Mimipig skrev 2015-08-13 01:22:43 följande:
Vi lever ett väldigt socialt liv men många middagar, fester och tillställningar, så det är många som vill hålla W och mysa med honom, vilket vi alltid säger ja till, vi har båda skilda föräldrar så det finns många uppsättningar far- och morföräldrar samt syskon, plastsyskon och vänner, så det finns många som vill ha honom och känner sig delaktiga så det har väl fallit sig naturligt att han skickad runt bland famnarna. Men jag gillar det, sån var min uppväxt också, med stor släkt och många barnvakter, så för min del är det skönt att han känner sig trygg hos andra och inte blir helt mammafixerad. Men jag har ju ändå märkt att när han väl blir kinkig så slår inget min famn. Vilket väl är i sin ordning. Men han är en glad och trygg pojke för det mesta som älskar att hänga med andra och dra dem i skägget, håret och halsbanden. Jag vet inte, men jag tror att det har hjälpt, att han alltid har fått träffa så mkt folk. Och han har aldrig varit sjuk. (Ta i trä.)
Ja alltså jag vill naturligtvis också att mitt barn ska känna sig tryggt med andra. Vi är nog inte lika sociala som er, men är både borta och har besök flera gånger i veckan i alla fall. Enda perioden vi var isolerade var i början när hon hade kolik och jag mådde skit, men jag har svårt att tro att det har "förstört" henne.
Pratade med en kompis idag, och hon berättade att hennes första barn var öppen och social och nöjd från dag ett, medan tvåan hade väldigt svårt för andra människor från tre månader. Det skiljer bara 1,5 år mellan hennes barn, så de är uppfostrade tillsammans och under samma förhållanden. De är bara väldigt olika. Kan tillägga att nu när barnen är 5 och 6 är det minstingen som är mest framåt. :)