-
Visst är det lyxigt när man får så lång tid. Jag har en kompis som fick sin genomgång väldigt snabbt och kände hon inte alls fick så mycket ut av RUL och det var väl det jag hade i huvudet. De går snabbt igenom allt men kanske inte berättar något och sen får man vara glad om man får en fin bild. Så blev det ju inte alls. Tror vi fick en timme vilket kändes väldigt roligt och barnmorskan som var mentor var väldigt pedagogisk även mot oss samtidigt som hon hjälpte den andra.Villhaenbebbe skrev 2014-10-24 14:37:53 följande:Ja vi fick också en som skulle utbilda sig - så vi fick ligga där inne och kolla på bebis i säkert 50 min :) Lyxigt! Hade kunnat legat och kolla hela dagen :) :)
-
Idag är det 50% avklarat för min del (teoretiskt då). Känns kul att uppnått den milstolpen men nu känns det som det bara kommer bli tyngre och jobbigare (och självklart känner jag inte att illamåendet var så jobbigt nu när det är flera veckor sen illamåendet härjade som ändå var ganska lindrig i förhållande till hur andra har det). Jag har en liten mage men det känns inte som om den riktigt kommit in i den stora växfasen än vilket känns skönt eftersom jag tycker det är tillräckligt jobbigt att konditionen är värdelös nu för tiden och andningen svårare pga svullna slemhinnor i näsan. Men det hade varit roligt med lite mer mage mest för att se lite mer gravid ut förutom på kvällen då jag fortfarande är tjockare än på morgonen.
Jag har upptäckt en sak när jag går upp på morgonen. När jag direkt stiger ur sängen så är där inte jättemycket mage men sen under tiden jag gör mig i ordning är det precis som magen flyttar fram och på plats. Räcker att jag varit uppe i 10 minuter så har magen förändrats. Häftigt :) Fler som sett tyngdlagen jobba i realtid? -
Är ganska trött idag. Vaknade mitt i natten och hade såklart svårt att somna om. Självklart började mannen snarka då också vilket gjorde det ännu svårare. Jag knuffade på honom för det brukar hjälpa men det enda som hände var att han vaknade till och sen somnade om och snarkade ännu mer... Till slut när jag funderade på att gå till gästrummet så vakande han till igen och gick dit för att jag skulle ha den sköna sängen och lyckas somna. Men inte somnade jag för det. Istället kände jag mig som värsta själviska människan som knuffat bort honom från sängen och gick såklart upp för att säga att han kunde ta vår säng och väckte honom precis när han somnat om... Sen skulle jag vara snäll och dra ner rullgardinen i gästrummet för att han skulle slippa gatljusen utanför och drog åt fel håll vilket gjorde att gardinen åkte upp i hållaren med en smäll så han vaknade till igen.. Tur att han somnar om så fort. Så sen hade jag ännu mer dåligt samvete men tänkte jag behöver sova och har gjort allt jag kan. Men då kom jag på att jag var törstig och fick gå ner till köket efter vatten. Sen tänkte jag att nu kan jag väl somna.. men nej. Fick tända lampan för att läsa lite och till slut blev jag så trött att jag somnade och fick sova några få timmar till innan det var dags för att gå upp till jobbet.
Jag hoppas verkligen att detta var en engångshändelse. Visst har jag hört att man sover sämre i slutet av graviditeten men vecka 22 räknar jag definitivt inte som slutet. Vill gärna få sova hela nätter (eller med ett kort uppvak för toabesök eller liknande som jag somnar om efter snabbt) några veckor till innan sömnsvårigheterna börjar. Räcker det inte med att det troligen kommer bli månader/år med sömnfattiga nätter när barnet kommer? Jaja, planerar att komma ut och gå i kväll för att få lite frisk luft och motion vilket förhoppningsvis gör att jag sover bättre. Om inte så flyttar jag ut i gästrummet direkt utan att ge mannen en massa onödiga uppvak så inte båda behöver vara trötta när de går till jobbet. -
Vad roligt! Grattis! Skönt att du slipper oroa dig för ditt jobb.sommarstad skrev 2014-11-10 19:47:50 följande:
Är på toppen humör idag! Har fått glada nyheter, för lääänge sen i tråden skrev jag att jobbet krånglade för mig och inte kunde ge mig klara besked ang min tjänst. Det var som sagt längesedan så tror ingen minns :P . Har iaf jobbat som inhyrd på ett företag i över 7 månader och jag har väntat sen i sommras på besked om jag får vara kvar. Idag fick jag äntligen besked om att jag blir anställd av företaget och för dessutom mer i lön. Normalt sett går de flesta från bemanningsföretaget ner i lön när de blir anställda av företaget men för min del så går jag upp i lön. Blev riktigt förvånad och mycket glad :) De pratade väldigt väl om mig och mina idéer jag kommit med så det känns riktigt bra. De planerar även att ta in en vikarie för mig ganska snart så att den hinner sätta sig in i arbetet utifall att jag måste gå tidigare än planerat. I dagsläget finns dock ingen plan om när jag ska gå hem. Har BF 2/3.
Imorgon börjar föräldragruppen och jag får gå utan maken men jag har lite mer koll på hormonerna nu så det känns okej även om jag tycker det är synd att maken missar det hela. Han tycker själv att det känns väldigt tråkigt.
På onsdag har jag tid hos BM och hoppas att det är dags att lyssna på hjärtat. Förstått det som att ni är flera som gjort det redan men vi har inte gjort det alls ännu, men det är ju olika från landsting till landsting. Jag har dock fått sett hjärtat slå på RUL men skulle vara så häftigt att få höra.
