• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Åh vad jag känner att jag blev irriterad på min barnmorska. Var precis på efterkontroll, allt såg bra ut, men hon började med att ta upp den där kurvan man får från förlossningen och säger "du verkar ju ha haft en snabb o fin förlossning". Jaså, tänker jag, försöker förklara att den inte var så bra som hon ser på pappret men hon envisas med att säga "om man ligger mellan dom här två går det i normaltakt o din ligger ju lite ovanför". Jo, alltså den gick rätt snabbt (5 timmar aktiv förlossning), men det slutade ju med att jag hade en barnmorska liggandes över mig pressande på magen, en i vardera ben och sen en läkare mellan benen som slet ut ungen med en sugklocka... O när han väl kom ut hamnade han ju på neo i c-pap, men det hade hon nu inte orkat ta reda på... Kännet mig bara så besviken, när hon varit så bra under hela graviditeten men så ointresserad nu efteråt... Fick inte ens chansen att prata om förlossningen, utan hon konstaterade bara att det var en normal förlossning, även fast min förlossningsbarnmorska sa till mig att det räknades som en förlossning med komplikationer...

• ebe91
    Trollunge85 skrev 2015-05-06 12:35:36 följande:
    Så det är bara tiden som spelar roll? Det säger väl inget om förlossningen i sig? Är inte alls vad jag förväntar mig av en efterkontroll. Jag trodde man skulle prata igenom upplevelsen och känslorna kring den för att få möjlighet att bearbeta det hela så man inte är helt uppskrämd inför en ev ny förlossning i framtiden. Förstår att du blev irriterad. Jag ska på min nästa vecka. Får se hur den blir.
    Ja, hade större förväntningar... Även om jag har accepterat min förlossning och kommit över den, hade det känts skönt att få prata om den såhär i efterhand när man hunnit landa. Eller iallafall haft möjlighet att fått prata om den. Kändes mer som att jag haft fel om min egna förlossning, att den inte alls var så tuff som jag fått för mig...
  • ebe91
    Lavish skrev 2015-05-07 11:34:11 följande:

Hur tänker ni andra angående badkläder?

I år tror jag att jag får kapitulera och ha baddräkt, som jag inte haft sen jag var barn. Inte så mycket för att jag blivit tjock och sladdrig, gissar att folk ändå inte bedömer en på samma sätt som en 19 åring när man 30 år gammal dyker upp med en bebis och ett småbarn på beachen.

Men jag är ju helt tigerrandig på magen en bra bit upp över naveln och än så länge är det rejäla breda bristningar i en skrikig lila kulör. Det ser faktiskt helt vansinnigt ut, tror inte folk kommer att kunna låta bli att glo på det även om de kanske sympatiserar med orsaken. 

Men samtidigt vill jag inte köpa en baddräkt som jag inte kommer kunna ha sen om jag förhoppningsvis går ner sen. En bikini är ju lite mer anpassningsbar, baddräkten ska ju sitta tight på magen. 

Jag ska köpa en ny bikini, eftersom brösten växt se enormt nu medan jag ammar finns det inte en chans att jag kan komma i mina vanliga bikinis... Överdelen täcker väl knappt vårtgården ;) men då måste man ju hitta en som passar fulla/nyätna bröst... Degmagen får folk stå ut med, jag bryr mig då inte om den :)
  • ebe91

På tal om dop, mamma var förbi idag och antog att vi skulle döpa Bosse, men nej. I min släkt är alla döpta, jag var på 10 dop på 10 år vilket fått mig att hata dop. Och mina föräldrar är skiljda, så jag skulle behöva bjuda båda sidorna (såklart) vilket skulle resultera i närmare 40 pers + sambon familj (betydligt mindre) och sen vänner. Finns inte, jag orkar inte ens tanken på att anordna ett dop. Sambons familj är inte döpta, så han är ju inte heller intresserad av det. Sen är jag (hemskt nog...) så kräsen så jag vill inte ha massa doppresenter jag sen inte vill ha framme/använda osv... Nog jobbigt med kläder som vi redan fått som jag inte tycker om...

• ebe91
    LillLouise84 skrev 2015-05-07 22:58:43 följande:

Kommer alla att gå på efterkontroll eller är det någon som hoppar det? Jag ska iväg om två veckor. Men jag har en kompis hon var på koll efter första barnet och sen efter fjärde men då bara för att hon misstänkte framfall.

