• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Det där med knipövningar har jag aldrig förstått... Alltså, jag vet ju varför man ska göra det men aldrig fattat hur. Så jag har helt enkelt struntat i det..... Fick dock ett par knipkulor av en kompis i samband med förlossningen, kanske värt o prova dessa ändå.

• ebe91
    Vikkan333 skrev 2015-04-23 19:06:02 följande:

Hej! Frågan har säkert varit uppe flera gånger men hur ofta och hur länge ammar ni?

Har varit och vägt lilla fröken och hon har gått ner i vikt?! Ny vikt ska tas imorgon...

Här ammas det ungefär varannan timme dagtid, lite mer sällan om vi är på promenad för då sover han. Och på nätterna blir det ca kl 23, 3-4 osen varannan-var tredje timme fram till kl 10 :) varje amning tar ungefär 5-10 minuter.
  • ebe91

Jag är sjuksköterska på en kirurgavdelning. Min plan är att åtminstone vara hemma våren -16, sen jobba halvtid (ca 40-50%) under hösten o vara mammaledig resten. Sambon blir hemma sommaren -16.

• ebe91
    Cymi skrev 2015-04-25 01:03:17 följande:

Hur många dagar i veckan tar ni ut för att de ska räcka till hösten -16?

Jag tar 2-3 dagar i veckan.

På frågan om alkohol; jag unnar mig 1-2 glas vin någon gång dådå. Dricker dock väldigt långsamt, och aldrig så att jag känner mig berusad. Sambon har ungefär samma "regel" som mig, han får dricka men ej så han blir berusad ifall han ska ta hand om Bosse :)
  • ebe91

Jaha, invägning idag! +0,5 kg, men det gör inget. Sambon låg med 40 graders feber tis-ons och sen på torsdag fick han halsfluss, så jag har fått ta hand om Bosse helt själv sen i tisdags (ville ju inte att sambon skulle smitta han). Och då gjorde jag det enkelt för oss, restaurangmat hela veckan. Igår var första gången vi lagade mat denna vecka o då blev det grillat, så inte konstigt att jag inte gått ner ett gram. Men nu är sambon inne på fjärde dagen med antibiotika, så nu får han allt hjälpa mig med B igen ;) tack o lov har B skött sig perfekt i veckan, han har somnat av sig själv vid 21-22 och sen sovit till 5-7 innan första amningen! Kvällarna har dessutom varit ovanligt bra, inget hysteriskrik! :)

• ebe91
    Lavish skrev 2015-04-26 10:26:02 följande:
    När vårt sista paket storlek 2 är slut har jag köpt treor till Linnea så ja dom växer ju ur allt snabbt som små.

Men sen ÄR det faktiskt skillnad på olika blöjmärken så det kan vara värt att testa en annan sort. Inte så att vissa är sämre eller bättre generellt, men vissa bebisar är korta och tjocka, andra långa och smala och så vidare. Och då spelar formen på blöjan roll för att hålla tätt. 
    Vi böt till 2or för kanske 2-3 veckor sedan, funderar också på att byta till 3or nästa gång vi köper då jag tycker dom börjat sitta lite tajt. Först hade vi libero, men 1orna var slut en gång så då köpte vi pampers istället och vi tycker dom sitter bättre på Bosse. Upplever också att pampers är lite större än libero och mjukare + stretchigare. Men de luktar faktiskt lite konstigt...
  • ebe91
    Mimipig skrev 2015-04-26 12:13:23 följande:
    Sover han 7 h i sträck??? Hur gör du???
    Han har sovit bra nattetid sen vi kom hem från BB... Första 3 veckorna åt han 2 ggr/natt o sov resten, nästkommande 3 veckorna åt han 1ggr/natt o nu sista veckan har han sovit hela nätter eller ätit där vid 5 för att sen somna om... Han somnar alltid om direkt han ätit. Så vi har helt enkelt haft tur. Sen sover han inte så mycket dagtid, inga jättelånga lurer iallafall, men det gör inget när vi har så bra nätter.
  • ebe91
    snö 81 skrev 2015-04-26 14:45:38 följande:
    Det är så olika från märke till märke också. Tage kan ha alla byxor i strl 50 ännu, men använder bodys i strl 56. Dock är de från hm nästan för små och de från Lindex och Kapp Ahl jättestora. Han har en body från Name It också och den är stor på längden, men väldigt smal i modellen.
    Jag har tvärtomt, bodys i 56 är alldeles lagom medan byxorna i 56 börjar bli alldeles får små ;p var samma när han växte ur 50, vilket han gjorde för flera veckor sedan... O pyjamasarna är också så små, eller korta i benen. Men hittar bara dubbelstorlekar (62-68) o dom är så himla stora...
  • ebe91
    Mimipig skrev 2015-04-26 16:58:17 följande:
    Bodys och byxor i 56 är perfekta just nu, men W är ju också ca 56 cm lång nu. Men jag fick lägga bort BB-pyjamasen m fötter i stl "nyfödd" efter bara två v. Vi har fått mest kläder i stl 56, så mkt att han knappt kommer använda allt, men sen blir det skralare i hans garderob.
    Bosse är bara 54 cm men han är rätt rund, tror jag har grädde i tissarna ;) kusinen som är 17 dagar äldre än B är 3 cm LÄNGRE men väger 500g MINDRE - o det skiljde 40 gram och samma längd då de föddes...
  • ebe91
    Madelia skrev 2015-04-27 08:58:58 följande:

-400 g när jag vägde mig imorse. Jag vet ju dock att det gått lite fram och tillbaka under veckan. Var inte särskilt nyttig i helgen, men vi har varit ute och gått väldigt mycket så det jämnar väl ut sig lite. Har 3,5 kg kvar till vikten innan grav.

Vi ska ut på promenad efter frukost. Jag hoppas ni andra får lika fint väder som det verkar bli här.

O här har det snöat inatt o är nu mulet ute..
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?