• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • snö 81
    tovemaja skrev 2016-09-16 08:51:23 följande:

Alltså denna ålder! Alla ord som bara bubblar ut! All glädje! Underbart! MEN också detta testande av gränser och alla illskrik rakt ut!! Jösses! Börjar ana vad de närmsta åren har i beredskap åt mig!

Här bubblas det ytterst lite ord. Mamma, mjao, vovv är det han kan säga utan uppmaning. Annars låter han mest, typ dao dao dao, mäh, eh nä nä nä. Sen kan han säga typ blomma, bulle, banan, där, ner etc. om man upprepar ett ord och ber honom säga. Annars inte alls!
    Gallskrika kan han göra emellanåt. Det gör även 6-åringen :)
  • Kpax

Alltså denna ålder! Alla ord som bara bubblar ut! All glädje! Underbart! MEN också detta testande av gränser och alla illskrik rakt ut!! Jösses! Börjar ana vad de närmsta åren har i beredskap åt mig!

Ja det är SÅ roligt! Hon pratar mycket i tvåordsmeningar nu (men utomstående förstår henne inte, hehe), det går så otroligt fort!

Men det märks att det är mycket som händer och mycket att processa, hon är väldigt lugn jämfört med andra, men ändå är det tufft. Hoppas att det känns lättare för mig också när tvåan är ute (fast jag tänker att det blir ännu tuffare). :)
  • LillLouise84

Här är det inte så mycket ord. Men han är väldigt duktig på att visa vad han vill. Han går och öppnar kylen och pekar på mjölkpaket när han vill ha mjölk. Han flyttar stolar och hämtar det han vill ha och svarar väldigt bestämt ja eller nä på frågor. Orden är mest skor, jacka, hatt, kaka, napp, macka. Han blir väldigt sällan arg, men kan bli väldigt tvär och säga nä. Däremot är han helt galen på att kasta sig på allt och alla. Han kan hoppa på syrran och slå en kullerbytta över soffkanten. Han klättrar som en liten apunge. Helt livsfarlig. Han klättrade upp på kanten på bassängen på badhuset och dök med huvudet ner i botten och slog en jättebula i pannan. Han springer omkull och slår sig gul och blå hela tiden.
  • tovemaja

Så lustigt att det är så olika! Trots att barnen är lika gamla. Folke är inte alls framåt fysiskt, skulle aldrig hoppa från kanter osv. Har precis börjat klättra upp och ner från pallar... Springer ju mycket och så. Men försiktig annars. Inga tvåordsmeningar men massa massa massa ord!

• ebe91

Jag är såå stolt över min lilla (stora!) kille. Nu har han två dagar på rad bajsat på toaletten! Tidigare har det blivit någon gång dådå på pottan, kiss kommer nästan dagligen men bajs bara någon enstaka gång i veckan. Igår var vi hos farmor o då fanns det inte tillgång till någon potta när jag märkte att han var bajsnödig, men toaletten funkade ju lika fint! Tror nästan han tyckte mer om toan än pottan? Nåja, nu måste jag införskaffa sån där barnsits till toan för att underlätta.

• Kpax
    tovemaja skrev 2016-09-17 11:36:18 följande:

Så lustigt att det är så olika! Trots att barnen är lika gamla. Folke är inte alls framåt fysiskt, skulle aldrig hoppa från kanter osv. Har precis börjat klättra upp och ner från pallar... Springer ju mycket och så. Men försiktig annars. Inga tvåordsmeningar men massa massa massa ord!

Verkligen olika ja!

Josefin säger nog inte supermånga ord, men som sagt ganska många tvåordsmeningar.

Precis som Folke är hon ganska försiktig, väldigt skönt för hon slår sig sällan. :D
  • Kpax
    ebe91 skrev 2016-09-17 13:08:49 följande:

Jag är såå stolt över min lilla (stora!) kille. Nu har han två dagar på rad bajsat på toaletten! Tidigare har det blivit någon gång dådå på pottan, kiss kommer nästan dagligen men bajs bara någon enstaka gång i veckan. Igår var vi hos farmor o då fanns det inte tillgång till någon potta när jag märkte att han var bajsnödig, men toaletten funkade ju lika fint! Tror nästan han tyckte mer om toan än pottan? Nåja, nu måste jag införskaffa sån där barnsits till toan för att underlätta.

Oj vad duktigt!

Josefin säger ofta till innan hon bajsar, men det kan vara 5 till 30 minuter innan, och inget har kommit på toan än så länge. Det är inget vi tränar aktivt på, men känns dumt att ignorera när hon själv säger till tycker jag.

Vi tänkte också köpa en sån där liten toasits.
  • ebe91
    Kpax skrev 2016-09-17 14:07:24 följande:
    Oj vad duktigt!

Josefin säger ofta till innan hon bajsar, men det kan vara 5 till 30 minuter innan, och inget har kommit på toan än så länge. Det är inget vi tränar aktivt på, men känns dumt att ignorera när hon själv säger till tycker jag.

Vi tänkte också köpa en sån där liten toasits.
    Han säger ju inget men ser på hans kroppsspråk om han är bajsnödig, så då brukar jag fråga han om han vill sitta på pottan - vilket han oftast vill. Han sitter när han vill och så länge han vill, om det kommer något är det en bonus typ. Men några kissdroppar kommer det oftast iaf. Ibland hinner jag inte läsa av hans signaler o då bajsar han i blöjan. Och vissa dagar vill han inte alls sitta på pottan!
  • Kpax
    ebe91 skrev 2016-09-17 18:02:03 följande:

Han säger ju inget men ser på hans kroppsspråk om han är bajsnödig, så då brukar jag fråga han om han vill sitta på pottan - vilket han oftast vill. Han sitter när han vill och så länge han vill, om det kommer något är det en bonus typ. Men några kissdroppar kommer det oftast iaf. Ibland hinner jag inte läsa av hans signaler o då bajsar han i blöjan. Och vissa dagar vill han inte alls sitta på pottan!

Hur länge sitter han? Josefin sitter max en minut innan hon tröttnar.
  • ebe91
    Kpax skrev 2016-09-17 19:53:04 följande:
    Hur länge sitter han? Josefin sitter max en minut innan hon tröttnar.
    Han kan sitta uppåt 15 minuter, haha! Men då har han ipaden och sitter och ser hästklipp (konstigt nog är han tokig i hästar.. Jag hatar dom). Oftast kommer det kiss/bajs inom första 3 minuterna om det kommer något, sen vill han sitta kvar o kolla på plattan... Ibland läser vi en bok när han sitter på pottan. Han behöver någon form av stimulans (jag är likadan, har alltid typ mobilen när jag är på toa). Nu idag och igår när han gjorde sina behov på toa bajsade han inom 1 minut, då utan underhållning.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?