Kpax skrev 2016-09-01 03:31:39 följande:
Guuuud.... Dottern vaknade 00.30 och det var helt omöjligt att få henne att somna om, till slut gick jag upp med henne. Strax före tre verkade hon supertrött, så jag la henne igen, men hon sover fanns fortfarande inte!
Jag blir galen!!!
Nu har hon iofs bara gnytt lite senaste tjugo minuterna (jag har alltså lämnat hennes rum), så har jag jättetur somnar hon. Kan dock hända att hon vaknar när jag går över det extremt knarrande hallgolvet.
Hur gör ni andra när barnen ska somna? Vi lägger ner i sängen, på kvällen får hon välling men inte till lunchvilan eller på natten, sen stryker vi lite över ryggen och sitter kvar tills hon sover. Kan hönda att hon vaknar igen, då lägger vi henne på sidan och stryker lite till. Oftast går det fort, men ibland blir det så här.
Jag vill inte köra femminutersmetoden, och jag vill inte lyfta upp henne hela tiden, så jag vet inte vad annat jag kan göra?
Det är svårt att lära en gammal hund att sitta brukar man säga, och det kan jag skriva under på. Min dotter och sömn var likställt med problem när hon var liten, pga att jag ammat henne till sömns första halvåret. Efter det satt jag och sjöng/vaggade henne till sömns ytterligare ett år. Sen helt plötsligt tvärvägrade hon egen säng och då lät jag henne somna och sova med mig i flera år, trots att jag knappt kunde sova själv då. Fick kämpa ordentligt för att lära henne att somna själv i egen säng och sova hela natten. När jag var gravid med Tage fick jag henne att ligga på en madrass på golvet nedanför mig, men det var en kamp att lyckas bara med det. Sen när Tage föddes insåg hon efter ett tag att hon blev väldigt störd inne hos oss så då kunde jag tillslut få henne att sova själv, då var hon nästan 5,5 år.
Med Tage hade jag bestämt mig långt innan han föddes för att inte göra samma misstag igen så han har fått somna själv i egen säng från första natten på BB. Han får kvällsmat, macka och mjölk, pyjamas och tänderna borstade vid 19-19.30 och efter det är det raka vägen upp i sängen, vi säger god natt och går ut. Ibland grejar han runt i sängen en stund och ibland somnar han direkt, sen sover han utan minsta ljud fram till 6-6.30