Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

tovemaja skrev 2016-06-05 11:21:53 följande:

Hej gänget!

Hur har ni och era små det i värmen? Jag har tur och bor intill en sjö då Folke kan sitta och gräva i vattenbrynet varma dagar... Han är inte mycket för att doppa dig än, men det kanske kommer?

Tänkte egentligen höra hur ni ser på avkastningstid nu... Folke närmar sig 16 månader med stormsteg. Och vi har sådan tur att hans farfar verkligen vill vara med honom mycket. Maken är ju föräldraledig så de träffas alla tre ca 1 gång/vecka utan mig... Vilket är rätt skönt då jag ibland har svårt för svärfar.

Nu de sista veckorna har Folke även sovit över hos son farfar i princip 1gång/vecka. Jag saknar honom massa då men samtidigt är det ju skönt att få sova helt ostört på natten och kunna äta frukost i lugn och ro med min man ibland! Får dock dåligt samvete... Vet ju att Folke helst vill vara med oss (allra helst med sin pappa)men att han också trivs med farfar... Hur mycket avlastning är för mycket avlastning??

Är ju megagravid också och behöver därför extra mycket vila... Men är ledsen över att jag inte spenderar mer tid med Folke nu sista tiden innan minis ankomst...

Hur tänker ni?

Tage har sovit borta en natt hittills och det var när han just fyllt 1 år och nu till helgen ska han sova borta igen. Utöver det har han varit med barnvakt nån enstaka timme, mest när han var rätt liten bebis faktiskt.
    Både förra gången och nu till helgen sover han borta för att vi ska på 40-årsfest och det känns sådär. Våra föräldrar är inte direkt några som ber om att få vara barnvakt, dom har rätt fullt upp med sitt, och då känns det trist att använda sig av barnvakt för att gå på fest. Jag skulle mycket hellre ha barnvakt för att gå ut och äta och bo på hotell en natt, men det känns inte som att vi kan be om barnvakt oftare än vi gör. Funderar nästan på att skippa festen och "spara" barnvaktandet till en annan helg.

Jag tycker inte att det är fel att ha avlastning om barnet tycker det är bra. Min dotter var ofta med sin farmor när hon var liten och hon älskade det!!
  • snö 81
    ebe91 skrev 2016-06-07 10:19:25 följande:

Sista 5 månaderna har Bosse varit mer eller mindre som en klocka, ätit rätt likadant och sovit samma. Förutom sista veckorna. Han är som en igel. Vägrar sitta själv, leka själv och liknande. Det räcker inte mer att sitta bredvid mig utan han ska sitta på mig, jag ska bära på han överallt och leker vi med leksaker ska han sitta i mitt knä och leka. Känns som att jag håller på att kvävas. Får liksom inte ens kissa i fred, tidigare har han bara följt med men nu ska han sitta i mitt knä när jag sitter på toa... Och han gormar sååå med maten, får knappt i han något. Han skakar bara på huvudet och säger "näää". Och lyckas man få in en sked så gräver han ofta ur munnen. Även kvällsvällingen vägrar han, får i han kanske 50-100ml och han brukar äta 220-270 typ... Jag har provat att han får äta själv, med eller utan bestick, olika maträtter osv. Sånt jag VET att han tycker om vägrar han... Han grinar inte eller så vid matbordet, vägrar bara öppna munnen helt enkelt... Jag håller på att bli tokig på han, och med en ny bebis närsomhelst (14 dagar till bf) orkar jag inte riktigt med dethär, världens suraste och gnälligaste unge (konstigt när man inte äter liksom...).

Har precis haft en grinig och klängig matvägrare, men här hängde det ihop med tredagarsfebern.
    Men tänder känns annars som en rätt trolig orsak till matvägran.
  • snö 81
    KarinIngrid skrev 2016-06-08 09:18:18 följande:

Det känns som väldigt tidigt att få så många kindtänder när han bara är 14 månader!! Men han fick å andra sidan sina framtänder tidigt också. när han var 8 månader hade han fyra uppe och två nere.. 

Det är ju så olika när tänderna kommer, men oavsett om dom har 4 eller 16 tänder är det lika vanligt.

Tage hade 8 tänder vid 8 månader, 4 uppe och 4 nere. När han var 13 månader kom 4 kindtänder och vid 14 månader kom 4 "huggtänder". Så nu vid (nästan) 15 månader har han alltså 16 tänder. Min dotter hade samma antal tänder vid 16-17 månader.
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2016-06-08 09:55:53 följande:

Selina har också (minst) en kindtand på väg. Den ligger precis under tandköttet och irriterar :/ kanske är det också en orsak till den dåliga sömnen?

Usch, idag är jag så arg och ledsen. Mina föräldrar har varit i Bulgarien 10 dagar och jag fick i uppdrag att vara kattvakt. De har 2 katter och 3 hundar men hundarna har de lämnat bort. Nu är ju jag uppvuxen med massa djur då mina föräldrar har kennel och så men jag kan inte minnas att det var såhär SKITIGT hemma när jag var liten. Det är som att mina föräldrar inte bryr sig liksom? Bägge katterna skiter bara ibland på lådan, annars kan det bli lite varsomhelst. Hundarna kissar inne jämt (fullvuxna hundar alla tre). Fattar inte att mina föräldrar kan leva i detta och inte gör något åt det? De verkar inte bry sig.

