• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-09-29 12:35:58 följande:

Dåligt med sömn inatt med, mycket snuttande och uppvaknande men hon är åtminstone inte ledsen så det känns rätt okey ändå. Hon är väl så täppt i näsan att hon vaknar av att hon tappar tutten;) försökte powernappa imorse när jag lämnat syskonen på dagis och skola men det gick sådär..

Nu på morgonen såg jag förresten att TVÅ tänder är på väg upp!! För er vars barn redan har munnen fulla med tänder är det kanske inget konstigt men jag blev helt till mig (mina boobies kanske inte håller med senare haha). Mina andra barn var ju 11 månader när första gaddarna dök upp så jag är jätteförvånad att Selina får dem redan nu när hon är 6 månader! Superskoj, men som sagt gissar jag att det känns mindre skoj när de kommit upp mer och hon börjar bita mig under amningarna.

Nu sitter hon rätt stadigt också. Tippar omkull ibland men ändå. Även där är det kanske jättefånigt för er vars barn redan kryper och reser sig upp men hos oss är det stort:) de andra två var 8 månader innan de satt såhär bra :)

Klart det är stort med första tänderna, spelar nog ingen roll när de kommer :)

Josefin sitter inte stadigt, kan absolut inte sätta henne på golvet och släppa... :)
  • Kpax
    SMA87 skrev 2015-09-29 20:33:21 följande:

Var länge sedan jag var inne och läste. Fick läsa ikapp lite ikväll. Så kul att läsa om alla barns utvecklig! Vi har varit på 6-månaders kontroll och min tös var 65cm lång och vägde 6,1kg. En liten tand/flis har jag känt och det har varit ledsamt några dagar. Hon sitter inte ännu och rör sig egentligen inte nämnvärt mer än sprattlar och rullar lite. Så ganska stationär fortfarande.

Vi ammar förutom en portion gröt (en halv morgon och en halv kväll) per dag. Tycker det är lite svårt med mat och hon verkar ha lite känslig mage... Inget jättegehör från BVC heller tyvärr.

Hur mycket mat äter era småttingar nu? Får mycket pikar nu från nära släktingar om att hon behöver äta mat...

Hade tagit mod till mig och skulle sätta in en hormonspiral i fredags... Men tydligen var min livmoder för lite så efter typ 4-5 mindre sköna mätningar och 1000kr fattigare fick jag reda på att den inte kunde sättas in. Kom tillbaka när du slutat amma eller minipiller fick jag som förslag. Nu känner jag mig så kluven till vad jag ska göra... I en drömvärld ska vi börja försöka om ca 1-1,5år igen...

Men var du tvungen att betala ändå? Hon hade väl kunnat mäta innan hon bröt förpackningen? Jag har kopparspiral, och det är ju gratis, så jag hade ju inte behövt betala om den inte passade heller, men tror nog hon mätte först...

Josefin äter två-tre mål mat, men ibland stämmer det inte så bra med tider och aptit, så då kanske det blir noll. Jag har proppat i henne plommonpuré så hon inte ska bli förstoppad, funkar bra :D
  • Kpax

Vi har haft nästan två veckor (tror jag, har blivit dagblind) med struliga nätter, och senaste tre-fyra nätterna har det varit uppvak varje timme i princip. Natten till idag var det bättre, hon vaknade flera gånger och kunde inte sova själv, men hon kom till ro i våran säng i alla fall, så jag kände mig rätt utvilad i morse.

Hoppas det blir minst lika bra i natt. :)

• Kpax

Josefin är väldigt duktig på att vara själv! Hon kan sitta i gåstolen långa stunder, och även matstolen går bra om jag ser till att plocka upp sakerna hon kastar ner. Golvet är okej ett par minuter i alla fall. Jätteskönt! Hoppas jag inte jinxade det nu.

• Kpax

Jag har läst lite om BLW, men jag får hjärtklappning bara av tanken på att ge henne stora bitar och "inte försöka hjälpa barnet om det börjar hosta och frusta" (blwbloggen.se).

Ni som kör eller ska köra BLW, hur har ni tänkt? Är ni inte rädda? Vad ska ni ge? Jag gillar verkligen konceptet, men är som sagt rädd.

• Kpax
    Lavish skrev 2015-10-04 10:27:09 följande:

Men man kan väl köra med ett sånt nät? Har sett på ICA maxi.

Det är typ som en liten håv med ganska stora maskor, och sen lägger man t.ex ordentligt kokta grönsaker i den och då kan barnet suga på håven så kommer det ut i små bitar/mos i munnen. 

Tänkte köpa en sån när jag är där nästa gång. Linnea vill nämligen bara äta om hon själv får hålla i skeden och stoppa den i munnen, och det betyder att det mesta av maten hamnar på andra ställen än i munnen... 

