Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-01-19 08:29:56 följande:
    Låter ungefär som mina tankar! Längtar halvt ihjäl mig till förlossningen (jo jag är ju en sån störd jäkel som ÄLSKAR att föda barn), få träffa den lill* i magen, få prova alla grejer vi köpt osv. Samtidigt får jag panik av att det bara är 9v kvar och sen är det över. Sista barnet här med och det känns som att jag måste njuta så mycket det bara går av allt nu! Har nog inte legat med händerna på magen lika mycket de tidigare graviditeterna som den här gången, vill bara njuta av alla sparkar:) vill nästan sakta ner tiden nu! Speciellt när jag nu vet att jag blir hemma på heltid resten av graviditeten och vet att jag kan njuta och pyssla i lugn och ro:)

Minns att jag under senaste förlossningen tänkte, PRECIS när huvudet var på väg ut och det brände som mest, att jag ville sakta ner för att det inte skulle gå för fort! Helt störd tanke när det är då man borde vilja att det ska vara över haha
    Jag är också lite störd. En förlossning gör sjukt ont, men är ändå det häftigaste att vara med om och jag ser fram emot det. Dessutom att få ha med mig min underbara man i förlossningsrummet känns så jäkla kul och det ser jag jättemycket fram emot. Förra gången kände jag inte så mycket pepp från dotterns pappa så jag ville ha en barnmorska där inne hela tiden, annars kändes det som att jag var ensam i rummet...
  • snö 81
    Misty W skrev 2015-01-19 11:32:02 följande:

Ligger i soffan och undrar om man är helt galen som kollar på något förlossnings program på kanal 5. Helt galet hur dom röjer på förlossningen i USA. Släkter som slåss, ingen som lyssnar på blivande mamman och personalen osv. När jag födde dotter och snittades med sonen så va det bara jag och min sambo på plats... Skulle bli knäpp om hela släkten stod och stirrade mig i underlivet, fotade och filmade...

Såg nåt sånt där program från England här om veckan. Där hade dom med sig båda hennes föräldrar, hans syster och hans mamma.

Vad i hela friden har så många människor i förlossningssalen att göra. Aldrig att jag skulle vilja ha med mig mina föräldrar när jag föder barn, jag är ju vuxen för allt i världen!! :)
  • snö 81
    Tussludd skrev 2015-01-19 09:16:27 följande:

Vi var på profylaxkurs i helgen, och den var bra. Men jag känner mig mer nervös inför förlossningen nu än innan. :/ blir iaf lite peppad av era kommentarer och hoppas på att få en kick av det jag också.

Vi har köpt garderob på IKEA till bebisen i helgen, vilket känns jätteskönt. Var dock helt slut efter det och maken fick göra allt när vi kom hem. Känner mig värelös som inte hjälper till, men ryggen var helt död. Nästa helg ska jag hämta spjälsängen och i veckan kommer grejerna jag beställt från jollyroom, sedan är allt till bebisen fixat. Bara jag som ska införskaffa amningsbh och några amningstoppar. Funderar på att köpa en onepiece att ha hemma första tiden när de rekommenderar mycket hud-hud kontakt så det blir enkelt...

Var in en sväng på förlossningen förra veckan då jag tyckt att bebisen rört sig mycket otydligare än vanligt och inte fått en riktig spark på hela dagen. Allt var dock frid och fröjd, fick både lyssna på hjärtljud och ett ultraljud, vilket var kul. Moderkakan låg längs med hela livmodern och läkaren gjorde en viktskattning som var normal. Kändes trångt därinne och trängre ska det bli!

Fler som börjat må illa?

Vad har du beställt från Jollyroom? Jag har kikat runt flera gånger på deras sida och det finns ju så mycket så man blir helt yr, vill ju ha allt! :)
  • snö 81
    Tussludd skrev 2015-01-19 16:16:04 följande:
    Haha! Jo, det har varit mycket runtklickande innan det faktiskt blev en beställning. Jag köpte skötbädd där, tyckte att de flesta var så tråkiga i färgen, men hittade en jag gillade. Och så köpte jag vårtskydd som jag fått tips om skulle vara räddningen för såriga bröstvårtor. Och så en blöjhink då min man är superkänslig för lukt och är uppriktigt orolig för hur han ska kunna byta blöjor överhuvudtaget. :)

Sen är det flera andra saker som jag velat ha, men bestämt mig för att inte köpa/vänta med då vi redan har grejer. (Har fått en skötväska som jag tycker är ful och opraktisk) men är för snål för att lägga 700 på en som jag vill ha... Iaf innan jag testat den vi har. Och jag skulle vilja köpa en åkpåse, men har bestämt mig för att vi inte behöver en den här vintern...
    Om du har en ful opraktisk skötväska är mitt råd ändå att lägga en slant på en ny. Du anar inte vad du kommer att släpa tunt på denna väskan, om den då varken är snygg eller praktisk kommer du att hata den :)

Så var det för mig förra gången så nu jäklar har vi försökt hitta en snygg praktisk väska som både jag och mannen känner oss nöjd med.
  • snö 81
    Astilbe skrev 2015-01-19 21:17:58 följande:

Ringde till specmödravården i dag för att se så de inte hade missat mitt möte med läkaren inför kejsarsnittet och jo - någonting hade blivit fel eftersom jag skulle blivit kallad för ett par veckor sedan. Blir så trött på att man alltid måste dubbelkolla allt och alla hela tiden. Är det någon som har använt/ska använda gördel efter födseln och som kan rekommendera någon bra?

