Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-11-12 22:00:16 följande:
    Jag är rätt nöjd över att Selina inte tar sig fram än, fast jag står förstås samtidigt och hejar på henne när hon försöker krypa.

Tycker hon fastnat lite nu. Hon ställer sig på alla fyra och står och gungar men kommer inte iväg. Känns som att det är länge sedan vi sa att nu är det nog snart på gång men det händer liksom inte. Hon försöker resa sig upp också så fort hon har något att ta tag i men orkar inte dra sig upp riktigt, det är som att rumpan är för tung :P

Det är ju som sagt lite både och. Skönt att veta att hon sitter där man sätter henne men samtidigt längtar jag efter att hon ska börja krypa fram nu. Kanske framförallt för att jag minns stressen från omgivningen när våra andra barn inte kröp förrän de var 10 månader.
    Tage har inte heller knäckt krypkoden riktigt, men han kan ju åla istället. Han kan stå på alla fyra sedan flera veckor tillbaka. Det började med lite gung fram och tillbaka och nu kan han ta typ två krypsteg, men sen lägger han sig ner på mage igen och ålar iväg :)
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-11-13 08:32:59 följande:
    Ja HELT stilla är hon ju egentligen inte. Hon drar sig framåt lite när hon sitter och ligger hon på mage skjuter hon sig bakåt. Men det går ju inte snabbt direkt så det är ingen fara att lämna henne obevakad lite snabbt;)

Vi har, peppar peppar, haft tre bra nätter nu. Blivit väckt kanske 3-4 gånger och det är ju helt otroligt bra. Ännu mer otroligt är det att hon sover bra NU när hon är så förkyld. Eller så är det just därför hon sover bra och så går det tillbaka till skitnätter så fort hon är frisk.

Från det ena till det tredje.. när börjar ni julpynta? Jag är ju en sån som går all in och julpyntar ordentligt (dock inga porslinstomtar för dom har jag fobi mot). Dagen innan första advent då vi brukar pynta har vi dop så det går inte i år. Så vi tänkte ta det nästa helg (21-22) men undrar om det är för tidigt?
    Jag brukar alltid julpynta till första advent, typ fredag och lördag. På första advent SKA pyntet vara på plats så att man bara kan njuta och tända ljus.
    Man får ju pynta hur tidigt man vill så det är väl bara gå all in nästa helg ;)
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-11-15 11:21:08 följande:
    Lavish skrev 2015-11-15 08:43:46 följande:

Haha tror inte det är någon fara. För någon vecka sen hade jag en sån mörk chokladkaka jag gick och smååt från i köket. Hade tagit med mig några rutor till datorn men tappade en på vägen. Letade efter den men fick besviket ge upp då jag inte såg den någonstans (vi har mörkbrunt trägolv). Den var det dock någon annan som hittade, när man ser Linnea komma krypande superglad och hela ansiktet brunkladdigt

Ja nåt sånt behöver inte jag oroa mig för eftersom Selina inte äter något.. jo iofs gillar hon kartong och kan gladeligen tugga i sig det (tydligen godare än gröt/frukt/mat). För någon månad sedan hade hon ont i magen tills hon bajsade ut en grön kartongbit efter att vi gjort pizza hemma med pizzakit. Hade varit kul om vi tagit henne till läkaren för hennes magonda och de hittat en kartongbit som det stod "pizzakit" på :D
    Tror inte att jag skulle behöva oroa mig för att Tage skulle äta Noblesse om han hittade det. Eller han kanske skulle testa smaka, men dom där miniatyrkrispbitarna i chokladen skulle ge honom kväljningar direkt. Han klarar inte ens den minsta lilla smula eller bit av mat. Han kommer nog äta Hipps släta puré till tonåren ;)
  • snö 81
    Mimipig skrev 2015-11-17 00:02:21 följande:
    Haha. Samma här. W blev kortare den här fången än förra.
    Samma för oss, enligt BVC-sköterskan hade Tage blivit 0,4 cm kortare än vid 7 månader ;)
  • snö 81
    Trollunge85 skrev 2015-11-17 20:34:27 följande:

Idag ställde sig H upp och stod utan stöd i några sekunder. Hände 2 gånger. Vad hände egentligen? Han började krypa på riktigt för en vecka sen. Känner mig inte redo för den här snabba utvecklingen. Han reser sig mot allt och försöker stå själv.