Lyssna på hjärtat är fantastiskt. Vi fick göra det innan RUL eftersom vår BM tyckte vi kunde få något livstecken innan dess nu när vi inte gjorde KUB. Däremot var det en överraskning när hon tyckte vi skulle göra det igen när vi var på besök senast. Slutar aldrig förundra mig över att det slår ett hjärta där inne. Den här gången slog det 155-160 slag/min men hon sa att det kan variera från gång till gång vilket kändes logiskt eftersom det borde bero på om barnet sover eller är i full gång att slå volter eller vad det nu gör där inne i magen när det är vaket. -
Fin mage! Tror man ska jämföra så lite som möjligt (även om det är svårt) för att vi alla ser ju olika ut när vi inte är gravida och barnen i magarna är ju också olika så varför skulle vi inte se olika ut som gravida? Däremot tycker jag det är jätteroligt att se allas magar. :)tovemaja skrev 2014-11-11 07:43:30 följande:här är min lilla mage i v.24... jämförde med en vän som är i v.34 och min ser större ut. Hjälp, var ska detta sluta! Men hennes bebis är iofs 18% för liten så det är väl inget att eftersträva så...
-
Oj, tur jag läste detta. Har inte heller skickat in mitt än. Fick det och lade det på ett bra ställe hemma med tanken detta ska jag skicka. Men inte har det hänt än. Har snarare glömt bort det . Nåja nu är jag ju påmind och kanske kan komma ihåg det när jag kommer hem ikväll att iaf lägga det i ett kuvert med frimärke så det bara är postlådan som är nästa steg.sommarstad skrev 2014-11-18 21:31:35 följande:Tack för svar! Kom på att det kan ju vara bäst att ta tag i det där är i v 26 (25+0) och pappret fick jag från barnmorskan i v. 19-20 nån gång. Tänk vad minnet kan vara kort.snö 81 skrev 2014-11-18 20:55:43 följande:Jag har skickat in mitt och då får man tillbaka ett papper som arbetsgivaren ska fylla i
Jag blev dessutom lite förvirrad av pappret då det först står intyg om graviditet och sedan intyg om barnafödsel, men antar att den andra delen fylls i när det väl är dags för det. -
Jag tycker namn är svårt. Vi tog aldrig reda på könet så vi försöker hitta både pojk- och flicknamn. Jag har gjort en lista på pojknamn som jag kan tycka är okej efter att jag kollade igenom listan av pojknamn på babyhjalp.se. Dock så konstaterade jag att de absolut inte hade alla namn men bra koll för att få lite förslag. Men sen kollade jag igenom deras lista för vanligaste namn under 2012 o 2013 och självklart låg alla pojknamn som jag tyckte var okej på den listan. Ska försöka få min man att göra en egen lista och sen kan vi jämföra om vi tycker något lika. Problemet är ju också att en hel del av namnen jag tycker om är "upptagna" av andra i släkten. Hade Erik som favorit ganska länge innan vi blev gravida men självklart så döptes min mans brorson till Erik så det går ju inte. Flicknamn tror jag vi har bestämt men jag vill helst ha minst ett till alternativ om det inte skulle passa alternativt blir upptaget av någon annan.
-
Jag har inte bestämt mig riktigt för när jag ska gå hem. Har egentligen undervisning till veckan innan BF och sen har studenterna tentavecka som jag kan hoppa och så tar kursansvariga det. Tror jag jobbar så jag går hem då (dvs 9 dagar innan BF) och tar då semester. Men det beror helt och hållet på hur jag mår och det funkar ganska bra med den kursansvarige att vi tar det som det kommer.
Efter barnet är fött är planen att jag är hemma ett år och maken ett år men även där får vi väl se hur det blir. Men vi försöker satsa på att dela föräldrapenningen rakt av (förutom att jag ger bort dagarna med låg nivå då de ändå inte ger någon jämställdhetsbonus och för att han ska kunna uppnå rätt dagar för att behålla sin SGI) -
Trots att jag inte börjat handla än så förstår jag känslan. Vi vet ju inte heller vad det blir och även om jag vetat det så vill jag inte ha allt i rosa/blått. Det finns ju så många fina färger som är jag föredrar. Blått gillar jag (mörkare än babyblå då ;)) och kan mycket väl köpa det bara för den saken skull även om det blir en flicka. Önskar att butikerna skulle tänka lite mer brett och inte snöa in så mycket på konceptet rosa/blått. Vill t.ex se mer rött, grönt och grått.snö 81 skrev 2014-11-20 11:07:33 följande:
Fy vad less jag blir på kläder som är "könsuppdelade" i färg. Fick ett mail om 20% rabatt på Geggamoja.se, men allt är antingen i turkost eller cerise. Vi vet ju inte vilket kön bebisen är och oavsett kön så gillar jag inte konceptet rosa/blått på ett barn.
Jag kan ju beställa en sovpåse i cerise som jag kan använda oavsett vad det blir, men jag hade hellre valt en i orange, grå eller en fin grön färg.
-
Skumbollen. Tack för tipset. Ska kolla in det. Jag har inget emot små doser av pastellfärger. Det är fint det också, men vill definitivt inte att allt ska vara det. Och känns dumt att bunkra upp med rosa kläder om det visar sig bli en pojke och vice versa :) Får jag en flicka så kommer jag säkert köpa söta klänningar, osv tids nog. Svårt att inte göra det. ;) Men det jag mest efterfrågar är att utbudet skulle vara större så därför ska jag definitivt kolla in villervalla. Har inte kollat så mycket på barnkläder än (förutom när jag köpt till syskonbarn) så jag har inte riktigt koll på vilka alternativ som finns där ute.