• Lilj3

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-08-24 09:45:21 följande:

Ni som fått tillbaka er mens, hur länge blödde ni första gången? Jag vet att den brukar vara riktigare (!), men är det en längre period också? Funderar på att boka ett par enheter blod till slutet av veckan.

Jag blödde inte mer eller längre än vanligt faktiskt. Ganska mycket de två första dagarna och sen lite mindre i tre dagar. Hade mindre ont än innan graviditeten dessutom, hoppas verkligen det fortsätter så.
  • Lilj3

Idag var vi på 6-månaderskontroll. Verkar som vi kommit på banan med vikten igen vilket känns skönt.

Till er som har jobbiga nätter nu kan jag ju trösta med att det förhoppningsvis blir bättre. Valter hade en riktigt besvärlig period när han var runt 5 månader men nu somnar han själv i sängen strax efter 8 och sover till 4-5 innan han vill bli ammad och komma över till min säng. Bökar han däremellan räcker det oftast med att stoppa in nappen. Antar att det kommer ett bakslag snart igen men jag börjar bli van nu. Det är skönt att det kommer bra perioder ibland så man får vila lite iaf.

• Lilj3
    Kpax skrev 2015-09-01 16:35:41 följande:

Vi testade sittdelen förra veckan, men herregud vad stor den är... Det är en Brio Go Next, så det är inte ergonomisk sittdel. Just nu känns det som det kommer dröja ett år innan hon kan få sitta i vagnen, lyckligtvis går det ganska bra med liggdelen fortfarande, och vi kan ju klicka fast babyskyddet på chassit.

Vi har ju också en Brio go next och har precis bytt till sittdel. Den är stor som sagt men vi köpte en inovi sittdyna och satte dit så nu sitter han jättebra. Hade helst väntat med att byta tills han satt stadigt själv, men han blev rasande i liggdelen mot slutet så vi bytte ändå.
  • Lilj3
    Mimipig skrev 2015-09-04 15:52:57 följande:

W har börjat ta längre sovstunder på dagen, 1,5 h i stöten. Han sover tre ggr, hur gör era? På natten sover han ca 21-7, men två matningar.

Han sover sällan mer än 30-45 minuter åt gången dagtid. Vaknar ca 7 på morgonen. Sover en halvtimmeslur runt 9 och en till kort lur vid 11.30. Nästa gång blir oftast runt 14 och sista luren tar han nån gång mellan 16-17. Sen somnar han för natten strax efter 20. Hade varit mer praktiskt om han kunde sova tre gånger istället för fyra och lite längre stunder.
  • Lilj3
    ebe91 skrev 2015-09-04 20:39:11 följande:

Alltså, är jättemånga runt i kring mig som meddelar att de väntar tillökning. Jag kan typ inte ens glädjas med dom utan känner bara avundsjuka?! Vad är det för fel på mig... Vi försöker ju inte ens få ett syskon och har just nu en underbar son, men ändå är jag sååå avis på de som är gravida. Allt de har framför sig... Och jag vet ju att vi kommer också vara där igen om inte allt för länge (tar typ förgivet att vi blir gravida lika enkelt igen..). Ibland är man bra allt konstig!

Känner igen mig väldigt väl. Vilket är väldigt konstigt eftersom de tre första månaderna med bebis inte var någon större hit enligt mig. Ändå ser jag gravidmagar och nyfödda överallt och blir avundsjuk. Nu planerar vi inte att skaffa syskon än på några och den logiska delen av mig vet att det är klokast att vänta. Irriterande att förnuft och känslor inte vill samarbeta alls.
  • Lilj3

V är 6,5 månader och ammas fortfarande fritt. Utöver det äter han en halv portion gröt med frukt till frukost och kvällsmål och en tredjedel-en halv burk mat till lunch . Hans mage har för övrigt fungerat klockrent sen vi började använda pottan. Bajs varje morgon! Innan kunde han hålla sig upp till en vecka och hade ofta ont i magen.

Han kräks dock ganska mycket fortfarande, trots mer fast föda. Han verkar inte lida av det men jag börjar bli less på att allt luktar kräk. Nu luktar det ju dessutom mer än vanligt när han äter annat än bröstmjölk. Blir jobbiga fläckar också. :/

• Lilj3

Här funkar nätterna fint för tillfället. Inatt sov han från 20-5.20 utan uppvak. Han fick en hel portion gröt klockan 18 och sista amningen var ca 19. Dessvärre ville han inte somna om när han vaknade så det blev en tidig morgon.

