• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-05-18 07:39:23 följande:

Vägning idag, och jag har gått ner 300g. Jag är ganska förvånad över det faktiskt, den här veckan har jag verkligen inte skött mig.

Men igår kom någon slags inspiration över mig, och den här veckan ska jag äta chiapudding till frukost (istället för två smörgåsar som jag äter nu), och ingen pasta.

Hur gör ni som ammar med gasbildande mat? Jag har tills förra veckan helt hållit mig ifrån bönor, kål, lök och kryddor. Men så sa BVC-sköterskan att om man själv brukar tåla sånt så kan det mycket väl funka bra för bebisen också, så nu har jag ätit lite lök och vitlök utan att något hänt. Idag blir det en Texas chili också, men inte så vansinnigt stark eftersom jag är för mesig för sånt.

Jag ska prova med lite kål eller bönor i veckan tänkte jag!

Undviker o undviker, jag själv får ont i magen av vitlök o rå lök, så nu undviker jag alla former av lök. Bönor o sånt tycker jag inte om, och stark mat äter jag i lagom mängd. Känner inte att det är ngt jag går miste om :)

Vi bor bara i en 2a så här finns inte plats att inreda något rum åt han ännu ;) letar hus men har inte funnit något ännu, har dock kvar hopp då jag vet att det är pågång 2 hus i det område vi vill bo i :)

Sen vacciner, är drygt 3 veckor dit och vet inte hur vi ska göra. Han ska (enl mitt tycke) självklart få vaccinet men jag kommer inte klara av att vara där, är så himla stickrädd. (Japp, är sjuksköterska själv - bra kombo!) Ne, men att sticka andra går utmärkt, men jag själv eller mitt barn (!) funkar inte alls... Sambon jobbar och oklart om han kan vara ledig. Fast man kanske får gå ut under själva stickandet? Det skulle ju funka. Hos oss är det också 2st som sticker samtidigt.
  • ebe91

Invägning och mätning igår! Fortfarande +-0 på vågen men har minskat 1,5cm över midjan och 1,5cm över rumpan på två veckor, så heeelt stilla står det ju inte! Men de sista 5 kilona verkar etsa sig fast. Har dock varit väldigt onyttig sista veckorna med ost o kex flera ggr i veckan, en del godis har även slunkit ner o för att inte tala om snabbmat... Men nu är det nya tag!

Hoppas alla får en fin dag, här skiner solen så vi ska åka till min mamma tillsammans med min syster o hennes dotter som är 1 år :)

• ebe91
    LillLouise84 skrev 2015-05-19 08:51:35 följande:
    Boken träning för nyblivna mammor är kanon. Då är fas ett dra in naveln och plankan. Men när det är för lätt går man över på knäböj, utfall och mycket annat bit för bit. Där ökar man på mer och mer med fokus på stark bål.
    Oj, jag har alltid hört att man absolut inte ska göra plankan i början? Sen tänker jag att man bör undvika sådant som sätter press på underlivet, typ benböj, då det ska öka risken för framfall?
  • ebe91

Nästa helg är det morsdag, min första! Och jag kan lova att jag har stora förväntningar, men är också rätt säker på att jag kommer bli besviken på min sambo. Har påmint honom i flera veckor nu, men han är en sån som aldrig för tummen ur och gör ngt. Väntar fortfarande på min "push-present" som han lovade mig :p

• ebe91
    Lilj3 skrev 2015-05-20 05:39:08 följande:

Här fortsätter nätterna i sömnens tecken. 21.00 somnade han vid bröstet och vaknade inte förrän nu vid 05.15 för mat och har nu somnat om igen. Han har tyvärr börjat med att bajsa på nätterna så har fått byta blöja flera nätter i rad, men inte inatt! Men oftast vill han inte äta då så lägger ner honom i sängen så fortsätter han sova. Känner mig lyckligt lottad med sömnen.