Det verkar vara så olika hur efterkontrollen går till. Jag tycker det borde finnas en checklista och att det borde vara mer som under graviditeten, kolla blodtrycket, blodvärdet och gyn. För jag vill veta om kroppen är okej.

Min barnmorska hade en checklista: blodtryck, vikt, blodvärde, avslag, preventivmedel och sen gynundersökning. Hon var noga vid gynundersökningen, skulle även känna efter i analen eftersom jag blev klippt bakåt.... Men hon glömde/struntade somsagt i tankar kring förlossningen, frågor osv... Jag vet att dom var kort om folk och att mitt besök gick från 45 minuter till knappt 15...

Idag ska vi till BVC, Bosse blir 2 månader idag (!), hur nu det gick till... O då ska även jag ha ett längre samtal med BVC-sköterskan, typ för att screena efter förlossningsdepression. Men hon lär ju inte kunna svara på de frågor jag hade velat ställa till barnmorskan i onsdags...
  • ebe91

2-månaderskontroll idag, Bosse väger 5555g och är 56,5 cm lång så han växer minsann. Har stl 62 på kläder nu, och dom sitter perfekt. Har fått en ny BVC-sköterska då våran vanliga gått på graviditetsledigt, så kommer ju få ha den nya resten av bebistiden :) Men hon var helt ok hon också!

Fick erbjudande om babymassage, men är tveksam... Det var 5 träffar och alla är mellan 10-11:30, vilket är lite tidigt våran del... Vi ligger ju i sängen till minst 9, innan vi går upp till soffan och myser på morgonen... Brukar inte planera in ngt förrän kl 11, o även det kan ibland vara lite tidigt för oss...

• ebe91
    SvanE skrev 2015-05-08 12:47:54 följande:

Stackars liten har 38,1 i temp som gått upp från 37,8 igår. Är som tur var inte så påverkad förutom lite gnällig (kan dock vara magen som vanligt) men BVC och barnmott. Tyckte ändå att en läkare skulle kolla på honom. Känns inge kul när han bara är 7veckor annars hade jag nog kunnat slappna av och avvakta lite :/

Krya på liten!
  • ebe91
    SvanE skrev 2015-05-09 10:57:45 följande:
    Min syster hade så som du beskriver det, hon sa att det hette typ slidväggsframfall? Kan det vara det?
    Vad jag förstått är nästan alla framfall "slidväggsframfall", då det är slidväggen som buktar ut. Sen kan det ju vara ett främre eller bakre framfall beroende på vad det är som trycker på slidväggen så den buktar ut (cystocele eller rectocele)... Sen kan väl även livmodern "hänga ner" så det är väl en tredje typ av framfall och räknas inte som slidväggsframfall... Rätta mig om jag har fel men så har jag uppfattat det :) jobbade första sommaren som färdig ssk på gyn och vill minnas att främre framfall (cystocele) var den vanligaste...
  • ebe91
    septemberbarn08 skrev 2015-05-09 15:43:52 följande:
    Vad härligt för dig, och säkert för grabbarna också som fick lite tid med varandra:) jag är så nervös av mig den här gången att när sambon sa för någon timme sen att han gärna vill gå ut med Selina SJÄLV i barnvagnen snart så knöt det sig i magen på mig. Skitlöjligt, jag vet.. vad kan hända under en kort promenad egentligen?
    Oj, själv har jag skickat iväg sambon på barnvagnspromenad från start, så jag kunnat duscha i lugn o ro eller ta en powernap :)
  • ebe91
    septemberbarn08 skrev 2015-05-09 17:19:37 följande:
    Ja jag fattar inte vad som är fel med mig. Hade det varit första barnet hade det kanske varit LITE mer förståeligt men med TREDJE barnet? Blir så sjukt stressad av att vara ifrån henne! Och samtidigt känner jag förstås emellanåt att det är rätt jobbigt att inte ha en sekund för mig själv..
    Det är nog inget fel på dig ;) kanske är jag som inte är normal :) skulle nog ha svårare med att vara ifrån han flera timmar, har funderingar på att boka en frisörtid men har inte bestämt om jag bara ska klippa mig eller även färga håret, just nu har jag en lättskött blond ombre men skulle nog vara fint med lite kallare slingor där i :) har fryst in bröstmjölk så det skulle egentligen inte vara ngt problem, sambon är dock själv lite nojjig för att vara själv med Bosse så länge ;)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?