Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-01-20 11:08:33 följande:

Vi hade ingenting kvar från tidigare barn förutom ett täcke till spjälsäng haha. Det var jag ju skitglad över för då hade jag en bra anledning att köpa nytt. Helt onödigt, inte ekonomiskt och inte miljövänligt för fem öre men det struntade jag i. Ett babygym, en amningskudde och spjälskydd har jag köpt begagnat men annars blev det nya grejer. Passat på att fynda när det varit rea. Babyskyddet med bas fick vi t.ex. 43% rabatt på och betalade bara 1148kr:)

Det vi har kvar nu är amningsinlägg, blöjor, bindor, salva till bebis och till bröstvårtor och tvättlappar. Annars ska vi nog ha allt:)

Haha, jag känner likadant! Vissa saker hade såklart varit bra om man haft kvar, men annars är det väldigt kul att köpa nytt :)

Vi har kvar snuttefilt, kudde, adapter för barnvagn/babyskydd, vagga, blöjor, tvättlappar, bindor, salvor, ersättning och nappflaskor. Sen så ska jag köpa en gördel till mig själv och bekväma myskläder och tofflor till förlossning/BB

Mer kläder kommer vi behöva, men det köper vi först efter bebis är här.
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-01-20 13:26:08 följande:
    Det måste vara skönt med en partner som är engagerad i inköpen. Min make tror att den perfekta syskonvagnen kommer att ramla ner från himlen den dagen vi behöver en. Likadant med alla andra barngrejar han tror att allt löser sig själv. Jag är en list och planeringsmänniska och han har planeringsfobi tror jag.
    Ja, för mig känns det helt fantastiskt att ha en engagerad man. På alla plan!

När jag väntade min dotter och hennes pappa såg gravtester var hans första kommentar: jaha, det var den skotern. Han var aldrig engagerad eller intresserad under graviditeten och inte heller förlossningen. När hon var född var han mer mån om egentid i form av skoterresor till fjällen med vänner än familjen.

Det var nog mest därför jag inte ville ha fler barn, ville inte uppleva det igen. Nu har jag turen att leva med en underbar man som verkligen ser fram emot mars och bebisen. En man som sätter sin familj först!

Sen att män i allmänhet inte är så engagerade i inköpen när det gäller bebis tror jag mest är för att dom är just män :) Dom är inte lika noga om att planera och förbereda som vi gravida kvinnor är :)
  • snö 81
    JhjärtaK skrev 2015-01-20 15:45:10 följande:

Här skrivs det så att det står härliga till smile1.gif

Skall på mitt första snittsamtal imorgon. Skall bli intressant att se vad som bestäms och vad som man väntar med.

Spännande! Har man flera snittsamtal eller får du datum redan imorgon?
  • snö 81

Jag ska på Noreasamtal imorgon, samma som i andra landsting heter Aurora. Under min förra graviditet var jag hela tiden övertygad om att bebisen skulle dö i magen (?!) och inte ens när det kom ut en levande bebis kunde jag fatta att det var så. Nu har jag inte samma jobbiga tankar denna gång, tack och lov, men min barnmorska tyckte ändå att det kunde vara bra att prata igenom det.

Dock är jag fortfarande jätterädd för övertid har jag konstaterat och med förra graviditeten i bagaget denna gång med mitt höga blodtryck plus GBS som jag hade i höstas så har jag kommit fram till att jag kommer vägra gå över tiden. Min förhoppning är därför att jag efter imorgon har en planerad igångsättning i rullning...

Blev ju igångsatt förra gången och ville verkligen få vara med om en naturlig start nu, men har insett att min rädsla väger tyngre än spänningen med en naturlig start.

• snö 81
    Lejonhierta skrev 2015-01-21 11:32:04 följande:

I förrgår kom vår dotter till världen i v.33. Hon mår bra men jag desto sämre, tappade åtta liter blöd och opererades i fem timmar. En livmoder fattigare för att kunna rädda mitt liv. Så först idag orkar jag ens veta vad som är fram o bak, upp o ned typ...

Oj, grattis till lilltjejen! Drog det igång av sig själv så tidigt?

Hoppas allt ändå är bra under omständigheterna och att du hämtar dig vart efter.
  • snö 81
    laila88 skrev 2015-01-21 12:41:12 följande:
    Men gud, jag har aldrig ens hört någon som förlorat så mycket blod :( Men hoppas du mår bättre snart! Super grattis till dottern! :) Nu var trådens första bebis född!
    Ja, det har du ju rätt i - trådens första bebis :) Har för mig att någon här gissade för rätt länge sen att första bebisen skulle komma i januari...
  • snö 81
    niobit skrev 2015-01-21 15:43:38 följande:

Grattis till dottern! Hoppas du får må bra framöver.

Idag fick jag äntligen besked från försäkringskassan efter hutlöst mycket strul. Dom beviljade mig sjukpenning pga foglossning, förvärkar och stress ända fram till BF 28/3. Såå skönt! Har oroat halvt ihjäl mig över detta.

Åh vad skönt att du fick beviljat hela vägen fram till BF!

Jag har ännu inte fått besked om min sjukpenning för tiden jag var hemma i december. Nu är jag ju sjukskriven igen för samma sak så dom borde ju fatta att det inte funkar att jobba för mig, hoppas jag!
  • snö 81
    JhjärtaK skrev 2015-01-21 15:37:14 följande:

Var på "snittsamtal" idag vilket visade sig vara att läkaren skriver en remiss till "snittgruppen" på sjukhuset som därefter beslutar huruvida man blir beviljad snitt eller inte och sen ger de ett datum. Läkaren sa att han skulle skriva remissen så att de med största sannolikhet inte skulle ha några invändningar så det kändes iaf skönt.

Sen gjorde han en cervix-koll också då jag haft en hel del onda sd och den var fortfarande helt stängd och opåverkad på 36 mm, skönt!

Så dom som beslutar träffar gör det enbart utifrån remissen, du får inte träffa "snittgruppen". Känns ju lite märkligt och då hänger det verkligen på att läkaren skriver en bra remiss. Hoppas det går bra iaf!

Jag var på samtal med sån särskild samtalsbarnmorska idag och hon bokade in en tid den 4/2 till läkare för att diskutera planerad igångsättning. Känns bra och hoppfullt!
  • snö 81
    niobit skrev 2015-01-21 15:55:57 följande:
    Hoppas du får besked snart. Jag blev sjukskriven den 2 dec så det har ju tagit sin tid :) så stressande att inte veta om man kommer ha pengar eller inte,
    Oj, tar det sååå lång tid?!

Jag var sjukskriven från 10-31/12 och nu i januari från den 13:e och har intyg fram till 31/1, men som intyget ser ut blir det nog förlängt. Min BM trodde inte heller att det är lämpligt att gå tillbaka mer innan bebis kommer. Och blir jag sjukskriven hela februari och mars vill jag ju gärna veta att jag kommer få pengar under den tiden.
  • snö 81
    niobit skrev 2015-01-21 16:23:00 följande:
    Förhoppningsvis inte. Men FK tyckte inte att min läkare hade skrivit tydligt nog intyg så han fick skriva om flera gånger. Jag tror att FK kommer gilla att du provat arbeta emellan, så förhoppningsvis går det fortare. Men dom har ju 30 dagar på sig efter din ansökan.
    Jag hoppas verkligen att allt går igenom, både dagarna i december och det som är nu i januari. Om jag får förlängd sjukskrivning hoppas jag att det isf blir till BF så jag slipper ansöka hela tiden, dessutom då med tillhörande väntan på handläggning.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?