Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-04-19 17:41:49 följande:

Jag hoppas att jag kan få till det, det vore fint med lite mer frihet för till exempel ett frisörbesök! Men förutom att pumpa ur måste jag ju få henne att ta flaska. Det är inte bara bara, även om jag är glad att amningen fungerar! :D

Här kvittar det nog om jag skulle lyckas pumpa ur (flaskan tar hon utan problem men kan som sagt inte pumpa ut något). Selina är en riktig mammagris och är verkligen inte nöjd någon annanstans än hos mig. Sambon är rätt ledsen över det och det kan jag ju förstå. Det är inte så kul förstås att knappt få vara med dottern utan att hon gallskriker. Och jag blir ju rätt låst också men försöker njuta, det är så kort tid det är såhär ändå:)
  • septemberbarn08

Vakennatt igen! Känns som att nätterna blir sämre och sämre här!

Åt vid 20.30 och sov hur bra som helst så jag la mig en timme efter det. Fick sova iaf två timmar innan jag vaknar av en brakskit.. ungen sov fortfarande gott så det kändes ju lagom skoj väcka henne för att byta blöjan:/

Ammade igen och redan efter 13min somnade hon så det var ju skönt.. strax efter 1 ville hon inte sova mer. Har ammat och ammat men hon är inte ett dugg intresserad. Ligger bara med tefatsstora ögon och spanar runt och blir irriterad om jag inte håller på med henne hela tiden!

Blir en lååång natt det här!

• septemberbarn08
    tovemaja skrev 2015-04-20 03:52:31 följande:

Septemberbarn: jobbigt! Fick du somna om sedan? Här är det lite, lite bättre än vanligt, fick sova trerummare första passet och nästan två andra... Får se hur det blir nu, efternatten brukar ju vara sämst med max en timmes sömn i streck. Men någon gång måste det ju vända!

Mullan: skulle vara jätteintressant att höra om tipsen. Det funkar ju med pumpning här men det kan ju alltid bli ännu bättre :)

Nja hon har ätit konstant och mina stackars bröstvårtor är om möjligt ännu mer såriga:( hon är supergrinig nu också så det kan bli en fin dag det här! Det är bättre för oss också första passet men ju längre in på natten vi kommer desto sämre sover hon. Undrar om det kommer vända snart eller om det är såhär det kommer vara:(
  • septemberbarn08

Ikväll är nog värsta kvällen hittills. Fick henne att sova i vagnen typ 2 timmar idag men annars har hon varit vaken hela dagen. Sedan 14 har hon alltså inte sovit något alls! Enda sättet att få henne att komma till ro är vid bröstet men inte ens det hjälper nu för hon har redan ätit så mycket att magen ser ut att kunna explodera när som helst och hon blir bara arg och börjar kväljas när hon ligger där.

Nu har jag burit och vaggat och försökt på alla sätt och vis men hon bara gråter och kan inte sova:( ids inte ens gå och lägga mig ikväll (om jag nån gång får henne att somna). Lika bra att sitta med henne i soffan inatt!

• septemberbarn08
    Vikkan333 skrev 2015-04-21 05:25:01 följande:

September: visst var det du som har problem med bröstvårtorna, såriga? Hur går det? Har du testat amningsnapp? Och då menar jag hållt ut i minst ett dygn?

Mina började bli sämre i förrgår så igår bröt jag ihop på bvc så hon undersökte mina bröstvårtor och beordrade mig att ha napp tills de läkte. Och nu efter snart ett dygn har lilltjejen fattat helt hur hon ska göra, hon sov extra länge inatt och såret är nästan borta?!

Jag ville verkligen inte bli bunden till amningsnapp men varför gjorde jag inte det här tidigare? Typ innan jag gick ned mig helt mentalt...

Jo jag har väldiga problem med sår:( högra vårtan har ett stort öppet köttsår, som en grop. Vänstra har "bara" en spricka men den gör förbannat ont! Använder napp på höger men det hjälper inte ett skvatt tyvärr. Har tvättat, smörjt, vädrat osv i över tre veckor nu och det läker inte:( tog en odling i onsdags men inte fått svar än. Ska ner på vägning på bvc imorgon och får väl ta upp problemet igen.. Kan inte de hjälpa mig får jag be om en tid hos läkaren för det går liksom inte längre! Smärtan är hemsk!

Natten blev hur som helst väldigt bra till slut! Märks att bröstmjölk är mer lättsmält än ersättning för när äldre dottern såg såhär sprickfärdig ut efter att hon överätit tog det timmar innan det gick tillbaka. Igår gick det tillbaka rätt snabbt så jag kunde lägga henne till bröstet igen och få henne lugn. Hon somnade i min famn före 21 och sov stenhårt till 1.20.. Jag gjorde det så bekvämt för mig som det bara gick i soffan för att inte behöva väcka henne så jag fick iaf 3,5 timmars sömn där. Sen åt hon och somnade om och vaknade vid 5.15 igen. Så även om jag sovit halvsittandes och med henne på bröstet hela natten så har jag ändå lyckats skrapa ihop lite sömn på kontot:)
  • septemberbarn08
    Vikkan333 skrev 2015-04-21 05:25:01 följande:

September: visst var det du som har problem med bröstvårtorna, såriga? Hur går det? Har du testat amningsnapp? Och då menar jag hållt ut i minst ett dygn?

