt enkelt att "bara amma på". W suger som en galning, så han klarar sin del av jobbet, men mina bröstvårtor blev skinnflådda redan första dan, därefter kom knivsmärta, blod, mjölkstockning och sprängande tuttar. Nu har vi äntligen hittar någon slags temporär lösning där Jag försöker amma några ggr/dag med amningsnapp och sen pumpar jag ca var 3:e h till flaska. När bröstvårtorna läkt om någon vecka hoppas jag på att kunna introducera dem igen. Hoppas. Bm sa på återbesöket: ah, du har fräknar. De med fräknig hy brukar ha känsligare bröstvårtor. Minsann.

På BB var de ju urgulliga, hjälpte till med amningen när som helst, men det märktes att set var ytterst motvilligt som de plockade fram ersättning till slut när jag bara hade tunn råmjölk och W var galen av hunger. Samma sak med pumpen och när vi sa att koppmatningen var besvärlig och att vi skulle vilja använda flaska. Så ja, det känns som om det finns ett statligt direktiv kring något så individuellt och personligt som hur kvinnan vill göra med sin kropp.

Ahaaa är det DÄRFÖR jag har så ont i vårtorna, för att jag är fräknig? Låter ju rimligt när jag tänker på det men det har inte slagit mig tidigare att vi som är fräkniga ska vara känsligare.

Där jag födde har de varit väldigt stöttande när jag valde bort amningen sist. Det var tom så att barnmorskan var den som proppsade på att jag skulle sluta amma och ta en stoppande tablett för hon menade på att ingen tjänade på att jag skulle sitta och gråta vid varje amning. Den här gången frågade samma bm redan innan om hur jag ville göra så att inte dom la bebisen till bröstet mot min vilja. Och när jag sa att jag åtminstone ville göra ett försök så sa hon att OM det inte går så är ersättning alldeles tillräckligt bra! Så jag kände verkligen ett stöd därifrån :)
  • septemberbarn08
    Vikkan333 skrev 2015-04-02 13:20:41 följande:

Jag har också fräknar och det brukar vara en pina de två första veckorna. Tips är purelonsalva utsmetat på plastfolie som jag sätter över mellan amningarna. Första barnet jag testar det med och det lindrar faktiskt. Men det blir bättre! Kram

Nu blev jag ju jättenyfiken på det där med plastfolie! Min högra bröstvårta är i princip ett öppet sår nu och gör extremt ont. Smörjer med purelan och vädrar men det hjälper inte ett dugg. Har snarare upplevt att salvan gör det VÄRRE eftersom det får bröstvårtan att torka fast i amningsinlägget och sen slits såret upp varje gång jag tar bort det för att amma.

Blir det inte för tätt om man sätter plast över vårtan? Annars låter det ju som en sjukt bra idé som jag absolut måste testa:)
  • septemberbarn08
    Cymi skrev 2015-04-02 21:50:58 följande:

Gu vilken underbar bm

Ja hon var verkligen fantastisk! Sa flera gånger att det är lika bra med ersättning och att jag aldrig någonsin ska ha dåligt samvete om jag väljer bort amningen. Tror det var hennes ord direkt efter förlossningen den här gången som fick mig att slappna av och tänka att går det så går det. Jag har inte känt någon press alls utan vet att skulle det krångla eller skulle jag känna att jag på något vis mår dåligt med att amma så är det okey att lägga ner direkt. Och den känslan har nog fått det att funka den här gången, jag VET ju att jag inte måste liksom.
  • septemberbarn08
    Trollunge85 skrev 2015-04-03 09:25:53 följande:

Så stannade allt av... Nåja då kan jag väl sova någon timme och ta igen den förlorade sömnen

Fy vad jag lider med dig:( hoppas det sätter igång på allvar snart!
  • septemberbarn08

Idag tänker jag göra något jag inte gjort på flera år, nämligen beställa en massa nya kläder åt mig själv (ja va tusan, lika bra att erkänna att det slinker ner lite åt ungarna också;P). Jag är VÄLDIGT dålig på att lägga pengar på mig själv men nu har jag insett att i princip varje tröja jag har är antingen fläckig eller hålig så det kanske är dags!

Tänkte beställa någon ny snygg amningsBH också, inte för att jag inte klarar mig med de två jag har men bara för att det vore kul med någon lite snyggare.. tyvärr insåg jag rätt snabbt att man tydligen inte ska amma om man är plattbröstad som jag! Är det verkligen helt otänkbart att man kan amma om man har mindre än B-kupa?

• septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-04-03 10:22:21 följande:

Åh, vad kul med nya kläder! Jag väntar lite innan jag börjar fundera på det. Har efter vägning tydligen 7 kilo kvar av mina 16 gravidkilon :(

När jag ammade dottern hade jag omvänt problem - jag kunde inte hitta en tillräckligt stor bh. Jag tror tillverkarna har bestämt att folk som ammar har kupstorlek B-D. Jag var uppe på H eller I och det var bara att glömma.

Jag var sugen på att lägga en order redan i slutet av graviditeten men insåg att det var ju rätt dumt för då kunde jag ju ändå inte avgöra hur det skulle sitta efteråt.

Jag har TYVÄRR redan tappat 6 av 8kg (vägde mig i måndags, 5 dagar efter förlossningen). Det känns åt skogen kan jag säga! Tycker ändå jag ätit riktigt ordentligt efter förlossningen och har hittills bara tagit en enda promenad, annars sitter jag ju bara i soffan. Nu vägrar jag väga mig mer, blir bara deppig:(
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?