• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • Trollunge85
    Mildamilda skrev 2016-01-13 10:54:22 följande:

Nån mer vars bebis vägrar ligga still? Blöjbyte och påklädning gör mig svettig numera... Storebror var likadan o jag hade bestämt att nr 2 skulle va lugnare : ) sen nätterna är ett skämt just nu han vaknar o ställer sig upp o är ledsen o vill snutta - typ sex ggr per natt... Snark!!

Oja. Känner igen mig i båda delarna. Får knappt nån sömn just nu och de gånger jag inte fått bajs i pottan utan i blöjan är det ett rent helvete att gå rent utan att få det överallt. Lyckas ibland få honom still med ramsor eller med någon ny "leksak" så det är lite lättare med blöjbyte och påklädnad. Men blöjbyte (förutom bajs och ta på nattblöja) kör vi ståendes nu med byxblöjor. Enklare så...
  • snö 81

Nån mer vars bebis vägrar ligga still? Blöjbyte och påklädning gör mig svettig numera... Storebror var likadan o jag hade bestämt att nr 2 skulle va lugnare : ) sen nätterna är ett skämt just nu han vaknar o ställer sig upp o är ledsen o vill snutta - typ sex ggr per natt... Snark!!

Det där känner jag igen, varje blöjbyte med stort innehåll och varje påklädning är en kamp. Vi kör byxblöjor dagtid, men att byta ståendes tycker jag bara funkar på kissblöjor. När han har bajsat är det en jäkla fars varje gång :) Han snor sig runt och försöker krypa iväg medan jag försöker hålla i. Han har ju dessutom två tänder på väg så det kan bli ca 3 bajsblöjor per dag där innehållet är "all over the place" för att citera vår prins ;)
    Påklädning av ytterkläder sker ju rätt många ggr/dag eftersom vi både lämnar och hämtar dottern som går skola. Sen så sover han i vagnen 2 ggr/dag + nån extra sväng om vi måste till affären också...
  • snö 81

Vad har era barn i sängen (täcke/filt/kudde) nu när dom blivit såhär pass stora? Tänker då främst de barn som sover i egen säng

Vi köpte en liten mysig filt innan Tage föddes och den fick han ha som täcke eftersom man ska undvika vanligt täcke i början. Han har fortfarande bara denna lilla filt i sängen och den ligger ytterst sällan ovanpå honom. Kudde har han inte heller då han snurrar som en propeller på natten. Han har huvudet åt alla väderstreck under en natt så man skulle i så fall bli tvungen att fästa fast kudden på huvudet ;)

• Lilj3
    snö 81 skrev 2016-01-13 14:12:28 följande:

Vad har era barn i sängen (täcke/filt/kudde) nu när dom blivit såhär pass stora? Tänker då främst de barn som sover i egen säng

Vi köpte en liten mysig filt innan Tage föddes och den fick han ha som täcke eftersom man ska undvika vanligt täcke i början. Han har fortfarande bara denna lilla filt i sängen och den ligger ytterst sällan ovanpå honom. Kudde har han inte heller då han snurrar som en propeller på natten. Han har huvudet åt alla väderstreck under en natt så man skulle i så fall bli tvungen att fästa fast kudden på huvudet ;)

Vi har täcke eftersom det är ganska kallt i sovrummet. Han sparkar av sig täcket om det blir för varmt så det fungerar bra. Kudde har vi inte börjat med än.
  • septemberbarn08
    LillLouise84 skrev 2016-01-12 22:47:57 följande:

Hoppas att hon bara är medtagen efter vad som hände så att hon sover efter alla intryck. Du kanske borde fundera på ett andningslarm så du kan sova utan att oroa dig att hon slutar andas. För du behöver sova om du ska orka med allt som det innebär att vara en förälder.

Jag har funderat på det här med andningslarm nu idag men det finns ju rätt många att välja mellan. Antar att vi måste ha ett att fästa i blöjan då vi samsover. Men hur fungerar det egentligen? Är hon för stor och rörlig för det? Hur fäster man det? Blir det obekvämt?

Idag har vi varit ner på bvc och vägt.. 9 månader och 3 veckor = 8700g och 72cm. Lång tjej! Vi tog upp hennes utslag och fick "skäll" för att vi inte smörjer än. Jag tycker väl att det är onödigt att smörja då det ändå inte hjälper. Dessutom var det ju sagt att om det inte var bra efter 3 veckor skulle vi börja kolla upp orsaken till utslagen. Nu har det gått 7 veckor och ändå ska vi "fortsätta smörja". Bättre att kolla upp orsaken och ta bort problemet istället för att behandla symtomen tycker jag!

Nästa sak jag fick skäll för var nattamningen. Det är ju enda sättet att få henne att somna och somna om, hennes trygghet! Men nej.. sluta nattamma och absolut inte låta henne sova bredvid mig. Lägg henne i spjälsängen och stryk henne över ryggen, absolut inte plocka upp.

Känns väl som att det sista jag vill göra just nu är att lägga ifrån mig henne, ta bort hennes trygghet och låta henne skrika.. inget jag skulle vilja i vanliga fall h absolut inte efter måndagen!
  • LillLouise84

Blöjbyten är en kamp med en snurrade sprattlade tornado. Byxblöjor är det enda som funkar sen några månader tillbaka.
  • ebe91

Nu sover han både i sin säng och med oss, men han har haft samma sen födseln; en tunn kudde och en mjuk filt. Visst, fötterna ligger lika ofta på kudden som huvudet men när vi lägger han ligger han åtminstone åt rätt håll ;) vi har kört kudde hela tiden för att minska risken för platt huvudform. Filten är lika ofta under han som delvis på han, men han håller sig varm i bara pyjamas.
  • LillLouise84

W sover i spjälsängen med kudde och har pyjamas och filt, i natt även strumpor. Täcket blir för varmt för honom
  • Mildamilda

Täcke o kudde men täcket är oftast inte på... Sen sover han halva natten hos mig med mitt täcke.
  • Mildamilda

En annan icke önskvärd grej min bebis gör är bits! Nyss kröp han fram till mig när jag satt på golvet o så bet han mig genom mysbyxorna i insidan av låret aj!! Nån mer?

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?