Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

pink76 skrev 2015-01-11 20:25:57 följande:

Ni som vet, hur känns foglossning?

Jag har så hemskt ont i ryggen och i blygbenet. Det känns som att blygbenet håller på att spricka mitt i tu. Nu har jag även så hemskt ont i benen. Kan det vara foglossning? 

Sen så har jag börjat få ett nytt "symptom" som är hemskt jobbigt. Det är att jag vaknar på natten, helt panikslagen, för jag kan inte andas. Vad kan det vara? 

Jag försöker verkligen att njuta av min graviditet, då jag vet att det är min sista, men ibland är det verkligen inte lätt.

När jag var gravid med dottern hade jag den typ av foglossning som du beskriver, då det känns som att blygdbenet ska sprängas. Det gjorde något så fruktansvärt ont att jag knappt kunde röra mig. Varje natt var hemsk, att vända sig i sängen var nästintill omöjligt om jag inte fick hjälp.

Tack och lov har jag blivit förskonad från det denna gången, eller hittills iaf :)
  • snö 81
    KarinIngrid skrev 2015-01-12 13:06:06 följande:

Halsbrännan från helvetet har slagit till...
    snälla någon som kan komma med tips!!

Novaluvol hjälper ytterst lite och väldigt kortvarigt.
    har prövat äta banan och dricka mjölk som jag fått tips om men hjälper inte alls..
    det bränner så jag bara vill krypa ur mig själv, svårt att äta och dricka och sova...

:(

Min räddning var Omeprazol!!
  • snö 81
    KarinIngrid skrev 2015-01-12 13:34:51 följande:

hehe nä precis vad gör man inte,
    jag är också lite anti tabletter om jag verkligen inte måste.

Men om inga andra husknep funkar så blir det att testa omeprazol också för jag vet inte hur länge till jag står ut!!

Jag gillar inte heller att ära tabletter bara sådär, speciellt inte som gravid. Men jag har dessutom fått århundradets magkatarr av den tidigare halsbrännan/sura uppstötningar så nu klarar jag mig inte utan Oneprazol. Börjar bli rädd att jag måste äta det fram till förlossning :(
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-01-12 14:01:32 följande:
    Jag är också väldigt förtjust i Omeprazol. Jag äter dem typ varannan dag, och däremellan tar jag en Gaviscon. Är inte heller så mycket för att knapra tabletter, men jag orkar inte med skiten :)
    Jag åt en 14-dagarskur och tänkte sen att jag skulle ta varannandag bara. Men se det gick inte alls, magkatarren var tillbaka direkt! Så nu kör jag varje dag igen...
  • snö 81

Efter 4 veckors sjukskrivning är det verkligen ingen dröm att komma tillbaka till jobbet. Det har varit 4 fruktansvärt stressiga dagar hittills och jag ligger nu i soffan med huvudvärk och total orkeslöshet. Jag är alltså helt slut, efter 4 dagar!!!

Ska tack och lov till barnmorskan imorgon och kolla blodtrycket så det inte skenar iväg i stressen som är nu.

Men jag ser i alla fall fram mot lördag då vi ska åka till IKEA och köpa bebisgrejer plus att vi ska beställa kök. Ska bli så kul! Och att åka redan nu, medan jag fortfarande orkar släpa mig runt hela affären, känns så bra!

• snö 81
    Mimipig skrev 2015-01-13 00:30:21 följande:

En känslig fråga kanske, men hur kommer ni dela på föräldraledigheten med er partner och hur tänker ni ekonomiskt gentemot varandra? 50/50 rakt av på ledighet och pengar? Många resonerar ju som så att för hushållets skull så bör den som tjänar mest jobba (statistiskt oftast mannen) och den andra vara hemma - men hur ser ni på kvinnofällan utebliven pensionsersättning, att bli överhoppad i minst en löneförhandling etc? Kompenserar era män er för det ur sin lön? Eller hur resonerar ni? Jag söker inga rätt och fel här, är bara nyfiken på hur andra gör.

