• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • Kpax
    tovemaja skrev 2016-08-11 07:42:43 följande:

Kanske glömde skriva här? Natten till söndag föddes lillebror äntligen med en väldig fart! Vi var inskrivna på förlossningen 1 timme innan han föddes :) så nu är Folke storebror vilket känns helt absurt! Men så mysigt med två små grabbar nu!

Ja det glömde du! Och jag ville inte tjata :D

Stort grattis!! När du landat får du jättegärna berätta lite mer om du vill :)
  • snö 81

Kanske glömde skriva här? Natten till söndag föddes lillebror äntligen med en väldig fart! Vi var inskrivna på förlossningen 1 timme innan han föddes :) så nu är Folke storebror vilket känns helt absurt! Men så mysigt med två små grabbar nu!

Grattis!! Gick allt bra? Vad ska lillebror heta?
  • ebe91

Grattis, hoppas det gick bra även fast det gick snabbt! Berätta gärna mer sen när du orkar :)
  • Kpax

Det är dags för inskolning på förskola (jag vill säga dagis!), och jag tycker det är sjukt svårt med kläder! Vi får ingen lista, utan man ska "gå på känn", hur man nu gör det med första barnet första vintern hon inte är vagnbebis.

Tänkte dela upp det på höst- och vintersäsong.

Höst:

Gummistövlar (antagligen fodrade, eller blir det flr varmt?) och lite grövre gymnastikskor

Galonställ

Skaljacka

Fleecetröja eller stickad kofta (är det dumt med kofta?)

Tunn mössa och vantar (+galonvantar? Och sydväst?)

Ombyte tröja, byxor och strumpor

Det är inget ur&skur (tyvärr), de är ute max en timme åt gången, o chark eftersom mitt barn bara går kortdag blir det bara en utevistelse för hennes del.

Vinter:

Fodrat galonställ

Viking-stövlar, de är fodrade och helt vattentäta, ska klara -20. Blir det för tätt? Eller funkar de för max en timme?

Vinteroverall

Ofodrade galonisar att dra över overallen vid behov

Varmare mössa och vantar

Fleecetröja eller stickad tröja

Ombyte innekläder

Kom jättegärna med tips och tankar! Vi bor i Västmanland, så ingen extrem kyla, mest blött och trist.

• ebe91
    Kpax skrev 2016-08-14 21:17:23 följande:

Det är dags för inskolning på förskola (jag vill säga dagis!), och jag tycker det är sjukt svårt med kläder! Vi får ingen lista, utan man ska "gå på känn", hur man nu gör det med första barnet första vintern hon inte är vagnbebis.

Höst:

Gummistövlar (antagligen fodrade, eller blir det flr varmt?) och lite grövre gymnastikskor

Galonställ

Skaljacka

Det är inget ur&skur (tyvärr), de är ute max en timme åt gången, o chark eftersom mitt barn bara går kortdag blir det bara en utevistelse för hennes del.

Vinter:

Fodrat galonställ

Viking-stövlar, de är fodrade och helt vattentäta, ska klara -20. Blir det för tätt? Eller funkar de för max en timme?

Vinteroverall

Varmare mössa och vantar

Ombyte innekläder

Kom jättegärna med tips och tankar! Vi bor i Västmanland, så ingen extrem kyla, mest blött och trist.

Det enda jag tänkte på är behöver du både ofodrat o fodrat galonställ? Vi har tänkt satsa på ett galonställ och sen typ ullställ under vid behov (vi kommer dock ha sonen hemma ett år till). Vi kör även ofodrade stövlar och satsar på tjocksockar vb, men då bor vi i norrbotten och stövlar är en kort säsong här.
  • ebe91

Åh vad jag tycker denna ålder är helt fantastisk! Bosse är så kul att vara med (oftast...). Han lär sig så snabbt, och bara talet lossnar helt kommer han prata så mina öron blöder. Jag imponeras av honom varje dag, och nu har han även börjat försöka sig på 2-ords meningar ("sitta här"). Och han älskar att sitta o bläddra i böcker, peka ut olika saker (främst olika djur). Sen har iofs även den mer ocharmiga sidan börjat växa fram... Ett humör utan dess like. Lite motgångar och det blir ett illvrål (räcker med att typ klossen inte går i hålet han tänkt osv). Sen vägrar han sitta i barnmatstol också, så i helgen fick han en hög barnstol istället... Nåja, han klättrade ur barnmatstolen också trots att man spännde fast han.

Är dock lite nervös hur jag ska lyckas aktivera han nu när sambon börjar jobba igen (nästa vecka). Känns så mycket besvärligare att kånka runt på två barn, men ska försöka ta mig ut så jag inte växer fast hemma. Ta mig till kyrkans barntimme osv, bibblo har någon sångstund varje vecka (finns ingen öppen förskola här). Hur gör ni andra som har/väntar småsyskon? Vad gör ni för att roa era 1,5-åringar? (Han kommer vara hemma åtminstone 1 år till innan det är dags för dagis).

