KarinIngrid skrev 2014-11-28 09:10:45 följande:
Hej alla kloka medgravida!
jag är i vecka 24 nu och har redan börjat få kraftiga sammandragningar så fort jag gör nåt minsta ansträngande. Och då menar jag minsta... jag har ca 400 m att gå till bussen när jag ska åka till jobbet och på den lilla biten får jag stanna 2-3ggr varje gång bara för att stanna och andas och slappna av magen som drar ihop sig! det känns som det är alldelles för tidigt för att få sammandragningar. är det någon som vet?
Jag har försökt läsa på vårdguiden och där står typ att sammandragningar är vanligt från halva graviditeten och framåt typ. Men det står inte i vilken omfattning.
Det är inte så att det gör jätteont men hela magen krampar och det känns ytterst obehagligt, och om jag inte stannar och slappnar av så börjar det göra ont. Det försvinner dock ganska snabbt om jag står still o bara andas en stund.
Min sambo har blivit jätteorolig och låter mig inte röra en fena hemma.
Men hur vet man vad som är normalt och inte ? Det känns som det är lite väl tidigt att få så starka sammandragningar ?
Det kommer bli väldigt långa 3,5 månad om jag ska hålla på såhär redan från nu!!
i övrigt har jag inga problem, inte ont, blöder inte eller så..
Någon som har liknande eller kan dela med sig av erfarenhet från tidigare? Detta är mitt första barn så man har ju ingen aning om vad som är normalt och inte!
Har samma. Mest på kvällarna efter att jag jobbat hela dagen. Då det var som värst hade jag först jobbat och sen hade vi åkt till Hornbach för att handla. På hornbach märkte jag till slut att det gick inte mer. Gjorde för ont och var obehagligt. Å andra sidan slapp jag bära in allt vi köpt för det gjorde maken innan han gjorde i ordning en kopp te till mig :) Vid sådana tillfällen så känner jag att jag fått vinstlotten när det gäller make ;)