• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-07-20 11:29:21 följande:

Snuttelisnuttsnutt hela nätterna nu! Jag känner mig halvt drogad av tröttheten.. vore en dröm att få typ 2 timmars sammanhängande sömn:/

På det har jag fått en inflammation i tandköttet där en visdomstand är påväg upp. Och eftersom vi bor i landet ingenstans finns ingen tandläkare tillgänglig på flera mil (och vad ska de göra förresten?).

På det är magen öm som ett stort sår efter min dumma idé att äta munkar i helgen.. gick tydligen inte alls med laktosen den här gången heller.

Ja ni hör ju, livet är på topp haha

Jag har haft problem med alla mina visdomständer, och tandläkaren vill att jag ska borsta och borsta så länge som möjligt. Jag har även köpt Corsodyl, en bakteriedödande gel man kan kleta på tanden (svårt att få det att fästa dock). Jag vill ha bort dem så fort som möjligt, men tandläkaren vill att de ska växa fram så mycket som möjligt så de är lättare att ta bort. Hur som helst är det tydligen inget ovanligt att det blir lite inflammerat, och de verkar inte göra något åt det :)
  • Kpax
    ebe91 skrev 2015-07-20 15:10:24 följande:

Tidigare pumpade jag ut för att sambon ska kunna vara själv med lilleman om jag vill/behöver åka iväg ett tag, men nu har jag bestämt att han får ersättning de få gångerna jag är iväg.

Skrev för kanske 2 månader sedan att vi hittat ett hus, men har glömt berätta att vi även vann budgivningen! Inflyttningsdatum är inte bestämt ännu då säljarna letar lägenhet förfullt, och säljaren ringde på fm och undrade om de kunde få kika på våran lgh och om vi isåfall kunde byta boenden. (Är en fruktansvärd bostadsbrist här precis som resten av sverige...) Sambon är ju somsagt i norge men pratade med svärmor så lilleman ska dit imorgon em så jag får plocka undan lite o "fixa till", vill ju göra ett så gott intryck som möjligt så vi kan få överta huset inom en rimlig tid! Så håll tummarna på onsdag, och att våran hyresvärd går med på det! Vi bor i ett "pensionershus" och säljarna skulle passa in perfekt, är också en väldigt liten fastighetsägare så det går nog att lösa...

Oj, grattis! Gud vad roligt och spännande!
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-07-24 08:48:16 följande:

Hej! Grattis till smidigt byte med hus ebe91!

Ni som ligger ungefär lika med mig och har en wonderweeks (kpax t.ex) märker ni också att barnen plötsligt är gladare? Så skönt, Folke var tjurig delux i 2-3 veckor här innan!

Dock är nätterna fortfarande väldigt upphackade... Zzz men maken har semester och har lovat att jag ska få en hel natts sömn snart!

Ja, helt underbart! För oss vände det så lägligt i samband med västkustsemestern (söndag förra veckan till igår). Go och glad tjej som pratar mycket och kan vända sig från rygg till mage, men inte tvärt om.

Däremot har nätterna blivit sämre. Nu sover hon oroligt och vaknar så fort jag rör mig, äter säkert tre gånger per natt (jämfört med max en gång som vi vant oss vid), och vill inte ligga själv. Hoppas det bara är ett kort bakslag :)
  • Kpax

Jag är jättenojig angående att lämna bort Josefin. Jag trodde inte att jag skulle fundera så mycket över det, mina svärföräldrar är fantastiska och har fyra barnbarn sen tidigare, så de vet ju hur man gör.

Men varje gång (!) vi är hos min mamma eller mina svärföräldrar blir Josefin hysteriskt ledsen och det tar lång lång tid att trösta henne. Så här har det varit sen hon var pytteliten. Jag misstänker att det beror på att de ska bära henne hela tiden, att det blir för mycket intryck för henne att processa och hantera. Det har nämligen gått bra hos min mormor, hon kan inte bära pga en skadad arm.

Svärföräldrarna är ovilliga att lämna över Josefin när hon är ledsen, vilket ju gör situationen värre. Det här stressar mig otroligt mycket, och senast tyckte jag att de bagatelliserade Josefins känslor, det gör mig ännu mer ovillig att låta dem ha henne själv (annat än promenader med vagnen, det är ok).

Jag fattar också att Josefin inte har ont, eller att någon varit elak mot henne. Men hur fåniga utbrotten än skulle vara för en frisk vuxen människa så är de rimliga för HENNE, för henne är det allvar och då tycker jag man ska bemöta det så.

Inte förstora upp det, men heller inte säga "så är det med barn, hon blir nog snart tyst".

Hur resonerar ni? Är jag onödigt blödig? Måste vi träna mer på att vara borta? Går det över av sig självt?

• Kpax

Lilj3: Vi har försökt besöka hennes far- och morföräldrar 1-2ggr/v en period, men det tyckte jag bara resulterade i tre förstörda dagar per vecka. Vet inte om man måste hålla på längre, eller om man förvärrar eftersom hon hinner bli ledsen varenda gång.

Mimipig: Min tanke från början var att Josefin skulle kunna känna sig trygg hos andra tidigt, och att det vore kanon om vi kunde få barnvakt så vi kunde få gå ut och käka ibland rätt tidigt. Det som kom i vägen var väl koliken, vi orkade verkligen inte tänka på att hälsa på folk på typ en månad. Kanske blev jag lite mer osäker då också, jag vet inte.

Mildamilda: Jag försöker tänka så, och BVC-sköterskan sa likadant. Det ska funka för oss tre, inget annat är viktigt. Men jag vet inte, skönt att få lite annan input också.