• septemberbarn08
    Kpax skrev 2016-08-14 21:17:23 följande:

Höst:

Galonställ

Skaljacka

Vinter:

Fodrat galonställ

Vinteroverall

Varmare mössa och vantar

Ombyte innekläder

Efter två barn som gått igenom dagisåren kan jag bara konstatera att fodrade regnkläder är inget för oss. Och fröknarna håller med ;)

Hellre ofodrade regnkläder som går använda även på sommaren och sen komplettera med något varmare under när det är kallare ute. Då slipper man köpa dubbelt, för ofodrat brukar behövas ändå och fleecekläder/ullkläder använder vi även på vintern under overall när det är som kallast så.. likadant med stövlar.. ofodrade behövs på sommaren och bättre då att ha tjocksockar i på hösten än att köpa två par stövlar. Galonvantar kör vi också ofodrade och kan sen använda vilka vantar vi vill under.

DESSUTOM är det bättre med ofodrat enligt fröknarna för det är lättare att få torrt om det blir fuktigt inuti. Fodrade stövlar/galonkläder/Galonvantar brukar vara ett helsike att få torrt ordentligt.
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2016-08-15 09:53:07 följande:

Efter två barn som gått igenom dagisåren kan jag bara konstatera att fodrade regnkläder är inget för oss. Och fröknarna håller med ;)

Hellre ofodrade regnkläder som går använda även på sommaren och sen komplettera med något varmare under när det är kallare ute. Då slipper man köpa dubbelt, för ofodrat brukar behövas ändå och fleecekläder/ullkläder använder vi även på vintern under overall när det är som kallast så.. likadant med stövlar.. ofodrade behövs på sommaren och bättre då att ha tjocksockar i på hösten än att köpa två par stövlar. Galonvantar kör vi också ofodrade och kan sen använda vilka vantar vi vill under.

DESSUTOM är det bättre med ofodrat enligt fröknarna för det är lättare att få torrt om det blir fuktigt inuti. Fodrade stövlar/galonkläder/Galonvantar brukar vara ett helsike att få torrt ordentligt.

Jag som är gammal hästtjej borde kunnat räkna ut det. Det är lättare att torka ett ofodrat regntäcke och ett fleecetäcke än ett fodrat.

Ja då kan jag ju lika gärna skita i fodrat och lägga dit stickade byxor och tröja och eller fleece (som ju är mycket lättare att tvätta och torka även om ull känns lite sundare, för miljön om inte annat).

Angående stövlar tänker jag att det är svårt att få rätt storlek om de ska funka både med och utan raggsockar? Då måste de vara så stora nu i början av säsongen att jag tänker att de glider av?

Nåja, just fodrade stövlar har vi fått från en kompis, så det är ändå aktuellt att köpa ofodrade i större storlek.

Tack! :)
  • Kpax
    ebe91 skrev 2016-08-15 06:22:14 följande:

Det enda jag tänkte på är behöver du både ofodrat o fodrat galonställ? Vi har tänkt satsa på ett galonställ och sen typ ullställ under vid behov (vi kommer dock ha sonen hemma ett år till). Vi kör även ofodrade stövlar och satsar på tjocksockar vb, men då bor vi i norrbotten och stövlar är en kort säsong här.

Jag glömde citera dig i inlägget ovan, det var till er båda! Tack :)
  • Kpax
    ebe91 skrev 2016-08-15 08:38:04 följande:

Åh vad jag tycker denna ålder är helt fantastisk! Bosse är så kul att vara med (oftast...). Han lär sig så snabbt, och bara talet lossnar helt kommer han prata så mina öron blöder. Jag imponeras av honom varje dag, och nu har han även börjat försöka sig på 2-ords meningar ("sitta här"). Och han älskar att sitta o bläddra i böcker, peka ut olika saker (främst olika djur). Sen har iofs även den mer ocharmiga sidan börjat växa fram... Ett humör utan dess like. Lite motgångar och det blir ett illvrål (räcker med att typ klossen inte går i hålet han tänkt osv). Sen vägrar han sitta i barnmatstol också, så i helgen fick han en hög barnstol istället... Nåja, han klättrade ur barnmatstolen också trots att man spännde fast han.

Är dock lite nervös hur jag ska lyckas aktivera han nu när sambon börjar jobba igen (nästa vecka). Känns så mycket besvärligare att kånka runt på två barn, men ska försöka ta mig ut så jag inte växer fast hemma. Ta mig till kyrkans barntimme osv, bibblo har någon sångstund varje vecka (finns ingen öppen förskola här). Hur gör ni andra som har/väntar småsyskon? Vad gör ni för att roa era 1,5-åringar? (Han kommer vara hemma åtminstone 1 år till innan det är dags för dagis).

Ja den här åldern är verkligen rolig!!

Varje dag är det nya ord och påhitt. Extra roligt just nu är att göra hyss och säga "neeej" samtidigt. Tydligen säger jag "hörrududu!" ofta, det härmar hon. Och så säger hon "prupp" när hon pruttar, haha :D

Aktiveringen är anledningen till att vi testar dagis nu. Hon kommer gå 3-5h 3 dagar i veckan (5h om hon är med på vilan där).

Här finns kyrkis, babykyrkis, klapp och klang och babysim. Men det är bara kyrkis som funkar med en spädis och ett barn, så det känns jättesvårt! Som omföderska "får" man inte någon föräldragrupp heller, så det gäller att man råkar känna andra föräldralediga.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?