Samma hos oss, vi har haft 1(!) natt då han sovit dåligt och det var när vi kom hem från BB. Nu somnar han mellan 20-22 och sover till 4-6, då äter han o somnar direkt om till 8-10. Sen sover han också mellan 1-3 timmar i vagnen på em, och någon kortare powernap också under dagen/kvällen fast då i famnen.
  • ebe91
    SvanE skrev 2015-05-20 08:57:55 följande:
    SÅ avundsjuk! Hur gör man ;'D
    Jag förstår också att vi är lyckligt lottade, kan nästan tycka det är jobbigt ibland att prata om hur bra nätter vi har. Jag har dåligt samvete jämt mot dom som har tuffa nätter... Hade ju föreställt mig att det skulle ta flera flera månader innan jag fick en hel natts sömn, men jag sover ju betydligt mer än sambon som måste upp till jobbet.
  • ebe91

Var förbi stan idag för skulle köpa isformar i silikon (för att frysa in bröstmjölken), men kom hem med allt utom det... Köpt sånt som sambon förbjudit mig från, ett nytt ljusfat, flera ljushållare, korgar i koppar osv... Bara krimskrams som han kallar det... Men, efter hans suparhelg ligger han redan på så mycket minus så tror inte ens han kommer yttra sig. För hans skull. Nu ska jag ta o beställa en ny matta till vardagsrummet också, det är verkligen inte praktiskt (men snyggt!) med vita mattor har jag lärt mig av egen erfarenhet..;)

• ebe91
    Lilj3 skrev 2015-05-20 19:10:09 följande:

Imorgon ska V få sitt 3-månadersvaccin och jag börjar bli riktigt nervös nu. Och jag är sur på mig själv, för såklart kunde jag inte låta bli att googla och fick fram massa skräckhistorier. Inte för att det kommer hindra mig från att vaccinera, men det gör mig ju inte mindre orolig direkt. Så onödigt.

Svägerskan var med sin plutt igår och fick vaccinet, han hade fått närmare 40 graders feber så hon påminde mig vikten av att ha alvedonsuppar hemma! Idag hade han typ 38,5 men var lite piggare, han hade mest sovit (och varit lite ledsen) efter vaccinet. Hon sa att det var svårt o se på han att han hade så pass hög feber.
  • ebe91
    Mullan skrev 2015-05-20 22:51:39 följande:
    Vart beställer du mattor? Har letat efter en passande matta till köket i snart ett år!
    Jag beställer från ellos, brukar passa på när de har 40-50% på dyraste varan för då kan man få en rätt fin matta för överkomligt pris :) deras plastmattor är suuuper, har mest plastmattor då vi har katt o håret inte fastnar i mattan :) men nu till vardagsrummet vill jag ha en mjukare, kan dock inte ha en ryamatta då min katt förknippar de med gräsmatta...... :)
  • ebe91
    Trollunge85 skrev 2015-05-21 08:57:44 följande:
    Jag är så kluven till napp. Det är nog mest att jag blir rädd att vi kommer missa när han är hungrig om vi använder napp. Vi har dock försökt med napp några gånger. Funkar bara med mannen. Men än så länge verkar H klara sig bra utan napp och mesta tiden vid bröstet är mat och övrig tid är han oftast nöjd trots han inte har något att suga på.
    Du kommer inte missa om han är hungrig, då nöjer han sig inte med nappen... Nappen tror jag är hemligheten till våran sömn. Han har aldrig snuttat på mig, utan är väldigt effektiv vid bröstet. Sen på kvällen räcker det med att stoppa in tutten i munnen o lägga han bredvid en eller hålla han i famnen så somnar han. På morgonsidan somnar han om efter amning när han får nappen. Han kan ligga helt vaken och titta, sen stoppar jag in nappen o efter några sug börjar ögonen snurra o typ 2 minuter senare sover han igen (oftast). Om tutten faller ur kan han vakna till igen så då är det bara o stoppa in tutten igen.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?