Inlägg från: Trollunge85 |Visa alla inlägg
  • Trollunge85

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Hej
    Har följt gruppen sen den startade men inte skrivit något eftersom jag ville ha ett livstecken först från mitt lilla pyre i magen. I förrgår när jag gick in i vecka 17 var vi och lyssnade på hjärtljudet och fick höra hjärtat slå och navelsträngen pulsera. Skrattande Jag tyckte det var bra att min BM erbjöd ett hjärtljud eftersom jag var för ung för KUB enligt Skånes regler så jag kunde få ett livstecken innan RUL. Nu har de som behöver veta det på jobbet få veta och om någon frågar (börjar ju synas nu sen någon vecka tillbaka) så svarar jag som det är.
    Det är vårt första barn som har BF den 23 mars. Efterlängtat med tanke på vårt år som vi försökte. Hade precis påbörjat utredning när det helt plötsligt bara fungerade Glad 
    Jättefina bilder ni lägger upp allihopa! Får försöka att själv lägga upp en magbild i framtiden.

• Trollunge85
    KarinIngrid skrev 2014-10-09 08:41:58 följande:

Hej och välkommen! Vi har samma bf. 23:e mars.
    När har du RUL ?
    Jag har inte förrän 30 oktober och längtar halvt ihjäl mig!!

Hej och tack! Vad roligt med fler som har samma bf. Jag har mitt RUL den 24 oktober så lite tidigare. Förstår helt och fullt att du längtar, det gör jag också. Visst var det roligt att höra hjärtljuden men jag vill ju gärna se den lilla krabaten också.
  • Trollunge85

Vad roligt sommarstad! Vi kommer inte ta reda på kön men om vi hade tänkt göra det eller om vi ändrar oss när väl RUL är dags så tänker vi likadant. Roligt med lite hemligheter :)

• Trollunge85
    snö 81 skrev 2014-10-10 06:08:33 följande:

Åh så häftigt, jag kände precis de två första sparkarna utanpå magen. Kände några små buffar inuti magen så jag testade lägga handen på magen och då kände jag två buffar i handen. Bra start på dagen!

Har nämligen gått och nojjat mig att den var död för kittlet och sprattlet jag känt innan inte funnits där. Men den har väl blivit större och rörelserna känns annorlunda nu.

Åh vad roligt! Jag kände de första igår och även min make precis när vi gått och lagt oss. Kändes så annorlunda jämfört med det som jag misstänkte var sprattel från barnet förut
    tovemaja skrev 2014-10-10 09:17:10 följande:

blir lite orolig när jag läser om era bebisars aktivitet... varit kolugnt i veckan trots att jag kände lördag och söndag... hoppas allt är bra med Plutt! RUL på onsdag och börjar bli nervös. Speciellt eftersom jag kände UVI tendenser i natt och inte har möjlighet att besöka MVC förrän på måndag :(

Vissa dagar har jag inte känt något alls och då har jag tänkt att barnet har så gott om plats än så länge så den kan lika gärna ha gömt sig på ryggsidan vilket lett till att jag inte känt något. Jag hoppas och tror att allt är bra med din lilla plutt men jag förstår att du blir lite orolig. Det känns som det är det man oftast är nu när man är gravid. Min BM säger alltid att det är fullt naturligt att vara orolig och det är en del av processen inför att bli förälder när jag mejlar olika frågor och funderingar. Kul att du har RUL snart, inte långt kvar då innan du får se ditt underverk (igen?).
  • Trollunge85
    LillLouise84 skrev 2014-10-09 22:17:38 följande:

Äntligen har jag fått se bebisen! Som jag trodde så blev jag flyttad. Jag hade 17/3 och flyttad till 21/3. Så bebisen var för liten för att kunna se allt, så nytt rul 3/11 . Då ska väl mannen i huset ha piggnat till och kan följa med.

I övrigt såg den lill* ut att må bra. Mycket lugnare än sin syster som inte var stilla en sekund under ul. Men hjärtat tickade och den sprattlade lite.