Mina började bli sämre i förrgår så igår bröt jag ihop på bvc så hon undersökte mina bröstvårtor och beordrade mig att ha napp tills de läkte. Och nu efter snart ett dygn har lilltjejen fattat helt hur hon ska göra, hon sov extra länge inatt och såret är nästan borta?!

Jag ville verkligen inte bli bunden till amningsnapp men varför gjorde jag inte det här tidigare? Typ innan jag gick ned mig helt mentalt...

Förstår förresten vad du menar att man inte vill bli fast med nappen.. Jag tvekade rätt länge innan jag köpte hem en den här gången just för att vi blev fast med den när jag ammade äldsta barnet.

Nu använder jag ju bara nappen på ena bröstet och kör utan på andra så det går rätt bra och sen verkar den här tjejen inte ha några som helst problem att hitta rätt och suga tag:) inga problem att amma i mörkret heller för hon hittar dit hon ska utan hjälp:)
  • septemberbarn08

Snart dags för tandläkaren för min del.. gruvar mig för hur den här graviditeten har påverkat tänderna med tanke på hur man mått och att man en del dagar bara fått i sig sötsaker:/ sen har det ju inte varit så lätt att borsta tänderna ordentligt när man fått kväljningar;)

Blir spännande också att se hur det går med lilla S. Min pappa följer med och sitter med henne i väntrummet så jag inte behöver vara ifrån henne mer än absolut nödvändigt men med tanke på att hon skriker så fort hon inte är hos mig kan det bli skoj..

• septemberbarn08

Jag tror jag hakar på viktutmaningen fast åt andra hållet;) min målvikt har alltid varit 55kg så när jag varit uppe i 60kg i slutet av de andra graviditeterna har jag liksom hoppats att jag inte ska tappa mer än 5kg. Den här gången kom jag ju bara upp i 57kg som mest innan hon föddes så det säger väl sig självt att om jag bara skulle tappa 2kg och bebis vägde över 3kg vore det ju rätt orealistiskt;)

Idag är det exakt 4v sedan Selina föddes så jag ställde mig på vågen nu.. 50,7 stannade den på idag så litegrann har jag gått upp sedan jag vägde mig sist:) inte så märkligt kanske när jag har vuxit fast i soffan och äter sötsaker hela dagarna;) var som sagt orolig inför tandläkarbesöket igår just därför men fick höra att hon aldrig sett så välskötta tänder så det var ju skönt, haha.

Inatt har vi haft en orolig natt igen.. Hon sov tre timmar i vagnen igår och vaknade strax före 14 men sen var hon vaken tammetusan HELA dagen och var således rätt övertrött och gnällig på kvällen, precis som i förrgår. När hon väl kommit till ro och sover på natten så kan jag ju ändå inte sova särskilt bra, sittandes i soffan med henne på bröstet:/ dagarna är ungefär likadan, hon är nöjd så länge hon får ligga vid bröstet och det är ju så det kan vara i perioder så jag känner inget större missnöje över det även om det ibland kan vara rätt jobbigt att inte ens få pinka i lugn och ro:/ tröstar mig med att det redan nästa vecka kan ha vänt och så är hon inte alls lika beroende av att ligga hos mig:)

Nu ska vi strax ner på BVC, får se om denna ständiga amning har gett så bra resultat som jag hoppas:) och så hoppas jag på odlingssvar också så jag får nån ordning på tuttarna;)

• septemberbarn08
    SvanE skrev 2015-04-22 10:50:29 följande:

Övertrött och skrikig bebis igår som vägrade komma till ro, ställer mig då i badrummet och sätter igång torktumlaren, inom 30 sekunder sover han som en stock!! Drog in vagnen så han fick somna ordentligt innan jag drog ut den därifrån och han sov två timmar innan matning igen. Galet effektivt haha!

Hade lätt provat det tipset om inte torktumlaren står i källaren och det är en så besvärlig trapp ner dit:P
  • septemberbarn08
    Vikkan333 skrev 2015-04-22 10:55:12 följande:

Du gör det verkligen bra som lyckas vara positiv i allt! Hoppas du får en behandling så du blir bra!

Efter snart två dygn med amningsnapp är mina bröstvårtor mycket bättre och snart helt läkta! Varför gjorde jag inte det här tidigare?!

Jag FÖRSÖKER iaf vara positiv men ibland känner även jag mig kvävd när jag inte får en stunds lugn och ro.. samtidigt vet jag ju att den här tiden är sååå kort och det smäller bara till så blir babygymmet intressant tex och då får man plötsligt några minuter över för att duscha;)

Jag fick faktiskt rådet från bvc att sluta med amningsnappen nu.. Den gör ju ändå ingen nytta så det finns ingen anledning att fortsätta krångla med den och det känns så skönt! Även om den fungerar bättre än när jag använde den med första barnet så är det ju skönt att slippa ännu en grej som ska packas ner, som ska läggas på plats innan amning och som ska rengöras:)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?