Jag skulle verkligen behöva komma igång med träning. Min rygg håller på att gå sönder känns det som. Vikten har jag ingen koll på och vill inte ha eftersom jag lätt blir fixerad vid den då. Jag vill bara känna mig stark och slippa ha ont.

• Lilj3
    ebe91 skrev 2015-09-15 08:49:47 följande:

Mina önskningar måste ha gått in! Blev uppvak 00:20, 04:20 och 06:20 med matning de två första gångerna. Han fick ersättning så nu har jag bestämt mig för att sluta amma... Känner både sorg och lättnad. Jag ville ju amma lääänge, men har fått kämpa sista 3 månaderna (!) då han inte är så stort fan av tissarna. Har han fått flaska har han ätit mycket bättre. Och han är ju över 6 månader så egentligen har jag gjort det rätt bra enligt mig själv, ska inte vara så hård mot mig. Det blir inte alltid som man tänkt sig. Kanske att nästa barn vill amma längre, eller inte alls. Bosse äter ju mat till lunch o middag o gröt på kvällen, så är ju bara frukost o mellanmålen som blir ersättning istället för bröstmjölk.

Skönt med en bra natt!

Jag går i tankarna på att ge upp amningen helt. Har ju ammat i nästan 7 månader nu vilket är längre än vad jag egentligen hade tänkt från början. Känns inte speciellt mysigt att amma längre heller då han slåss, nyps och sparkas vid amningen och är allmänt ofokuserad. Vi har aldrig gett ersättning förutom den första veckan så vi får se hur det går med den saken.

På dagarna går jag runt med öronproppar numera för att Vs rösttestande har tagits till en helt ny nivå. Han har hållit på så länge, men nu kan han skrika så högt att jag har huvudvärk i slutet av dagen om jag inte använder öronproppar. Hoppas verkligen att han lugnar ner sig snart med skrikandet. Tack och lov är han tyst i vagnen när vi är ute.
  • Lilj3
    septemberbarn08 skrev 2015-09-18 10:37:13 följande:

Haha ni skriver om tänder och att era barn reser sig upp och sitter hur bra som helst. Precis som när våra andra barn var små lär Selina göra allt det där sist av allihop av barnen i samma ålder. Följer hon syskonens mönster kan hon inte sitta helt stabilt förrän vid 8 månader, krypa vid 10 månader, få tänder vid 11 månader och gå vid 16 månader. De var rätt "sena" med det mesta, utom språket. Sonen pladdrade 6ordsmeningar vid 18 månaders ålder.. och med tanke på hur mycket Selina "pratar" redan nu kanske hon blir lik;)

Tycker dock att hon redan nu tar sig fram lite.. förflyttar sig iaf litegrann när hon ligger på mage. Och försöker trycka upp överkroppen först och sedan ställa sig på knä men då far överkroppen ner i golvet igen. Inte lätt att få kroppen att göra som man vill;)

Valter är inte heller speciellt tidig med det motoriska. När han försöker krypa resulterar det i att han bara hasar bakåt och blir jättearg. Han sitter inte speciellt stadigt än heller. Så fort han ser nåt han vill ha (dvs hela tiden) kastar han sig efter det med hela kroppen och tippar omkull. Pratar gör han dock hela tiden och skriker/tjuter så fönstrena skallrar.
  • Lilj3

Idag blir V 7 månader!

Positivt just nu: 1. Nätterna. Han somnar lätt och tidigt på kvällarna nån gång mellan 18.30-20 och sover ca 9-10 timmar utan att äta. 2. Är ute och går nån timme nästan varje dag nu och det mår både jag och V bra av.

Negativt: 1. Han sover fortfarande dåligt på dagarna. 2. Jag känner mig ensam. Till viss del självvalt men det hade varit skönt att ha någon annan vuxen att prata med ibland förutom min sambo. 3. Vädret. 4. V har fått tillbaks sin rädsla för folk han inte känner. Det var nästan borta för en månad sen men nu är det värre än nånsin. Så fort nån annan än jag eller min sambo pratar med eller tittar på honom börjar han gråta. Besvärligt när man stöter på granntanterna i trapphuset och de ska hälsa och gulla.

Blev mycket på negativsidan nu ser jag men egentligen är jag ganska nöjd med tillvaron, iaf om man jämför med hur det var för 3-4 månader sen.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?