Hos oss är jag den som tjänar mest så det kommer bli kännbart när jag ska vara hemma. Vi har inte helt bestämt oss för hur vi ska göra, men till att börja med så ska jag vara hemma på heltid i 6 månader.

Problemet för oss är att min man är delägare i ett handelsbolag så han har svårt att vara föräldraledig då SGI'n i ett just den bolagsformen är totalkass. Så om han är hemma får han typ inte ut nästan nåt alls.
  • snö 81
    Kawinna skrev 2015-01-13 11:27:36 följande:
    Jag tjänar bättre än min man men jag ska vara hemma mest. Kommer förhoppningsvis börja plugga i höst på 50% och då ska maken jobba 75% (utbildningen är på distans). På min arbetsplats så blir det löneförhandling trots att man går hemma så där missar jag inget.

Ekonomiskt så kommer maken stå för det mesta då jag planerar att ta ut 1-2 dagar/vecka av föräldrapenningen.
    Jag jobbar inom kommun så man får absolut vara med när det är lönerevision, men av erfarenhet vet jag att höjningen är extremt sparsam när man är föräldraledig. Dom får inte "straffa" en lönemässigt, men jag har aldrig fått så dålig höjning som när jag var föräldraledig :(

Gissar att det kan bli likadant denna gång...
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-01-13 11:51:18 följande:

Börjar det bli dags att packa BB -väska? Vet ni vad ni ska ha med er?

Jag kände mig plötsligt lite stressad över att vi inte fixat sånt där man behöver från dag ett:

BB-väska, babynest, blöjor, amningskupor, amningskudde, lakan till spjälsäng och vagn, kläder (behöver kompletteras), nappar, salvor och sånt.

Idag kommer vår nya tvättmaskin, så nu skulle jag kunna börja tvätta upp kläderna vi har fått, men byrån de ska ligga i är ju fortfarande inte målad och skurad. Det är nog dags att sätta igång, jag lär ju inte bli piggare och mer produktiv längre fram.

Men först kaffe med after eight (i brist på annat gott).

Vi saknar också det mesta fortfarande. Vi har vagn, lite kläder, en filt och en skötbädd. Men på lördag åker vi till IKEA och då har vi en rätt lång lista plus att jag har en ordentlig lista nerskriven på annat som ska köpas från Apoteket, Ica och diverse andra ställen. Allt från skötväska till tvättlappar och bindor till mig själv :)

När det gäller BB-väska har jag rätt bra koll på vad som ska med denna gång eftersom jag vet vad jag hade sist och vad jag saknade då.
  • snö 81
    snö 81 skrev 2015-01-13 12:13:19 följande:
    Vi saknar också det mesta fortfarande. Vi har vagn, lite kläder, en filt och en skötbädd. Men på lördag åker vi till IKEA och då har vi en rätt lång lista plus att jag har en ordentlig lista nerskriven på annat som ska köpas från Apoteket, Ica och diverse andra ställen. Allt från skötväska till tvättlappar och bindor till mig själv :)

När det gäller BB-väska har jag rätt bra koll på vad som ska med denna gång eftersom jag vet vad jag hade sist och vad jag saknade då.
    Men packar den gör jag nog typ veckan innan jag är beräknad. Men jag kommer såklart skriva lista och förbereda inköp ett tag innan så att man snabbt kan packa om det startar tidigare. Sist packade jag den 3-4 veckor innan och jag ville bara kräkas på den där jävla väskan tillslut - eftersom jag då gick över tiden.
  • snö 81
    Kpax skrev 2015-01-13 12:27:40 följande:
    Jo det är klart, jag kanske inte PACKAR den nu, men jag vill ha koll på vad jag behöver, och se till att det finns hemma :)
    Precis, det är så jag har tänkt göra. Se till att allt finns hemma och att jag vet exakt vad som ska ner i väskan.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?