Vad roligt LillLouise att du fått se bebisen och sen dessutom får en chans till att se den tillsammans med mannen! Så då blir det ju två gånger även om du inte fick KUB Glad 
  • Trollunge85

Vad många som kan använda sina gamla byxor fortfarande. Jag kan väl teoretiskt göra det men eftersom de jag har har hög midja så trycker de för mycket på magen för att jag ska känna att det är bekvämt och har gått över till mammabyxor som jag tagit över från min syster och en kollega. Mina leggings går däremot fortfarande bra att använda Glad 

Jag går in i vecka 18 imorgon och min mage har väl börjat synas sen 2-3 veckor sen. Mycket är fortfarande gaser så på morgonen ser den inte så gravid ut men visst finns där en kula. Jag hade gärna velat att den inte börjat synas än (av någon anledning vill man alltid ha det man inte kan få Flört) men min livmoder verkar sitta ganska högt vilket jag misstänker är anledningen till att magen syns ändå så pass tidigt jämfört med vad jag läser om er andra i tråden. Är glad att jobbet (eller en del iaf) vet nu att jag är gravid för nu vill jag bara använda mina gamla kläder (förutom byxorna och kjolarna utan resår och skjortor och annat som inte är tillräckligt stretchigt) så länge det går. Kommer ju inte kunna använda dem på ett tag sen och dessutom känns det som jag redan stuvat undan tillräckligt mycket kläder ner till källaren efter första rensningen med sommarkläder och oflexibla kläder. 

• Trollunge85
    snö jag gillar också klänningar och leggings men vissa av dem har jag inte använt på ett tag just för att jag blev så väldigt gravid i dem (när jag fortfarande dolde magen på jobbet) pga skärningen. Blir att börja använda dem igen nu. Dock har jag haft mer sommarklänningar och mest kjol på vintern så jag behöver uppdatera garderoben lite nu så jag inte behöver köra gravidjeans bara. Vill ju gärna variera lite :)

tovemaja jag tänker också att jag kommer vara trött på gravidkläder till våren även om jag just nu ser fram emot att börja köpa lite. Vill hitta åtminstone en lite mer festlig klänning som jag kan ha till julhelgen och i övrigt vet jag inte riktigt vad jag vill ha. :) Men det löser väl sig. Känner att det här med barnvagn är ett betydligt större bekymmer. Ska man satsa på ny eller begagnad? Kommer det komma syskon tätt vilket gör att vi inte kan använda samma vagn till nästa utan måste satsa på syskonvagn eller kommer det ta lång tid och då kan vi lika gärna köpa en ny som håller för åtminstone två omgångar barn? Och då har jag inte ens kommit till märke. 

Ni som är omföderskor, hur gjorde ni med vagn till första och är det samma vagn ni har till andra eller sålde ni den vidare? Känner ni att ni gjorde rätt val?
  • Trollunge85

Tack för alla kommentarer kring vagnköp. Vi har börjat kolla lite smått, men vilken djungel det är. Trots att vi har en del krav så är det fortfarande många märken och modeller att välja mellan. Blir väl till att åka ut till någon affär och provköra snart så vi kanske kan minska ner urvalet till kanske 3 olika modeller ;)
    Men ni har rätt, det är bättre att tänka på det här barnet och eventuella syskon får vi ta när väl det är. Kan ju bli fel vagn oavsett redan nu innan eventuella syskon kommer som inte passar våra liv trots att vi tänker i kravspecifikationer ;)

• Trollunge85

Idag var det RUL. Barnet ville inte samarbeta så vi fick mycket suddiga bilder. Men en liten bild i profil fick vi ändå. Mycket armar och ben var det annars i vägen när de skulle mäta så de fick mäta om några gånger (hade en som skulle handledas så det blev mycket förklaringar och extra bilder bara för att den nya barnmorskan skulle lära sig, tur tyckte vi) men till slut kom de fram till att måtten stämde överens med mitt trodda BF så 23 mars ligger kvar.
    Vad roligt det var att få se barnet vända runt sig och ha sig. Kan inte bli mer verkligt än så här

• Trollunge85
    pink76 skrev 2014-10-26 22:16:36 följande:

Känner ni bebben något?

Jag är ivecka 20+0 med mitt andra barn menjag känner fortfarande inga rörelser. Vi har varit på rul o sett honom röra påsig, han dansade runt rejält, men jag känner fortfarande ingenting.

Det var någon vecka sen jag (och mannen) kände bebisen men som jag förstått det efter RUL så var det mer tur. Jag har moderkakan i framvägg mot höger och neråt så innan bebisen har vuxit till sig så kan jag bara känna den på vänster sida och eventuellt uppåt naveln när den väl bestämmer sig för att sparka runt där. Barnmorskan på RUL sa att jag skulle inte förvänta mig att känna så mycket rörelser på ytterligare några veckor (var då i 18+3) Vet du var din moderkaka ligger? Kan vara den som gör att du inte känner något alternativt att barnet fortfarande har gått om plats och därför inte buffar runt så mycket mot magen. 
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?