Nu har jag haft fullt sjå att hålla koll på Selina när jag varit dit så hon inte hunnit till kattbajset innan jag fått bort det. Har känt att det är fasen vidrigt att mina barn är där då och då med alla kisspölar osv men samtidigt har ju mina barn varit där en hel del sen de föddes (de äldre två) och aldrig blivit sjuka så jag antar att de blivit "härdade". Idag blev det dock lite för mycket när Selina kom och tuggade på torkad kattspya!!! Hoppas jag fick ut så mycket som möjligt ur munnen innan hon han svälja något men nu är jag ju livrädd att hon ska bli sjuk :( någon som kan lugna mig?

Det kanske är totalt överdrivet men nu vill jag liksom aldrig mer lämna barnen där så länge de inte ser till att djuren blir rumsrena!.. samtidigt är mina föräldrar enda chansen till avlastning för min del och jag inser ju att barn i alla tider vuxit upp med djur och fått i sig både det ena och det andra utan att dö så jag kanske överdriver?

Oj! Jag förstår att det blev för mycket för dig. Alla människor är ju olika och det är olika vad man tycker är ok eller inte. Jag kan bara prata för egen del, men en sån inomhusmiljö känns inte optimal för barn. Inte för vuxna heller, men dom har ju ett eget ansvar.
  • snö 81
    ebe91 skrev 2016-06-11 15:30:44 följande:

Vilken stl har era barn nu på blöjor? Sambon hade råkat köpa 5or (pampers pants), funderar på om dom blir alldeles för stora eller om det kan funka... Såg att kiloangivelsen var 12-18, och Bosse väger knappt 10kg... Men vet också att kiloangivelsen inte alltid stämmer...

Vi har Liberos vanliga blöjor i strl 5, haft dom länge. Tage väger ca 12 kg.
  • snö 81
    ebe91 skrev 2016-06-26 19:49:05 följande:

Idag (bf+5) kom lillasyster! Kl 13:37 kikade hon ut (sambon som är tidigare datanörd är såklart nöjd med tiden = elit). Förlossningen var jobbig som tusan, men gick fortare och jag behövde inte sys (förra blev ju sugklocka o klipp). Tösen har fått en ok-stämpel och vi är alldeles strax påväg hem :)

Grattis!! Nyfiken på namn... :)
  • snö 81
    Kpax skrev 2016-06-30 07:25:15 följande:
    Åh vad roligt med en förlossningsberättelse!

Det där med att bm slet i undetlivet lät sådär... Men antar att det ändå var ett steg i rätt riktning med tanke på att första blev sugklocka. Och huvudsaken är såklart att ungen kommer ut!

Kändes det bra att åka hem så snabbt? Visst får man välja som omföderska?

Igår umgicks vi med ett par som har en treåring och en fyraåring (15mån mellan barnen). Jesus Christ säger jag bara.... Hoppas aktivitetsnivå beror på gener och socialt arv, inte på närheten i ålder.
    Alltså, barn i en viss ålder är rätt aktiva och av min egen erfarenhet älskar dom att prata alternativt bara höra sin egen röst. Jag har ju en dotter på 6,5 år och jag vet inte om mitt mentala sinne hade klarat av en 5-åring också ;)
    Jag tror att man fixar allt eftersom det är vardag, men jag är otroligt glad att ha drygt 5 år mellan mina barn. Sen har jag och min man även kommit på att bara ha ett barn är som att ha inget barn. Vi har ju fyra totalt därhemma :)
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2016-06-30 14:54:51 följande:

Hur mycket väger era små nu? Selina har ju inte gått upp sådär jättemycket i vikt sedan hon var 8 månader och vi har ju varit till barnläkaren två gånger bland annat för detta. Tidigare har de trott att det beror på förstoppning men nu bajsar hon varje dag (oftast) men äter fortfarande sådär. Nu har vi fått en ny tid hos barnläkaren plus barndietist i augusti och nu ska vi fylla i matdagbok i tre dagar och skicka in inför det besöket. Det ska fyllas i VÄLDIGT noga, vägas och mätas och hålla på. Ett enormt jobb! Men jag inser ju nu efter att ha fyllt i idag att hon knappt får i sig något.

Frukost (efter 13 timmar utan mat och där sista målet igår bestod av 100ml nyponsoppa): 1/2 rostad med smör, 1 yoghurtbägare (sån från Nestlé som är sockerfri). Lunch: 8 miniköttbullar och en halv liten rund smörgås med smör. Mellanmål: 1 klämpåse med frukt- och yoghurtsmoothie.

Inga jättemängder alltså. Och så rör hon sig jämt. Samtidigt är hon alltid pigg och glad så jag känner ingen större oro.. men jag vet inte!

Tage har ätit jättebra hela tiden och därför inte varit i det magra laget. Men nu sedan nån vecka tillbaka äter han jättedålig! Han har helt och hållet slutat äta gröt, välling skakar han bara på huvudet åt. Så nu är det 1/2-1 macka morgon och kväll + mjölk, liten portion mat till lunch och middag samt en banan till mellis. Jättelite för att vara honom, men samtidigt så kanske han inte kan äta lika mycket alltid.
    Vad han väger nu vet jag inte eftersom vi inte vägt eller mätt sedan 1-årskollen, men runt 12 kg tror jag.
  • snö 81

Går på 5 veckors semester idag , efter två och en halv månads arbete. Känner mig inte lika utarbetad som mina kollegor gör :)
    Men jag känner mig jätterastlös, vi har inga som helst planer för vår semester. Sånt stressar mig medan min man tycker det är jätteskönt...

• snö 81
    ebe91 skrev 2016-07-02 13:52:41 följande:

Nu har vi bestämt namn; Alma Lilian med tilltalsnamn Alma :) tycker det passar bra ihop med Bosse :)

Jättefina namn!!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?