Ja, jag har tänkt köpa en gördel denna gång! Hittade en på Jollyroom.se som jag tänkte testa. Har ingen aning om just den är bra, men det hoppas jag!

Den är iaf av märket Carriwell och kostar 399:-
  • snö 81
    Astilbe skrev 2015-01-19 21:52:32 följande:
    För min del så är det för att jag ska snittas och jag har läst mkt om att en gördel kan minska obehagskänslorna efter snittet - genom att hålla ihop magen lite. I andra fall tror jag att de används för att hjälpa magen att dra sig samman. Hur bra de funkar har jag däremot ingen susning om.
    Det ska även vara bra efter en vaginal förlossning också då det stärker bålen som annars är lite svag. Våra magmuskler ligger ju inte direkt där dom brukar och en gördel hjälper att stabilisera.

Hade ingen efter jag fött dottern, men har fått tips från flera att skaffa det denna gång så jag tänker testa.
  • snö 81
    Trollunge85 skrev 2015-01-20 08:14:44 följande:

Ny glukosbelastning idag igen. Fy vad äckligt sött det är. Maken var med första kvarten när vi gjorde rutinundersökningarna men valde sen att köra till jobbet. Förstår honom, två timmars väntan är inte så kul och han har inte rätt att göra det här på arbetstid som jag. Rutinkontrollen visade inget konstigt. Nu låg sf-måttet över medelvärdet till skillnad från de förra mätningarna men bm tyckte inte det var konstigt eftersom nu låg barnet med huvudet neråt och rumpan vid revbenen och förra gången låg den mer på tvärs. Skönt med en bm som tycker allt är normalt. Idag pratade vi även om bm-bristen på förlossningarna i Skåne. Hon höll med om risken ökar att de kommer forcera fram förlossningen imed personalbrist men trodde inte det skulle vara ett stort problem i mars. Hade jag däremot varit beräknad till sommaren så skulle risken för sämre bemötande vara större.

Åh, stackare! Jag gjorde min andra glukosbelastning i fredags och det är verkligen vidrigt.
  • snö 81
    Mimipig skrev 2015-01-20 08:51:23 följande:
    Nä, man får tänka gungor och karuseller för att shoppa vidare. Tex har jag inte köpt någon gravidvinterjacka utan klarat mig på mina vanliga (fast nu tar jag oftast makens - mkt oklädsam) så då har jag ju sparat några tusen att lägga på roligare shopping. Vi har fått låna babyskydd, vagga, spjälsäng, babysitter = rättfärdigar att köpa sprillans ny vagn. Ja, det finns alltid en bra ursäkt. smile1.gif
    Vi gjorde tvärt om, köpte en begagnad vagn, så därför känner vi att vi kan vi lägga lite extra pengar på resten :)

För mig är det andra barnet, men det är över 5 år sen hon föddes och jag trodde inte jag ville ha fler barn så vi har inga prylar sedan tidigare. Men med ny man så ville jag helt plötsligt ha barn igen och det känns som första gången, känns lika spännande.

Igår gjorde jag en beställning på Jollyroom.se - babyskydd och Ergobaby bärsele. Jämfört med butik så sparade vi 550:- totalt.
  • snö 81
    Astilbe skrev 2015-01-20 10:29:24 följande:
    Vad smart! Ja, herregud - jag kan inte ens sätta mig upp från rygg till mage i sängen längre. Måste resa mig på sidan. (När jag tänker efter så är det precis så min farmor också gör :-O Ska nog skriva ner gördel till BB-väskan. Kom garanterat att glömma den annars.
    Ja, jag tror det är jättebra! Jag ska beställa en och absolut ta med till BB.
  • snö 81
    Astilbe skrev 2015-01-20 10:24:59 följande:
    Det värsta är om det är (som i mitt fall) första barnet plus att mannen är väldigt dåligt insatt i vad som behövs. Då ligger plötsligt alla beslut på mig och det blir ju livsfarligt. Fast tycker iofs att alla inköp hittills har varit riktigt bra (förutom möjligtvis en pappabok till min man. Där stod det i ett helt jäkla kapitel om vad man inte behövde köpa in för saker. smile2.gif
    Min man har inte heller varit så engagerad i inköpen tidigare, men nu jäklar! Tror det är för att det närmar sig och han har börjat längta till bebis kommer så nu är han jätteengagerad i vad vi behöver och vad vi ska köpa :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?