• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

tovemaja skrev 2015-08-28 21:56:21 följande:

Suck, min BVC är så seg! Fick kallelsen till 6 månaderskontroll med läkarbesök den 23/9. Problemet är bara att Folke är 7 månader då...

Han har förresten åkt på sitt livs andra förkylning, hela familjen är helt slut!

Men vad sent! Här kallar de det 5,5 månaderskontroll, eller om hon bara sa det skämtsamt till mig... Vi har tid på måndag, då är Josefin tio dagar från sex månader.

Vi har sluppit förkylning, det har varit lite täppt ibland, men aldrig så hon haft svårt att äta eller sova. Hoppas hon är en mirakelperson som aldrig kommer vara sjuk! :)
  • Kpax
    Mullan skrev 2015-08-31 21:41:38 följande:

Såg att bilden inte kom med...

Sötis! :)
  • Kpax

BVC idag då. 7990g och 69,1cm. Nu har hon sjunkit nästan en hel kurva på vikten, men det var tydligen inte något konstigt.

Efter sprutorna har hon varit väldigt ledsen och gnällig, så hon fick en alvedon och nu har hon somnat. Hoppas hon mår som vanligt igen imorgon, stackars pyre.

• Kpax
    snö 81 skrev 2015-09-01 09:45:28 följande:

Nej, det kan ju inte fortsätta spikrakt uppåt hela tiden :) Minns från när dottern var liten att hon planade ut viktmässigt när jag slutade amma. Hade väl grädde i brösten och maten hon fick istället var inte lika gödande.

Haha, nej att fortsätta öka 500g/v hela livet är väl inte optimalt :D Jag har hört om amningspuckel, så det här var väl hennes då. Får se sen vilken kurva hon kommer att följa.
  • Kpax

Jag har förresten börjat äta mjölkprotein igen. Tycker jag varit försiktigt och testat väldigt lite, men enligt barnläkaren är 1-2 skivor ost på smörgåsen jättemycket. Hon verkar inte reagera på det i alla fall, och på läkaren lät det som att det vore konstigare om hon HADE reagerat.

Jag har hört av en kompis att samma läkare sagt till henne att hon inte skulle utesluta mjölk i onödan, och att det inte är allergi, utan omogna tarmar som gör att barnet reagerar. Irriterande att sköterskan och läkaren säger olika!

• Kpax

Vi testade sittdelen förra veckan, men herregud vad stor den är... Det är en Brio Go Next, så det är inte ergonomisk sittdel. Just nu känns det som det kommer dröja ett år innan hon kan få sitta i vagnen, lyckligtvis går det ganska bra med liggdelen fortfarande, och vi kan ju klicka fast babyskyddet på chassit.

• Kpax
    Lilj3 skrev 2015-09-01 17:12:04 följande:

Vi har ju också en Brio go next och har precis bytt till sittdel. Den är stor som sagt men vi köpte en inovi sittdyna och satte dit så nu sitter han jättebra. Hade helst väntat med att byta tills han satt stadigt själv, men han blev rasande i liggdelen mot slutet så vi bytte ändå.

Jag har också funderat på en sån, verkar skitbra! Josefin trivs i liggdelen, men det beror ju på att jag lägger henne i den när hon är mätt och börjar bli lite trött, och så håller jag mig i rörelse. Annars tycker hon det är tråkigt och försöker sätta sig upp, och det lär ju bara bli värre :)
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-09-01 18:39:53 följande:

Jag går en långpromenad på minst en timme per dag och Tage är nöjd i vagnen (liggdelen) oavsett om han sover eller är vaken och jag måste säga att jag är förvånad. Med dottern var det typ tvärstopp i liggdelen när hon var ca 4 månader, Tage är nästan 6 månader.

Jag skulle vilja ha en sittvagn med ergonomisk sits, men samtidigt vet jag inte om en sån funkar på en typ 1,5-åring sen vartefter.

Vi har en Urban Jungle och den är dels endast framåtvänd när man använder sittdelen vilket inte alls känns bra och dels inget vidare som sittdel rent allmänt. Till dottern hade jag Brio Go och hatade den som sittvagn och så går jag och köper en vagn med samma typ av sittdel denna gång - hur fan tänkte jag?!????

Ergonomisk eller vanlig, det verkar vara olika från individ till individ snarare än från olika åldrar. Det var det jag hittade när jag gjorde research i alla fall. :) Jag valde vanlig för att barnet skulle kunna ligga på sidan också, men jag vet inte hur ofta de gör det i vagn? Och går det ens om de är fastspända??
  • Kpax
    ebe91 skrev 2015-09-01 21:28:47 följande:

Bosse sover nästan alltid på sidan, så en vanlig sittdel var ett klokt val för oss! Vi har både en emmaljuga duo edge och en brio smile.

Sover han på sidan i sittdelen också? Hur går det isf med selen? På våran sitter hon fast mot ryggplattan om hon har selen på sig (eller jag antar att hon kommer att göra det, när hon växer i den). Alternativet är en lös sele, eller att bara använda gren- och midjebandet, då kanske hon kan vända sig...
  • Kpax
    Chuckiiii skrev 2015-09-04 21:33:51 följande:

I helgen rasade livet.

Sambon berättar att han inte är kär i mig längre.

Sommaren har vart bajs då han varit borta i flera dagar i streck o när han kommit hem så har vi båda varit trötta och sura, han efter hårt jobb och jag efter sömnlösa nätter.

Dessutom har han en svårt sjuk mamma.

Hur kär ska man vara egentligen? Jag är inte as-kär i honom, men jag älskar ju honom och han är pappa till mitt barn.

Så himla förvirrad, vet inte om jag ska kämpa för det här eller börja 'se fram emot' ett liv som singelmorsa??

Vi har ju så klart haft långa diskussioner och ska jobba på det, men, hur kär ska man va? Ska man kämpa för nåt man är osäker på??

Suck!

Va?!

Jag blir så himla förvånad varje gång jag hör om någon som kommer på att den nog inte är kär mitt i den här bebisgrejen, hur har man tid att känna efter?!

Jag vet inte om jag går runt och är speciellt kär just nu. Jag känner mig som en mamma, inte en egen person, min kropp är annorlunda, och mitt fokus ligger helt på mitt barn. Jag förstår att det inte är bra för en relation, men jag tycker att det måste få vara så i början.

Jag älskar min sambo och vill leva med honom, det är alltså inte alls det som är grejen, men "kär" känner jag mig inte just nu.

Jag hoppas att ni tar hjälp för att prata ut och bearbeta allt, det tror jag är jättebra.

Jag vet att jag hört en psykolog/terapeut/kurator säga att de två (tror det var två) första åren i ett barns liv ska man inte ta beslut om separation, det händer så mycket i livet just då att man inte kan tänka klart. Men jag vet också att två år är fruktansvärt lång tid, och att det kanske inte är möjligt att bara "få det att funka" så länge.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?