Ja iofs... Jag funderade på en sån när vi skulle börja med smakisar, men då gick det ju så bra utan. Tänker att de "riktiga" BLWarna säkert inte använder sånt :)
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-10-04 20:39:22 följande:

Tänkte fråga er här om lite åsikter..

Jag har som sagt börjat grubbla mycket på hur det skulle gå för Selina om något händer mig, just med tanke på hur beroende hon är av mig och hur segt det går för oss att börja med mat.

Anledningen till dessa grubblerier är att jag haft konstig hjärtklappning sedan i torsdags som inte ger med sig. Visst har man väl haft hjärtklappning förut nån gång när man stressat mycket eller så men då har det varit nån enstaka gång som hjärtat hoppat till. Sedan i torsdags har det varit flera gånger i timmen, ibland så ofta som varannan minut. Känns som att hjärtat hoppar över ett slag för att sedan tvärslå jättehårt. Jag vill så gärna vifta bort det som ingenting men det ligger och oroar mig. "Tänk OM något är fel på hjärtat och jag helt plötsligt faller ihop", liksom. Det är ju lite jobbigt att veta då att Selina inte äter annat än bröstmjölk :/

Hur som helst, är jag fånig om jag kontaktar vården imorgon? Då har jag haft det i 4 dygn. Eller framstår man som korkad och hypokondriker då?:/

Jag vet inte hur man framstår (mitt förtroende för vården är inte jättestort), men ska själv försöka skita i det nu när jag är mamma. Tidigare har jag inte sökt vård förrän det verkligen varit nödvändigt (blod i urinen, så svår smärta att jag absolut inte kan jobba), men nu känner jag att jag har ett annat ansvar för min hälsa, och jag har blivit väldigt rädd för att inte få se Josefin växa upp.

Jag får också sådär med hjärtat ibland, men inte dag efter dag! Tycker absolut att du ska söka för det, du kanske har ett medfött hjärtfel eller så? Kanske något som är lätt att åtgärda, eller i alla fall bra att känna till.
  • Kpax
    Mullan skrev 2015-10-04 21:44:52 följande:

Självklart så hjälper man ett barn som sätter i halsen.

Blw är ett sätt att introducera mat på under första året. Ett barn på förskolan är större än så. Ju äldre barnet blir ju längre bak flyttas kräkreflexen. Allt finns att läsa om ang detta på nätet.

För oss funkar detta toppen. Jag skulle självklart inte lämna ungen utan uppsikt, jag har full koll på hur han hanterar maten. Förstår att man är skeptisk men jag rekommenderar er som är intresserade att läsa på och prova. Jag var själv skeptisk men nu är jag bara fascinerad.

Jag läste att man inte skulle hjälpa dem, för då kunde man istället peta ner maten i halsen. Men självklart menar de inte att man ska låta barnet kvävas, det förstår jag. Känns svårt att veta när det är läge att ingripa bara (och jag skulle garanterat göra det för tidigt, jag grävde ut en majskrok senast förra veckan), speciellt som nojig förstagångsförälder.

Sen tänker jag att det är skillnad på livsmedel också. En korvbit täpper till lättare än en överkokt broccolibukett eller en bit mjuk banan.

Jag har gett Josefin stora bitar av äpple att suga på (innan hon hade tänder), och en liten hög lätt tillplattade ärter och finrivna morötter att pilla med. Men det var just pillande, inget ätande :)
  • Kpax
    sparven83 skrev 2015-10-06 10:49:02 följande:

Hej! Har aldrig skrivit i den här tråden men har följt er från start???? har en liten kille som är 6 1/2 månad. Tänkte bara föra vidare information som vi fick lära oss på hjärt och lungräddning för barn när vi fick första barnet, där sa man att banan är bland den farligaste frukten man kan ge barn om man inte mosar den ordentligt innan just pga att om barnet sätter en bit banan i halsen så är det jätte svårt för biten att vandra varken upp eller ner.

Tack för tipset! Jag trodde banan skulle vara rätt säkert förutsatt att det var mjuk banan, tänkte att den glider bra. Läskigt.
  • Kpax
    KarinIngrid skrev 2015-10-06 20:28:42 följande:

Vi köpte en Britax MaxWay

Den är bra storlek. Plustestad upp till 25 kg och klassad som väldigt säker.

Big baby hade kampanj på den och vi fick hjälp att montera in den.

Julian gillar verkligen att komma upp och kunna titta ut!

Vi köpte en likadan i lördags :)

Vi har en BMW 320, så tydligen var våra valmöjligheter väldigt begränsade ("hög kardantunnel", som jag just lärt mig). Vilken opraktisk bil! Dyr i inköp, dyr försäkring, litet bagageutrymme och nästan omöjligt att få plats med en bilstol (två är helt uteslutet). Så går det när sambon får fria händer...

Nåja, nöjd med stolen i alla fall, Josefin tycker om den!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?