Oj, det går undan!!
    Här hos oss reser sig Tage mot allt han kan. Oftast bara på knä, men ibland vågar han sig upp på fötterna också. Men att resa sig och stå utan stöd kommer nog dröja, han är vinglig så det heter duga :)
  • snö 81
    ebe91 skrev 2015-11-18 11:05:39 följande:

Här vräker det (äntligen!!) ner snö. Även om gräsmattan lyser genom snön så börjar jag få liiite vinterkänslor iaf ;) bor ju somsagt i norrbotten så vi SKA ha snö nu. Så länge dom där stora minussiffrorna håller sig borta är jag nöjd! Såg dock att det skulle bli -20 nästa vecka, men kallare än så vill jag inte ha det! Bosse vilar ju nästan alltid utomhus förmiddagsvilan, känns lite läskigt att ha han sovandes utomhus när det ska bli så kallt...

Förresten, någon som har tips på både varma och relativt lätta skor att gå i för de små? Kommer behöva köpa ett par åt han nu när skotern snart plockas fram..

Här hos mig kommer det regn och snöblandat regn om vart annat, inte riktigt samma yeahkänsla på det ;)
  • snö 81
    Trollunge85 skrev 2015-11-18 09:42:10 följande:
    Det är Hugo också. Han verkar inte förstå det utan testar iaf. Så duscha och lämna honom utanför duschen är bara att glömma så idag fick han följa med och duscha (mannen är borta sent i flera dagar och åker tidigt och jag och Hugo ska träffa folk idag så det var bara att bita i det sura äpplet annars hade jag nog gått sunkig ett tag till)
    Ja, att duscha har blivit ett projekt minst sagt
  • snö 81
    Trollunge85 skrev 2015-11-20 17:01:37 följande:

Åhhh idag önskar jag att jag aldrig gått upp ur sängen. Förutom att H är gnällig som antingen beror på utvecklingsfas eller tänder eller kombination av det och mannen är i Oslo och kommer hem sent och har kommit hem sent varje kväll den här veckan så har inte blöjorna funkat idag. De började ta slut så igår köpte jag nya. Hade rabattkupong på liberos up and go så köpte två paket fyror. Har aldrig använt dem innan utan bara blöjor med knäppning men tänkte de borde funka också. Icke. Första blöjan klarade bara tre! Timmar innan det läckte ut. Och då hade han suttit på morgonpotta innan så så mycket kiss borde det inte varit. Sen när jag bytt kläder och blöja, vad händer då? Jo bajsattack som inte alls stannade i blöjan (typ inget i den när jag bytte och den var helt ny) utan istället längs hela benet, foten, vår matta, golvet och såklart där vi har trägolv så i springan mellan golvplankorna. Testade tre blöjor till (skam den som ger sig?) och en till läckte det ur, en klarade bajs och den sista var kissfull efter en kissning. Dessutom har hans diarré inte släppt så det är inte mycket som kommer varje gång så sånt problem borde det inte vara. Och här sitter jag med två paket blöjor. Men arg som jag var på världen efter att ha kört våtservetter och tops i golvspringan så skrev jag och klagade till libero. Jag brukar inte göra sånt utan bara acceptera att det inte funkade. Men jag fick svar nyss och de vill att jag ska skicka några blöjor (de betalar porto) och svara på lite frågor så de kan kolla på dem och sen ersätter de blöjorna. Eller ja ersättningen tror jag på när jag ser den.
    Åter till gnällisen... Han har ätit, sovit, ammat och ändå är det gråt. Stackaren. Nåja helg snart.

Vi köpte också Up&Go storlek 4 eftersom han brukar ha storlek 4 på Pampers baby dry. Men efter tre kissläckage gav jag upp och åkte och köpte storlek 5. Det har funkat toppen!!
  • snö 81
    Trollunge85 skrev 2015-11-21 13:15:29 följande:
    Lät som en bra regel. Tycker det är svårt att veta när man ska byta egentligen så då är det bra att höra hur andra tänker. Tror det börjar bli dags att gå över till femmor helt (5 i byxblöja var förresten mycket bättre än 4). Samtidigt så passar vissa fyror fortfarande..
    Vi har stora problem med blöjor just nu. Alla blöjor läcker på natten :( Han ligger i en blöt pöl varenda morgon när vi vaknar.
    Problemet är att han alltid sover på mage och då rinner kisset bara framåt, för baken är typ torr, och efter en antal kissningar kan inte blöjan suga upp mer...
  • snö 81
    ebe91 skrev 2015-11-23 15:26:02 följande:
    Åh, så avis på all snö! Älskar när den väl är på plats ;) vi hade -15 idag, men ska bli varmare ute i veckan. Våran babyvakt (ikea) verkar inte tycka om kylan för då slutar den funka... Ska prova sätta den i en strumpa eller ner i voksin. Vill att sonen ska kunna fortsätta sova ute..
    Vi ska tydligen få plusgrader redan imorgon, iaf i storstan vid kusten ;)
    Min Iphone tycker inte heller om kylan. Kunde inte svara i telefonen tidigare idag när jag var ute och sedan stängde den av helt...
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?