Kan tillägga att det går bra om folk kommer hem till oss, tills farmor och farfar bär iväg henne och ska titta på blommorna i hennes rum eller nåt (varför ska de prompt umgås med henne utom synhåll? Insåg nu att det är så).

• Kpax
    sommarstad skrev 2015-07-27 10:04:49 följande:

Sån är Vs farmor också. Alltid gå iväg med honom så han inte är inom synhåll. Nu brukar det gå bra men hon gjort så från första stund och oavsett vilket humör han har varit på. Ingen annan gör så. Hon har även tagit honom ur min famn när han varit ledsen vilket inte var poppis hos mig. Det var efter 3mån sprutan och hon skulle promt hälsa på fast jag inte var så sugen. Han blev grinig framåt eftermiddagen när hon kom och han hshahade behövt lugn och ro när han blev grinig och jag kunde inte slappna av i hennes närvaro och det gjorde det svårare för mig att trösta V. Kände som hon förminskade mig som förälder den gången och sen dess har jag haft riktigt svårt att ha henne hälsa på. Försöker nu alltid se till att även maken är hemma när hon kommer. Hon har även frågat om hon kan vara barnvakt redan vilket jag inte haft nåt behov av att ha. Eftersom han helammas och vill äta ofta är det mer jobb att se till att nån annan kan passa honom än att ta med honom när jag gör ärenden. Dessutom har jag knappt några ärenden. Vilket hon inte verkar inse.

Oj vad skönt det var att få klaga av sig lite. Jag har haft semester från svärmor nu i två veckor och kommer ha det i två veckor till. Riktigt skönt. Efter det hoppas jag att det kommer kännas bättre.

Usch vad jobbigt!

Min egen mamma har sina fel och brister, men hon är i alla fall ganska duktig på att lämna tillbaka J när hon blir ledsen. Det är sjukt stressande för mig att inte hålla själv när hon gråter, men jag tror det blir lättare när hon kan visa tydligt var hon vill vara. Så både jag och anhöriga slipper gissa.
  • Kpax
    Lavish skrev 2015-07-27 09:18:31 följande:

Här är det iaf definitivt slut med nyföding-lugnet nu.

De senaste dagarna har Linnea snabbt förbättrat sin förmåga att ta sig fram och igår var det full fart över golvet. Hon ställer sig högt på armarna som en valross och kan då backa eller vrida sig lite åt sidan, men framförallt förflyttar hon sig genom att rulla i sidled. Mage-rygg-mage-rygg tills hon stöter emot något. Sen ligger hon där halvvägs i en vändning och skriker ilsket över att hon inte kommer vidare. 

Det är ju roligt att se hur hon utvecklas, men det blir ett himla massa jagande och städande nu för att hon inte ska få tag på nått olämpligt att stoppa i sin lilla mun. 

Oj! Josefin är fortfarande ganska stationär :D
  • Kpax
    Mimipig skrev 2015-07-27 12:24:27 följande:

Jag hakar på gnället. I natt har W väckt mig för att äta minst tio ggr! Två-tre ggr är normalt. Han har bara snuttat lite varje gång och sen somnat. Kul för honom, men jag är helt slut. Det är så han käkar dagtid också - äter lite, leker och blir inte komplett mätt, för han vet ju att jag finns tillgänglig. Åtgärdsförslag? Sätta stränga tre-timmars-mål och hålla mig till det så han lär sig att äta ordentligt varje gång?

Han kanske har en växtspurt på g och behöver öka på produktionen om det här är en ny grej?

Josefin äter fortfarande varannan timme dagtid, och det känns väl lite onödigt, men det är så jobbigt att neka henne bröstet att jag hellre avvaktar. Vi har ändå börjat med lite mat nu (en tsk gröt, så inga mängder, hehe), så det löser sig nog snart.
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-07-27 19:06:49 följande:

Undrar om kroppen håller på att ställa om till mens här.. Folke är 5 månader idag och helammas men tycker mig känna ägglossningssymptom... Hoppas inte för vi hade det lite väl mysigt igår och är inte sugen på syskon riktigt än :) men är väl inte så orolig för det egentligen eftersom Folke var så svårbakad... Men mensen slipper jag gärna ett tag till.

Imorgon är det femmånaderskontroll med vaccination igen... Hu! Men denna gång är maken med. Skönt!

Jag tyckte mig ha lite mensvärk i förrgår och igår, men idag är det lugnt. Jag slipper också gärna mensen ett tag till, när man ändå inte vill bli gravid igen på ett tag :)

Vi har en dryg vecka kvar till kontroll vill jag minnas. Den här gången är det läkarkontroll, så jag ska försöka tänka efter om jag har något jag ska passa på att fråga om. Vaccinationen gick så himla bra sist, så den är jag inte nervös inför, även om det såklart inte är roligt när de får ont.
  • Kpax

Jag försökte gå med i Goboken nu, men jag kommer inte vidare efter att ha fyllt i Josefins namn och födelsedatum. Fan vad arg jag kan bli på mjukvarufel, man kan inte ens slå på skiten för att få det att hoppa igång! Grrr...

Jag var med i Barnens Bokklubb när jag var liten, och jag tror de flesta böckerna finns kvar på mammas vind. När vi har fixat en bokhylla i Josefins rum ska de hämtas hem.

Jag har sett folk som haft bokhyllor tunna som tavellister, och med en rundstav som stöd i framkant, det var fint och gör det lätt för barnet att få en överblick och välja bok. Jag är lite sugen på det, men mindre sugen på att borra hål i nytapetserade väggen :P

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?